Miksi jotkut on niin naisellisia pienestä pitäen?
Joidenkin tyttöjen käytös on pienestä asti niin äärinaisellista, että sen täytyy olla jotenkin koodattu heihin. Muhun ei oo koodattu minkäänlaista naisellisuutta enkä ajattele kauan mistään luontaisesti kuten naiset yleensä. Auttaisiko tähän joku estrogeenilisä?..
Kommentit (50)
Sukupuoliroolit eivät ole niin mustavalkoista. Voi olla millainen haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen isä, joka on läsnä ja arvostaa.
Emme tietenkään tiedä, millaisesta naisellisuudessa tässä on kysymys, mutta on suurilla aineistoilla todettu, että perheissä, joissa isää ei ole ollenkaan, tai isähahmo on arvaamaton/väkivaltainen, tyttöjen fyysinen puberteetti aikaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme tietenkään tiedä, millaisesta naisellisuudessa tässä on kysymys, mutta on suurilla aineistoilla todettu, että perheissä, joissa isää ei ole ollenkaan, tai isähahmo on arvaamaton/väkivaltainen, tyttöjen fyysinen puberteetti aikaistuu.
Tarkoittaako varhainen puberteetti sitten välttämättä naisellisuutta? Ehkä joo siinä mielessä, että tytöllä on jo menkat, mutta voihan lapsi olla silti todella poikatyttö eikä kiinnostunut mistään "tyttöjen jutuista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se puperteetti ole " kirjoitettu" dna.han ja geeneihin.
On varmaan merkitystä sekä geeneillä että kasvuympäristöllä. Ja minkälaisen mallin saa kotoa. Ystävät ja harrastukset myös muokkaavat paljon naisellisuuden käsitystä; jääkiekkoilijanaiset ja taitoluistelijat arvostavat erilaisia ominaisuuksia.
Kuka kertoi sinulle täydellisenä naisena olemisen raamit? Eikö naisia ole just ihan kaikki naiset ja naisena olemisen tapoja yhtä monta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se puperteetti ole " kirjoitettu" dna.han ja geeneihin.
Eli nuo tutkimukset ovat mielestäsi höpöhöpöä?
Ps. Puberteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset nyt vain ovat erilaisia, eikä kukaan ole yhtään vähemmän nainen tai mies sen mukaan miten äärevän naisellinen tai miehekäs on. Jostain syystä yhä suurempi määrä nuoria naisia häpeä olla nainen, koska eivät vastaa omaa ideaalia kuvaa naisellisesta naisesta ja kokevat naiseuden haittana.
Nyt kirjoitat itsesi kanssa ristin: ihmiset nyt vain ovat erilaisia, mutta nuoret naiset saisivat olla vain yhdenlaisia.
Toksisessa sukupuoliroolittelussa on jotain todella älytöntä 😂
En kirjoittanut, että nuoret naiset saisivat olla vain yhdenlaisia. On myös harmillista, että yhä suurempi osa ihmisistä ei ymmärrä lukemaansa.
Ällömammaa kirjoitti:
Äiti on joku leipova blondi muumimamma, strereotyyppi.
Mitä vikaa on blondissa leipovassa muumimammassa? Ok. Olen naisellinen ja niin on tyttärenikin. Ja olen ylpeä siitä!
Mä olin poikatyttö lapsena enkä nuorenakaan välittänyt vaatteista tai tyylistä. Kasvoin naiselliseksi vasta kolmekymppisenä ja aloin käyttämään naisellisia vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Nää on näitä helppoja selityksiä. Kummasti vaan on perheitä, joissa äiti on androgyyni, toinen tytär pienestä pitäen supernaisellinen ja toinen maskuliininen. On myös supernaisellisia nuoria homoja, joille sitä ei todellakaan tuputeta mitenkään, mutta silti joillekin on kova paikka, että ihminen voisi olla luonnostaan naisellinen tai miehekäs.
Tää on mielenkiintoinen aihe. Minun äitini (60v) on sitä tyyppiä, jonka mielestä koreilu on turhaa. Ei ole koskaan meikannut, aina lyhyet hiukset, halveksii laittautuneita naisia. Pahin synti on vanha (eli yli 40v) pitkätukkainen nainen. Siinä iässä pitäisi jo leikata "hyvä, lyhyt tukka".
