Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Joo, koska se supervanhukseus alkaa. Kaikki minun tuntemani terveet ikäihmiset elävät juuri noin.
Eli jos on sairas tai heikko, ei voi olla "super", koska noita mainittuja asioita ei voi tehdä? Jos on jo vaikka seitsemänkymppisenä raihnainen huonojen geenien takia
Mikäs sitten on? Huono vanhus vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Olen mummosi kanssa saman ikäinen, en myönnä olevani vanhus.
69v. Vanhus🤣.... Moni ysikymppinenkin asuu vielä kotona ja pärjää omin avuin. Vanhus käsitteenä on vähän häilyvä ja en liittäisi sitä fyysiseen ikään.
Kyllä ihminen on vanha, eli vanhus ihan iän perusteella, ei kunnon perusteella.
Muutenhan jotain lastakin voisi sanoa vanhukseksi, jos on sairas ja kuolee pian.
Vanhus kuvaa raihnaista iäkästä ihmistä.
Minun 90v mummoni asuu yksin isoa omakotitaloa puutarhoineen. Edelleen viljelee ties mitä - juurekset, mansikat, perus kasvimaa. Ompelee vaatteita, kutoo mattoja, neuloo ja virkkaa. Sienestää ja marjastaa ja säilöö. Auton ajosta täytyy hänen piakkoin kyllä luopua.
Anoppi, 83v. Appiukko on kuollut, mutta muuten. Sienestää, marjastaa, siivoaa, leipoo, tekee ruokaa, viljelee kasvimaata jne. Supernainen!
Jaaha, riiauskelpoisuusko onkin supervanhukseuden tunniste!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 95v mummo. Tekee aoituksen juttujen lisäksi ruuat suvulle sunnuntaisin. Hoitaa yksin maatilan jne.
Tää on huima mummo, koska hän ei saa edes EU-tukia eli viljelyssä pitää todella tehdä tulosta.
Miten niin ei saa EU-tukia? Ei sillä, maanviljely on kovaa hommaa tukien kanssakin.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se hienoa että pysyy terveenä ja toimintakykyisenä, ei se kuitenkaan aina ole omaa ansioita niinkuin sairastuminen ei ole omaa syytä. Varmasti useimmat vanhukset puuhailevat kaikenlaista mielellään jos vain on terve. Kaikilla ei käy niin hyvä tuuri.
Tuuri ja tuuri, tai sitten pitäisi käydä lääkärissä tutkituttamassa itseänsä säännöllisesti. Muistisairauksia voidaan löytää ajoissa neurologisilla tutkimuksilla, sydänsairauksia löytyy ultralla, holtereilla ym. Mutta kun harva menee lääkäriin, ennen kuin on liian myöhäistä.
Superista en tiedä,mutta...Pari vuotta sitten isäni kuoli. Ei ollut yllätys, ikää jo yli 80 vuotta,ja parantumaton sairaus. Vaikka tiesin asiaa odottaa,niin aamuöinen soitto terveyskeskukselta, ja kuolinviesti sai aikaan sen että uni ei oikein tullut, mutta arvelin että odottelen kuuteen-seitsemään ennenkuin soitan sedälleni ja tädilleni ikävät uutiset. Ikäihmisiä molemmat, ja eivät ole pitkään nukkuvaa sorttia kumpainenkaan. Puoli seitsemältä arvelin että eivät enää ole makuuksilla,joten soittamaan. Setäni puhelin hälyytti, mutta ei vastannut. Soitto tädille, ja hänelle kerroin tilanteen. Taas soitto sedälle,ei vastaa. Nukkuu sittenkin, no, soittaa minulle takaisin kunhan herää. Yhdeksän kieppeissä puhelin soi, ja setä kysyi että taisit soitella. Kerroin uutiset. Setä valitteli että ei kuullut puhelimen ääntä kun raivaussaha huutaa ja tärisee niin kovaa. Oli lähtenyt taimikon raivaukseen "jo aamulla" , koska kun ilma lämpenee päivällä niin että tekee työnteon tukalaksi. Vasta kotiin lähtiessä, neljä tankillista ajettuaan oli vilkaissut puhelintaan, ja nähnyt minun soittaneen. Setä oli tuolloin muutamaa kuukautta vaille 81 vuotta. Still alive and kickin´.
