Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmatkapyöräilijät, kysymys teille

Vierailija
14.08.2024 |

Ajattelin ruveta kulkemaan työmatkat pyörällä, n. 5 km. Tähän asti olen pyöräillyt vain kesäkauden töihin. Millaiset varusteet on kätevät syyssateita ajatellen? Kannattaako ostaa sadetakki ja -housut vai viitta? Vai miten pukeudutte "haastavilla" keleillä? 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadehousut ja viitta on hyvä yhdistelmä sadekelillä. Viitta antaa enemmän liikkumavapautta kuin sadetakki, eikä välttämttä tarvitse kahta eri takkia mukaan 8koska sitten kun sade vaihtuu iltapäivällä aurinkoon, se sadetakki on ahdistava), mutta jalat kaipaa silti ihan housujen suojaa sekä reisistä että sääristä. Vettä roiskuu myös alhaaltapäin.

Sitten jotain sellaista, millä saa niskan suojattua viimalta. Merinokauluri tai joku vastaava. Oman työmatkapyöräilyni lopetti lopulta se, että pyöräilykumarassa niskaan menevä kylmä tuuli sai aikaan niin pahan niskajumin että aloin pyörtyillä.

Syksyllä tarvit myös paljon heijastinosaa vaaatteissa. Pahimpaan aikaan neonväritkään ei ole haitaksi.

Vierailija
2/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on Haglöfsin takki ja housut, vesipilari jotain 20000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ihan ensin liikennesäännöt.

Vierailija
4/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on Haglöfsin takki ja housut, vesipilari jotain 20000.

ainakin ensimmäiseen pesuun asti.

Vierailija
5/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille,

Ap

Vierailija
6/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sadetakki ja housut. Sellaista suunnilleen tuulipukukangasta. Ei varmaankaan ole ihan tasan 100% vedenpitävä mutta lähes. minun mielestäni tosi hyvät. Tuubihuiveja kannattaa ostaa. 

Kun lämpötila menee pakkaselle niin pärjää oikein hyvin, räntäsade tai kireä pakkanen on huonoimmat kelit.

Vierailija
7/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti joudut kuitenkin perille päästyäsi vaihtamaan vaatteet, koska sadevaatteet hiostaa. Mieti vaatteiden vaihtoa, työpaikan pukukaappeja, mahdollisuutta kuivattaa märkiä vaatteita työpäivän aikana. Nämä ovat ainakin minulle olleet suurempia haasteista kuin itse sateessa ajaminen.

Vierailija
8/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Märkänä saavut perille jollet pukeudu sukelluspukuun. 

Vierailija
9/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengänsuojat ovat aika kätevät. Sellaiset melko löysät, jotka on helppo riisua ja pukea minkä tahansa kengän päälle. Rapa lentää maasta myös sateen jälkeen.

Vierailija
10/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikätiselle vinkki sateeseen: ei välttämättä kannata ostaa satasen gorehanskoja, kun lasten kurarukkasista saattaa löytyä sopiva koko parilla eurolla. Niitä kuitenkin tarvii aika harvoin, minulle riittänyt hyvin nuo, löysin hyvät hillityt yksiväriset ilman mitään kuvia.

Vierailija
11/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housut hiertyy takapuolesta pyöräillessä eli ei kannata ihan hirveästi rahaa niihin laittaa. Kalliit kalvohousut on äkkiä entiset.

Vierailija
12/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyn viileillä keleillä sade ei ole koskaan ns. kaatosade. Sellasta enempi vähempi ripsimistä.

Itse poljin aina vettä auttavasti pitävä mukavan väljä tuulipuku päällä. Kypärän päällä oli siihen tarkoitukseen tehty sadehuppu. Iso tuulipuvun huppu toimii myös. Nahkahanskat pitää ihan riittävästi vettä, samoin nahkamaiharit tuossa tarkoituksessa. Lasit päässä on kivempi polkea. Kaulan, vyötärön ja ranteiden sekä nilkan kohta kannattaa huolehtia silleen että ei kylmety viimasta. Satulan päällä oli karvapäällinen lämmittämässä, että kusemisväli ei lyhene.

Vierailija
13/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasessa kalvovaatteet eivät toimi, kastepiste muodostuu vaatteen sisäpuolelle ja kosteus tiivistyy sisäpuolelle. Eli pakkasella on kuiva keli, vaatteiden pitää hengittää, villapaitoja tarpeen mukaan ja anorakki on yllättävän hyvä. Kylmä tulee yleensä sormiin, varpaisiin ja kaulaan, ei niinkään keskivartaloon.

