Ahdistaako ketään muuta tämä kulutusyhteiskunta?
Luonnonvarat on hyvää vauhtia loppumassa, silti valtiotasolta asti toitotetaan että osta, osta, kuluta. Sekin ärsyttää, että kaikki oleminen jotenkin automaattisesti tunnutaan kytkevän kuluttamiseen. Aivan käsittämättömän lyhytnäköistä.
En ole itsekään välttämättä aina mikään säästäväisyyden malliesimerkki, mutta inhottaa jotenkin tämä nykyinen meininki.
Kommentit (166)
35, ainakin meillä päin (omakotitaloalue parin km:n päässä ison kaupungin keskustasta) on ihmisillä pihoilla aika tavallisen kalliita autoja. Yleensä niitä on vielä kaksin kappalein ja lisäksi jos on teinejä talossa niin mopoauto tai kaksi. Ja tosiaan, meillä ei edes ole autoa, koska edelleen sinne keskustaan on vajaa 3 kilometriä ja muuallekin kaupunkiin hyvät bussiyhteydet. En jaksa uskoa, että jokainen näistä autoporukoista kävisi niin hankalan matkan päässä töissä, että tosiaan kaikkia autoja tarvittaisiin.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 07:55"]
35, ainakin meillä päin (omakotitaloalue parin km:n päässä ison kaupungin keskustasta) on ihmisillä pihoilla aika tavallisen kalliita autoja. Yleensä niitä on vielä kaksin kappalein ja lisäksi jos on teinejä talossa niin mopoauto tai kaksi. Ja tosiaan, meillä ei edes ole autoa, koska edelleen sinne keskustaan on vajaa 3 kilometriä ja muuallekin kaupunkiin hyvät bussiyhteydet. En jaksa uskoa, että jokainen näistä autoporukoista kävisi niin hankalan matkan päässä töissä, että tosiaan kaikkia autoja tarvittaisiin.
[/quote]
Kuinkahan paljon veroja noistakin autoista ja mopoista on maksettu tämän hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseen. Jostain ne verotulot tulevat kaikkiin yhteiskunnan palveluihin ja tukiin ja esimerkiksi tuettuun julkiseen liikenteeseen. Mistähän se raha tässä nykyisessä talousjärjestelmässä tulee?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:08"]
[/quote]
Kuinkahan paljon veroja noistakin autoista ja mopoista on maksettu tämän hyvinvointiyhteiskunnan pyörittämiseen. Jostain ne verotulot tulevat kaikkiin yhteiskunnan palveluihin ja tukiin ja esimerkiksi tuettuun julkiseen liikenteeseen. Mistähän se raha tässä nykyisessä talousjärjestelmässä tulee?
[/quote]
Katso se dokumentti.
Minua ahdistaa ja jatkuva rahasta ja taloudesta uutisointi. Kaikki uutiset käsittelevät tavalla tai toisella jonkin asian kustannuksia / säästöjä tai muuta rahaan liittyvää. Kaikkea mitataan rahassa. Ihan kuin maailmassa ei olisi muuta kuin mitä jokin makssa tai kuinka paljon joku tienaa!!,
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:12"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 08:08"]
[/quote]
[/quote]
Katso se dokumentti.
[/quote]
Kyllä minä ymmärrän, miten ekologisesti kestämätöntä kulutuksen kautta tavoiteltu jatkuva taloudellinen kasvu on, erityisesti yhdistettynä räjähdysmäiseen väestönkasvuun ja kehittyvien maiden elintason kohoamiseen (Oletan että dokumentti liittyy jollakin tavalla tähän). En ole mikään nykyisen järjestelmän varaukseton kannattaja vaan realisti: tällä hetkellä systeemi on tämä. Kuinka paljon yksittäiset kuluttajat ja yksittäiset maat voivat tähän vaikuttaa ja miten? Tilalle jotakin muuta, mitä ja miten siihen siirrytään?
Ostamisen voi tehdä järkevästi, tämä nykyostelu on sellaista että haalitaan harkitsemattomasti kaikkea sellaista mitä kuvitellaan että tarvitaan. Yhtenä esimerkkinä Hullut päivät, silloin täällä Hgissä on käynnissä todelliset Hullujen päivät kun kaikki hamstraa kilpaa kamaa kuin maailmanloppu tulossa!
Ei tää enää kauaa kestä. Kohta ollaan siinä pisteessä, että tyhmimmätkin huomaa, ettei kulutus enää voi jatkua. Mä uskon, että vajaan kymmenen vuoden sisällä merkit ilmastonmuutoksesta ja sen tuomista uhista on niin selvät, että tulee stoppi.
Kyllähän jo nyt valveutuneimmat tajuaa, missä mennään. Muille se herätys tulee pian. Uutta nousukautta on turha odottaa. Sitä ei tule.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 07:11"]
Ihanko oikeasti kaikki kerskakulutushyödykkeet suunnataan nykyään Suomen markkinoille, ja muualla maailmassa niitä hyljeksitään? Minä väitän, että Suomessa kerskakulttuuri ei ole monien asioiden suhteen edes koskaan päässyt sille tasolle, mitä se vaikka Pohjois-Amerikassa on (ollut). Eikö esimerkiksi maamme autokanta ole toidella vanhaa maailman mittapuulla? Tämä ei ole ehkä ekologista, mutta kertoo mielestäni myös siitä, että Suomessa uudella autolla pröystäily ei ole useimmille ihmisille tärkeää.
[/quote]
Ne tuotteet jotka eivät enää käy kaupaksi muiden maiden alennuskoreissa, tuodaan tänne Suomeen, myydään täyteen hintaan plus vielä ne surullisen kuuluisat suomilisät päälle. Suomalaisethan suostuu ostamaan ne täyteen hintaan koska ne ovat heidän mielestään tosi muodikkaita, vaikka ne meni muodista muualla päin maailmaa reilu vuosi sitten.
Meidän maamme autokanta on vanha ja saastuttava, muualla suositaan vihreämpiä autoja kuten eco-dieseleitä, hybridejä, sähköautoja, täällä niiden verotus on vielä ihan huippulukemissa joten siksi olemme jäljessä jopa automuodissa muuhun maailmaan verrattuna.
Surullista on myös se että tuo kertakäyttökulutus ja mulle kaikki heti nyt ja vain paras kelpaa ajatusmalli on siirtynyt myös ihmissuhteisiin.
Kun mikään ei ole koskaan ole riittävän hyvä ja pitää hankkia uusi parempi tilalle jotta löytyy se onni taas. Ihmiset rinnastetaan tavaroihin ja hyödykkesiin, joiden arvo perustuu materiaan, mammonaan ja sen tuomaan statukseen.
Kaikki me länsimaiset ihmiset olemme aika tekopyhiä, jos paasaamme siitä, että luonto tuhoutuu ja samalla vaikka palstailemme täällä ja kulutamme sähköä täyteen turhuuteen. Jokainen meistä on itsekäs, väitimme sitten mitä tahansa.
Ihmiset eivät ole tarpeeksi materialistisia. Jos todella rakastaisimme tavaroita, pitäisimme niistä hyvää huolta ja haluaisimme pitää ne luonamme mahdollisimman pitkään. Isälläni on sata vuotta vanhat työkalut, joita hän käyttää edelleen viikoittain. Siinä on materialismin mallia.
Ei ahdista. Olette rakentaneet kuluttajista olkinuken. Oikeat ihmiset eivät ole stereotyyppisiä ostokiimaisia himoshoppailijoita.
Tämä ketju palautti hieman mun uskoa ihmisiin. Kiitos!
Maapallo kyllä jatkaa eloaan pitkään sen jälkeen kun ihmiset ovat tuhonneet toisensa.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2013 klo 01:42"]
En ole uskovainen mutta kyllä minäkin olen sitä mieltä, että elämme lopun aikoja. Ei tällainen kuluttaminen voi kestää enää kauan, aivan mielipuolista touhua ihmiskunnalla. Luin NYT -lehden jutun himoshoppaajasta ja alkoi kyllä ahdistamaan, tällaisiako pakkomielteisiä ihmisiä on vaikka kuinka paljon? En itsekään ole viaton, ostan liikaa mutta yhä enemmän olen alkanut miettimään, tarvitsenko vai en. Parhaiten siinä onnistuu, kun ei mene kauppakeskuksiin tai nettikauppoihin, niissä on liikaa kiusauksia.
Kaunakohan menee ennen kuin tämä maapalloparjka pragaa lopullisesti?
