Tunnetteko supervanhuksia? Jotka käyvät marjassa, siivoavat kotinsa itse, leipovat, hoitavat sairasta puolisoaan, ajavat pyörällä jne.
Kommentit (752)
Mun isoisä ajoi 95 vuotiaaksi polkupyörallä, kunnes sai sydänkohtauksen.
Tunnen tälläisen omaishoitajan, joka on niin tiukoilla, että oma terveys on pilalla. Hän on liian vastuuntuntoinen, saa nukuttua vain pari tuntia yössä. Mutta haasteellinen monisairas hoidettava on hengissä. Jos hoidettava joutuu jonkun muun hoitoon, niin varma kuolema tulee hänelle päivässä.
Koti on kunnossa, täydellinen terveellinen ruoka tehtynä, hoidettava pesty puettu ja kammattu, mustikat kerätty pakkaseen. Hoidettava ulkoilutettu pyörätuolissa päivittäin.
Aktiivisuus kannattaa vanhuksilla, pysyy virkeänä ja hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ikäraja supervanhukselle?
Ajattelin ensin 80, koska tiedän sellaisen, mutta sanotaan 75.
ap
Ap täytyy olla todella nuori vielä ja omata kovin suppea elämänkokemus.
Meidän suvussa, molemmin puolin, on kaikki oikeita puuhapetejä ja puuhapirkkoja niin kauan kuin jalat vie ja päässä jotain tapahtuu. Suorilta jaloilta mennään on motto. Omat vanhemmat on jo yli 75v eikä se ole tahtia haitannut. Harrastavat, mökkeilevät, käyvät vaeltamassa ja ulkomailla useammin kuin minä.
Ei siihen mitään super-etuliitteitä tarvita. Aktiivinen ihminen on terveempi, onnellisempi ja elää pitempään.
Naapurin mies n. 86v polttaa tupakkaa kuin korsteeni, ja rykii tupakkayskäänsä, mutta hyvin nousee jalka ja leikkaa järki, hoitaa itse kaikki asiansa ja ajaa myös autolla asioille. Paljon näitä tämmöisiä on, ei mitenkään harvinaista. Toki on niitäkin, jotka on jo kuusikymppisenä toinen jalka haudassa, ja omien sanojensa mukaan liian vanhoja tekemään mitään.
Yx venäläinen nainen ruma ku mikä ikivanha vetää pyörällä vielä Lahdesta mökille Hartolan perämetsiin leipoo rahkapiirakkaa ja sillä on paljon nuorempi poikakaveri blondi mies varmaan 40 vuotta nuorempi .
Lapsuuden reippaat vanhemmat jo 80 vuotiaana jo lähes kaikki kulkee jo kepin kanssa ja urheilu harrastajilta jo sitten polvetkaan enään kanna ja selkä vikaa.
81 v. Anoppi hoitaa puolisoaan omaishoitajana, kerää puolukat, mustikat, herukat, keittää mehut. Kantaa puut liiteriin. Hoitaa talon ja puutarhan. Ei mitään lääkkeitä.
On joo Lappeenrannassa syöttää ihmisille hylkeen lihaa pihvinä ja pitää koiria . Ehkä joku 70-90 v. Sen tuttava Imatralta käy ostaan viinaa Viipurista . Helluntailaisia . Ikinä tehnyt rehellistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhus?
Mutsi 65-v touhuaa ja poukkoilee sinne tänne, ja aika varmaan 20-30v lisää on tulossa, ei merkkiäkään hidastumisesta.
Meille kakaroille tulee joskus vielä vaikeaa, kun karkailee laitoksesta tansseihin salaa miestään tapaamaan.
65 v vanhus? Mun vanhemmat ja moni muu oli vielä työelämässä tuonikäisenä. Kuuluukin touhuta kun ikä alkaa kutosella.
Rekkakuski helluntailainen käynyt pankokissa naimassa thaita vielä kohta on 80 vuotias !
Äitini on pian 90 ja tuollainen, mutta itse en tule pääsemään samaan. Olen jo nyt häneen verrattuna vanhus. En pysty enää ajamaan pyörällä asentohuimauksen takia, ja käytännössä kaikki liikunta aiheuttaa kovia kipuja myöhemmin, koska hermot ovat pinteessä jänteiden välissä. En pysty esim. imuroimaan enkä poimimaan marjoja, koska työskentelyasento on näissä takareisiä rasittava.