Mikä pitää olla super? Onko pakko jos ei taho?
Äitini 84v, isä on kyllä kuollut. Muuten tekee noita kaikkia + Ajokortti ja auto on. Liike on lääke.
Äitini 75-vuotias on tälläkin hetkellä yksin mökillä, paljon häikkää kropassa ja kolottaa mutta silti kantaa itse puut saunaan ja sisälle, vetää monen kilon kauppakärryjä pitkin ostoskeskuksia tuntikausia. Olen menossa mökille hänen seurakseen ja turvakseen, inhoaa jos vain viittaankin että on hauras vanhus:)
Min ukkipuoli oli tämmöinen superpappa, hakkasi halot, hoiti pihan, kävi kaupassa, laittoi ruokaa ja hoiti siinä sivussa mummoa. Kuoli suorilta jaloiltaan sydänkohtaukseen kauppareissulla 93-vuoden iässä (ajoi sinne omilla autolla). Mummo kuoli sitten 101-vuotiaana muutama vuosi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on paljon vanhoja tekeviä ihmisiä! Mutta ei 60-70 v ole vanhus 😆 . Tuttavani on 90 ja marjastaa, siivoaa, tekee ruuat ym. Mies kyseessä.
Lisätään listaan metsästys, kalastus ja polttopuun teko. Ei ole hänen vaimonsakaan helppo hoidettava. ( ei ole kyse samasta kuin lainauksessa)
Eilen Oulun raveissa ajoi kilpaa 82-vuotias. Melkoinen teräsvaari, sillä hevosen saaminen kilpailukuntoon ei ole ihan pieni homma.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Mutsi 65-v touhuaa ja poukkoilee sinne tänne, ja aika varmaan 20-30v lisää on tulossa, ei merkkiäkään hidastumisesta.
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.
Sori vaan mut 65 vuotias ei ole vanhus. Vielä hyvässä työiässä. Vanhuus alkaa noin.85 vuotiaana nykyään. Sairaus tai dementia voi tulla kenelle tahansa jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 95v mummo. Tekee aoituksen juttujen lisäksi ruuat suvulle sunnuntaisin. Hoitaa yksin maatilan jne.
Tää on huima mummo, koska hän ei saa edes EU-tukia eli viljelyssä pitää todella tehdä tulosta.
Miten niin ei saa EU-tukia? Ei sillä, maanviljely on kovaa hommaa tukien kanssakin.
Ei saa nuoren viljelijän tukea ja taitaa joissakin muissakin olla ikäraja 65 vuotta, mutta tukia voi saada. Jos on eläimiä, ei saa lomittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Mutsi 65-v touhuaa ja poukkoilee sinne tänne, ja aika varmaan 20-30v lisää on tulossa, ei merkkiäkään hidastumisesta.
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.
Yli 75-vuotias jonkun määritelmän mukaan. 65-vuotias voi olla juuri ja juuri eläkkeellä, loukkaantuisin. t. 50 vee joka käy Tuskassa.
Joo ja tunnen useita jopa ysikymppisiä jotka elävät normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.Sori vaan mut 65 vuotias ei ole vanhus. Vielä hyvässä työiässä. Vanhuus alkaa noin.85 vuotiaana nykyään. Sairaus tai dementia voi tulla kenelle tahansa jo aiemmin.
Minun isä 65v on vielä työelämässä, otti juuri metsästyskoiran pennun ja alkoi rakentaa mökkiä/taloa Lapin erämaahan (työt Helsingissä, mutta voi tehdä etätöitä). Perhokalastaa, maastopyöräilee. Moottoripyörän myi juuri pois, onneksi. Mutta ei hän todellakaan ole vanhus, ei millään muotoa! 75+ taitaa olla yleisin määritelmä ikääntyneelle, käytännössä moni sen ikäinenkin on vielä ihan reippaassa kunnossa. Yli 85v iässä alkaa olla harvinaisempaa tehdä noita ap:n luettelemia asioita.
Tunsin, mummoni 85v oli supervanhus ennen koronarokotetta.
Kyllä on paljon vanhoja tekeviä ihmisiä! Mutta ei 60-70 v ole vanhus 😆 . Tuttavani on 90 ja marjastaa, siivoaa, tekee ruuat ym. Mies kyseessä.