En siis koskaan saanut minkäänlaista mallia pynttäytymiseen. Meidän lasten ulkonäköä ohjailtiin hyvin vähän. Ei ohjeistettu laittamaan hiuksia (edes juhlia varten) tai muutenkaan näyttämään siistiltä. Edelleen koen olevani homssuinen ja epäsiisti. Moni muu nainen näyttää silmissäni sellaiselta puhtaalta, hyväntuoksuiselta ja kauniilta. Minä olen lähinnä miehekäs, hikinen ja kömpelö. Meikkaan kyllä ja olen siinä mielessä "naisellinen". Mutta jotenkin se on aina työn ja tuskan takana ja tuntuu jonkinlaiselta naamiolta. Vaikka siis haluan laittautua ja haluan käyttää koruja, meikkejä, korkokenkiä jne. Varmasti tässä vaikuttaa se, että äidin mielestä esim. huulipuna tai hiuskorut olivat juhlapukeutumista.
Oma tytär taas on pienestä asti ollut kimalteen ja prinsessamekkojen perään. En ole ainakaan tietoisesti kannustanut häntä mihinkään suuntaan. Ostan niitä vaatteita, mitä lapsi suostuu käyttämään ja mitä hän haluaa. Mutta yritän opettaa sen verran tapoja, että siistiltä pitää näyttää ja tilaisuuksiin pukeudutaan asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin poikatyttö lapsena enkä nuorenakaan välittänyt vaatteista tai tyylistä. Kasvoin naiselliseksi vasta kolmekymppisenä ja aloin käyttämään naisellisia vaatteita.
Eli naisellisuus tarkoittaa sinulle vaatteita ja ulkonäköä.
Kyllä mun tyttö ainakin oli alusta asti todella tyttömäinen, vaikka itse en käytä mekkoja/koruja/juuri meikkiäkään ja muutenkin olen aika epänaisellinen. Löysi korut, mekot ja nuket ihan itse ennenkuin osasi edes puhua. Vauvanukke oli ensimmäinen lelu, josta innostui. Toki ollaan annettu hänen olla juuri sellainen kuin on ja nauttia niistä asioista, joihin osoittaa luontaista kiinnostusta, mutta mitään naisellista mallia ei kyllä ole suoraan perheestään saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli naisellisuus tarkoittaa sinulle vaatteita ja ulkonäköä.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kait tässä ketjussa on jonkinlainen yhteinen käsitys siitä, millainen on naisellinen nainen? Koko aloitushan lähtee tämän ympäriltä.
Se on vain aikuisuuteen jatkuvaa prinsessaleikkiä. Itse leikin prinsessaa pikkutyttönä ja pääsin siitä yli.
Minä halusin pienenä olla mielummin poika ja inhosin mekkoja ja lettinauhoja ym. Oli vähän huvittavaa että sain tyttären joka taas oli "oikea prinsessa" pienestä pitäen. Hän piti vain mekkoja 7 ensimmäistä vuotta. Hyvä ettei liihotellut menemään kruunu päässä joka päivä...
jotkun puute kirjoitti:
Jotkuton kirjoitetaan yhteen, samalla tavallla kuin kahviton tai hampaaton.
Hauskaa! Mutta mitä tarkoittaa jotkuton? ENtä mutkaton, onko se mutkan puute?
Sanoisin, että käyttäytymismalli on matkittu vanhemmalta, isosiskolta tai muulta läheiseltä.
-no ei kyllä näin. Esim mulle on lapsesta saakka toitotettu että oon yli naisellinen, ja siis mun äiti eikä mun lähipiirin naiset ole.. Yks mummo ehkä vähän, mutta ei me kovin usein nähty kun olin lapsi. Joillaki naisellisuus on sisäsyntystä eikä ulkoaopittua.iskä ehkä "feminiininen" mutta kuitenki mies, joten ei tää sieltäkään varsinaisesti ole.
Kyllä tietyt luonteenpiirteet ovat pitkälti sisäsyntyisiä, mutta sosiaaliset normit ja kulttuuriin liittyvät asiat opitaan.