Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (814)
Äitini. 78v, edelleen kaataa itse puut metsästä moottorisahalla, pilkkoo klapit kaatamistaan puista, kolaa lumet talvella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Mummosi on vasta esivanhuus iässä, vanhuuteen on vielä ainakin 10 vuoden matka. Ihmiset vanhenevat nykyään hitaammin kuin ennen. Monet ikäihmiset ovat vireitä, toimeliaita, järjissään ja toimintakykyisiäkin vielä päälle 90-vuotiainakin.
Niinpä. 69v ei ole kuin muutamaa vuotta vanhempi kuin ne, joiden oletetaan pärjäävän vielä täysillä työelämässä.
Kummitätini ajeli autoa vielä päälle ysikymppisenä.
Joo äidin paras kaveri ja tämän mies on jo yli seitsemänkymppisiä ja kaikki hoituu itse. Muita sen ikäisiä en tunne joilla hoituisi. Kyllä vanhuus on alkanut kaikilla muilla viiskymppisenä.
Kutsun heitä nimellä "jänkä-sisseiksi"
(hyvät geenit)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
No siinä ja siinä onko vielä edes vanhus. Minusta melkein vielä keski-ikäinen? Juuri ja juuri vasta eläkkeelläkin.
Aika hurjalta tuntuu lukea näitä kommentteja, kun itse on tuon ikäinen ja vielä työelämässä. En oikein ole ymmärtänyt olevani vanhus, vielä vähemmän supervanhus 😂
Vanhempani, molemmat 83 v, taitavat olla sellaisia.
Paitsi ettei kumpikaan hoida sairasta puolisoa, kun ovat molemmat hyväkuntoisia.
Mitä ihmeellistä tuossa on. Useimmat terveet ,reippaat kasikymppiset tekevät kaikkea mikä huvittaa .
Sairaat, syöpä-sydän-liikuntaelin ym sairaat toimivat vointinsa mukaan .
Tuossa mitään ihmettelemistä ja ylenmääräistä kehumista kenelläkään ole.
Jumalass on juoksun määrä.
Mun vanhempani ovat 70 ja 75, mutta en vielä miellä heitä mitenkään vanhuksiksi, kun molemmat olivat vielä pari vuotta sitten työelämässä ja nyt eläköidyttyään harrastavat paljon aktiivisemmin kuin omat aikuiset lapsensa (vaeltavat, hiihtävät, pyöräilevät, tanssivat, matkustelevat). No, omat isovanhempani ovat olleet ehkä enemmän tämän keskustelun tarkoittamia supervanhuksia, jotka ovt yhtä lukuun ottamatta painaneet täysillä menemään 90-vuotiaaksi ja ylikin (se yksi poikkeuskin sairastui ja halvaantui työnsä takia).
Se on pitkälti tuuristakin kiinni, miten vanhuus kohtelee. Elämäntavoilla voi toki vaikuttaa jonkin verran, mutta jos on paskat geenit, niin eipä sille ole paljon tehtävissä. Itse täytän viisikymmentä ja olen hyvässä kunnossa, ei mitään fyysisiä rajoitteita. Anoppi oli viisissäkymmenissä jo aivan raihnainen, lonkat, selkä, olkapäät, polvet, kaikki sökönä. Anoppi pyöräili, kunnes kaatui pahasti ja siitä alkoi lopullinen alamäki, kun ei pystynyt enää liikkumaan sitäkään vähää.
Isäni on 78-vuotias. Ajaa autoa, pyöräilee, lenkkeilee, tekee ruokansa ja huolehtii asioistaan, ei sairauksia verenpainetta lukuun ottamatta.
Äiti 97v siivoaa, pesee pyykit, käy kaupassa itse sekä tekee päivittäin ruuat. Joskus leipasee kakun tai pullat. Joka päivä tunnin lenkki, välillä 100 kuntoporrasta tai kävelee asuntoonsa 6 kerrokseen. Fillarilla ajoi 96v saakka.
Itse 69v juuri työt lopettanut enkä todellakaan koe olevani vanhus. Kuntosalia, vesijumppaa lenkkejä 5-6x viikossa.
Kotihommat itsestään selvyys, nythän niille on aikaa kun on eläkkeellä
Tunnen, 85-vuotiaan isäni. Remontoi taloaan, hoitaa isoa pihaa ja peruna/mansikkamaata, käy juoksulenkeillä, pyöräilee, hiihtää, marjastaa.
Kotipaikkakunnalla oli aikoinaan yli 100-vuotias pappa, joka ajoi pyörällä ja kävi metsätöissä. Menipä vielä naimisiinkin, morsian oli 70-vuotias :)
Pari. Tai toinen kuoli vastikään. 80v fabu. Tippui jäihin 76v.. menetti tuossa rytäkässä auton avaimet tjsp. Hölkkäsi 12km kotiin märässä haalareissa, kumppareissa. -20 asteessa. Melko moni 30v olis kuollut.
Toinen paikallinen salihirmu. Älyttömässä kunnossa ja ikää 69.