"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
Vierailija kirjoitti:
Olen 22 -vuotias Tamperelainen ja etsin vuokra asuntoa ratinasta.
Eritoten nämä Oululaiset/Ruotsalaiset/Suomenkielet ym. kiehuttavat verta, koska ovat selitettävissä ainoastaan viitseliäisyyden puutteella. Ei ole jaksettu ajatella asiaa ja painaa muutamaa sääntöä mieleen, vaan räiskitään isoja alkukirjaimia ihan fiilispohjalta. Näin sitten nolataan itsensä ihan virallisissakin
Vierailija kirjoitti:
Nuin.
Ja tämän pidempi muoto: nuinikkaasti
kaakkao
kolestrooli
rönktenhoitaja
Minulla on kaveri, joka varmaan on olevinaan tosi oivaltava ja käyttää suunnilleen joka sanasta jotain outoa lyhennettä. Juusto on jusu, makaroni on makru jne.
Vierailija kirjoitti:
Elä/eläpä älä/äläpä sijasta.
Elä viitsi.... argh
Tämähän on murretta, ihan eri asia.
Töppeli, tökkeli (po. töpseli).
Aiemmin mainittu "taakke" menee samaan sarjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuin.
Ja tämän pidempi muoto: nuinikkaasti
Tuo pidempi muoto on kehittynyt 'noin ikään' fraasista.
Nuinikkään ➡️ nuinnikkäästi. Eihän se hyvältä kuulosta muutenkaan, mutta jos sitä ei sanota ää-kirjaimilla, niin sanojaa saa saa potkaista polvella sivureiteen lujaa.
En tiedä onko mainuttu jo mutta mahalteen, selälteen, istualteen tyyliset sanat ovat sellaisia, että puhumaan oppiminen on jäänyt leikki-ikäisen tasolle.
Joko "kokoajan" on sanottu...?
Leipaista, leipasta, empä, niimpä
Vierailija kirjoitti:
Kaakau
Mä sanon kaakau :D
Toi sana leipasta on niin aarrrggghh (sivukommentti)
"Sit" kun pitäisi sanoa "sitä". Juuri eilen tv:ssä esiintyi hyvin mielenkiintoisesta aiheesta puhunut asiantuntija mutta minulta meinasi pää räjähtää häntä kuunnellessa tuon takia. "Kun sä painat sit nappia niin tää kone alkaa käsitellä sit tuotetta".
Vierailija kirjoitti:
Omata
Tämä! "Omaan siniset silmät", mitä helvettiä??
Ketä-sanan väärinkäyttö, enään, elikkäs.
Siinä on aika kova kolmikko.