Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.

Vierailija
25.08.2020 |

Vaikka ovat niin vanhoja?

Kommentit (752)

Vierailija
361/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äitini 80 v. tekee kaikkia noita.

Vierailija
362/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki vielä 86 v klapeja, nyt 96 v ja asuu omakotitalossa, siivooja käy, ruoat tuodaan, uimahallilla käy lämminvesi altaassa jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkini oli tuollainen. Hänellä ei ollut sairasta puolisoa, mutta vielä 82v. liikkui aktiivisesti, osallistui tapahtumiin, hoiti kaikki asiansa ja siiovukset itse, keräsi marjat lapsilleen - omaa innokkuuttaan. Suruksemme hän sairastui vuosi sitten ja menehtyi nopeasti.

Vierailija
364/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullua ajatella, että 65 on tällä hetkellä oma tuleva eläkeikä. En tule ikinä kestämään sinne asti terveenä. 

Mutta alkuperäiseen vastatakseni, seinänaapurina asuu käsittääkseni jossain noin 80 kieppeillä oleva mukava mummo joka tekee tuossa kerrostalon takapihalla kukkaistutuksia keväisin jne. Ottaa aina portaat kolmanteen kerrokseen hissin sijaan ja muutenkin tuntuu olevan aktiivinen.

Samoiten tunnen tänä vuonna 80-vuotta täyttäneen miehen, joka on hyvin aktiivinen paikallisen urheiluseuran toiminnassa mm. urheiluradan ylläpidossa ja seurakunnan kahvilan toiminnassa.

Aha, mimäkin jäin 65 v eläkkeelle, kuten moni muukin on jäänyt.

T 73 v ja teen kaikkea, mitä 20 v tein.

Vierailija
365/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 80-v. ja tekee kaiken tuon alkuperäisen mainitseman.

Vierailija
366/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hullua ajatella, että 65 on tällä hetkellä oma tuleva eläkeikä. En tule ikinä kestämään sinne asti terveenä. 

Mutta alkuperäiseen vastatakseni, seinänaapurina asuu käsittääkseni jossain noin 80 kieppeillä oleva mukava mummo joka tekee tuossa kerrostalon takapihalla kukkaistutuksia keväisin jne. Ottaa aina portaat kolmanteen kerrokseen hissin sijaan ja muutenkin tuntuu olevan aktiivinen.

Samoiten tunnen tänä vuonna 80-vuotta täyttäneen miehen, joka on hyvin aktiivinen paikallisen urheiluseuran toiminnassa mm. urheiluradan ylläpidossa ja seurakunnan kahvilan toiminnassa.

Aha, mimäkin jäin 65 v eläkkeelle, kuten moni muukin on jäänyt.

T 73 v ja teen kaikkea, mitä 20 v tein.

Samoin minä jäin eläkkeelle melkein 67 vuotiaana. Olisin hyvin voinut vielä jatkaa, mutta kun lähiomainen sairastui ja tarvitsi enemmän apua, niin päätin lopettaa työt,  terveisin 72 v mummi.

Vierailija
367/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti teki tuota kaikkea (paitsi ei omaishoitoa) 80-vuotiaaksi saakka, vaikka hänellä oli noin 55-vuotiaana todettu sydämen vajaatoiminta jonka vuoksi joutui/pääsi silloin eläkkeelle. Kohta ilmeni vielä astma ja diabetes. Jos heittäytyisi sairauksien vuoksi odottamaan kuolemaa kädet ristissä istuen se todennäköisesti tulisikin nopeasti. Vasta 82-vuotiaana alkoi mummon heikentyminen niin että ei enää pärjännyt kotona. Kuolema tuli 88-vuotiaana.

Vierailija
368/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

69 ikä ei mielestäni vielä täytä superkriteerejä.

Vierailija
369/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen parikin tuollaista pariskuntaa.

Voisin olla itsekin supermummo, jos vaan hyvä tuuri käy. Kaikki muu menisi - paitsi marjastus! ;-D 

Vierailija
370/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuollainen on ihan tavallista elämää, ei mitään super.