[/quote]
Eniten minua ihmetyttävät nämä sisustusbloggaajat, jotka esittelevät uusia kotejaan, tavaroitaan ja muita hankintojaan. Sitten vielä puhuvat ekologisesta kuluttamisesta, vaikka ollaan aika kaukana ekologisuudesta. Muutetaan parin vuoden välein aina isompaan asuntoon, sitten pitää ostaa taas uudet huonekalut ja tehdä uudet remontit ja pihatyöt. Minusta tuntuu siltä, että blogit ovatkin naisten uusi "marttakerho". Niissä esitellään omaa elämää vähän myönteisemmässä valossa ja hankitaan hyväksyntää itselle ja omille ostoksille. Aika surullista vaan, että shoppailu ja tietty omaisuus koetaan nykyään statusta nostavana. Meidän yhteiskunnassamme arvostetaan aivan liian vähän koulutusta, lukeneisuutta, kokemusta, luovuutta ja henkisiä taitoja. Kävin yhtenä päivänä lukemassa meilläkotona -sivuston (Avotakka) sisustusblogeja, mutta en jaksanut sitä turhamaisuutta ja tyhjänpäiväisyyttä kovin kauan. Käykääpä lukaisemassa ja kommentoimassa. Mitä tuumitte? Hyvä läpileikkaus aikamme pinnallisesta kulutusyhteiskunnasta.
Up! Joko ahdistaa? Mua ainakin ihan helvetisti.
Minua ahdistaa se miten saamattomia ihmiset ovat tekemään mitään asioiden eteen. Ahdistaa vain ja valitetaan, mutta ei kuitenkaan olla valmiita tekemään, saatika uhraamaan mitään. Kai tällä ahdistuneisuudella haet itsellesi arvoa että olisit jotenkin parempi kun ahdistaa. Tee asioille jotakin, muuta pienempään asuntoon, niin säästät luonnonvaroja.
Vierailija kirjoitti:
Minua ahdistaa se miten saamattomia ihmiset ovat tekemään mitään asioiden eteen. Ahdistaa vain ja valitetaan, mutta ei kuitenkaan olla valmiita tekemään, saatika uhraamaan mitään. Kai tällä ahdistuneisuudella haet itsellesi arvoa että olisit jotenkin parempi kun ahdistaa. Tee asioille jotakin, muuta pienempään asuntoon, niin säästät luonnonvaroja.
Mä ainakin aion tehdä jotakin. Asun jo valmiiksi pienessä asunnossa. Nyt vielä lentäminen minimiin ja turhien vaatteiden ja tavaroiden ostamiselle loppu.
Mua ainakin ahdistaa ihan helvetisti, että koko ajan pitäisi olla ostamassa ja kuluttamassa... sellainen paine ja tunne tulee, vaikka itsestähän se on viime kädessä lähtöisin. Ja kaikki on niin mielettömän kallista ja sitten ei kuitenkaan saisi ostaa sitä halvinta, vaan pitäisi suosia kotimaista jne. Sitten kun on vähän rahaa säästössä ja rahastojakin, niin ahdistaa sekin. Koska ei sitä rahaa koskaan työnteolla tarpeeksi tule, että voisi olla oikeasti huoleton. Juuri myin osan rahastoista (muutaman tonnin voitolla vielä), kun pelotellaan että talous syöksyy ja lama saattaa kestää vuosikausia. Välillä tekisi mieli vaihtaa autoa, mutta sekin sitten tuntuu ettei kannata, koska vanhakin on ihan toimiva ja väliä joutuisi kuitenkin maksamaan useamman tonnin. Ahdistaa miettiä näitä asioita! Ja samalla ymmärrän, että mulla on asiat paremmin kuin monella, mutta ei se johdu siitä että olisin tienannut jotenkin erityisen hyvin vaan siitä, että olen tosi pihi. Jotenkin sitä oli onnellisempi silloin kun kaikki raha mikä tuli, myös meni. Perverssiä, tiedän.
No näin 1-vuotiaan äitinä on alkanut ahdistaa ihan eri tavalla. Rahaakin on niukalti tällä hetkellä enkä oikeasti voi harrastaa mitään kulutusjuhlaa. Olin ennenkin aika järkevä kuluttaja enkä ostanut liiemmin mitään turhaa, mutta nyt ne vähätkin on karsiutuneet. Kieltämättä ahdistaa, miten "pitäisi olla" tällaiset rattaat, nämä talvihaalarit, sitä tätä ja tota.
Etenkin nuo lifestylebloggaajat tuntuvat ihan järkyttäviltä. Koko ajan halutaan uudet nudet kengät (vol 20935) ja viides musta jakku ja niin edelleen. Miten kukaan VOI haluta koko ajan jotain uutta vaatetta? En käsitä!