Onko elämä ohi viidenkympin jälkeen?
Mitähän yli viiskymppiset naiset puuhaavat? Mikähän heitä innostaa ja motivoi? Elämäähän saattaa olla edessä joillakin jopa 40 vuotta vielä.
Kommentit (100)
Omalla kohdalla sanon, että elämä on tosi hyvää. Kuopus muuttaa ensi vuonna pois ja miehen kanssa ostamme pienemmän asunnon. Ylimääräisellä rahalla tulemme matkustamaan hieman enemmän.
Seksi on nykyään paljon parempaa, kuin ennen. Muistan vielä pikkulapsiajat, kun oli väsynyt ja riippuvainen lapsenvahdeista. Nyt on ihan eri tilanne ja seksi on villiä.
Nyt on omiin harrastuksiinkin eri tavalla aikaa. Kunto on parempi kuin kolmikymppisenä, koska nyt on aikaa käydä monta kertaa viikossa lenkillä ja salilla.
Joten elämä on hyvää tässä ja nyt. Ei se ainakaan vielä ole ohi
N 52v
Villi ja estoton seksi vaihtuu teatteriin, sienestykseen ja ruukkukasvien hoitoon.
Musta on vähän säälittävää tuo, että viisikymppisten pitää vakuutella olevansa parempikuntoisia ja nätimpiä kuin 20 vuotta nuorempina. Miksi edes pitäisi päteä täsmälleen samalla kuin joskus parikymmentä vuotta aiemmin? Komppi ennemmin vaikka tolle viitoselle, joka puhuu siitä, että mielenkiinnon kohteet muuttuu ikääntyessä. Ne asiat, joita menettää ikääntymisen myötä korvautuu jollain muulla (elämänkokemus, sosiaaliset suhteet, vapaa-aika, varallisuus).
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:00"]
Musta on vähän säälittävää tuo, että viisikymppisten pitää vakuutella olevansa parempikuntoisia ja nätimpiä kuin 20 vuotta nuorempina. Miksi edes pitäisi päteä täsmälleen samalla kuin joskus parikymmentä vuotta aiemmin? Komppi ennemmin vaikka tolle viitoselle, joka puhuu siitä, että mielenkiinnon kohteet muuttuu ikääntyessä. Ne asiat, joita menettää ikääntymisen myötä korvautuu jollain muulla (elämänkokemus, sosiaaliset suhteet, vapaa-aika, varallisuus).
[/quote]Ihminen voi olla huonokuntoinen parikymppisenä vaikka on nuori. Viiskymppinen voi siis suhteessa olla paremmassa kunnossa jos harrastaa liikuntaa ja pitää itsestään huolta. Joten, ei toi minusta nyt vallan mahdoton väite ole. Viiskymppisenä on ehkä enemmän motivaatiotakin itsestä huolehtimiseen kuin nuorena.
8, noin se yleensä käy. Vaihdevuodet vähentää naisilla ja miehillä (juu, miehilläkin on vaihdevuosia, tosin useimmilla ne kestää pidempään ja on hitaammat kuin naisilla) sukupuolista halua ja kykyä, ja sekin on ihan hyvä asia. Miksi sitä pitäisikään naksutella kuin kaniini... Toisaalta estoja tässä iässä kai harvemmalla enää on. Ja aikaa spontaaniin seksiin sen sijaan on hyvin, kun lapset ovat isoja ja kenties jo muuttaneet kotoakin.
9, kiitos kommentistasi. Olen pitkälti samaa mieltä, että jos joku oikeasti väittää olevansa simpsakkaampi kuin kaksikymmentä vuotta aiemmin, kärsii todennäköisesti jo ikänäöstä ;-) Ei sillä, voi olla hyvässä kondiksessa ja erittäinkin tyylikäs viisikymppisenä, mutta fakta on silti, että ryppyjä tulee ja massa valuu painovoiman mukana kohti maata.
5
Jos vaan terveys kestää niin ikähän on vain numeroita.
Tosin olen vasta 44v. niin onhan tässä vielä aikaa joku kriisi kehittää ;)
Mutta luultavasti silloin on enemmän aikaa itselle ja parisuhteelle kun nykyiset teinit ovat kasvaneet aikuisiksi ja muuttaneet pois kotoa.
Ja matkustelu ainakin helpottuu kun ei tarvitse niin monen ihmisen aikatauluja ja koulujuttuja sovittaa yhteen.
[/quote]
Kuka on kehunut olevansa nätimpi?
Minä ainakin kerroin olevani paremmassa kunnossa, kuin kolmikymppisenä. Se on ihan eri juttu.
En muista numeroa, millä kirjoitin.
Ps, ihan vinkiksi. Kannattaa oikeasti pitää kunnostaan huolta, koska sinäkin tulet vanhenemaan ja olet aika äkkiä päälle 50v. Se on itselle voimavara ja sijoitus.
Itse olen 38 ja opiskelen parikymppisten kanssa. Onhan nuo nättejä. Pelkästään se iho ja loistavat hampaat. Vaikeinta on, etten tiedä, miten olisin heidän kanssaan. Ihminenhän minäkin olen huumorintajuineni ja välillä huomaa, että eivät oikein tiedä, mitä mun ikäinen ajattelee. Välillä huomaan olevani kyyninen paska ja joudun nielemään sanani, etten ole ilonpilaaja. Toisaalta se konkretisoi kyllä tuon ikäeron ja sen, että elämä opettaa jokaista. Hirveän fiksuja nuoria, mutta niin nuoruuden uskossa ja innossa vielä.
Huvittavinta oli, kun puhuttiin ryhmätyössä jotain edellisestä illasta. Kerroin katsoneeni Blondin koston miehen kauhuksi. Ne katsoi mua kaikki kummeksuen. Tajusin, että heistä on käsittämätöntä, että ikäiseni nainen ja kahden lapsen äiti tuijottaa blondikomediaa kikatellen sille. Mutta en mä itseäni näe vanhana siltä osin. Samat ne ajatukset edelleen on ja pikemminkin sitä osaa ottaa itsensä rennommin vanhemmiten. Ei mua hävetä, että joissain asioissa olen opiskelutovereitani huonompi jo pelkästään iän takia. Ei mulla ole enää parikymppisen fysiikkaa, kun en harrasta kuin kuntourheilua. En mä pysty ponnistamaan kuin nuoret. Ei mulla ole juoksunopeutta tai sähäkkyyttä kuten niillä. Toisaalta joissain asioissa joudun pitämään kynttilää vakan alla, kun opetus keskittyy niin matalalle tasolle ja ryhmätöissä huomaan monesti, kuinka paljon enemmän tiedän ja kuinka paljon nopeampi olisin yhdistelemään asioita.
Tämä asian sivusta, mutta huomioita tästä vanhenemisesta kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:04"]
8, noin se yleensä käy. Vaihdevuodet vähentää naisilla ja miehillä (juu, miehilläkin on vaihdevuosia, tosin useimmilla ne kestää pidempään ja on hitaammat kuin naisilla) sukupuolista halua ja kykyä, ja sekin on ihan hyvä asia. Miksi sitä pitäisikään naksutella kuin kaniini... Toisaalta estoja tässä iässä kai harvemmalla enää on. Ja aikaa spontaaniin seksiin sen sijaan on hyvin, kun lapset ovat isoja ja kenties jo muuttaneet kotoakin.
9, kiitos kommentistasi. Olen pitkälti samaa mieltä, että jos joku oikeasti väittää olevansa simpsakkaampi kuin kaksikymmentä vuotta aiemmin, kärsii todennäköisesti jo ikänäöstä ;-) Ei sillä, voi olla hyvässä kondiksessa ja erittäinkin tyylikäs viisikymppisenä, mutta fakta on silti, että ryppyjä tulee ja massa valuu painovoiman mukana kohti maata.
5
[/quote]
Töissä kun katsoo keski-ikäisiä naisia, huomaa, että heitä on ihan erilaisia. Toiset ovat todella timmissä kunnossa, toiset läskejä ja raihnaisia. Jotkut jopa tihkuvat seksiä.
Jos sinä vitonen olet jo päästänyt itsesi lössähtämään, se ei meinaa, että kaikki muut olisivat. Surullista, jos et nauti enää seksistä ja olet huonossa kunnossa. Kaikki eivät sitä onneksi ole.
Siinä kohtaa alkaa lapset pärjätä omillaan ja oma asuntolaina on maksettu ja ehkä ehditty viimeinkin ostaa ja maksaa oikeasti uusi auto. Ei tarvitse pihistellä rahan kanssa, kun ei ole lainoja niskassa, vaan voi lähteä vaikka jonnekin kauemmas reissuun (siis jonnekin Madagaskarille Kyproksen sijaan tai Australiaan 3 kuukaudeksi tms.). Pihassakin istutukset alkavat näyttää reheviltä, joltain muulta kuin jokeen pudonneelta mäyräkoiralta, voi tulla satoakin kivasti. Odotan sitä aikaa innolla!
