Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Kyllä, meidän naapurin mumma ja paappa. Ovat lähes 90v ja asuvat omillaan. Joka päivä ulkona touhailevat ja paappa pyöräilee ja talvisin hiihtelee. Kasvihuoneessa kasvattelevat kesällä kaikkea ja näyttävät voivan oikein hienosti.
Mummo 93v,käy kaupassa,siivoaa ja tekee itse ruokansa,leipoo,pesee ja silittää vaatteensa. Käy joka päivä ulkona lenkillä,tapaa uusia ystäviä-samaa ikäluokkaa olevat jo kuolleet. Äly terävä,touhottaa koko ajan,ei omaa tietokonetta,ei katso telkkaria,kuuntelee radiota. Supermummo, nauravainen,ei valita ja vingu.
Kyllä. Tätini on leski ja yli 70. Asuu Lapissa omakotitalossa. Marjastaa ja sienestää ja hoitaa taloa ja puutarhaa itse. Käy kalassa ja hoitaa mökkiä kun saa kaverin mukaan. Tutkimustyöprojektissakin mukana. Positiivinen ja upea ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
69 ikä ei mielestäni vielä täytä superkriteerejä.
Ei niin. Täytin itsekin juuri 68 enkä luultavasti tule ansaitsemaan tuota super-mainintaa. Onhan heitä, sellaisia 80+ ikäisiä naisia, jotka mennä touhottavat puolijuoksua vieläkin. Mielellään kehuvat kaikkea aikaansaamaansa touhotusta meille huonommille ihmisille.
Miksei, jos tekisin vielä tässä iässä täydellisen elämäntapojen muutoksen, kasvisruokaa, niukka dieetti, ei mitään leivonnaisia. Eli laihtuisin (ehkä) ja voisin taas yrittää saada selkäleikkauksen. Voisin ehkä pystyä kävelemään ilman kipuja. Nyt en saa, kun olen hiukan, nojaa, paljon ylipainoinen. Mutta miksi alkaisin kärsimään, jos vaikka kuukahtaisin kesken elämäntapamuutoksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Sama kysymys minulta.
Vanhuus alkaa 60-vuotiaana.
Mun omat vanhempani ovat pelottavan supereja :D Mä olen vasta 61 v ja odottelen jo kovasti eläkepäiviä. Jään heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Äitini taas oli kokopäivätöissä 84-vuotiaaksi ja isäni 89-vuotiaaksi asti. Mua hirvittää ajatuskin, että pitäisi tehdä töitä vielä 23-28 vuotta. Meillä kyllä erona se, että vanhempani olivat yrittäjiä ja minä taas olen palkansaaja. En kuitenkaan usko, että vaikka omaa firmaa pyörittäisin, olisin noin pitkään töissä. Nyt vanhempani ovat 95v ja 93v. Asuvat kahdestaan, ei käy kotihoitoa eikä muutakaan kotiapua. Isällä on polvet jo vähän huonot, joten opetin jo muutama vuosi sitten tilaamaan ostoksensa netin kautta kotiinkuljetuksella. Asuvat rivitalossa ja isän lempipuuhaa on puutarhanhoito.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
69 ikä ei mielestäni vielä täytä superkriteerejä.
69 on nykyään melkein keski ikäinen. Kaukana vanhuksesta kuitenkin.
Toisaalta nykyään vuonna 1991 syntynyt mies on jo keski-ikäinen toimittajien mielestä. Sen sijaan vuonna 1995 syntynyt nainen onkin vasta nuori nainen..
Ja siis ihan samassa uutisjutussa.
Ja onhan tuo meidän -85 syntynyt pääministerikin nuori nainen joka toimittajien mielestä elää ihan tavallista nuoren naisen elämää..
Näinoooon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kysymys minulta.
Ja tämä päivän parikymppiset pääsevät vanhuuseläkkeelle aikaisintaan 70-vuotiaina.
Joo.
Omassa lähipiirissä vanhuksilla menee joko pää tai jalat. Harvemmin molemmat.
Ne Ketterästi liikkuvat supervanhukset ovat valitettavasti niitä, jotka eivät muista keitä ovat, missä asuvat ja mitä vuotta elävät. Yksikin luuli joutuneensa sotavangiksi kun joutui sairaalaan. Yritti raukka paeta ja veteli hoitajia kanveesiin.
Paljon (ei toki kaikki) selittyy ihan niillä omilla elämäntavoilla ja -valinnoilla nuoruudessa ja keski-iässä. Jos on ollut aina sellainen enemmän laiskanpulskea ja mukavuudenhaluinen nautiskelija niin kyllä se fyysinen aktiivisuus on elämästä kaukana sitten eläkeiässä vaikka silloin haluaisikin jaksaa sitä ja tätä.
Toki kolikon kääntöpuoli on sitten se liiallinen ja etenkin yksipuolinen fyysinen rasitus työelämässä joka saa paikat laukeamaan jo ennen eläkeikää. Vaikeaa se sitten on olla reipas ja aktiivinen kun vaikka selkä on sökönä kun ei sitä voi uuteenkaan vaihtaa. Varaosia toki nykyään on saatavilla, mutta ei nekään ihan kaikkea pelasta.
Se sellainen kultainen keskitie lienee paras elämäntapa jolla ikääntyneenäkin on fyysisesti jaksava ja kykenevä. Sopivassa suhteessa niin rasitusta kuin lepoakin ihan lapsesta asti, ei epäterveellisiä elämäntapoja eikä varsinkaan ylipainoa kuormittamassa ihan turhaan elimistöä.
