Ahdistaako ketään muuta tämä kulutusyhteiskunta?
Luonnonvarat on hyvää vauhtia loppumassa, silti valtiotasolta asti toitotetaan että osta, osta, kuluta. Sekin ärsyttää, että kaikki oleminen jotenkin automaattisesti tunnutaan kytkevän kuluttamiseen. Aivan käsittämättömän lyhytnäköistä.
En ole itsekään välttämättä aina mikään säästäväisyyden malliesimerkki, mutta inhottaa jotenkin tämä nykyinen meininki.
Kommentit (166)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 12:15"]
Täällä yksi ahdistuja myös.
Viime aikoina olen alkanut kypsyä totaalisesti siihen, että tämä kulutushypettäminen seuraa melkein kaikkialle. Yrität katsoa telkkarista leffaa - 15 minuutin välein joudut katsomaan mainoksia. Kuuntelet radiosta säätiedotusta - "tämän säätiedotuksen tarjosi se ja se yritys". Haluat, ettei kotiisi virtaa päivittäin mainoslehtisiä ja -lappusia - joudut erikseen kieltämään sen oveen liimattavalla tarralla. Tahdot kuunnella lempikappaleesi Youtubesta - ensin sinun on katsottava joku helvetin finninpoistoainemainosvideo.
Loppujen lopuksi aika sekopäistä.
[/quote]
Käytä Adblock Plussaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:15"]Ne jotka toitottavat tätä osta, osta -viestiä ovat kokoomuslaisia ja joko heillä itsellään on yritys, jonkin yrityksen osakkeita tai sitten he saavat vaalirahaa yrittäjiltä. Toisin sanoen:se on heidän oman etunsa mukaista mitä enemmän ihmiset kuluttavat. Se ei ole juri kenenkään muun etu. Eniten raaka-aineiden loppumisesta tulevat kärsimään köyhät, niin kuin aina. Se vaan mysteeri miksi niin monet ihmiset äänestävät poliitikkoja jotka ilmoittavat selvästi ajavansa vain ja ainoastaan omaa etuaan.
[/quote] no niin, tulihan se kokoomuskin sieltä. Kaikki maailman mainostajat - kokoomuslaisia! Nestlen, Lorealin ja Shellin johto, pakko olla kokoomuslaisia! Idiootit. Suomen taloudella meni huonosti jo ennen nykyistä hallitusta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 21:55"]
En ole itsekään välttämättä aina mikään säästäväisyyden malliesimerkki, mutta inhottaa jotenkin tämä nykyinen meininki.
[/quote]Joskus ahdistaa. Muutos kannattaa aloittaa itsestä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 11:24"]Nro 119, koska kysyit, vinkkaan sinulle, että rahaa voi käyttää myös muiden hyväksi. Moni käyttää joka kuukausi osan tuloistaan hyväntekeväisyyteen, katastrofiapua tarvitaan tälläkin hetkellä ulkomailla monessa paikassa, joskus voi olla jälleen meidän vuoromme vastaanottaa apua. Sinulla on nyt tilaisuus työlläsi ansaita rahaa myös muiden olojen kohentamiseen. Ja se tuo elämään uusia tasoja-enemmän mielekkyyttä ja tarkoitusta.
[/quote] paras tapa kohentaa sillä rahalla pysyvästi muiden oloja, on ostaa sillä palveluita. Almut eivät auta ketään pärjäämään omillaan. Miehelle on turha antaa kalaa, opeta mielummin onkimaan.
2, meinaatko, että sinun ei tarvitse ottaa itse vastuuta tekemisistäsi tai tässä tapauksessa kuluttamisestasi, koska Jeesus tulee ja korjaa kaiken?
