"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Kommentit (2464)
Eläköityvä on hirveä sana. Kun se on ajankohtaista niin minä "jään eläkkeelle", en eläköidy.
Kuumottava, jota käytetään yleistyvästi aivan kummallisissa/ väärissä yhteyksissä.
Janajoonatan kirjoitti:
Eläköityvä on hirveä sana. Kun se on ajankohtaista niin minä "jään eläkkeelle", en eläköidy.
Kuumottava, jota käytetään yleistyvästi aivan kummallisissa/ väärissä yhteyksissä.
Wittgenstein sanoisi, että sanoja käytetään eri tavoin, koska kyseessä on erilaiset elämänmuodot ja siten erilaiset kielipelit.
Menee hieman aiheen vierestä ja on ehkä jo mainittu, mutta sanan lähiaikoina käyttäminen kun viitataan menneeseen, kun pitäisi käyttää termiä viime aikoina. Sana lähiaikoina viittaa tulevaan. Tätä näkee ja kuulee todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Janajoonatan kirjoitti:
Kuumottava, jota käytetään yleistyvästi aivan kummallisissa/ väärissä yhteyksissä.Wittgenstein sanoisi, että sanoja käytetään eri tavoin, koska kyseessä on erilaiset elämänmuodot ja siten erilaiset kielipelit.
Wittgenstein voisi sanoa vaikka mitä, mutta vain osa näistä esimerkeistä on kielelle leikittelyä. Osa on sitten silkkaa kielitaidon puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janajoonatan kirjoitti:
Kuumottava, jota käytetään yleistyvästi aivan kummallisissa/ väärissä yhteyksissä.Wittgenstein sanoisi, että sanoja käytetään eri tavoin, koska kyseessä on erilaiset elämänmuodot ja siten erilaiset kielipelit.
Wittgenstein voisi sanoa vaikka mitä, mutta vain osa näistä esimerkeistä on kielelle leikittelyä. Osa on sitten silkkaa kielitaidon puutetta.
Et nyt tajunnut pointtia. Kuumottaa sanaa käytetään eri sosiaaliryhmissä eri tavoin eli niissä pelataan eri kielipelejä (= syntaksi, semantiikka ja pragmatiikka).
Pari esimerkkiä:
Poskiani kuumotti koko illan siellä konsertissa.
Kuumottelin muutaman päivän poliiseja himaan, mut ne ei onneks tullukaan.
Vierailija kirjoitti:
vihde (viihde)
salminakki
pyytteetön
olumppialaiset
poluesteri
Tuosta listan viimeisestä näkee/kuulee myös muotoa pölyesteri...
Kaikki kielet elävät ja ihmiset ilmeisesti keskimäärin lukevat vähemmän kuin ennen. Samaan aikaan esim. englanninkielisen materiaalin vyöry monen arjessa vie tilaa suomenkieleltä.
Toisaaltahan on myös totta että aika paljon on kyse murteista.