Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Isä 77v ja aktiivisempi kuin minä :D
Voiii pettymys! Minusta ei sitten koskaan tule supervanhusta. Olen 73 ja marjassa olen käynyt joskus lapsena viimeksi, en leivo, mies siivoaa, fillaria ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sellaiset menee huonoon kuntoon jo varhain ketkä ei liiku ja ole aktiivisia puuhailemaan ja tapaaman ihmisiä yms, vaan jäävät sängyn pohjalle makaamaan eivätkä harrasta ja tee mitään. Ja syövät huonosti.
Mun äiti sairasti pitkään syöpää ja sai rankkoja hoitoja sekä todella vahvoja lipulääkkeitä, joiden takia pää meni sekaisin (ja taudin takia tietysti laihtui ja ryyppyyntyi, yms.), toimintakyky aleni, liikkuminen vaikeutui, yms.
Vasta nyt kun olen itse samassa iässä kuin äiti tuolloin sairaana, tajuan että hän näytti ja vaikutti ikääntyneeltä vain sairauden oireiden ja lääkityksen haittavaikutusten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä sellaiset menee huonoon kuntoon jo varhain ketkä ei liiku ja ole aktiivisia puuhailemaan ja tapaaman ihmisiä yms, vaan jäävät sängyn pohjalle makaamaan eivätkä harrasta ja tee mitään. Ja syövät huonosti.
Mun äiti sairasti pitkään syöpää ja sai rankkoja hoitoja sekä todella vahvoja lipulääkkeitä, joiden takia pää meni sekaisin (ja taudin takia tietysti laihtui ja ryyppyyntyi, yms.), toimintakyky aleni, liikkuminen vaikeutui, yms.
Vasta nyt kun olen itse samassa iässä kuin äiti tuolloin sairaana, tajuan että hän näytti ja vaikutti ikääntyneeltä vain sairauden oireiden ja lääkityksen haittavaikutusten takia.
Siis tietysti kipulääkkeitä, sori ja pahus.
Itse olen 67 v enkä ole vanhus:) Isäni, 92 v asuu yksin eikä ole koskaan käyttänyt mitään kodinhoitopalveluja tms. Käy kaupassa, tekee ruuat, siivoaa, lenkkeilee, sienestää, lukee paljon. Veneilyn joutui jättämään pari vuotta sitten pienen tapaturman takia. Mielestäni älyltään jopa minua terävämpi. Veljensä, 90 v samanlainen, mutta diabetes vähän hidastaa tahtia. Geeneistä kiinni tämä minun mielestä.
Mutta tosiaan nykyään vanhusikä alkaa yli 70-vuotiaana.
Omat vanhemmat ovat 75-vuotiaita ja elävät normaalia aktiivista elämää. Harrastavat aktiivisesti liikuntaa, sienestävät, marjastavat, matkustelevat (toki eivät nyt koronan takia hetkeen) ja viettävät muutenkin todella vilkasta ja vauhdikasta elämää. Kummallakaan ei mitään perussairautta tai lääkityksiä.
En osaa jotenkin ajatella heitä vielä vanhuksina edes.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
Sulla ei taida oikein olla tuntumaa tuohon ikäryhmään? Suurin osa 75-vuotiaista on toimintakykyisiä ja aktiivisia. Yks tuttuni tekee sijaisuuksia hoivakodissa, vaikka on itse tuon 75. Hänellä on oma yritys, joten tekee myös monenlaista muuta keikkaa: valmistelee pitoja, siivoaa, remontoi, hoitaa istutuksia. Hoitaa myös lapsenlapsiaan.
Naapurini, 76-vuotias. Viljelee itse vihanneksensa, ratsastaa, reissaa ulkomailla, hoitaa lapsenlapsiaan.
Isäni lopetti kilpatanssin harrastamisen 80 vuotiaana ja luopui samalla myös ajokortista, koska ei ollut enää ajoa tanssiharjoituksiin.
Totta, ja sitten on näitä 60v jotka höperöityvät jossain senioritalossa.
Kyllä! Tiedän yhden 56-vuotiaan naisen, joka käyttää rollaattoria, vaikka ei ole saanut mitään aivoinfarkteja sun muita terveyden äkisti vieviä kohtauksia. Eikä ole reumaa, ei MS-tautia jne. Mutta hän on kyllä sellainen mode XL -kokeinen ihminen.
Hullua ajatella, että 65 on tällä hetkellä oma tuleva eläkeikä. En tule ikinä kestämään sinne asti terveenä.
Mutta alkuperäiseen vastatakseni, seinänaapurina asuu käsittääkseni jossain noin 80 kieppeillä oleva mukava mummo joka tekee tuossa kerrostalon takapihalla kukkaistutuksia keväisin jne. Ottaa aina portaat kolmanteen kerrokseen hissin sijaan ja muutenkin tuntuu olevan aktiivinen.
Samoiten tunnen tänä vuonna 80-vuotta täyttäneen miehen, joka on hyvin aktiivinen paikallisen urheiluseuran toiminnassa mm. urheiluradan ylläpidossa ja seurakunnan kahvilan toiminnassa.
Omat isovanhemmat ovat hiukan yli 80 ja asuvat keskenään maalla. Pappa tekee traktorilla lumitöitä ja käy metsähommissa, mummo hoitaa huushollia, tekee ruuat ja kuopsuttelee pihamaata. Heilläkin kaikenlaista pientä vaivaa, mutta pysyvät liikkeellä ja ovat virkeitä.
Tunnen tätini ja ja miehensä.
Pappani oli kyllä samanlainen. Moni hänet vain harvoin tavannut tulee minulle yhä 16 vuotta kuolemansa jälkeen kehumaan, kuinka erityislaatuisen hieno ihminen olikaan.
Ystäväni äiti on varsinainen supervanhus. Esimerkiksi heittää 25 kilometrin pyörälenkin melkein päivittäin kelissä kuin kelissä, ikää on 84-vuotta. Hyvässä kunnossa kaiken kaikkiaan.
Kummitätini 91-vuotta myös pyöräilee edelleen ja uimassa jne.
Omat vanhempani äiti 77, isä 82 ovat jo siinä kunnossa että enää vain lyhyitä kävelymatkoja.
Molemmilla edelleen kyllä ajokortit. Äidillä reuma ja Parkinsonin tauti, isällä todella kuluneet polvet.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tätini ja ja miehensä.
Pappani oli kyllä samanlainen. Moni hänet vain harvoin tavannut tulee minulle yhä 16 vuotta kuolemansa jälkeen kehumaan, kuinka erityislaatuisen hieno ihminen olikaan.
Ja yli kasikymppisiä siis ovat. Kuuluvat paikalliseen hirviseuraan ja käyvät metsällä, hoitavat lapsenlapsiaan todella paljon, kuuluvat erilaisiin valtuustoihin ja kuoroihin, ovat puuhanaisina ja -miehinä mukana järjestämässä kylän tapahtumia, auttavat naapureita metsäurakoissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummolla ei ole sairasta puolisoa, muuten kyllä tekee tuon kaiken. Ikää on marraskuussa 69v.
Olen mummosi kanssa saman ikäinen, en myönnä olevani vanhus.
Minä 66v ja teen palkkatöitä vaihtelevasti,harrastan monenlaista käsillä tekemistä,Lapissa usein hiihtoa ja patikkamatkoja mukavalla porukalla.Ulkomailla maailmalla oon reissaillut ennen koronaa ja tarkoitus lähteä kun matka selviää. Shoppailen ja syön ulkona usein.
Elän tosi terveellistä ja liikunnallista,myös sosiaalista elämää tavaten kavereita,WhatsUppia ja facea päivittäen(instasta en piittaa) ja Nauran Iloisesti noille vanhuspuheille!
Töissä sairaanhoitajana oon tavannu monia. Yks 85-vuotias kerto pyöräilevänsä päivittäin kesät talvet 30-50km (luulin että huijaa mut oli kyl ihan skarppi) ja toinen samanikänen näytti ulkosesti ja kuulosti aktiivisuudeltaan 20v. nuoremmalta. Mun piti kysyä sil hetua kaks kertaa ku en uskonu et se oli sen ikänen. Kummallakaan ei ollu mitään säännöllisiä lääkkeitä tai perussairauksia, edes verenpainetautia. Antaa toivoa tulevasta!
Isomummoni on supervanhus. Kävi vielä kesällä poimimassa mustikoita. Välillä keräsi makaillen kun ei jaksanut seisoa koko aikaa. Asuu yksin, kokkaa ja siivoilee. Ikkunoista ei (onneksi!) pese enää itse. Ikää 98v.
Mieheni kahdeksankymppiset vanhemmat ovat semmoisia.
Ukkini on just sellainen. Vaikka on jo edesmennyt niin silti painelee tälläkin hetkellä sienimetsällä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Mutsi 65-v touhuaa ja poukkoilee sinne tänne, ja aika varmaan 20-30v lisää on tulossa, ei merkkiäkään hidastumisesta.
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.
No tuo ei ole vanhus. Meillä on töissä vielä tuon ikäistä väkeä ja paljon. Eivätkä hirveästi häviä nuoremmille työn teossa.
T:hoitaja
75 - 85 vuotiaat alkaa olemaan ikä mikä tuntuu jo nivelissä ja muissakin kehon vanhenemisoireissa. Ja jos sairaudet ottaa ylivallan niin se on jo ihan oma asiansa ja vaikuttaa kaikkeen niin paljon että sille ei ikärajaa voi edes laittaa.