Se on sitten vielä oma lukunsa kuinka pitää mielen virkeänä ja suojaa itseään ainakin ylimääräisiltä/turhilta riskeiltä muistisairauksille. Sekään ei ole mukava combo, että kroppa kyllä pelittää mutta pää ei enää pelaa. Tosin ehken armollisempi (ainakin itselle) kuin se, että pää kyllä toimii mutta kroppa ei pelaa..
Tunnen muutaman supereläkeikäisen toimii puolison omaishoitajana lenkkeilee, hoitaa kodin, tekee ruokaa, harrastaa, hoitaa mökillä lähes kaiken. Ja jaksaa viel seurustella vieraiden kaa.
Mun isovanhemmat, Mummu 98 ja Ukki 97. Asuvat omakotitalossa ja eivätkä halua mitään apua. Perunamaa on tärkeää heille ja puutarhan hoito.
Kesämökistä luopuivat 10 vuotta sitten. Kun oli liian kaukana.
Ukki menetti ajokortin 10 vuotta sitten. Mummulla on ajokortti edelleen.
Äidin puolelta suku on pitkäikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Näinoooon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kysymys minulta.
Ja tämä päivän parikymppiset pääsevät vanhuuseläkkeelle aikaisintaan 70-vuotiaina.
Ja ne kovat eläkemaksut ovat huvenneet näiden alle 6-kymppisinä täydelle eläkkeell jääneiden eläkkeiden maksuun, jotka siis itse parikymppisenä maksoivat jotain 5 % eläkemaksuja nykyisen 25 % sijaan. Ja se 7-kymppisenä eläkkeelle jääminen tarkoittaa sitä, että siellä on joku pieni peruseläke varmaan olemassa ja siihen päälle sitten anotaan kaikenlaisia lisätukia sen mukaan, mitä yhteiskunta nyt vielä siinä kohtaa ehkä pystyy maksamaan. Eli just sen verran, että henigssä saattaa selvitä, mutta mitään ylimääräistä ei jää. Ja jos on itse sattunut jotain säästämään, niin se pitäisi varmasti itse käyttää ensin ennen kuin saa mitään harkinnanvaraista.
Tehkää niitä lapsia ja kasvattakaa ne kunnolla, jos haluatte edes jonkinlaisen eläkkeen itsellenne! Ja/tai sen lisäksi säästäkää kerralla niin paljon, että tulette sillä yksistään oikeasti toimeen kunnolla!
Mummoni, 83-v. Pyöräily on nyt tainnut vähän jäädä, mutta saattaa esim. viettää tuntikausia marjassa, siivoaa, jumppaa, laittaa ruuan, järjestää kutsuja ja hoitaa sairasta miestään.
Mun 74 v. isä tekee täyttä työviikkoa yrittäjänä. Enimmäkseen tietokoneella, mutta myös matkustaa ja tapaa asiakkaita kasvotusten. Hänen 94 v. äitinsä asuu yksin omassa asunnossaan, huolehtii kaikki kotityöt itse, ainoastaan ruoat tilaa kaupasta kotiinkuljetettuna. Hänen äitinsä kuoli hyväkuntoisena 98-vuotiaana sairaalabakteeriin, siihen asti asui itsenäisesti rivitalossa.
Jep. Ex anoppi. Aina ollut ahkera ja harrastanut myös tosi paljon liikuntaa. Marjastaa kymmeniä litroja ja sienestää. Leipoo, ompelee, siivoaa. Tekee kaiken itse kotona ja lisäksi passaa vielä ukkoaan. Kuulemma tykkää siitä. Ovat jo varsin iäkkäitä.
Meidän mummi kuoli viime vuonna 96-vuotiaana ja oli loppuun asti voimissaan. Hoiti itse kotinsa, ruuanlaiton, siivoukset, pyykit.. Loppuvuosina taksikuski kantoi raskaimmat ostokset kotiin sisälle. Huoltoyhtiö hoiti lumityöt (rivitalo). Mummi oli ikäisekseen myös fiksu. Osasi käyttää älypuhelinta ja soittaa whatupilla. Osasi käyttää tietokonetta ja varata itselleen labra-aikoja nettiajanvarauksesta. Hän luki myös kirjoja paljon.
Isäni 89 v. Urheilee säännöllisesti, käy kuntosalilla 2 kertaa viikossa ja kerran viikossa pelaamassa sulkapalloa. Opetteli leipomaan 75 vuotiaana, kun äiti ei enää pystynyt.
Siivoaa, laittaa ruokaa ja hoitaa kaikki kodin askareet itse poislukien remontit. Tekee polttopuut, luo lumet talvella ja pitää pihan kesällä siistinä. Matkustelee Suomessa tapaamassa kavereitaan ja käy kylpylälomilla muiden elohopeakerholaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Protestääni:
Täytän ensi vuoden puolella 68 v ja jään eläkkeelle.
En välttämättä haluaisi vielä, koska ei terveydellistä syytä, mutta en jatka, sillä puolisoni kaipaa kotona ja voisimme tehdä niitä juttuja, jotka on vielä ajateltu tehdä tässä elämässä yhdessä.
Tunnen( serkkuni) ja tiedän muutamia, jotka ovat 80 - 84 v ja joka vuosi käyvät marjassa. Vadelmat, mustikat , puolukat ja jopa lakkasuot kykenevät kulkemaan. Sisareni ihmetteli, miten ihmeessä jaksavat kun serkku on aikalailla ylipainoinen, mutta joka vuosi pitää hänen päästä lakkasuolle. Niin olivat olleet kuluneena kesänäkin ja saaneet lakkoja ämpäreittäin.
Sisareni sanoi, että kaikki vaivat häviävät kun koittaa marjastuskausi. Taitaa olla totta😁