Vähän huolestuttaa, mutta vielä enemmän huolestuttaa elintasokilpailu. Lapsilla "pitää olla" sitä ja tätä, "pitää olla" uudehko auto ja talo, "pitää" päästä ulkomaille x kertaa vuodessa,...
jep mutta minkäs teet. pakko yrittää tulla toimeen vaikka planeetta kuihtuu silmissä
Kyllä, eikä pelkästään kuluttaminen vaan yleensäkin arvojen romahtaminen. Minä, minä, minä.... muita ihmisiä tarvitaan minän pönkittämiseen. Tarvitaan tykkäämään kirjoituksistani, kuvistani, ostamistani tavaroista, nostamaan suosiostatustani. Elämä on tuote, jota markkinoidaan näyttävästi. Voi, miksi elän nyt, miksen syntynyt 50-luvun alussa. Olisi kiva olla nyt jotain 70. Saisi rauhassa olla kyydistä pudonnut.
10 vuotta sitten nyt niin suosittuja muoti- ym. lifestylebloggaajia olisi pidetty suorastaan mieleltään järkkyneinä.
Elintasokilpailuhan on yksi kulutuskulttuurin osa-alue, eli ihan samasta asiasta on kai kyse. Mutta ihan totta että lasten "välttämättömyydet" ovat menneet ihan överiksi. Vanhemmat varmaan ostavat itselleen hyvää omaatuntoa siitä, etteivät ehdi viettää tarpeeksi aikaa lasten kanssa.
Kyllä ja ei. En ole niinkään huolissani luonnonvaroista, mutta ylipäätään se että käytetään aikaa shoppaillen tympii.
Ahdistaa, ihmisillä kaapit ja varastot väärällään tavaraa joita eivät tarvitse ja uutta kannetaan sisään. Pari kertaa vuodessa tehdään isompi siivous ja hyvää tavaraa kannetaan suoraan roskiin, kun ei jakseta nähdä vaivaa sen kierrättämiseksi.
Jopa nuorilla opiskelijatutuilla on jo tavaraa yllin kyllin, vaikka omillaan on asuttu vasta pari vuotta. Vaateet ja muutenkin aivan kaikki ostetaan uutena, koska ei toisen käytettyä ole kiva laittaa päälle tai helpompaa vaan hakea kaupasta.
Itse pärjään murto osalla tuosta tavaramäärästä ka olen ihan yhtä tyytyväinen. Ostelen toki osan vaatteista uutena ja muutenkin saatan ostaa esim lampun vain koska se miellytti silmää. Osteluni tapahtuu kuitenkin muutaman hassun kerran vuodessa ja muuten koluan ahkerasti kirppareita ja laitan omat ylimääräiset tavarat kiertoon.
Ahdistaa.
Siksi olenkin lopettanut kaiken ylimääräisen kuluttamisen ja laittanut oveen "ei mainoksia" -lapun. Ostan nykyään vain tarpeeseen. Esim uusi kännykkä vain jos edellinen ei enää toimi, enkä sillä periaatteella, että "oi nyt on tullut uusinta uutta ja hienoja uusia ominaisuuksia millä ei tee hevonv****a". Vaatteita uusin periaattessa kirppikseltä ja kierrätyskeskuksesta ja tuunaan vanhoja. En edes muista koska ostin kaupasta viimeksi vaatteita.
Ruoan hankkimiseen olen myös ottanut tavaksi hankkia ensin jostain muualta, ja sitten vasta kaupasta. Tuottajalta suoraan, metsästä, järvestä, omalta pieneltä kasvimaaltani.
Mietin aina kaksi (kolmekin) kertaa ennen kuin ostan jotain. Kaikki mieleen juolahtava ei aina ole välttämätöntä tai tarpeellista.
Autoa käytän vain työmatka-ajoon, muuten kävelen tai menen fillarilla. Tämä auttaa myös siihen ylimääräisen kulutuksen suitsimiseen, miettii taas kaksi kertaa, että onko sinne kauppaan mentävä välttämättä kun pitäisi jaksaa polkaista.
Kaiken muun paitsi materian ja rahan arvostus tuntuu kyllä valitettavasti hävinneen. Sivistys, käytöstavat, muiden huomioiminen... Ihan niinkuin 6 kirjoitti, toisia ihmisiä tarvitaan vain oman täydellisen elämän yleisöksi.
Ne jotka toitottavat tätä osta, osta -viestiä ovat kokoomuslaisia ja joko heillä itsellään on yritys, jonkin yrityksen osakkeita tai sitten he saavat vaalirahaa yrittäjiltä. Toisin sanoen:se on heidän oman etunsa mukaista mitä enemmän ihmiset kuluttavat. Se ei ole juri kenenkään muun etu. Eniten raaka-aineiden loppumisesta tulevat kärsimään köyhät, niin kuin aina. Se vaan mysteeri miksi niin monet ihmiset äänestävät poliitikkoja jotka ilmoittavat selvästi ajavansa vain ja ainoastaan omaa etuaan.
Mua ahdistaa ja paljon! Mulla on tapana käydä kerran pari kaupoilla vuodessa ja ostaa silloin vaatekaappiin, keittiöön, ylipäätään kotiin ne asiat, jotka tarvitsen. Jos löydän kauniita lautasia tai täydellisesti sopivia vaatteita niin kiinnyn niihin vähän turhankin paljon; tavarat heitän pois kuluneina ja kolhiintuneina, vaatteet reikäisinä ja risoina. Sen kerran kun ostan uutta saan aina kuulla, että "hei viimeinkin sulla on jotain uutta päällä!" tms. Monia ystävistäni en ole edes nähnyt samoissa vaatteissa kahta kertaa ja usein nämä samat ihmiset sitten odottavat kehuja päivittäisistä uusista ostoksistaan. Ärsyttävää.
Mua voisi varmaan sanoa jonkinlaiseksi minimalistiksi. Yritän tulla toimeen mahdollisimman vähällä, esim. omistan vain vaatteita joita oikeasti käytän jne. Kun ostan jotain, se tulee tarpeeseen (no, ainakin yleensä) ja pyrin valitsemaan niin mieluisaa, että uskoisin käyttäväni sen loppuun asti, enkä kyllästyisi vähän ajan päästä. Melkein kaikki meidän huonekalut on sukulaisilta saatuja tai käytettynä ostettuja ja kunnostettuja. Turhaa tavaraa ei juurikaan ole, ja turhaksi jääneet viedään kirpparille. Asumme ahtaasti, eikä missään vaiheessa ole tarkoituskaan hankkia mitään kovin suurta asuntoa. Autoa käyttää mies työmatkoihin ja mökille mennessä, itse kävelen tai kuljen julkisilla. Silti tunnen huonoa omaatuntoa lähes kaikista ostoksista ja koen, että pitäisi tehdä enemmän. Kun vain tietäisi mitä.
Kyllä ahdistaa. Sisustusblogit usein lisää kulutushysteriaa. Ostetaan lempinurkkaukseen tuoli, vaikka tuoleja huushollista kyllä löytyy jo. ostetaan siksi, että se näyttää kivalle, ei siksi, että tarvitaanko sitä perseen alla. Blogin lukijat ihailee ja katsoo tuotetta. pääsä alkaa jyskyttää, että pakko saada, pakko saada. Kohta tipahtaa sähköpostiin ilmotus, että finnish design shopissa kaikki tuotteet miinus 20 prossaa. No nyt on pakko ostaa, kun rahaakin säästyy. Siinä se nyt on, kyllä mä iinä ketran kuussa istun. On se ihan kiva... Mut on mulla mielessä yks valasin... Kun tää nurkka tuntuu jotenkin pliisulta ilman sitä. Mä tarviin sen, MÄ TARVIIN!
kyllä ahdistaa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:02"]
2, meinaatko, että sinun ei tarvitse ottaa itse vastuuta tekemisistäsi tai tässä tapauksessa kuluttamisestasi, koska Jeesus tulee ja korjaa kaiken?
[/quote]
Ja kolmosen kannattaa kasvaa. Tylyä tuollanen Jumalanpilkka, vaikka sinä olisit miten ateisti tahansa niin anna muille oma uskonsa.
SInä toki pelastat maailman ihan omilla käsilläsi ja solvaamalla siinä huonompiasi. :(
3 ei ole ateisti, eikä viestiä ollut tarkoitettu jumalanpilkaksi. Ihmettelen ihan vilpittömästi, eikö omista teoista muka tarvitse kantaa vastuuta, jos Jumalaan uskoo.
Ei ahdista. Miksi ahdistaisi?