Kaverini äiti on sellainen supermamma. Ei ole erityisen iäkäs vielä (alle 70v) mutta vuosia mittarissa kuitenkin. Jäi juuri eläkkeelle. Kaverini on vakavasti sairas ja tämä rajoittaa elämänhallintaa. Hänen äitinsä kulkee toiselta paikkakunnalta tänne auttamaan poikaansa, hoitaa hänen terveysasioitaan, järkkäsi ja hoiti muuton jne. Lisäksi elää omaa elämäänsä; mökkeilee, ulkoilee paljon, hoitaa kotityöt jne. On tosi energinen, tehokas ja nuorekas tapaus. 😀
Mummoni 92v.
Siivoaa kaksionsa, lukee lehdet, kulkee ulkona 1 kävelykeppi varmuudenvuoksi turvana, ja mikä ihmeellisintä, taipuu solmimaan kengännauhansa ilman ongelmia.
Mun 71v. äiti tekee maansiirtohommia rautakangella, pengertää pitkiä alueita, täyttää penkereet maalla, siirtelee lohkareen kokoisia kiviä ja ei tule kuulemma paikat edes kipeäksi...
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ja tiedän myös heitä, jotka eläkkeelle jäätyään on 65 vuotiaana jo muiden hoivattavissa. Usein tähän liittyy joko alkoholi tai jokin krooninen sairaus.
Minäkin tunnen erään joka 60+ on sekä diabeettikko että syöpäsairas, elää suht normaalisti vielä. Kuitenkin enteilee että 70 ikäisenä voi olla jossain laitoksessa. Tämä on ehkä tarpeen kun ei ole lapsia tms, vaan kaiki pitää itse jaksaa.
Terästätini 91v. Asuu isoa taloa, hoitaa sen ja puutarhan ja kaiken talouteensa liittyvän, pyöräilee 5km ja takaisin vesijumppaan 2xvko.
<3
Kehomme on Pyhän Hengen temppeli. Hyvä sitä on huoltaa. Pitkä ja työteliäs elämä on lahjaa.
Itse olen eläkkeellä enkä metsästä marjoja enää hae. Susia on liikaa. Herukat poimin mehuksi ja päärynöistä teen hilloa. Siivoamme yhdessä. Sairaudet hidastavat tahtia. Teen ruokaa ja leivon, mutta käytän myös valmisruokia. Mökkeillään ja koira ulkoiluttaa mukavasti. Pihani koristan kukilla.
Koen itseni lähes laiskaksi. Anoppini oli työmyyrä. Hän teki mattoja eläinten hoitamisen lisäksi ja perhettä passasi.
Hassua kun nuorilla on käsitys että jo joku 60-vuotias tai 70-vuotias on "vanhus", joka ei kykene mihinkään. Varsinkin kun nykyään ihmiset elävät yhä pidempään ja terveempinä kuin ennen. Monet sairaudet, jotka vielä minun nuoruudessa aiheuttivat vakavaa toimintakyvyttömyyttä ja sillä tavoin ikääntymistä, voidaan nykyisin hoitaa paremmin, joten esim. reumataudit eivät "ikäännytä" ihmistä kuten ennen. Tiedän itse reumaatikkoja, jotka käyvät liikuntaharrastuksissa 96-vuotiaana.
Tuttavapiirissäni on myös 60-80 -vuotiaita, jotka elävät hyvin aktiivista elämää joka tavalla. Muutama mies on joukossa, mutta valtaosa on naisia. Naiset tekevät edelleen töitä, toimivat yhteiskunnallisissa luottamustehtävissä tai pyörittävät yritystään. Harrastavat liikuntaa ja matkustelevat. Yksi alkoi seurustella yli 60-vuotiaana, toinen nainen aloitti seurustelun viime vuonna ja täyttää tänä vuonna 76-vuotta. Jotkut auttavat aikuisia lapsiaan, hoitavat lapsenlapsiaan tai iäkkäitä vanhempiaan(!), toiset rilluttelevat matkoilla ja kulttuuritapahtumissa. Monet ovat hyvännäköisiä, huolehtivat ulkonäöstään ja pukeutuvat tyylikkäästi. Varmaan nauraisivat kippuralla, jos tietäisivät että joku teini pitää heitä "vanhuksina".
Tiedän! Minun mummi on 92-vuotias, asuu omakotitalossa, tekee itse kaikki pihatyöt, kasvattaa edelleen omat perunat, porkkanat jne. Käy kaupassa itse ja hoitaa kaikki kotityöt. Lumityöt hoitaa, puut ja vedet kantaa ulkosaunaan. Terve kun pikku mitä nyt muisti välillä hidastelee :D Toivon että perin häneltä tuon kunnon ja energian :)