Miksei opettajat merkitse läksyjä wilmaan?
Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...
Kommentit (170)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:11"]
Mun mielestäni olisi hyvä, että läksyt laitettaisiin Wilmaan. Kaikki lapset eivät todellakaan ole samanlaisia, ja helpottaisi kaikkia (opettajia, oppilaita ja vanhempia) paljon mikäli vanhemmat pystyisivät valvomaan että läksyt tulevat todella tehtyä.
Lisäksi, meillä on ilmennyt paljon sitä, että kaverit eivät kysyessäkään kerro läksyjä tai "muista" sitä mitä tuli läksyksi. Onhan tuokin yksi helppo kiusaamisen muoto.
[/quote]
Olen sanonut lapsille, että heidän ei tarvitse olla mikään läksyautomaatti ja iltoja kuluttaa selittämällä, mitä oli läksynä. Heidän ei tarvitse kantaa puhelinta matkassa siksi, että jonkun Nico-Petteri ei tiedä läksyjä. Koulun tehtävä on ilmoittaa läksyt, ei minun lasteni. Heillä saa olla puhelimet vaikka äänettömällä koko illan.
Ärsyttää tuo flunssa-aikojen läksyrumba, kun aina joku soittaa ja pitäisi muistaa, mitä oli mistäkin.
[/quote]
Opetat siis lapsesi siihen, että kyllä yhteiskunta hoitaa ja omaa tuttavapiiriä ei tarvitse auttaa. Jos lapsesi merkitsevät läksyt ylös kuten kuuluu, miten se on niin suuri vaiva vastata puheluun? Samalla tulee muutenkin vaihdettua kuulumiset, ja ystävyyssuhteiden hoitaminenhan on mukavaa. Häiritsevätkö soitot lapsiasi vai sinua?
Läksyt on oppilaille, Wilma on vanhemmille.
t. rehtori
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:06"]
5, ei koulu voi räätälöidä opetusta jokaiselle erikseen. Jos lapsi on poissa tunneilta, läksyt kysytään luokkatovereilta vaikka puhelimitse.
[/quote]
Ja miksi tämä on parempi keino, kuin katsoa Wilmasta? Eikä kukaan nykyään soita, fb:ssähän nuo vaihdetaan tai skypellä. Miksi se on hyväksyttävämpää. Kysyn vain?
[/quote]
Siten, että lapset ottavat itse vastuuta koulunkäynnistään. Ja rakentavat suhteita kavereihinsa. Verkostoituminen on tärkeä taito, ja se toimii nimenomaan tekemällä ja vastaanottamalla pieniä palveluksia. Ei koulua voi käydä niin, että on koko yhdeksän vuotta sosiaalisesti eristyksissä muista oppilaista, ei se ole ainakaan tavoiteltavaa. Kiusaamistapaukset erikseen.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:06"]
Mun mielestäni olisi hyvä, että läksyt laitettaisiin Wilmaan. Kaikki lapset eivät todellakaan ole samanlaisia, ja helpottaisi kaikkia (opettajia, oppilaita ja vanhempia) paljon mikäli vanhemmat pystyisivät valvomaan että läksyt tulevat todella tehtyä.
Lisäksi, meillä on ilmennyt paljon sitä, että kaverit eivät kysyessäkään kerro läksyjä tai "muista" sitä mitä tuli läksyksi. Onhan tuokin yksi helppo kiusaamisen muoto.
[/quote]
Olen sanonut lapsille, että heidän ei tarvitse olla mikään läksyautomaatti ja iltoja kuluttaa selittämällä, mitä oli läksynä. Heidän ei tarvitse kantaa puhelinta matkassa siksi, että jonkun Nico-Petteri ei tiedä läksyjä. Koulun tehtävä on ilmoittaa läksyt, ei minun lasteni. Heillä saa olla puhelimet vaikka äänettömällä koko illan.
Ärsyttää tuo flunssa-aikojen läksyrumba, kun aina joku soittaa ja pitäisi muistaa, mitä oli mistäkin.
[/quote]
Opetat siis lapsesi siihen, että kyllä yhteiskunta hoitaa ja omaa tuttavapiiriä ei tarvitse auttaa. Jos lapsesi merkitsevät läksyt ylös kuten kuuluu, miten se on niin suuri vaiva vastata puheluun? Samalla tulee muutenkin vaihdettua kuulumiset, ja ystävyyssuhteiden hoitaminenhan on mukavaa. Häiritsevätkö soitot lapsiasi vai sinua?
[/quote] Äidin ja lapsen keskenäinen laatuaika on tärkeintä. Kavereiden soitot voi ikävästi keskeyttää halitteluhetken.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Koulu hoitaa tehtävänsä. Lasteni ei tarvitse tehdä opettajien työtä ja kulkea puhelin taskussa odottamassa, kun viisi luokkalaista soittaa läksyjään illalla. Kyllä, opetan lapsilleni, että heillä on oikeus sanoa ei ja he voivat panna puhelimesta virran pois, jos eivät jaksa olla läskyautomaatteja ja heidän ei tarvitse tehdä opettajien työtä. Opettaja saa siitä palkan, ei meidän lapset.
Sitä paitsi, lasteni ei tarvitse antaa puhelinnumeroja kaikille. Koulu ei voi sitä velvoittaa.
[/quote]
Kylläpä opetat lapsesi itsekkääksi. No, onneksi oma lapsesi ei ole ikinä pois koulusta, että tarvitsisi luokkakavereiden apua.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:41"]
5, ei koulu voi räätälöidä opetusta jokaiselle erikseen. Jos lapsi on poissa tunneilta, läksyt kysytään luokkatovereilta vaikka puhelimitse.
[/quote]
Ja miksi tämä on parempi keino, kuin katsoa Wilmasta? Eikä kukaan nykyään soita, fb:ssähän nuo vaihdetaan tai skypellä. Miksi se on hyväksyttävämpää. Kysyn vain?
[/quote]
Siten, että lapset ottavat itse vastuuta koulunkäynnistään. Ja rakentavat suhteita kavereihinsa. Verkostoituminen on tärkeä taito, ja se toimii nimenomaan tekemällä ja vastaanottamalla pieniä palveluksia. Ei koulua voi käydä niin, että on koko yhdeksän vuotta sosiaalisesti eristyksissä muista oppilaista, ei se ole ainakaan tavoiteltavaa. Kiusaamistapaukset erikseen.
[/quote]
Kenelläkään lapselle ei ole velvollisuutta tehdä opettajien työtä ja kertoa illasta toiseen kavereille, mitä on läksynä. Heillä on oikeus elää huoletonta nuoruutta ja hoitaa omat asiat.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:09"]
t. rehtori
[/quote]
Hyvä rehtori, meidän koulussa (Vaajakoski) Wilma on myös oppilaille.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:12"]
[/quote]
Kylläpä opetat lapsesi itsekkääksi. No, onneksi oma lapsesi ei ole ikinä pois koulusta, että tarvitsisi luokkakavereiden apua.
[/quote]
lapseni osaavat itse tehdå eteen päin kirjasta tehtäviä sairaana ollessa. ja jos jotain on jäänyt tekemättä, tekevät sen seuraavana päivänä.
Meidän lapset eivät häiritse toisten iltoja kyselemällä läksyjä
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:03"]
[/quote]Lapsilla ei ole mitään velvollisuutta edes antaa puhellinnumeroaan luokkakavereilleen, saati välittää läksytietoja toisilleen. Kyllä se on opettajan tehtävä.
[/quote]
On isompiakin ongelmia kuin läksyt, jos lapsella ei ole luokassa yhtään sellaista kaveria, jonka kanssa uskaltaisi vaihtaa puhelinnumeroita.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:15"]
[/quote]
[/quote]
lapseni osaavat itse tehdå eteen päin kirjasta tehtäviä sairaana ollessa. ja jos jotain on jäänyt tekemättä, tekevät sen seuraavana päivänä.
[/quote]
Viettävätkö ylipäänsä vapaa-aikaa kavereiden kanssa, vai ovatko kaiken aikaa vain kotona? Outoa olisi minusta, jos ei kaverille voi soittaa tai laittaa viestiä läksyistä.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:56"]
Minulla on muutakin tekemistä, kuin kirjoittaa 22 erillistä viestiä vapaa-aikana wilmaan. Opettakaa lapsenne käyttämään fb.tä tai puhelinta, niin saavat läksyt kavereiltaan. Kuka teistä tekisi illalla ilmaista työtä
[/quote]
Teillä ei sitten ilmeisesti ole sitä wilman läksy-toimintoa käytettävissä. Joten tämä keskustelu ei koskenut sinua. Vaikka aloituksessa ei sanottu, niin voi olettaa, että nyt puhutaan wilman läksytoiminnosta, jolla läksy tulee näkyviin oppilaan ja vanhemman wilman etusivulle. Kyse ei ole mistään erillisistä viesteistä.
Ja kyllä, teen jatkuvasti samanlaista "ilmaista" työtä, koska minun palkkani ei ole tuntiperusteinen. Ja kuten hyvin tiedät, niin opettajan työhönkin kuuluu muutakin kuin vain oppituntien aikana läsnäoleminen. Joten miksi juuri läksyjen merkitseminen olisi palkatonta työtä, mutta jonkin toinen tuntien ulkopuolella tehtävä työ palkallista työtä? Löysää vähän ay-pipoasi, niin huomaat, että elämä on mukavampaa.
Meillä ei tuo kirjasta eteenpäin meneminen toimi, kun aloittivat esim. biologian sivulta 69 ja ovat pomppineet muutenkin miten sattuu.
Meillä kaksoset ja aina ei edes toiselle kerrottaisi, mitä on läksynä. Ja jos toisen kirjat on koulussa, ei niitä jakseta kantaa kotiin.
Meillä ei vielä ole Wilmaa käytössä, mutta toivoisin sen tulevan, sillä usein lapsillani on erilaiset käsitykset, milloin esim. joku koe on. Reissuvihkoihin eivät kirjoita koskaan mitään.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:14"]
t. rehtori
[/quote]
[/quote] Kivat teille. Itse työskentelen onneksi Etelä-Suomessa.
Rehtori.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Viettävätkö ylipäänsä vapaa-aikaa kavereiden kanssa, vai ovatko kaiken aikaa vain kotona? Outoa olisi minusta, jos ei kaverille voi soittaa tai laittaa viestiä läksyistä.
[/quote]
En ole tuo, jota lainasit, mutta mun kolmasluokkalaisen kaverit käy eri koulua. Viettää siis kyllä vapaa-aikaa kavereiden kanssa, mutta niistä ei ole apua läksyasioissa.
t. rehtori
[/quote] Kiitos rehtorille arvovaltaisesta osallistumisesta keskusteluun. Haluaisin kuitenkin kainosti muistuttaa, että silloin kun lauseen subjekti on monikossa (läksyt), ei predikaatti mitenkään voi olla yksikössä (on).
terv. entinen kympin oppilas
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:23"]
t. rehtori
[/quote]
[/quote] Kivat teille. Itse työskentelen onneksi Etelä-Suomessa.
Rehtori.
[/quote]
Kivat meille, että olet siellä:)
Kenelläkään lapselle ei ole velvollisuutta tehdä opettajien työtä ja kertoa illasta toiseen kavereille, mitä on läksynä. Heillä on oikeus elää huoletonta nuoruutta ja hoitaa omat asiat.
[/quote]
Olen yllättynyt tuosta sun tosi tiukasta asenteesta, että se on opetajan työtä. Oletko aivan varma? Näytä vaikka opettajien virkaehtosopimuksesta meille se kohta, missä sanotaan, että opettajan on annettava poissaolijalle läksyt erikseen.
Ja juu, tuo tuli jo selväksi, että sä opetat lapsesi itsekkääksi: Muista ei tarvitse huolehtia, kun vaan itsestä pitää huolen. Teininä sammuneen kaverin saa jättää hankeen makaamaan, kunhan vain tuo itsensä kotiin.
Ennen Wilmaa meidän opettaja laittoi edellisellä viikolla seuraavan viikon opetuksen ja läksyt tiedoksi kotiin. Sehän kuuluu heidän työnkuvaan. suunnitella tunnit ja läksyjen annot. Luulisi, että Wilma helpottaisi asiaa. Koulun ja kodin välistä vuorovaikutusta aina painotetaan. Laksyt Wilmassa auttaisi paljon. Se ei estä ketään merkkaamasta itse läksyjä.
Miksi on aina monta aloitusta samasta asiasta?