"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
En tiedä JOS hän tulee. (po. En tiedä, tuleeko hän).
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinällään väärin, mutta ei myöskään ihan asiatekstiin sovelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole sinällään väärin, mutta ei myöskään ihan asiatekstiin sovelias.
Svetisismi tuo on.
Maistuu pahalle,
Näyttää hyvälle,
Jotenkin on muuttunut sijamuoto. Tuota väärää muotoa kuulee erittäin usein. Pitäisi sanoa maistuu pahalta, näyttää hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Simmää sanosi sillee kivasti kirjoitti:
Ai jumpe että rakastan tätä ketjua. Kaikki kielinillittäjät, yhtykää! Inhokkejani:
Liiteri (Lidl)
Tempparit, Salkkarit, Gunnarit (Temptation Island, Salatut elämät, Guns'n Roses) ja muut tekohauskat lyhenteet
Tavallaan, tavallaan, tavallaan, tavallaan... joka lauseessa. Ei siis oikeasti, vaan tavallaan?
Jouheva (sisältää jouhia) kun tarkoitetaan juoheva (sujuva).
Ja paras: "viherpiipertäjä". Se on kuulkaas viherpipertäjä, yksi i. Joku joka puuhastelee (puhujan mielestä) mitättömien pikkuasioiden parissa. Hiiret ja päästäiset sitten taas piipertävät pihan poikki. Vissi ero.
Jouheva ja juoheva ovat molemmat yhtä käyttökelpoisia ja oikein.
Noheva sen sijaan ei ole
Noheva on hyvä puhekielinen ilmaus.
Tehhä.
Esim: "Meidän täytyy tehhä tämä juttu valmiiksi."
Argh.
- Lihota, lihoaminen
- Tulee oleen, meneen, muistuttaan...
- Kirjoitettuna kummastuttaa kaksoispisteiden helvetinmoinen viljely eli ”menin Alko:on, SaiPa:n pelaaja”
- Manssikka
- Diblomi-insinööri
Vierailija kirjoitti:
"Pinna palaa."
Järjetön sanontojen sekoitus. Pinna ei pala. Pinna katkeaa. Niin käy, kun sitä kiristetään liikaa. Päreet palavat.
Sun pitäis vähän löysätä nutturaa, ettei pinna pala.(Tai päreet roihua).
En ole joka sivua lukenut, mutta kai täällä on jo mainittu TELVISIO. Luulin aluksi kirjoitusvirheeksi, mutta kyseinen ihminen myös lausuu sanan noin.
Ihana ystäväni on insinööri. Hän on kaikessa taitava. Osaa kasata naisena kaikki huonekalut, ommella, leipoa. Mutta en voi uskoa silmiäni miten huono hän on kirjoittamaan. Enään, berliinin munkki, kuullostaa. Uskomatonta!
Toisaalta, itse en osaa mitään muuta noista yllämainituista, paitsi kirjoittaa. Joten. Kateus?
Vierailija kirjoitti:
Ihana ystäväni on insinööri. Hän on kaikessa taitava. Osaa kasata naisena kaikki huonekalut, ommella, leipoa. Mutta en voi uskoa silmiäni miten huono hän on kirjoittamaan. Enään, berliinin munkki, kuullostaa. Uskomatonta!
Toisaalta, itse en osaa mitään muuta noista yllämainituista, paitsi kirjoittaa. Joten. Kateus?
Oletko ihan varma siitä kirjoittamisestakaan?
Viellä, enään, teranssi, kuullostaa, erinlainen ja infulenssa. Aaaaarrrrggghhh!
elämänkerta
Tätä kuulee aivan liian usein mm. toimittajien sanomana, mainoksissa yms.
"Käytin lasta eilen lääkärissä."
Olisiko lasun paikka?
Sitä vain ihmettelen, että kun säikäytetään, niin miksi useimmiten huudahdetaan PÖ! tai PÖÖ! Mitä ihmettä se tarkoittaa?
asiantuntijanarinaa kirjoitti:
mummeäst
itsas
ikeängku
tavalaa
ehsmeks
ningku
kyymust
lättökoottasest
Anteeksi. Onko tuo klingonia?
MASUKKI tai MASU-ASUKKI, hyi!
Myös ”omata”, ihan hirveää kapulakieltä! ”Omaan hyvän laulutaidon”. Sano perkele, että ”olen hyvä laulamaan, minulla on hyvä lauluääni, osaan laulaa, olen laulutaitoinen” tai mitä tahansa muuta, mutta ai että ottaa pannuun toi omata!
Tietty myös nää enään, kuullostaa, viellä jne, jotka täällä jo moneen kertaan mainittu.
Vierailija kirjoitti:
"Käytin lasta eilen lääkärissä."
Olisiko lasun paikka?
Ja mikähän tuossa nyt sitten muka on väärin?
Vierailija kirjoitti:
Teetättää.
Per.ke.le!
”Minä teetän itselleni uuden ruokapöydän”
”Sinä teetät ...”
”Hän teettää...”
”Me teetämme...”
”Te teetätte...”
”He teettävät...”Kenenkään EI tarvitse teetättää.
Entä jos tarvitsee teetätättää?
Tämä on jo todettu muutamaan kertaan, mutta mitenkäs tuo esimerkkilause pitäisi tulkita?