Tässä on hyvä pointti, sillä jossain määrin ihminen itse päättää milloin luovuttaa. Olen seurannut kahden ihan eri "sarjan" vanhuksia. Toisessa lonkkakremppa tarkoittaa sitä, että ei tarvitse enää liikkua vaan voi istua kotona odottamassa tuleeko joku käymään; toisessa lonkka leikataan ja jatketaan ulkomaanmatkailua. Voin sanoa, että se henkinen vanhuus, jonkinlainen tylsämielisyys, iskee ekassa ryhmässä aika hemmetin paljon herkemmin. Joo, on sairauksia joille ei voi mitään ja talo voi syttyä tuleen ja vaikka mitä, mutta keskimäärin näin: jos jaksat yrittää eteenpäin ja näet maailman kiinnostavana paikkana, olet virkeämpi.

Vierailija
371/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tuttavan isoäiti täytti juuri 103 v. Ei käy enää marjassa eikä pyöräile mutta asuu kyllä omakotitalossa, tekee ruuat ja lumityöt itse. Vielä 5 v sitten onnistui kaikki touhuaminen.

372/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ikäraja supervanhukselle?

80.

373/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden tuttavan isoäiti täytti juuri 103 v. Ei käy enää marjassa eikä pyöräile mutta asuu kyllä omakotitalossa, tekee ruuat ja lumityöt itse. Vielä 5 v sitten onnistui kaikki touhuaminen.

Upea mummo 👏

Vierailija
374/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen/tiedän useammankin (+) 80-vuotiaan pariskunnan jossa kumpikaan ei hoida toistaan vaan molemmat tekee ihan tuota kaikkea otsikossakin mainittua ja paljon muuta.

375/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.

69 ikä ei mielestäni vielä täytä superkriteerejä.

69 on nykyään melkein keski ikäinen. Kaukana vanhuksesta kuitenkin.

Vierailija
376/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuollainen on ihan tavallista elämää, ei mitään super.

Toisessa lonkkakremppa tarkoittaa sitä, että ei tarvitse enää liikkua vaan voi istua kotona odottamassa tuleeko joku käymään; toisessa lonkka leikataan ja jatketaan ulkomaanmatkailua. Voin sanoa, että se henkinen vanhuus, jonkinlainen tylsämielisyys, iskee ekassa ryhmässä aika hemmetin paljon herkemmin. Joo, on sairauksia joille ei voi mitään ja talo voi syttyä tuleen ja vaikka mitä, mutta keskimäärin näin: jos jaksat yrittää eteenpäin ja näet maailman kiinnostavana paikkana, olet virkeämpi.

Niin totta! Tylsistyminen käy jo pelottavan nuorille, nelikymppisissäkin on heitä, jotka heittävät lusikan nurkkaan ja lähinnä odottavat eläkettä. Sitä iloa ja kipinää pitää etsiä joka päivä. Se on aktiivinen tila, eikä löydy huokailemalla, kuinka elämä meni jo. Minusta sekin on omalla tavallaan vaarallista, että jatkuvasti katsoo taaksepäin, kun pitäisi katsoa eteenpäin, nyt ja aina. Varmasti on nuorena ollut hohdokasta, mutta keski-ikäisenä ja vanhanakin voi löytää monenlaisia ilon kipunoita. Se on nimenomaan asenne.

Uskon, että henkinen tila säteilee myös fyysiseen puoleen. 

Vierailija
377/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen mummosi kanssa saman ikäinen, en myönnä  olevani vanhus.

Minä kymmenen vuotta vanhempi sinua, en myönnä minäkään olevani vanhus.

Vierailija
378/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa supermummo. Hienoa, että saanut elää virkeänä noin korkeaan ikään.

Vierailija
379/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ikäraja supervanhukselle?

Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.

ap

En oikein usko että kävisin vanhuksesta vaikka ikää onkin se 75. Ihmiset vanhenevat eri aikaan ja tunnen "vanhuksia" iältään 50-70 vuotta. Toisaalta isäni tuumasi juuri 80v täytettyään että "sitten kun mie tuun vanhaksi...."

Tuossa parisen viikkoa olen kärrännyt mäntypölkkyjä kottikärryllä useamman kymmenen lastia saadakseni ne talven alta suojaan. Vanhus?

Vierailija
380/752 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mummuni. Ja muitakin. Ei nyt juuri noita samoja asioita ole tehneet kuin aloituksessa, mutta supereita ovat kumminkin niissä asioissa, mitä tekevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme