Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako ketään muuta tämä kulutusyhteiskunta?

Vierailija
15.09.2013 |

Luonnonvarat on hyvää vauhtia loppumassa, silti valtiotasolta asti toitotetaan että osta, osta, kuluta. Sekin ärsyttää, että kaikki oleminen jotenkin automaattisesti tunnutaan kytkevän kuluttamiseen. Aivan käsittämättömän lyhytnäköistä.

En ole itsekään välttämättä aina mikään säästäväisyyden malliesimerkki, mutta inhottaa jotenkin tämä nykyinen meininki.

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
03.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista yhtään.. Eipä tämä talous pyörisi jos kukaan ei ostaisi mitään.. Työllisyys vähenisi entisestään. Suomessa jo nyt ostellaan liian vähän jos vertaa muuhun maailmaan. Itse shoppailen joka viikko uusia vaatteita...kännykät ja tietokoneet on tuliteriä ja auto noin 20 000e. Näitä rahoja ei täältä mukaankaan saa...jos joku viherpiiperö katsoo minua kieroon kun painelen merkkilaukut olalla...saanpahan hyvät naurut :) jos tämä elämäntyyli saa minut tyytyväiseksi niin se ei ole viherpiipertäjiltä pois :)

Vierailija
22/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaa voi myös palveluita yms. aineettomia hyödykkeitä, jotka eivät juurikaan rasita planeettaa mutta tukevat talouden kiertokulkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postiluukusta tipahti pari päivää sitten Hullujen Päivien katalogi. Myönnän, että rakastan tarjouksesta ostamista, jos jotain tarvitsen, ja tykkään myös erilaisista herkuista...mutta koko katalogissa ei mielestäni ollut yhtäkään "must have"-tuotetta, millään tavalla tarkasteltuna. Ja silti ihmiset pohtivat toisessa ketjussa, miten saisi vapaaksi tietyt päivät töistä, että varmasti pääsee shoppaamaan. :o Huomasin myös sen, että katalogissa ei ollut esim. lastenvaatteissa juuri mitään perustietoa, epäilen että silloin on kyseessä kakkoslaadun rätti. Ja sitähän minä en osta muutenkaan.

Olen jotenkin havahtunut tähän nykytouhuun viime kuukausina kunnolla. Yritin ostaa jotain yhden kappaleen, en nyt muista mitä, ja sain vaihtaa useamman lauseen myyjän kanssa, joka yritti saada minut ostamaan pienellä lisämaksulla kaksi tuotetta sen yhden sijaan. "No mutta, kaikkihan tarttee kaksi!", "Käytät ensin tuon loppuun ja sitten kun kyllästyt...", "Kyllä kaapissa on aina sen verran tilaa". Jossen olisi tosiaankin ollut kys. tuotteen tarpeessa, olisin jättänyt kauppaan. Hitto että ärsytti...

Nykyään vietetään aikaa, rentoudutaan, inspiroidutaan ja vaikutetaan poliittisesti SHOPPAILEMALLA. Jos menet syömään kaverisi kanssa, hän kuvaa keskiverron annoksensa. Kun menet musiikkiesitykseen, lisäksesi vain muutama keskittyy nauttimaan siitä, eikä yritä kuvata keikkaa jatkuvasti. Kadulla mainostetaan, miten ostamalla törkeän kalliin turhakkeen, lahjoitat kehitysmaihin 0,0001% sen hinnasta. Ja ihmiset menevät lankaan!

Vierailija
24/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa. Toisaalta tykkään uusista vaatteista ja laitteista, mutta joissakin asioissa ahdistaa. Olen ihan tyytyväinen kun asumme pienessä asunnossa, mutta koen ulkopuolelta paineen, että täytyisi asua toisin. Pitäsi haalia status merkkejä jotta kelpaa. Jotenkin ahdistaa se, että itse olisi tyytyväinen kun ei ole autoa ja isoa asuntoa, mutta muilta saa siksi säälittelyä taikka ylemmyyttä.

Vierailija
25/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen lapseton, joten olen tehnyt enemmän kuin oman osani.

Vierailija
26/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari tapausta, jossa opiskelijat ovat käyttäneet kaikki opintolainat shoppailuun ja matkusteluun. Opintojen jälkeen onkin sitten 20 000 euroa velkaa ollut maksettavana, siis kuluista, jotka on käytetty vain kerskatuotteisiin ja -elämäntyyliin.

Vierailija
27/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista enää kun olemme ryhtyneet ostamaan uutta vain todella harkiten ja tarpeeseen. Ennen ostin huolettomammin mutta niin se muuttui kun ei rahaa vain ole enää samaan malliin. Vähempi määrä rahaa ei yllättäen olekaan tuonut elämääni kurjuutta, vaan henkistä hyvinvointia. Seesteisempi olo. Ennen saattoi olla kuvotus kun alkoi miettimään mitä kaikkea on taas kaupasta kannettu. Toki joulun ja lasten synttäreiden aikaan tämä tunne vähän nostaa päätään, koska sukulaisilta tulee paljon huttua mitä ei todella tarvittaisi.

