Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Juu omat isovanhemmat ovat 89v käyvät vielä itse kaupassa, siivoavat itse, joskus käy marjassa, apteekissa, kioskilla, pankissa, ynm.
Äiti. On lähes 80v. Käy marjassa, siivoaa, ompelee. Ei riitä, että pesee oman kotinsa ja mökin ikkunat, vaan tulee munkin luokse pesemään niitä. Isä ei jaksa enää paljoa niin siitä ei ole äidille apua. Itse en ole perinyt tästä tarmokkuudesta mitään, valitettavasti.
Oma isäni 78v on ihan täysi supervanhus
Mun vanhemmat 76 ja 78 v. Reissaavat ympäri maailmaa eikä mitään rantaköllöttellyjä vaan yleensä huomattavasti aktiivisempia lomia. Santiago de Compostelan pitkä pyhiinvaellusreitti, purjehdusta Välimerellä, Kilimanjarolle kiipeäminen viime vuosina esimerkiksi. Silloin kun on ovat Suomessa, on usein joku remppa- tai rakennusprojekti päällä joko mökillä tai talossaan. Itse olen 48 ja kateeksi käy niiden loputonta energisyyttä. Molemmilla on onni ollut pysyä terveenä, kummallakaan ei ole mitään pysyväisdiagnooseja eikä lääkityksiä edes ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
Uuden lääketied. määritelmän mukaan vanhuksesta voidaan puhua 80-85v ylöspäin. Näin uutisoitiin viime viikolla.
Alle 80v on vanhempi keski-ikäinen.
Ja tämä siksi, ihmiset voivat yhä paremmin ja elävät yhä kauemmin, korkean elintason ja lääket. ansiosta.
Joku 75v on vielä työelämässä, hyvinkin vastuullisessa tehtävässä, kuten presidenttinä tai kirurgina. Ja lääkäreissä on paljon 75v.
Vierailija kirjoitti:
En tunne. No toinen mummoni kyllä hoitaa pienen kotinsa itse, mutta ei aja pyörällä eikä hänellä ole puolisoa hoidettavanaan. Käy kaupassa ja laittaa ruokaa. Välillä syö valmisruokia. Enimmäkseen taitaa katsella televisiota. En kutsuisi supermummoksi. On ihan hyväkuntoinen, koska hänellä ei ole mitään sairauksia. En muista hänen tarkkaa ikäänsä, mutta on hieman alle 80-vuotias.
No sinuna tarkistaisin mummosi syntymäajan. On niin noloa tämän päivän ihmisille, etteivät he muista läheistensä syntymävuosia, puhumattakaan syntymäpäivistä! Isovanhempien syntymävuosien muistaminen antaa aivan erilaista perspektiiviä omaankin elämään.
Tunnen. Yksi on anoppini. Onneksi asutaan usean sadan kilometrin päässä. Hänellä kun on vielä terävä pää, mutta ajatukset ja tavat elää ihan toisenlaiset kuin meillä. Eikä siinäkään mitään vikaa ole, jokainen tavallaan. Mutta se, että hän on myös rasittava besserwisser ja kertomassa, miten PITÄISI meidänkin olla ja elää. Onneksi hän muutti pieneen ja helpompaan asuntoon. Kun käyn noin 2 kertaa vuodessa, otetaan aina hotelli ja vieraillaan hänen luona. 2-3 h ja aivoni on sulamispisteessä. Vaikka yritänkin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos -tyylillä...
Ikää hänellä 91.
Pistäytykääpä Helsingin Kisahallissa tiistai- tai torstaiaamupäivällä. Tapaatte 65-86 ikävuosien välillä olevia miehiä pelaamassa koripalloa. Kyllä siinä on jotain superia!
Täti 75v toimii edelleen lähihoitajana. Faija 72v maanviljelijä.
Useitakin. Omat vanhemmat, appivanhemmat ja heidän ystäviään ja ikätovereitaan, n. 80v. Ikinä en jaksais itse kyykkiä marjametsässä päivästä toiseen kuten he, väitän että heillä on parempi kunto kuin minulla : P
Alta 80v eivät ole supervanhuksia, äitini on 81v hoitaa kotinsa, siivoaa, pesee pyykin, tekee ruuan, ajaa autoa jne vaikka on monta sairautta vaivaamaan, ihan pahalla sisulla käy.
Isoäiti oli 95v kun hoiti kotinsa ja teki ruokansa, kaupassa hänelle käytiin kun ei oikein mitään nähnyt, kuoli lähes saappaat jalassa 96v.
Tiedän 88v rouvan, joka kaiken tavallisen kodinhoidon lisäksi tekee puutarha ja lumityöt omakotitalossa ja käy omalla autolla kaupassa.
82v miehen joka viljelee ison maatilansa, yksin.
Sitten tiedän 60-70 vuotiaita jotka ovat ryypänneet itsensä dementikoiksi tai kuolleet maksasairauteen. Usein kun mäkätetään toisten läskeistä voisin kertoa helposti kymmenen 60+ihmistä jotka tarvitsevat toisten ihmisten apua ja hoitoa ihan alkoholin aiheuttamiin vaivoihinsa. Läskeihinsä joka päivästä hoitoa tarvitsevia tuon ikäisiä en tunne.
65v tai edes 75v ei nykyään useimmiten ole vanhus. Useimmiten esim. 65v kirurgian professori on vielä työelämässä.
Minä. Olen ns. iäkäs, mutta en mikään vanhus. Teen kaikkea sitä, mitä tein kolmekymppisenä, paitsi en käy palkkatöissä enkä yökerhoissa. En silti pidä itseäni jonain erikoisena, elän normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni 78v on ihan täysi supervanhus
Löytyyhän niitä 60 vuotiaitakin vanhuksia (useimmiten omien elintapojensa vanhentamia). On myös 80 vuotiaita, joita ei voi vanhukseksi sanoa.
V. Putin. Supervanhus, joka iästään huolimatta vielä jaksaa käydä sotaa.
Nykynuoriso "elää" riistovallassa ja useimmat kuolevat nuorina.
Oma 76-vuotias äitini on dementoituneen isäni (81 v.) omaishoitaja, käy kaupassa, laittaa ruoat, siivoaa, ajaa joka paikkaan pyörällä, koska ei ole koskaan ollut ajokorttia, hoitaa pihan, hoitaa omat ja isän lääkäriasiat, hoitaa laskujen maksut... Mutta en osaa häntä kyllä millään tapaa vielä pitää vanhuksena. Mutta toisaalta tiedän, että on paljon samanikäisiä ja nuorempiakin, jotka hekisesti ja fyysisesti ovat jo todellakin vanhuksia. Ehkä kuitenkin itse laittaisin sen "supervanhuksen" ikärajan nykymaailmanajassa selvästi päälle 80 vuoteen. Niin moni nykykahdeksankymppinen kun on paljon paremmassa kunnossa kuin joku 70-80-luvun keskiverto 65-vuotias, ja odotettavissa oleva elinikäkin varmaan suunnilleen sama.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Nykynuoriso "elää" riistovallassa ja useimmat kuolevat nuorina.
Kerrohan tarkemmin, miten tuo "riistovalta" näkyy? Jos nyt vertaa vaikka niihin, jotka ovat vaikkapa nyt 80-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Mutsi 65-v touhuaa ja poukkoilee sinne tänne, ja aika varmaan 20-30v lisää on tulossa, ei merkkiäkään hidastumisesta.
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.
No 65 ei ole vielä mikään vanhus vaan työikäinen.
Esim itselläni 1976 syntyneenä on alin eläkeikä 66 vuotta 4 kk ja tavoite-eläkeikä 68 vuotta 6 kk.
Tuohon sitten hyvää aktiiviaikaa mökkeillen, remontoiden ja lastenlapsia hoitaen 10-15v (jos on pitänyt itsensä kunnossa) ja sitten voi pikkuhiljaa valmistautua vanhuuteen.
En tunne. No toinen mummoni kyllä hoitaa pienen kotinsa itse, mutta ei aja pyörällä eikä hänellä ole puolisoa hoidettavanaan. Käy kaupassa ja laittaa ruokaa. Välillä syö valmisruokia. Enimmäkseen taitaa katsella televisiota. En kutsuisi supermummoksi. On ihan hyväkuntoinen, koska hänellä ei ole mitään sairauksia. En muista hänen tarkkaa ikäänsä, mutta on hieman alle 80-vuotias.