Miksei opettajat merkitse läksyjä wilmaan?
Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...
Kommentit (170)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:12"]
.
Kummallista kun ikinä en kokenut tätä lapsena ongelmaksi noin 25 vuotta sitten. Oli kiva saada päivässä joku yhteys kavereihinkin kun otin lankapuhelimen kouraan ja soitin läksyt kaverilta. Joskus jos kirjat olivat koulussa, niin kaveri toi ne ihan ovelle asti. Silloin tunsin, että kaverikin arvostaa ystävyyssuhdettamme. Sama taas toisin päin, jos kaverit sattuivat olemaan kipeitä. Jos taas tauti oli niin paha, etten jaksanut läksyjä tehdä, niin ne tehtiin myöhemmin.
nimim. insinööri-isä
[/quote]
Hienoa, että sulla oli kavereita. Ajatelepa niitä, joilla ei ole. Niiltä sitten joutaa jäädä läksyt tekemättä?
En ymmärrä selitystä, että lapset eivät opi huolehtimaan läksyistään, jos ne ovat valmiina saatavilla. Joutuvathan he vääntäytymään sinne Wilmaan joka tapauksessa katsomaan ne läksyt, jos eivät ole niitä tunnilla merkinneet kirjoihin ja vihkoihin. Tyyppi, joka ei huolehdi, ei näe sitä(kään) vaivaa.
Ilman muuta parempi menetelmä on tuo että läksyt merkitään koulun nettiin tai Wilmaan tai mikä nyt sitten onkin käytössä. Kun asuimme ulkomailla, lapset olivat middle schoolissa ja high schoolissa, ja vastaava menetelmä oli käytössä, oli ollut jo pitkään, erinomaisen kätevää.
Olen harkinnut läksyjen merkitsemistä Wilmaan, mutta ainakaan vielä en sitä koko ajan tee. Ratkaisuni on sen sijaan läksykortti, joka on liimattu kirjaan. Siihen joka ikinen kopioi tunnilla kotitehtävän ja sivunumeron.
Perusteluni on, että muuten sitoutuisin siihen, että joka ikinen kerta läksyn olisi löydyttävä Wilmasta. Joskus työ on kuitenkin niin hektistä, etten ehdi tehdä merkintöjä koneelle saman päivän aikana. Välitunti voi mennä valvonnassa, riitojen selvittelyssä, vanhemman tapaamisessa, vessassa, missä tahansa. Päivän päätteeksi voi olla kokous, josta on jo palava kiire päiväkodille omaa lasta hakemaan. Kesken tunnin en ehdi olla koneella koska ohjaan oppilaita. Joskus luokassa on sijainen, joka ei Wilmaan pääse.
Vanhemmat tietävät, että lapsen läksyn voi tarkastaa läksykortista. Jos lapsi on poissa, vastaan mielelläni sähköpostilla tai Wilmassa läksytiedusteluihin ja vieläpä kiitän aktiivisuudesta. Kaikki läksyt ja poissaolot kirjaan päiväkirjaani, joka kulkee mukana aina. Siitä on helppo katsoa vastaus tiedustelijalle. Ja minä vastaan myös illalla, sillä viestit päivittyvät puhelimeeni. Se ei ole mulle ongelma.
Täällä palstalla on kovin negatiivisia vanhempia, mutta meidän koulussa homma toimii tosi hyvin näin ja yhteistyö pelaa. Vanhemmilta tulee usein kiitosta siitä että on selkeää ja helppoa. Jos Wilma-toiveita alkaa tulla vanhemmilta, olen valmis kokeilemaan. Nyt mennään toistaiseksi näin.
Sitä sanotaan vastuuttamiseksi. Ei läksyjä tarvitse ilmoittaa kenellekään, kun jokainen pitää itse huolen siitä, että merkitsee ne ylös.
Kaikki koulut eivät ole ostaneet Wilmaan sitä ominaisuutta, jolla läksyt ilmoitetaan. Varsinkin alakouluista tämä usein puuttuu. Lisäksi opettaja ilmoittaa aina läksyt oppilaille oppitunnin lopuksi ja kirjoittaa ne vielä taulullekin, joten oppilaan täytyy itse ottaa vastuuta läksyasioissa.
Näkee että ihmisille on vaikeaa ajatella, että lapset ovat erilaisia.
Oma lapseni oli/on jatkuvasti poissa tunneilta ja oli hyvin vaikeaa seurata koulua ja tehdä läksyjä, kun Wilmastakaan ei läksyjä löytynyt. vaikk akuink aolisi valmis ottamaan vastuuta, joskus on asioita, jotka tulevat ylivoimaisiksi.
5, ei koulu voi räätälöidä opetusta jokaiselle erikseen. Jos lapsi on poissa tunneilta, läksyt kysytään luokkatovereilta vaikka puhelimitse.
Merkitsen läksyt taululle ja kerron ne suullisesti tunnilla. Jos joku kysyy Wilma-viestillä kouluasiaa, vastaan vuorokauden kuluessa. Eli vastaan myös, jos läksyjä kysytään.
Mun mielestäni olisi hyvä, että läksyt laitettaisiin Wilmaan. Kaikki lapset eivät todellakaan ole samanlaisia, ja helpottaisi kaikkia (opettajia, oppilaita ja vanhempia) paljon mikäli vanhemmat pystyisivät valvomaan että läksyt tulevat todella tehtyä.
Lisäksi, meillä on ilmennyt paljon sitä, että kaverit eivät kysyessäkään kerro läksyjä tai "muista" sitä mitä tuli läksyksi. Onhan tuokin yksi helppo kiusaamisen muoto.
Mihin ne läksyt merkittiin silloin, kun te olitte koululaisia? Soittivatko teidän vanhempanne jokaiselle opettajalle erikseen joka päivä ja kysyivät, mitä te saitte läksyksi?
Merkitsen joka tunnin jälkeen. Merkitsen myös sen, jos ei tule läksyjä.
harmi vaan, ettei näitä tunnu seuraavan juuri kukaan, ei siis ole vaikutusta unohdusten määrään. Mutta opelle silti ihan kätevä, ei tarvii kirjoitella kalenteriin ylös näitä itselleni kun voin tsekata asian Wilmasta.
Ja toinen harmitukseni on sitten se, ettei mun lasten opettajat tätä systeemiä käytä. Tai edes koeilmoitusta ei tehdä Wilman koekalenteriin vaan niistä tulee erillisiä wilmaviestejä vaan. Sotkeentuvat siellä muuhun viestivirtaan helpommin.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:06"]
5, ei koulu voi räätälöidä opetusta jokaiselle erikseen. Jos lapsi on poissa tunneilta, läksyt kysytään luokkatovereilta vaikka puhelimitse.
[/quote]
Ja miksi tämä on parempi keino, kuin katsoa Wilmasta? Eikä kukaan nykyään soita, fb:ssähän nuo vaihdetaan tai skypellä. Miksi se on hyväksyttävämpää. Kysyn vain?
Meillä lasten opettajat onneksi merkitsee läksyt. Hyvä systeemi se on.
Ja minä opettajana merkitsen. Jotkut opettajat vastustaa periaatteesta, kun on muka palkatonta lisätyötä. Minä merkitsin jo ennen wilmaa itselleni muistiin tuntityöt ja kotiläksyt joka tunnin kohdalle. Nyt teen vain saman wilmassa, joten ei lisää mun työtä mitenkään vaan päinvastoin helpottaa, kun ei tarvi enää miettiä mitä vastaisi kyselijöille. Esim. oman loman ottajille sanon vain, että katso wilmasta minne on edetty ja tee itsenäisesti sinne asti. Helppoa.
Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:54"]
Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...
[/quote]
Minulla on muutakin tekemistä, kuin kirjoittaa 22 erillistä viestiä vapaa-aikana wilmaan. Opettakaa lapsenne käyttämään fb.tä tai puhelinta, niin saavat läksyt kavereiltaan. Kuka teistä tekisi illalla ilmaista työtä
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:11"]
Mun mielestäni olisi hyvä, että läksyt laitettaisiin Wilmaan. Kaikki lapset eivät todellakaan ole samanlaisia, ja helpottaisi kaikkia (opettajia, oppilaita ja vanhempia) paljon mikäli vanhemmat pystyisivät valvomaan että läksyt tulevat todella tehtyä.
Lisäksi, meillä on ilmennyt paljon sitä, että kaverit eivät kysyessäkään kerro läksyjä tai "muista" sitä mitä tuli läksyksi. Onhan tuokin yksi helppo kiusaamisen muoto.
[/quote]
Olen sanonut lapsille, että heidän ei tarvitse olla mikään läksyautomaatti ja iltoja kuluttaa selittämällä, mitä oli läksynä. Heidän ei tarvitse kantaa puhelinta matkassa siksi, että jonkun Nico-Petteri ei tiedä läksyjä. Koulun tehtävä on ilmoittaa läksyt, ei minun lasteni. Heillä saa olla puhelimet vaikka äänettömällä koko illan.
Ärsyttää tuo flunssa-aikojen läksyrumba, kun aina joku soittaa ja pitäisi muistaa, mitä oli mistäkin.
[/quote]Lapsilla ei ole mitään velvollisuutta edes antaa puhellinnumeroaan luokkakavereilleen, saati välittää läksytietoja toisilleen. Kyllä se on opettajan tehtävä.
Miksi te ette sitten opettajina merkkaa niitä läksyjä sinne tunnilla?
[/quote]
Toivottavasti et ole yksi niistä, jotka vaativat lapselle et-opetusta uskontotuntien sijasta ja kun ei koulusta sitä löydy, niin kuljetetaan lapsi verovaroin kouluun, jossa opetetaan et:tä.