Miksei opettajat merkitse läksyjä wilmaan?
Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...
Kommentit (170)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:00"]
Opettajat ovat aika laiskoja, vanhanakaisia ja muutosvastarintaisia.
[/quote]
Minä olen samaa mieltä, olen opettaja. Meillä kyllä wilma on otettu innokkaammin vastaan. Kaikki merkitsevät sinne poissaolojen lisäksi kokeet. Läksyjä ja tuntimerkintöjä laittaa kyllä vain muutama opettaja. Mutta ehkä ajan kanssa nuokin leviävät laajempaan käyttöön.
Hassuinta kyllä minusta on, että rehtori vaatii, että silti kokeet on merkittävä myös opehuoneen kalenteriin. Ja ihan vain sitä varten, että rehtori itse näkee siitä helpoiten milloin on kokeita. Eli meillä on kaksinkertainen kirjanpito vain sitä varten, että rehtori ei ole vielä tottunut wilmaan. Mutta eiköhän tuokin karsiudu ajan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 12:54"]
Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...
[/quote]
Minulla on muutakin tekemistä, kuin kirjoittaa 22 erillistä viestiä vapaa-aikana wilmaan. Opettakaa lapsenne käyttämään fb.tä tai puhelinta, niin saavat läksyt kavereiltaan. Kuka teistä tekisi illalla ilmaista työtä
[/quote]
Minä en halua lasteni menevän facebookiin. Puhelin on ok, mutta ope ei voi vaatia, että lapset ovat facebookissa.
[/quote]Eikös Facebookissa ole joku ikärajakin? 12 vuotta?
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:07"]
Mitä isommaksi lapset kasvaa, niin sitä useammin ne yrittää opettajalle keksiä mitä mielikuvituksellisimpia selityksiä miksi läksyt on tekemättä ja miksi opettaja on ihan epäinhimillinen, kun laittaa merkinnän tekemättömistä läksyistä. Kun minähän olin kipeä, en tiennyt mitä oli läksyksi, ei ollut kenenkään puhelinnumeroa, kun kirja oli äidin luona, kun tulin harkoista niin myöhään kotiin, kun oli sitä ja tätä muuta ja tärkeämpää tekemistä.
Merkitsen läksyt wilmaan. Jokaisella on mahdollisuus sieltä tarkistaa mitä oli läksyksi. Joten mulle on turha tulla selittelemään noita juttuja, jokaisella on mahdollisuus tehdä läksynsä. Tietokoneettomia on muutama oppilas koko koulussa. Ne oppilaat on kaikkien opettajien tiedossa, joten niiden kohdalla käytetään harkintaa.
[/quote]Edelleenkään ihan joka perheessä ei ole tietokonetta, tai ei ainakaan nettiä jotta pääsisi wilmaan kotoa. Periaatteessa on väärin olettaa että kaikilla olisi tarvittava tietotekniikka kotonaan. Voipa vielä löytyä selaisiakin joilla ei välttämättä ole aina edes puhelinta käytettävissä.
[/quote]
Arvasin, että joku tarttuu tuohon syöttiin, että kaikilla ei ole tietokonetta. Mutta kuten varmasti osasit lukea, niin opettajat tietävät kyllä nämä tietokoneettomat perheet. Ja vaikka sä yrität nostaa sen tässä joksikin ongelmaksi, niin tuo tietokoneettomuus ei läksyasiassa ole ollut minkäänlainen ongelma. Ne joilla ei kotona ole tietokonetta, osaavat kyllä kokemukseni mukaan käyttää muita keinoja läksyjen selvittämiseen.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:39"]
43, jos luokassa on lapsi, jolla ei ole yhtään etäistäkään kaveria, on se tilanne joka vaatii ihan muita toimenpiteitä kuin läksyjen merkitsemistä Wilmaan. Wilma lääkitsisi tuossa tilanteessa vain oiretta, kun syy on paljon vakavampi.
[/quote]Ehkä tuo läksyjen kysely vähän vieraammalta kaverilta voisi joskus olla jopa uuden kaveruuden alku?
"Minulla on muutakin tekemistä, kuin kirjoittaa 22 erillistä viestiä vapaa-aikana wilmaan. Opettakaa lapsenne käyttämään fb.tä tai puhelinta, niin saavat läksyt kavereiltaan. Kuka teistä tekisi illalla ilmaista työtä"
Opet taitaa olla vähän yksinkertaisia. Tässä ilmainen vinkki. Laita läksyt wilmaan jokaisen tunnin lopuksi, niin ei tarvi kirjoittaa kuin 22 viestiä viikossa.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:10"]
[/quote]
Minulla on muutakin tekemistä, kuin kirjoittaa 22 erillistä viestiä vapaa-aikana wilmaan. Opettakaa lapsenne käyttämään fb.tä tai puhelinta, niin saavat läksyt kavereiltaan. Kuka teistä tekisi illalla ilmaista työtä
[/quote]
Minä en halua lasteni menevän facebookiin. Puhelin on ok, mutta ope ei voi vaatia, että lapset ovat facebookissa.
[/quote]Onko vaadittu? (huomasitko tai-sanan?)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:50"]
Tässä keskutelussa tulee hyvin selville opettajien asenne lasten sosiaalisuutta kohtaan. Jos ei ole kavereita etkä ole sosiaalinen, on ihan oikein että kärsit siitä.
