Onko elämä ohi viidenkympin jälkeen?
Mitähän yli viiskymppiset naiset puuhaavat? Mikähän heitä innostaa ja motivoi? Elämäähän saattaa olla edessä joillakin jopa 40 vuotta vielä.
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 09:23"]
Miksi te ajattelette vain ulkonäköä ja surette sitä? Jotain plastiikkakirurgiaakin miettii joku että olisi kaunis vielä.
Jokainen vanhenee, mikä siinä niin pelottaa? Varsinkin joku ulkonäkö... ei todellakaan kukaan pidä viehättävänä jos epävarmuus näkyy kauas, ihan sama onko se naama kiristetty Tallinnan puolella vai eikö ole.
[/quote]
Siksi koska ulkonäkö on hemmetin tärkeä! Se on tärkeä vaikka olisi minkä ikäinen tahansa, sitä on ihan turha kiistää. Kyllä mä katson mieluummin nättiä naamaa kuin kulunutta. Saan käyttää rahani mihin haluan, se ei varmaan ketään haittaa, vaikka kateelliseksi tekeekin. Ai niin, hammaslääkärikin on tärkeä, ei kun vanhat hymyt vaihtoon.
[/quote]
Miksi se on niin tärkeää, kerro?
Hampaitaan toivottavasti jokainen hoitaa myös terveyden takia, ei pelkän ulkonäön. Mutta mikä saa naisen paniikkiin, kun väistämätön eli vanheneminen alkaa tapahtua? Miten sinä selviät jonnekin kahdeksankymppiseksi asti, tuleeko sinusta katkera kun mikään ei poista ryppyjä pysyvästi ja hiuksetkin lähtee?
Sitten jos joku toinen on iloinen omassa ulkonäössään vaikka olisi jo vanha, sinä pidät heitä kuitenkin kateellisina?
Miksi te ajattelette vain ulkonäköä ja surette sitä? Jotain plastiikkakirurgiaakin miettii joku että olisi kaunis vielä.
Jokainen vanhenee, mikä siinä niin pelottaa? Varsinkin joku ulkonäkö... ei todellakaan kukaan pidä viehättävänä jos epävarmuus näkyy kauas, ihan sama onko se naama kiristetty Tallinnan puolella vai eikö ole.
[/quote]
Siksi koska ulkonäkö on hemmetin tärkeä! Se on tärkeä vaikka olisi minkä ikäinen tahansa, sitä on ihan turha kiistää. Kyllä mä katson mieluummin nättiä naamaa kuin kulunutta. Saan käyttää rahani mihin haluan, se ei varmaan ketään haittaa, vaikka kateelliseksi tekeekin. Ai niin, hammaslääkärikin on tärkeä, ei kun vanhat hymyt vaihtoon.
[/quote]
No, ei se ulkonäkö tosiaankaan ole kaikille niin kovin tärkeää. Minusta ihminen, joka näyttää siltä, että käyttää suunnattoman määrän aikaa ja rahaa ulkonäköönsä on ennemminkin luotaantyöntävä kuin kiinnostava. Jos elämän prioriteetit ovat tuollaiset, epäilen, ettei tuollaisen ihmisen kanssa voi esimerkiksi syntyä mielenkiintoista keskustelua, oli hän sitten mies tai nainen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 09:55"]
[/quote]
[/quote]
Miksi se on niin tärkeää, kerro?
Hampaitaan toivottavasti jokainen hoitaa myös terveyden takia, ei pelkän ulkonäön. Mutta mikä saa naisen paniikkiin, kun väistämätön eli vanheneminen alkaa tapahtua? Miten sinä selviät jonnekin kahdeksankymppiseksi asti, tuleeko sinusta katkera kun mikään ei poista ryppyjä pysyvästi ja hiuksetkin lähtee?
Sitten jos joku toinen on iloinen omassa ulkonäössään vaikka olisi jo vanha, sinä pidät heitä kuitenkin kateellisina?
Ei mua mikään paniikkiin saa,haluan vain hoitaa itseäni.
No turha tässä on elämänkertaa sulle kirjoittaa, naiset ovat kateellisia toisilleen. Sähän siitä et varmaan mitään tiedäkään.
Ja..löysinhän elämäni rakkauden kun muutin ulkonäköäni entisestä, se vaan nappasi. että se niistä jo tapahtuneisa muutoksista..
[/quote]
Minäkin hoidan itseäni, liikun ja syön hyvin ja pyrin nukkumaan tarpeeksi jne. Meikkaan, laittaudun, pidän vaatteista... ja en silti ajattele ulkonäköä kovin tärkeänä isojen asioiden rinnalla.
Ja se, että löysit elämäsirakkaden heti kun teit jotain ulkonäöllesi, eli elämäsi rakkaus ihastui ja rakastui vain siihen miltä näytät?
No ei tietenkään voi taivas varjele näitä teidän johtopäätöksiä!
Ihmiset nyt ihastuu ja rakastuu tai sitten vain ihastuu muttei rakastu. Muhun pätee eka. Ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 09:36"]
Minä olen siis vielä kolmekymppinen, mutta jotenkin outo kun en ole koskaan surrut ulkonäköäni. Minulla on hyvä iho, mutta ohuet hiukset jne. Olkoon. Syön terveellisesti, liikun, pidän huolta itsestäni. Laitan ne ohuet hiukseni miten osaan.
En halua stressata pinnallisista asioista. Toisaalta en myöskään tunnista tuota miesten huomiosta kilpailua, se jäi vähän mietityttämään. En pelaa pelejä miesten kanssa, en halua kenenkään erityishuomiota paitsi aviomieheni tietysti.
[/quote]
No sulla onkin aviomies. Jos ei olisi, niin sitten sinunkin pitäisi kilpailla miesten huomiosta saadaksesi sen aviomiehen, vai mitä?
Tuo ulkonäköjuttu on kai sitten sellainen, että toisia ulkonäön rupsahtaminen haittaa ja toisia ei, mutta en kyllä ymmärrä, miksi olisi niin kauhean pinnallista välittää omasta ulkonäöstään. Tai että miksi on kypsempää välittää yrttien kasvatuksesta kuin vaikkapa parisuhteen löytymisestä (ja jälkimmäisen saamiseen ulkonäkö vaikuttaa ainakin jonkin verran). Jos joku on viisikymppisenä kyllästynyt miesten seuraan, niin ei se minun mielestä tee hänestä sen kypsempää ihmistä, jotkut elävät nuoresta pitäen mieluummin ypöyksin eivätkä ole ihmisenä sen henkisempiä. Ja on se vain kivempaa näyttää hyvältä, tiedän kun en yleensä näytä, enkä usko että tämä muuttuu vanhetessa mihinkään.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:00"]
Musta on vähän säälittävää tuo, että viisikymppisten pitää vakuutella olevansa parempikuntoisia ja nätimpiä kuin 20 vuotta nuorempina. Miksi edes pitäisi päteä täsmälleen samalla kuin joskus parikymmentä vuotta aiemmin? Komppi ennemmin vaikka tolle viitoselle, joka puhuu siitä, että mielenkiinnon kohteet muuttuu ikääntyessä. Ne asiat, joita menettää ikääntymisen myötä korvautuu jollain muulla (elämänkokemus, sosiaaliset suhteet, vapaa-aika, varallisuus).
[/quote]
Mutta kun kaikkien elämä ei vaan mene saman kaavan mukaan. Kyllä mäkin nyt nelikymppisenä olen aivan varmasti, myös objektiivisesti tarkasteltuna huomattavasti estottomampi, seksistä nauttivampi ja sitä enemmän harrastava, kauniimpi ja paremmassa kunnossa kuin parikymppisenä.
Ihmiset kun tuppaavat puhumaan ITSESTÄÄN. Joo, joku oli se luokan teiniprinsessa, minä en ollut. Minä olin lihava, aknenaamainen ja mt-ongelmainen. Olen päässyt eroon elämän pelosta, ja uskallan matkustaa, olla oma itseni ja tehdä radikaalejakin ratkaisuja.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 10:09"]
Minä olen siis vielä kolmekymppinen, mutta jotenkin outo kun en ole koskaan surrut ulkonäköäni. Minulla on hyvä iho, mutta ohuet hiukset jne. Olkoon. Syön terveellisesti, liikun, pidän huolta itsestäni. Laitan ne ohuet hiukseni miten osaan.