Vierailija
28/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä meidän talousjärjestelmän yksi sairaimmista asioista on markkinointi. Mainostaminen saa ihmiset ostamaan järjettömiä määriä tavaraa - samantekevää tarvitsisivatko he sitä tavaramäärää vai ei. Ja sitte tavalliset duunarit painavat hikihatussa pitkää päivää, jotta sitä tavaraa saadaan tuotetuksi. Kapitalismi haaskaa aikaa ja resursseja ihan pimeitä määriä. Joku päivä tämä maapallo hukkuu roskaan.

Vierailija
29/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa. Ihmisillä on jo kaikki välttämätön, mutta silti koko ajan kehitetään uusia tuotteita ja tarpeita ihmisille, joiden on "pakko" ostaa uutta. Tämä oravanpyörä on loputon, eikä siinä ole mitään järkeä, tällä vain vauhditetaan ympäristömme tuhoutumista lopulta. Aivan liian harva pohtii yleensäkään millä tavalla voisi kuluttaa edes hieman vastuullisemmin. 

Vierailija
30/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista, sillä tiedän kaiken olevan rajallista. Elämän ja elollisen kaikkiaan. Maapallo vetelee viimeisiään.

Vierailija
31/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 03:10"]

Ei. Olen lapseton, joten olen tehnyt enemmän kuin oman osani.

[/quote]sukupuuttoon kuolemme jos sinunlaisia olisi enemmistö.

Vierailija
32/166 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vanhanaikainen jäärä joka ei kuulu faceen ja elelee vanhemmilta perityissä huonekaluissa ja vuodevaatteissa jne. Hieman huvitti opiskelukaveri, joka otti opintolainaa vaikka käy töissä, jotta saisi uudet hiustenpidennykset. Meistä jokainen tulee näköjään eri asioista onnelliseksi.

Vierailija
33/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää, että porukka täällä on ajatellut asioita jopa näin "syvällisesti". Mutta todellisuushan kuitenkin on se, että heräämme huomenna painamaan kiireessä hommia, että saamme yhdessä tukea tätä "kasvua" ja "hyvinvointia" sekä ostaa tarpeellista roinaa nurkkiimme :-)

Vierailija
34/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa katsella kaupoissa sitä loputonta krääsän määrää. Mitkä määrät maailmassa on turhaa kamaa!

Kauhistuttaa ajatella myös 3D-tulostimia ja hutitulosteiden aiheuttamaa kuormaa :(

Vierailija
35/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin jostain että noin 7000 euroa ku tienais vuodessa nii vois elää maapallolle kestävää elämää. Tuntuu kyllä hirveältä että nykymaailmassa hyvinvoinnin mittarina on kaiken maailman roina ja muka yksilöllisyys, eikä aito yhteisöllisyys ja mukava työ. 

Vierailija
36/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneet keskittyvät itse liikaa naistenlehtiin, mainontaan, shoppailuun, blogeihin jne. Ite en seuraa noita ollenkaan eikä ahista. Eikä ajatukseni pyöri kuluttamisen ympärillä.

Vierailija
37/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]

Ahdistuneet keskittyvät itse liikaa naistenlehtiin, mainontaan, shoppailuun, blogeihin jne. Ite en seuraa noita ollenkaan eikä ahista. Eikä ajatukseni pyöri kuluttamisen ympärillä.

[/quote]

Mutta sinuako ei huoleta minkälaisessa maailmassa tulet/lapsesi, läheisesi jne. tulevat elämään? Kyllä se minua ainakin hieman ahdistaa. 

Vierailija
38/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välitä hevon vittua mistään "luonnonvarojen tuhlaus" -soopasta, mutta vain elintasokilvan, muotijuttujen ym. aivopesun takia en osta mitään turhaa ja yritän elää melko vaatimatonta elämää vaikka minulla olisi varaa monenlaisiin juttuihin ja matkoihin.

Vanhempanikin olivat usein tyytyväisiä, että oli katto pään päällä, lämmintä talossa ja ruokaakin sai. Ajattelen samalla tavalla, koska ne ovat ihmiselle tärkeimpiä asioita.

Vierailija
39/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 18:28"]

[/quote]

Mutta sinuako ei huoleta minkälaisessa maailmassa tulet/lapsesi, läheisesi jne. tulevat elämään? Kyllä se minua ainakin hieman ahdistaa. 

[/quote]

Se ei auta mitään vaikka ahdistuisin sairaaksi. Vaikutan niihin asioihin mihin voin vaikuttaa. Pahimpia ovat tekopyhät murehtijat, joilla huoli ei mitenkään näy käytännön teoissa.

Vierailija
40/166 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään ylenmäärin töitä jossa ei viihdytä

Saadaksemme rahaa

Ostaaksemme tavaraa jota emme tarvitse

Tehdäksemme vaikutukseen ihmisiin joista emme edes pidä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme