"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
Rönkten
Leukkemia
Viirus
Ja kyllä, olen töissä sairaalassa 😄
viellä
kuullostaa
Ja nuo ovat vielä tosi yleisiä kirjoitusvirheitä, eli eivät mene huolimattomuuden piikkiin. Mikä ihmisiä vaivaa?!
Miule, siule, tuole
sori, en vaan voi sietää noita
Siittä lienee murremuoto. Oisko Oulusta päin, ainakin sieltä kotoisin oleva kaveri sanoo aina "siittä".
"Niinkö" niinkun tilalla. Se on niinkö niin ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Drooni, arbuusi
Odotas nyt, arbuusi on vesimelonien vaihtoehtoinen nimi, ja sitä paitsi juuri noin kirjoitettuna. Ei se ole mikään vikasana.
Vierailija kirjoitti:
Nuin.
Mun lemppari on nuin, hellyttävä
Juurikin näin.
Miksi prklssä ei voi sanoa juuri näin?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei ärsytä oikeastaan mitkään kielioppivirheet kunhan vähän ymmärtää mitä ajetaan takaa.
Sä olet suvaitsevainen, etkä mikään pilkunviilaaja! 😄
Mua ottaa niin paljon päähän tuo "enään", että tulee ihan tuskanhiki 😅
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Drooni, arbuusi
Odotas nyt, arbuusi on vesimelonien vaihtoehtoinen nimi, ja sitä paitsi juuri noin kirjoitettuna. Ei se ole mikään vikasana.
Ja tuo droonikin on tällä hetkellä ihan virallisesti yleiskielen mukainen muoto rinnakkain dronen kanssa. (Kielikello.fi).
- eri
SilmänALUKSET. Mainoksessa jo varmaan 20 vuotta jankattu tummista silmänaluksista. Ne on silmänaluset, eli silmän alla oleva ihoalue. Alusta, alunen, aluset. Ei alus, alukset.
Sekuntti
Proffessori
Ompas
Mina, kun tarkoitetaan minuuttia.
Normi, kun tarkoitetaan normaalia.
Kustantaa väärässä merkityksessä (Kun kuuluisi sanoa "Pomo kustansi minulle kahvin. Kahvi maksoi euron", niin tyhmät sanovat "Kahvi kustansi euron")
Elä/eläpä älä/äläpä sijasta.
Elä viitsi.... argh
Herppes
HIV-virus
Viirus
Karantteeni
Tamppooni
Kamppanja
Porttugali
Orttodoksi
Tradiittio
Professoori