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:09"]
[/quote]
Minä ainakin kerroin olevani paremmassa kunnossa, kuin kolmikymppisenä. Se on ihan eri juttu.
Ps, ihan vinkiksi. Kannattaa oikeasti pitää kunnostaan huolta, koska sinäkin tulet vanhenemaan ja olet aika äkkiä päälle 50v. Se on itselle voimavara ja sijoitus.
[/quote]
Kakkonen kehuu olevansa nätimpi. Olet kyllä ollut tosi nolossa kondiksessa kolmekymppisenä, jos voit väittää olevasi parempikuntoinen viisikymppisenä, sorry. Teen työkseni lihaskuntotestejä, joten tiedän oikeasti aika hyvin, miten se kunto laskee iän myötä, vaikka olisi hyvässäkin kunnossa viisikymppiseksi.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:11"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:04"]
5
[/quote]
Töissä kun katsoo keski-ikäisiä naisia, huomaa, että heitä on ihan erilaisia. Toiset ovat todella timmissä kunnossa, toiset läskejä ja raihnaisia. Jotkut jopa tihkuvat seksiä.
Jos sinä vitonen olet jo päästänyt itsesi lössähtämään, se ei meinaa, että kaikki muut olisivat. Surullista, jos et nauti enää seksistä ja olet huonossa kunnossa. Kaikki eivät sitä onneksi ole.
[/quote]
Tä? Voi sua, ei tämä kuule ole mikään kilpailulaji, enkä sure itse ollenkaan, että en ole samalla lailla seksistä kiinnostunut nyt kuin parikymppisenä. Ei minun tarvitse sillä todistella kenellekään mitään, puumailu olkoon muita varten. Kuten sanoin, alkaa moni muukin asia kiinnostaa nyt...
Tosiseikka kuitenkin on, että vaihdevuosien myötä hormonitoiminta muuttuu ja seksi-halut vähenevät - hormonikorvaushoito on eri asia, mutta minulle sellainen ei ole vielä ollut tarpeen, koska kuukautiseni ovat vielä säännölliset, joskin jo vähän kierto on lyhentynyt.
Toinen tosiseikka on, että vaikka kuinka napsisi hormoneja purkista, se viehättävyys ei vastakkaisen sukupuolen silmissä siitä nouse. Juu, olen itsekin huoliteltu ja hyvässä kunnossa, mutta en silti luule olevani yhtä simpsakka kuin kolmekymppisenä. Eikä tarvitsekaan ;-)
5
No miltä se "miesten silmissä näkymättömäksi" muuttuminen tuntuu, vai oletteko tekin kaikki niitä, joilla olisi 10 ottajaa heti eron tullen? Siis kun onhan niitä sellaisiakin viisikymppisiä, itsestä näin vähän alle kolmekymppisenä tuntuu vain että miten ihmeessä kukaan nainen löytää miestä enää kolmenkympin jälkeen kun tuntuu että miehet on nuortenkin naisten suhteen niin älyttömän nirsoja, jos katsoo vaikkapa telkkarista hömppäsarjoja niin on täysin kelvoton parisuhteeseen..varsinkin kun miehistä on vanhemmiten kovempi kilpailu kuin naisista kun menevät pösilöt kuolemaan nuorempina.
Äitini on 55 ja isä muutaman vuoden vanhempi. Ei todellakaan voi sanoa että heillä olisi elämä ohi. Asuntolaina on maksettuna, on velaton kesämökki ja uudehkot autot molemmilla (jos siis materialla on merkitystä). Tällä hetkellä äiti on vuorotteluvapaalla ja isä tekee äidin vuorotteluvapaan ajan lyhyempää työviikkoa, joten he ehtivät mökkeillä, matkustaa, harrastaa...
Hetkittäin käy vähän kateeksikin.
Oho, vielä tämä ketju on täällä... Jätän 94:n alatyylisen vauhkoamisen sikseen, se ei enää ansaitse muuta kommentointia.
Panin muuten merkille, että aika moni kolmekymppinen on kommentoinut ketjuun "työpaikan viisikymppisten"perusteella, ja niistä kommenteista kuultaa erityisesti lävitse se, että ei osata kuvitellakaan, että elämässä voi kiinnostukset ja arvostukset iän myötä muuttua. Suorastaan uhkaava näköala monen mielestä.
Ei se ole, olkaa rauhassa. Kyllä minäkin edelleen koen olevani nätti ja seksiäkin harrastan mielelläni - vaikka totesinkin niiden muuttuneen iän myötä vähemmän keskeisiksi. Koetin vain sanoa, että muutos EI ole kurja, koska aidostikin voi ne omat kiinnostuksen kohteet muuttua myös.