Märillä syysilmoilla ohuita kerroksia useita, jotka on helppo kuivattaa työpaäivän aikana, koska takaisin kotiinkin pitää ajaa. Halvat tuulihousut, merinopitkikset tai tekniset. Vaihtohanskat. Sadeviitta on hankala tuulessa eli silloin mieluummin kastun, jos tiedän pääseväni kuivattamaan vaatteet.

Vierailija
14/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palelee kylmässä sateessa kädet. Vedenpitävät hanskat on hyvät. Vaikka kumihanskat. Fleecehanskat ja neopreeni suojaa jonkun verran, talvella huovutettu villa on lämmin ja pitää kädet kuivana lumi- ja räntäsateessa, vettäkin pitää jonkin verran. Muuten ihan jotkut perus vedenpitävät käsineet on hyvät. 

Mulla ei ole ollut ongelmia sadetakki ja -housujen yhdistelmän kanssa, laitan sateella hupun tiukkaan ja vetoketjun ja napit saa korkealle kiinni. Silmälasit kastuu, se on ikävintä sateessa pyöräilyssä,  koska haittaa näkemistä. 

Kumisaappaat on kivat. Sellaiset, ettei sada varresta sisään.

Vierailija
15/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Housut hiertyy takapuolesta pyöräillessä eli ei kannata ihan hirveästi rahaa niihin laittaa. Kalliit kalvohousut on äkkiä entiset.

Mä panostaisin hyvään monikäyttöiseen takkiin ja housuiksi käy ne old school paksut muoviset sadehousut, jotka kestää hiertymisen, maasta roiskuvan kuran ja ketjusta lentävän rasvan ym.

Vierailija
16/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on töissä työkengät ja olen sisävaatteissa, niitten päälle saa hyvin sadevaatteet ym. pyöräillessä tarpeelliset kerrokset. Vanhat sadehousut on toimineet vuosikausia,  saattaa olla että pitkähkö sadetakki on suojannut niitä kulumasta satulassa. 

Olen pyöräillyt vuosikymmeniä vuoden ympäri. 

14

Vierailija
17/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on että sadevaatteet pyöräillessä ovat yleensä vähän huonoja: Joko vaatteet eivät pidä vettä tarpeeksi hyvin, tai sitten ne on niin kuumat ja hiostavat että matkan aikana kastuu hiestä märäksi. Kunnon sadevaatteet pitää kyllä omistaa sillä mielellä että nollakelissä ja jäätävässä sateessa ne eivät ole liian kuumat, mutta lämpimämmillä keleillä suosittelen enemmänkin ottamaan pyörämatkalle yhdet vaatteet joiden antaa tarkoituksella kastua, ja sitten vaihtamaan työvaatteet päälle vasta kun tulet töihin.

Talvipyöräilyä varten suosittelen hankkimaan kypäräpipon, tämäntyylisen:

https://www.armyvaatteet.fi/merinovilla-kyparamyssymiehille-ja-naisille

Lisäksi talvisin pitää olla lämpimät hanskat koska sormet on alttiita tuulelle. Mutta kunhan on kypäräpipo ja kunnon hanskat niin muuten kylmässä pyöräily ei vaadi sen erikoisempia varusteita.

Talvella ja loskakeleillä pyöräillessä pitää olla varautunut siihen että ajat tosi usein märällä alustalla, josta roiskuu vähän kuraa kengille ja housuille. Sitä ei roisku niin paljoa että se kastelisi mitään, mutta se likaa aika tehokkaasti. Kesällä voi kotoa lähtiessä useimmiten laittaa siistit kengät ja housut kotona jalkaan, mutta talvella jos yrittää samaa niin ne enemmän tai vähemmän kuraantuu ennen kun pääsee töihin.

Vierailija
18/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä panostaisin hyvään monikäyttöiseen takkiin ja housuiksi käy ne old school paksut muoviset sadehousut, jotka kestää hiertymisen, maasta roiskuvan kuran ja ketjusta lentävän rasvan ym.

Mitkään housut ei kestä kovin pitkään hiertymättä puhki takapuolesta. Siksi mieluiten halvat sadehousut, kun ei ne kuitenkaan ole ikuiset.

Vierailija
19/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sadetakki ja housut. Sellaista suunnilleen tuulipukukangasta. Ei varmaankaan ole ihan tasan 100% vedenpitävä mutta lähes. minun mielestäni tosi hyvät. Tuubihuiveja kannattaa ostaa. 

Kun lämpötila menee pakkaselle niin pärjää oikein hyvin, räntäsade tai kireä pakkanen on huonoimmat kelit.

Huonoa on myös pääkallokeli.

Vierailija
20/29 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Märkänä saavut perille jollet pukeudu sukelluspukuun. 

Ihan tavallinen kumisadetakki ja sadehousut ja kumisaappaat ovat parhaat!

Ja talvella nastarenkaat ehdottomat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän