Ahdistaako ketään muuta tämä kulutusyhteiskunta?
Luonnonvarat on hyvää vauhtia loppumassa, silti valtiotasolta asti toitotetaan että osta, osta, kuluta. Sekin ärsyttää, että kaikki oleminen jotenkin automaattisesti tunnutaan kytkevän kuluttamiseen. Aivan käsittämättömän lyhytnäköistä.
En ole itsekään välttämättä aina mikään säästäväisyyden malliesimerkki, mutta inhottaa jotenkin tämä nykyinen meininki.
Kommentit (166)
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:02"]Yllättävää, että porukka täällä on ajatellut asioita jopa näin "syvällisesti". Mutta todellisuushan kuitenkin on se, että heräämme huomenna painamaan kiireessä hommia, että saamme yhdessä tukea tätä "kasvua" ja "hyvinvointia" sekä ostaa tarpeellista roinaa nurkkiimme :-)
[/quote]
Siis mä en osta mitään roinaa. Hyvinvointi ei tule tavaroista. Jos tarviin jotain, käyn kirppiksellä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:02"]Yllättävää, että porukka täällä on ajatellut asioita jopa näin "syvällisesti". Mutta todellisuushan kuitenkin on se, että heräämme huomenna painamaan kiireessä hommia, että saamme yhdessä tukea tätä "kasvua" ja "hyvinvointia" sekä ostaa tarpeellista roinaa nurkkiimme :-)
[/quote]
Siis mä en osta mitään roinaa. Hyvinvointi ei tule tavaroista. Jos tarviin jotain, käyn kirppiksellä.
[/quote]
Samaa mieltä, minäkään en ole aikoihin turhiin kuluttanut. En mitään älypuhelimia omista ja kirpparit tarkistetaan aina jos jotain perustarpeita tarvitaan. Välillä lihaa tulee syötyä, mutta kasvisruokapainotteisesti mennään!
Kyllähän tuo vähän huolettaa. Joku kuukausi sitten aloimme jo tältä vuodelta elämään "velaksi" uusiutuvien luonnonvarojen suhteen. Toivon, että uusillakin sukupolvilla olisi mahdollisuus inhimilliseen elämään!
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 20:36"]
Kyllä tätä ahdistusta olen kokenut käytännössä koko elämäni lapsesta asti. Vanhempiani saan kiittää että mut on kasvatettu aika omavaraseksi, esim lapsena lelut, nukkekodit ym. tehtiin itse askarrellen, ja kaikki pienet jätteen riposet on kierrätetty jollain keinolla.
Kirppareilla pyöriessä erityisesti sen huomaa miten paljon tavaraa maailmassa on _jo_. Ihan esimerkkinä astiat, jotka ei vuosien mittaan mene mikskään, niitä on vinot pinot kaikki kirpparit täynnä. En voi mitenkään päässäni perustella että miten on ok ostaa uusia astioita jostain ikeasta. Yksityisiä käsityöläisiä toki tukisin.
Ällöttää sellanen ikea-ryntäys aina kun ihmiset muuttaa uuteen kämppään ja sieltä vedetään koko asunnon kalusteet kertaheitolla uusina. Tähän maailmaan tarvitaan todella hyvin organisoituja kierrätyskeskuksia, jotka on ihmisten lähettyvillä plus ja joissa on helppo asioida. Helppous ja laiskuus (liittyen niin ostamiseen, aivojen jättämiseen narikkaan kuin vastuun kadottamiseen) kun on just se asia joka saa ihmiset kuluttamaan..
[/quote]
Joo ja tietenkin yksi tärkeä asia kulutukseen liittyen on tämä jokapäiväinen mainonta, jolta on vaikeaa välttyä. Meille kun yritetään luoda (ja ilmeisen onnistuneesti) kaikenlaisia tarpeita.
Huolettaa tosi paljon. Miten sitä uskaltaa lapsia tehdä? Ja vaikka itse tekisi mitä (olen kasvisyöjä, asun miehen kanssa pienessä asunnossa, teemme ekologisia valintoja), niin tuntuu turhauttavalta kun suurin osa ihmisistä ei välitä paskaakaan. Ehkä on ihan oikein, että ihmiskunta tuhoaa itse itseään, kun on niin idioottia.
Olen aivan samaa mieltä kanssasi ap. Olen jo vuosia tuntenut pahaa oloa nyky-yhteiskunnassa vallitsevasta materiaalin palvonnasta, kulutuksesta ja luonnonvarojen tärvelemisestä. Ihan tekee pahaa lukea kulutusaiheisia kirjoituksia, katsella blogeja, joissa pääaiheena on kulutus ja tavaroiden esimerkki. Tämä on lyhytnäköistä, todellakin lyhytnäköistä.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:42"]
Huolettaa tosi paljon. Miten sitä uskaltaa lapsia tehdä? Ja vaikka itse tekisi mitä (olen kasvisyöjä, asun miehen kanssa pienessä asunnossa, teemme ekologisia valintoja), niin tuntuu turhauttavalta kun suurin osa ihmisistä ei välitä paskaakaan. Ehkä on ihan oikein, että ihmiskunta tuhoaa itse itseään, kun on niin idioottia.
[/quote]
Turhaa te huolitte ja hankaloitatte nautinnollista elämäänne noilla piiperövalinnoilla. Ihminen on älykäs ja ongelmat luotu ratkaistavaksi. Kyllä teknologia tulee meidät tästäkin "pinteestä" pelastamaan. Kulutusta tarvitaan, jotta ihmiset voisivat paremmin ja olisi töitä. Te talouskasvua hidastavat elämäntapahipit teette loppujen lopuksi vain hallaa hyvinvoinnillemme.
Tilasin juuri yli 100k€ avoauton. Mitäs mieltä olette siitä?
No toivottavasti auto on turvallinen ja ympäristöystävällinen :) Kyllähän tuon 100 000 euroa voi luontoa tuhoavamminkin tuhlata! Toivottavasti uuden menopelin osto sitten lämmittää mieltä, itse aika köyhänä (lähinnä omasta valinnastani) nautin "askeettisemmasta" elämästä, jossa saan onnen turhan materian sijasta :)
Kyllä tätä ahdistusta olen kokenut käytännössä koko elämäni lapsesta asti. Vanhempiani saan kiittää että mut on kasvatettu aika omavaraseksi, esim lapsena lelut, nukkekodit ym. tehtiin itse askarrellen, ja kaikki pienet jätteen riposet on kierrätetty jollain keinolla.
Kirppareilla pyöriessä erityisesti sen huomaa miten paljon tavaraa maailmassa on _jo_. Ihan esimerkkinä astiat, jotka ei vuosien mittaan mene mikskään, niitä on vinot pinot kaikki kirpparit täynnä. En voi mitenkään päässäni perustella että miten on ok ostaa uusia astioita jostain ikeasta. Yksityisiä käsityöläisiä toki tukisin.
Ällöttää sellanen ikea-ryntäys aina kun ihmiset muuttaa uuteen kämppään ja sieltä vedetään koko asunnon kalusteet kertaheitolla uusina. Tähän maailmaan tarvitaan todella hyvin organisoituja kierrätyskeskuksia, jotka on ihmisten lähettyvillä plus ja joissa on helppo asioida. Helppous ja laiskuus (liittyen niin ostamiseen, aivojen jättämiseen narikkaan kuin vastuun kadottamiseen) kun on just se asia joka saa ihmiset kuluttamaan..
Minua vituttaa matkustaminen. Jatkuvasti pitäisi olla matkustamassa sinne, tänne ja tuonne.
Joo joo, olen jonkun verran itsekin matkustanut, ei siellä nyt mitään niin ihmeellistä minun mielestäni ollut.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 19:42"]
[/quote]
Turhaa te huolitte ja hankaloitatte nautinnollista elämäänne noilla piiperövalinnoilla. Ihminen on älykäs ja ongelmat luotu ratkaistavaksi. Kyllä teknologia tulee meidät tästäkin "pinteestä" pelastamaan. Kulutusta tarvitaan, jotta ihmiset voisivat paremmin ja olisi töitä. Te talouskasvua hidastavat elämäntapahipit teette loppujen lopuksi vain hallaa hyvinvoinnillemme.
[/quote]
Valitettavasti mikään teknologia ei osaa luoda luonnonvaroja tyhjästä. Itse asiassa sellaista teknologiaa ei nykykäsityksen mukaan pysty koskaan olemaankaan, koska nykyisten fysiikan lakien mukaan mitään ainetta ei voi muodostua tyhjästä.
Mitä tulee taas autoihin, niin yhteen autoon on kulunut sitä valmistettaessa melkoinen määrä luonnonvaroja.
Minua ahdistaa ja suorastaan VITUTTAA tämä nykyinen pakkomielle vaikkapa teknologiasta. Jokaisella kaduntallaajalla "pitää olla" uusin älypuhelin täynnä ominaisuuksia, joita se Kalle Keskiverto ei tule koskaan puhelimensa käyttöaikana (1-2 vuotta) edes käyttämään! Eskarilaisille ostetaan omat puhelimet, onpas "kätevää"?? Kaikki hoidetaan tabletilla, minkä voisi hoitaa pöytäkoneellakin, vain siksi että voidaan. Vadin kokoinen tabletti aamiaispöydässä; "tällä on siis niin KÄTEVÄ lukea lehti!"
Mitä älykkäämmäksi laitteet tulevat, sitä tyhmempiä ja laiskempia ihmisistä tulee.
Tekisi ihan hyvää kouluissakin opettaa vanhoja Martta-taitoja eikä mitään vitun "näin sekoilet tabletilla 101"-kursseja! Kuinka moni yläasteelainen tietää edes teoriassa, kuinka vaikkapa säilötään jotain? Se sekoilukurssi tabletin kanssa ei hyödytä paskaakaan sitten kun luonnonvarat loppuu ja alkaa taistelu hengissäpysymisestä Pohjolassa.
On olemassa sellainen fysiikan laki, jonka mukaan epäjärjestyksellä on taipumus kasvaa.
Tyhmyys lisääntyy, kulutus lisääntyy, ympäristö saastuu ja lopulta maailma tuhoutuu.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 22:07"]
Kyllä, eikä pelkästään kuluttaminen vaan yleensäkin arvojen romahtaminen. Minä, minä, minä.... muita ihmisiä tarvitaan minän pönkittämiseen. Tarvitaan tykkäämään kirjoituksistani, kuvistani, ostamistani tavaroista, nostamaan suosiostatustani. Elämä on tuote, jota markkinoidaan näyttävästi. Voi, miksi elän nyt, miksen syntynyt 50-luvun alussa. Olisi kiva olla nyt jotain 70. Saisi rauhassa olla kyydistä pudonnut.
10 vuotta sitten nyt niin suosittuja muoti- ym. lifestylebloggaajia olisi pidetty suorastaan mieleltään järkkyneinä.
[/quote]
Ymmärrän tuon alkukohdan muta vikaa en, oletkohan koskaan edes avannut yhtäkään muuta blogia kun vaan jonkun yhden tai kaksi blogilistan suosituimmista blogeista? Lifestyleblogi on varsin kattava käsitse ja pitää sisällään TODELLA erilaisia blogeja, niin että jos joku kirjoittaa blogia vaikka säästövinkeistä, kokkausivnkeistä, ekoilusta tms. niin oletko sitten vielä tuota mieltä?
Ärsyttävää tuollainen kun kaikki muoti- ja lifestyleblogit yritetään tunkea yhteen ja samaan "pahaan" kulutushysteriamuottiin! kun muutakin löytyy
Kuka pakottaa lukemaan sellaista blogia/blogeja joissa esitellään joka päivä uudet hankinnat/rakkauspakkaukset? muunkinlaisia blogeja on olemassa, on varsin kapeakatseista niputtaa kaikki yhteen ja samaan muottiin sen jälkeen syyllistäen.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 20:40"]
Minua vituttaa matkustaminen. Jatkuvasti pitäisi olla matkustamassa sinne, tänne ja tuonne.
Joo joo, olen jonkun verran itsekin matkustanut, ei siellä nyt mitään niin ihmeellistä minun mielestäni ollut.
[/quote]
Et kai myöskään aja autolla? ja maailmaa oletkin sitten nähnyt varmaan vain Kanariansaarten tai Viron verran, kerta asenteesi on noin ankea! Onneksi itse saan ja haluan matkustella sekä nähdä positiivisia ihmisiä, eikä vain sellaisia mielensäpahoittajia jotka mäkättävät asiasta kuin asiasta päivittäin, oli syytä tai ei. Niin ja matkustaa voi tosiaan myös ekologisesti, kannattaa ottaa selvää mahdollisuuksista. Esimerkiksi laivalla/junalla matkustaminen on huomattavasti paljon ekologisempi vaihtoehto kuin autolla ajaminen tai lentomatkailu, näistä kumminkin päivittäin autoilu saastuttaa eniten. Joten kaikki te jotka matkustamista ja matkailijoita inhoatte niin toivottavasti ette myöskään saastuta autoa ajamalla, muussa tapauksessa ekoilunne on erittäin ristiriitaista pätemistä.
Mun mielestä myös aivan sairasta kaikki merkkilaukut, älypuhelimet ja tabletit. Vittu pääministeriä myöten pitää olla ottamassa selfieitä, niin kertoo hyvin, missä jamassa tämä yheiskunta on. Osittain kertoo myös yleisestä moraalin rappiosta ja ihmisen kyvykkyydestä nähdä itsensä suhteessa ympäristöön.
Ei ahdista yhtään.... Ostin juuri 18 000e tuliterän auton eilen, tietokone on uusin macbookki ja kännykkä on tuliterä..myös vaatteita tulee osteltua ja matkusteltua...on myös merkkilaukkua ja merkkilompakkoa ja muuta :)
Kun lähtö tulee, täältä ei saa mitään mukaan....minkätakia makuuttaa rahoja tilillä jos tulee tyytyväiseksi uudesta tekniikasta,autosta yms :) Kertokaa mihin laitan rahani jos en kuluta?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]
Ahdistuneet keskittyvät itse liikaa naistenlehtiin, mainontaan, shoppailuun, blogeihin jne. Ite en seuraa noita ollenkaan eikä ahista. Eikä ajatukseni pyöri kuluttamisen ympärillä.
[/quote]
Mutta sinuako ei huoleta minkälaisessa maailmassa tulet/lapsesi, läheisesi jne. tulevat elämään? Kyllä se minua ainakin hieman ahdistaa.
[/quote]
Se ei auta mitään vaikka ahdistuisin sairaaksi. Vaikutan niihin asioihin mihin voin vaikuttaa. Pahimpia ovat tekopyhät murehtijat, joilla huoli ei mitenkään näy käytännön teoissa.
[/quote]
Miten voisin sitten vaikuttaa? Omilla päätöksilläni toki, mutta se ei paljoa paina. Eduskunnassakin kukaan ei aja oikeasti maailman tilaa vaan pelkkää talouden kasvua :|