En halua stressata pinnallisista asioista. Toisaalta en myöskään tunnista tuota miesten huomiosta kilpailua, se jäi vähän mietityttämään. En pelaa pelejä miesten kanssa, en halua kenenkään erityishuomiota paitsi aviomieheni tietysti.
[/quote]
No sulla onkin aviomies. Jos ei olisi, niin sitten sinunkin pitäisi kilpailla miesten huomiosta saadaksesi sen aviomiehen, vai mitä?
Tuo ulkonäköjuttu on kai sitten sellainen, että toisia ulkonäön rupsahtaminen haittaa ja toisia ei, mutta en kyllä ymmärrä, miksi olisi niin kauhean pinnallista välittää omasta ulkonäöstään. Tai että miksi on kypsempää välittää yrttien kasvatuksesta kuin vaikkapa parisuhteen löytymisestä (ja jälkimmäisen saamiseen ulkonäkö vaikuttaa ainakin jonkin verran). Jos joku on viisikymppisenä kyllästynyt miesten seuraan, niin ei se minun mielestä tee hänestä sen kypsempää ihmistä, jotkut elävät nuoresta pitäen mieluummin ypöyksin eivätkä ole ihmisenä sen henkisempiä. Ja on se vain kivempaa näyttää hyvältä, tiedän kun en yleensä näytä, enkä usko että tämä muuttuu vanhetessa mihinkään.
[/quote]Mä haluan näyttää hyvältä ikäisekseni. En kilpaile kenenkään kanssa, paitsi itseni. Haluan olla viehättävä oman mieheni ja itseni silmissä ja nauttia seksistä. Kaikkia ei kasvien kasvattaminen kiinnosta, ei se ole mikään kypsyyden ja henkisyyden mitta. Sitä voi olla henkisesti viisas vaikka samalla myös huolehtii itsestään ja parisuhteestaan.
Mä en ymmärrä teitä jankaajia. Ei kaikki naiset vanhemmiten kauheasti muutu.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 10:09"]
[/quote]
[/quote]
Meissä on siis se ero, että minä näytän mielestäni hyvältä ilman taikakeinojakin. Minä riitän itselleni sillä tavalla, etten ala stressata ja tee ulkonäöstä kynnyskysymysta. Terveelliset elämäntavat, hyvinvointi, tavallinen kauneudenhoito mitä se minulla on, riittää. Ja jos se riittää minulle, sen pitää riittää myös muille minun kohdallani.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 10:22"]
[/quote]
Meissä on siis se ero, että minä näytän mielestäni hyvältä ilman taikakeinojakin. Minä riitän itselleni sillä tavalla, etten ala stressata ja tee ulkonäöstä kynnyskysymysta. Terveelliset elämäntavat, hyvinvointi, tavallinen kauneudenhoito mitä se minulla on, riittää. Ja jos se riittää minulle, sen pitää riittää myös muille minun kohdallani.
[/quote]
Kyllä mäkin näytän mielestäni ihan ok:lta nyt nuorempana, mutta onhan se hyvältä näyttäminen huomattavasti vaikeampaa mitä vanhempi on. Mutta kaikille sillä ei ole väliä miltä näyttää ja olisihan se helpompaa niin. Vaikka minulla on esim. hirveä lapsuus, kauhea nuoruus, vaikka minkälaisia sairauksia, niin silti ulkonäöllä on minulle edelleen väliä- en siis ole vastoinkäymistenkään edessä jalostunut ajattelemaan toisin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 10:22"]Ja jos se riittää minulle, sen pitää riittää myös muille minun kohdallani.
[/quote]
Tämä on loistava lause. Minusta ihmisten pitäisi enemmänkin miettiä sitä, keitä ja millaisia he itse ovat ja muut sitten hyväksyvät tai ovat hyväksymättä hänet sellaisena. Eikä niin, että yritetään kaiken maailman kommervenkkien avulla muuttaa itseä jonkun muunlaiseksi, että kelvattaisiin muille.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 09:54"]
78, älä höpsi typeriä. En kommentoi itseäni. Ottaako noin koville käsittää, että moni ajattelee toisin kuin sinä? Ota nyt ihan iisisti, on tässä ketjussa niitäkin, jotka ajattelevat kanssasi samalla lailla. Mielipiteiden kirjo on hyvä asia, ei huono.
Lue ketjua. En halua herättää riitaa ottamalla kepin nokkaan yksittäisiä vastauksia, mutta sinä itsekin vaikutat hermostuneen siitä, että joku saa kiksejä muusta kuin ulkonäön tai seksuaalisen viriiliyden hehkuttamisesta. Minä en muuten ollut se, joka hokasi tuon hehkuttamisen ekana, vaan kirjoittaja nro yhdeksän.
5
[/quote]
Eli joudut tunnustamaan, että kukaan ei kirjoittanut olevansa yhtä kaunis kuin 30v yms
Joku kirjoitti, että on paremmassa kunnossa jne..
Sinä tässä nyt alkanut liioitella ja vauhkota. Kannattaa ehkä aloittaa se hormoonilääkitys, jos menee noin ylikiirillä ja hermot palaa ja tule liioiteltua. Voisi tehdä sinulle ihan hyvää.
1cm reiteen saa sinunlaista kätisijöistä ihan mukavia ihmisiä. Miehesikin saattaisi tykätä, kun innostuisit taas seksistä ja pillusi ei olisi kuin hiekka-autiomaa
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:00"]
Musta on vähän säälittävää tuo, että viisikymppisten pitää vakuutella olevansa parempikuntoisia ja nätimpiä kuin 20 vuotta nuorempina. Miksi edes pitäisi päteä täsmälleen samalla kuin joskus parikymmentä vuotta aiemmin? Komppi ennemmin vaikka tolle viitoselle, joka puhuu siitä, että mielenkiinnon kohteet muuttuu ikääntyessä. Ne asiat, joita menettää ikääntymisen myötä korvautuu jollain muulla (elämänkokemus, sosiaaliset suhteet, vapaa-aika, varallisuus).
[/quote]
Mutta kun kaikkien elämä ei vaan mene saman kaavan mukaan. Kyllä mäkin nyt nelikymppisenä olen aivan varmasti, myös objektiivisesti tarkasteltuna huomattavasti estottomampi, seksistä nauttivampi ja sitä enemmän harrastava, kauniimpi ja paremmassa kunnossa kuin parikymppisenä.
Ihmiset kun tuppaavat puhumaan ITSESTÄÄN. Joo, joku oli se luokan teiniprinsessa, minä en ollut. Minä olin lihava, aknenaamainen ja mt-ongelmainen. Olen päässyt eroon elämän pelosta, ja uskallan matkustaa, olla oma itseni ja tehdä radikaalejakin ratkaisuja.
[/quote]
Hih, varo vain. Tuo vitonen kohta hormoonihöyryissään heittäytyy kohta lattialle ja kiukuttelee ja yrittää kumota mielipiteesi, koska hän tietää tarkalleen, mitä naisen elämä on =;)
Mitkä harrastukset sopivat yli viiskymppisille? Ettei kukaan pääse sanomaan, että mummo yrittää kilpailla nuorempien naisten kanssa.
Siis häh - mä vasta odotan että "elämä alkaa" kunhan tuo alakoululainenkin on omillaan ja päästään miehen kanssa muuttamaan ainakin osaksi vuotta pois Suomesta, ostetaan prätkä ja työskennellään viinitilalla Italiassa. Tuossa vain pari haavetta, niitä on n 100 lisääkin:)
Kyllä mä olen parhaassa iässä juuri nyt - 53v:nä. Itsevarmempi ja kypsempi, jopa kauniimpi kuin 30+. Upeassa parisuhteessa ja 4:n äiti, toivottavasti muutaman vuoden kuluttua mummokin:)
Mulla on viiskymppiset kohta tulossa, joten varmasti en osaa sanoa, millaista elämä silloin on. Tilanne tulee kuitenkin olemaan, että minulla on silloin 2 alakoulualsita lasta, pari vuotta aikaisemmin hankittu uusi tutkinto ja työ uudella alalla, vieläpä lapsuuden haaveammattini. Harrastan, matkustan, maksan edelleen asuntolainaa, perhe on tärkein, ystävät tärkeitä myös. Parisuhde on ennallaan.
Pitäisikö elämän olla jotenkin toisin??
on ohi, tietenkin on. Ei kai kukaan yli viiskymppinen ajattele mitään, kiinnostu mistään, halua mitään? Ihan kaikki on jo nähty ja koettu, kaikki harrastukset on jo harrastettu, kaikki matkakohteet koluttu, kaikki kulttuuri nähty, kaikki ystävyyssuhteet katkottu, kaikki kirjallisuus, tutkiminen, yhdistystoiminta, hyväntekevääisyys, luonto, puutarha, sisustus ym on jo valmiiksi haudattu mielestä.
En ole ihan viisikymppinen vielä, mutta olen jo huomannut sen mukavan seikan, että kiinnostuksen kohteet muuttuvat ja ihminen jalostuu vanhetessaan.
Tosi on, että kun ikää karttuu ja rupsahtuneisuus lisääntyy, naisesta tulee tietyllä tavalla "näkymätön" miehille ja nuoremmille naisille. Mutta toisaalta mukavasti ihmiset kokevat iäkkäämmän naisen helpommaksi lähestyä, koska harva tulkitsee jutustelun ja vitsailun keski-ikäisen naishenkilön kanssa flirtiksi - joten sitä myös harrastetaan vapautuneemmin ja enemmän. On yksinkertaisesti mukavia ihmisiä ympärillä enemmän, jos ymmärrät mitä tarkoitan - harva se päivä joku ventovieras iskee vitsiä ja jutustelee kanssani mukavia - ilman sen kummempia seksuaalisia alavirtauksia.
Ja kun tavallaan vapautuu siitä "lihamarkkinoilla olosta", voi keskittyä moneen tärkeämpään asiaan. Kiinnostua lähimmäistensä luonteesta ja henkisestä hyvinvoinnista. Omasta henkisestä kasvustaan. Sivistää itseään. Säästää tälläämisestä säästyvät rahat ja vaikkapa matkustella.
Toisin sanoen muutut tavallaan seksuaalisesta olennosta sinuksi itseksesi. Kohkaus siitä, mitä muut ajattelevat sinusta vähenee, koska sinua ei enää KIINNOSTA se niin paljon - ja voit keskittyä siihen, mitä itse ajattelet muista ja maailmanmenosta.
Monella on tässä iässä jo esim. työura aika mukavalla mallilla. Toivon mukaan ei ole duuni menossa alta, koska viisikymppisen voi olla todella vaikea työllistyä... mutta jos työ on ja pysyy, sille pystyy kypsässä iässä antamaan aika lailla enemmän kuin ruuhkavuosinaan (juu, joillain vielä silloin melko pieniä lapsia, mutta useimmilla lapset ovat jo ainakin yläluokilla koulussa).
Puolison kanssa on oltu yhdessä jo piiiitkään. Enää eivät ihan pikkuasiat harmita, toivon mukaan ainakaan. Voi repäistä ja vaikka aloittaa uuden, haastavan harrastuksen tai hommata loma-asunnon ja etsiä lisääntyvälle vapaa-ajalleen uusia sisältöjä.
Ja lapset, nuo rakkaat vintiöt. Ovat jo aika isoja, ja kehittyvät koko ajan. Muutaman vuoden päästä asuvat omillaan, ja perustavat oman perheen. Mummona olo kuulostaa hauskalta...
terv. 46-vuotias
Jaaa-a, voi ollakin ohi jo aiemmin, kirjaimellisesti.
Äitini kuoli 47v iässä 4v sairastettuaan.
Kasva aikuiseksi.
78, älä höpsi typeriä. En kommentoi itseäni. Ottaako noin koville käsittää, että moni ajattelee toisin kuin sinä? Ota nyt ihan iisisti, on tässä ketjussa niitäkin, jotka ajattelevat kanssasi samalla lailla. Mielipiteiden kirjo on hyvä asia, ei huono.
Lue ketjua. En halua herättää riitaa ottamalla kepin nokkaan yksittäisiä vastauksia, mutta sinä itsekin vaikutat hermostuneen siitä, että joku saa kiksejä muusta kuin ulkonäön tai seksuaalisen viriiliyden hehkuttamisesta. Minä en muuten ollut se, joka hokasi tuon hehkuttamisen ekana, vaan kirjoittaja nro yhdeksän.
5