Vähän kuin että jos ennen on pelannut himona tammea, alkaakin nyt tykätä enemmän shakista, eikä harmita ollenkaan, jos joku nuorempi päihittää sinut tammessa...
If you know what I mean.
Hyvää syksyä kaikille, niin tammesta edelleen tykkääville kuin shakista koko ajan enemmän kiinnostuneille. Molemmat ovat hyviä pelejä, eikä tammenharrastajien kannata säälitellä tai ylenkatsoa shakin harrastajia tai päinvastoin.
5
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 09:59"]
Oho, vielä tämä ketju on täällä... Jätän 94:n alatyylisen vauhkoamisen sikseen, se ei enää ansaitse muuta kommentointia.
Panin muuten merkille, että aika moni kolmekymppinen on kommentoinut ketjuun "työpaikan viisikymppisten"perusteella, ja niistä kommenteista kuultaa erityisesti lävitse se, että ei osata kuvitellakaan, että elämässä voi kiinnostukset ja arvostukset iän myötä muuttua. Suorastaan uhkaava näköala monen mielestä.
Ei se ole, olkaa rauhassa. Kyllä minäkin edelleen koen olevani nätti ja seksiäkin harrastan mielelläni - vaikka totesinkin niiden muuttuneen iän myötä vähemmän keskeisiksi. Koetin vain sanoa, että muutos EI ole kurja, koska aidostikin voi ne omat kiinnostuksen kohteet muuttua myös.
Vähän kuin että jos ennen on pelannut himona tammea, alkaakin nyt tykätä enemmän shakista, eikä harmita ollenkaan, jos joku nuorempi päihittää sinut tammessa...
If you know what I mean.
Hyvää syksyä kaikille, niin tammesta edelleen tykkääville kuin shakista koko ajan enemmän kiinnostuneille. Molemmat ovat hyviä pelejä, eikä tammenharrastajien kannata säälitellä tai ylenkatsoa shakin harrastajia tai päinvastoin.
5
[/quote]Mitä mielenkiinnonkohteita sulle nyt sitten on tullut mikä ei kiinnostanut nuorempana lainkaan? Mitkä selkeästi voit yhdistää ikääntymiseen.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 16:09"]
[/quote]
[/quote]
Kakkonen kehuu olevansa nätimpi. Olet kyllä ollut tosi nolossa kondiksessa kolmekymppisenä, jos voit väittää olevasi parempikuntoinen viisikymppisenä, sorry. Teen työkseni lihaskuntotestejä, joten tiedän oikeasti aika hyvin, miten se kunto laskee iän myötä, vaikka olisi hyvässäkin kunnossa viisikymppiseksi.
[/quote]
No, minä ainakin voin todeta lähes viisikymppisenä olevani huomattavasti positiivisempi ihmisenä kuin tämä vastaaja, jolla tuntuu olevan tarve hakemalla hakea jotakin negatiivista huomautettavaa näistä kommenteista. Elämä hymyilee enemmän, kun kinnittää huomionsa positiivisiin asioihin myös muissa ihmisissä. Ja heidän kommenteissaan... Tässä lajissa minä olen nykyään huomattavasti parempi kuin olin kolmekymppisenä.
Eikö se kuitenkin ole hieno juttu, että joku, joka on kolmekymppisenä ollut rapakuntoinen, viisikymppisenä huolehtii kunnostaan?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 15:58"]
Villi ja estoton seksi vaihtuu teatteriin, sienestykseen ja ruukkukasvien hoitoon.
[/quote]
Mää inhoan sienestystä, kukatkin tapan ja teatteri on tylsää.
Seksi taas on ihanaa.
Koska tämä vaihtuminen sitten tapahtuu?
51v 7kk
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 14:26"]
Mitkä harrastukset sopivat yli viiskymppisille? Ettei kukaan pääse sanomaan, että mummo yrittää kilpailla nuorempien naisten kanssa.
[/quote]
Haaveissa moottoripyöräily - tosin vain vyöruusuna:)
Tämä 50+ käy salilla, tanssii aina kun mahdollista, harrastaa perheen kanssa ruuanlaittoa ja kakkujen tekoa, matkustaa, tapaa ystäviään ruuan ja viinin merkeissä useasti, lukee, suunnittelee sisustuksia ja talon pohjia, hoitaa puutarhaa ja tekee raksahommia miehen kaverina. Tuossa nyt muutama harrastus.... Toivottavasti tuohon saa muutaman vuoden kuluttua lisättyä myös mummon mussut:D