"Enään" ja "siittä". Muita ärsyttäviä vikasanoja?
Harvinaisen yleisiä, ensimmäistä käytetään paljon näissä viesteissä, jälkimmäistä yllättävän paljon telkkarihaastatteluissa.
Särähtääkö joku muu korvaan?
Kommentit (2464)
sfgbdfgb kirjoitti:
Lutunen on aika turpaanvedettävä sana: Ei kuulosta ollenkaan lutuselta, kun lausutaan sana rutunen, rutuinen, lutuinen tai lusunen, että "lutunen". Mikä tuon löllöttely-sanan alkuperäinen kirjoitusasu sitten lieneekään
Oot aika lutunen kun tuollaisestakin mielesi pahoitat. Pussaan poskelle!
tulee/tulla tekemään sitä ja tätä. Onhan suomen kielessä käytössä myös muoto: On tekevä sitä ja tätä, on tapahtuva sitä ja tätä
Lasu. Harvinaisen vastenmielinen sana. Sitten vkonloppu ja pvä, kun voisi aivan hyvin kirjoittaa kaksi i:tä mukaan tekstiinsä.
Vierailija kirjoitti:
sfgbdfgb kirjoitti:
Lutunen on aika turpaanvedettävä sana: Ei kuulosta ollenkaan lutuselta, kun lausutaan sana rutunen, rutuinen, lutuinen tai lusunen, että "lutunen". Mikä tuon löllöttely-sanan alkuperäinen kirjoitusasu sitten lieneekään
Oot aika lutunen kun tuollaisestakin mielesi pahoitat. Pussaan poskelle!
Se olisi kivaa, jos siis olet nainen; viimeksi olen saanut poskipusun 15-vuotiaana 16.2.1999
Vierailija kirjoitti:
Lasu. Harvinaisen vastenmielinen sana. Sitten vkonloppu ja pvä, kun voisi aivan hyvin kirjoittaa kaksi i:tä mukaan tekstiinsä.
Ja äi. :)
sdgd kirjoitti:
Brittein saaret? Minä oon käsittänyt että britit asuvat pääasiassa yhdellä saarella. Eikö siis olisikin paras sanoa Brittien saari?
Missä ovat Tsekit? Jotkuthan pystyvät käymään Tsekeissä.
Entäs Naurusaaret. minä tiedän vain yhden
Joku menee pystyy lentämään Thaimaaseen niin minä pystyn lentämään Swasimaaseen
On niillä briteillä siellä aika monta saarta siellä kanaalin takana. Yksi iso, toinen pienempi ja koko joukko sitten vielä pienempiä. Katso kartasta, jos et usko.
Simmää sanosi sillee kivasti kirjoitti:
Ai jumpe että rakastan tätä ketjua. Kaikki kielinillittäjät, yhtykää! Inhokkejani:
Liiteri (Lidl)
Tempparit, Salkkarit, Gunnarit (Temptation Island, Salatut elämät, Guns'n Roses) ja muut tekohauskat lyhenteet
Tavallaan, tavallaan, tavallaan, tavallaan... joka lauseessa. Ei siis oikeasti, vaan tavallaan?
Jouheva (sisältää jouhia) kun tarkoitetaan juoheva (sujuva).
Ja paras: "viherpiipertäjä". Se on kuulkaas viherpipertäjä, yksi i. Joku joka puuhastelee (puhujan mielestä) mitättömien pikkuasioiden parissa. Hiiret ja päästäiset sitten taas piipertävät pihan poikki. Vissi ero.
Juuri niin!
Makkari (makuuhuone)
Olkkari (olohuone)
Yökkäri (yöpaita)
Päikkäri (päiväunet)
Toimari (toimitusjohtaja)
Soppari (sopimus)
Ja niin edelleen!
Seittämän.
Hrr, kylmät väreet tulee tästä väännöksestä.
Mikko Merikivi (pienpuoluetentit) https://youtu.be/alb0HQVpc4o?t=3 ei langennut sanaan tavallaan, mistä rispektiset propsit hänelle. Käytti sanaa OIKEASTAAN, jota nykyään ei tunnuta millään osaavan sanoa. Pellkkää tavalaa tavalaa tavalaata ikängku ningku tavalaata
sdlkfj kirjoitti:
Mikko Merikivi (pienpuoluetentit) https://youtu.be/alb0HQVpc4o?t=3 ei langennut sanaan tavallaan, mistä rispektiset propsit hänelle. Käytti sanaa OIKEASTAAN, jota nykyään ei tunnuta millään osaavan sanoa. Pellkkää tavalaa tavalaa tavalaata ikängku ningku tavalaata
,ieluummin minuutissa 20 kertaa ääähf kuin tavalaa
Bensa on täällä arvokasta (po. kallista)
Kengännauhojen sitominen on hanskat kädessä haastavaa (po. vaikeaa)
Ehken tulen huomenna (po. ehkä. Ehken = ehkä en)
Eivätkö suomalaiset muista enää, että sanaparin "ja ei" voi korvaka eikä:llä
Missä vaiheessa täysi-ikäisestä tuli täysikäinen ?????
18 vuotiaat ovat täysikäsiä, mutteivät enää täysiä käsiä monessakaan asiassa
-tärkeätä
-vaikeata
-enään
-Ja (lause alkaa sanalla "Ja")
-päivämäärät väärin. Esimerkiksi 27.8 lausutaan kahdeskymmenesseitsemäs(piste) kahdeksan. 27.8. lausutaan kahdeskymmenesseitsemäskahdeksatta.
-tuplavälilyönnit tai välilyönti ennen pistettä
Oulussa seittämä kertaa seittämä o nelijjäkytä yhekkssä. Helsingissä 35 on kolkkeetviis
8-vuotias pelaa läpyrinttiä ja murustaa tyröksiä mahalteen
Brittein saaret? Minä oon käsittänyt että britit asuvat pääasiassa yhdellä saarella. Eikö siis olisikin paras sanoa Brittien saari?
Missä ovat Tsekit? Jotkuthan pystyvät käymään Tsekeissä.
Entäs Naurusaaret. minä tiedän vain yhden
Joku menee pystyy lentämään Thaimaaseen niin minä pystyn lentämään Swasimaaseen