[/quote]Tai jos ei ole kavereita etkä ole sosiaalinen, voidaan pikku käytännön asioilla opettaa hiukan sosiaalisemmaksi. Voi jopa olla uuden kaveruuden alku jollekin ujolle tai hiljaiselle, kun kysyy tai antaa jollekulle läksyt vaikka fb:ssä tai tekstarina.
[/quote]
Tuohon opettajat useahkosti vetoavat. Että eihän kukaan muukaan tekisi ilmaista työtä. Opettajien ongelma on vain se, että moni heistä ei ole ikinä tehnyt mitään muuta kuin opettajan työtä. Jos olisi, niin ehkä tietäisivät, että kyllä melkein kaikessa työssä joutuu tekemään ilmaista työtä. Jos kaupan kassalla on työajan loppuessa kassan laskeminen kesken tai asiakkaita sisällä, niin ei auta kuin tehdä valmiiksi. Usein noista ylitöistä ei makseta. Tai jos siivoojalla on työajan loppuessa vielä roskapussit takaoven vierellä viemättä, niin ei niitä siihenkään voi jättää. Yrittäjillä ei ole työaikaa lainkaan, vaan hommat on tehtävä tai ongelmat odottavat huomenna. Johtajasopimuksetkin ovat usein ilman määrättyä työaikaa. Moni tavallinen palkkatyöntekijäkään ei viitsi merkitä töitä ihan sekunnin tarkkuudella, jos ei ole kellokorttia käytössä ja kyse on satunnaisesta työajan ylittymisestä.
Minä olen toiminut opettajana, mutta olen tehnyt myös muuta työtä. Opettajana on paljon rennompaa, kun ajattelen niin, että minä teen työni ja palkka tulee tililleni. En siis mieti joka ikisen tietokoneen näpäytyksen kohdalla, että saanko tästäkin nyt palkan. Teen vain hommani ja lähden kotiin, kun on valmista.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 14:50"]
Tässä keskutelussa tulee hyvin selville opettajien asenne lasten sosiaalisuutta kohtaan. Jos ei ole kavereita etkä ole sosiaalinen, on ihan oikein että kärsit siitä.
[/quote]
Juu ja tässä keskustelussa huomaa, miten tietyille vanhemmille mikään ei riitä. Oiken pähkäilemällä pähkäillään keskustelupalstoilla, mitä uutta voisi koululta vaatia. Sitä paitsi kuisaamisperuste on huono. Ihan siitä syystä, että tällöin vanhempien ja opettajan on helpompi puuttua kiusaamiseen, kun lapsi kertoo, ettei kukaan anna hänelle läksyjä. Näköjään ongelmia löytää, jos niitä oikein etsii. Ja jos ei löydä, niin sellaisnhan voi aina keksiä! Tämä ei ole ollut ongelma ennen wilmaa!
[/quote]
Joku jo ehtikin vaatimaan, että samantien voisi opettaja myös tehdä läksyt sinne vilmaan, ettei lasten tarvitsisi vaivautua yhtään.
Etkö ole vieläkään ymmärtänyt, että lapsille läksyjen merkitseminen on sitä vastuun ottamista omasta elämästään ja koulunkäynnistään. Joillakuilla menee siihen kauan ja toisilla vieläkin kauemmin. Kouluja on käyty noin kuukauden ajan, joten pitäisi tämäkin ruveta vähitellen sujumaan. Ellei sitten suju, olisi syytä epäillä jonkinlaista keskittymiskyvyn vaikeutta ja oppimisvaikeutta, johon olisi syytä puuttua jossakin vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:12"]
Ensiksi luulin että tämä kysymys on vitsi. Sitten kun luin ketjun läpi, niin tajusin, että kyseessä onkin uusavuttomien ihmisten tarve vaatia yhteiskunnalta taas jotain lisää. Johan se on moneen kertaan tässäkin ketjussa perusteltu, miksi kaikki opettajat eivät merkitse läksyjä wilmaan. Mielestäni perustelut ovat hyviä, mutta jotkut ovat nyt päättäneet olla tässä(kin) asiassa ruikutuslinjalla. Surkuhupaisimpia kommentteja ovat olleet "mutku suojatyöpaikka" ja "mutku opettajan toimenkuva". Taitaa nämäkin kommentit juontaa juurensa joko luetun ymmärtämisen puutteesta tai omista antipatioista opettajia kohtaan. Muuttuiko se opettajan virkavelvollisuus jotenkin wilman myötä? Jos näin on, niin laittakaahan joku viittaus tähän faktaan.
Kummallista kun ikinä en kokenut tätä lapsena ongelmaksi noin 25 vuotta sitten. Oli kiva saada päivässä joku yhteys kavereihinkin kun otin lankapuhelimen kouraan ja soitin läksyt kaverilta. Joskus jos kirjat olivat koulussa, niin kaveri toi ne ihan ovelle asti. Silloin tunsin, että kaverikin arvostaa ystävyyssuhdettamme. Sama taas toisin päin, jos kaverit sattuivat olemaan kipeitä. Jos taas tauti oli niin paha, etten jaksanut läksyjä tehdä, niin ne tehtiin myöhemmin. Opettaja ja äiti painottivat aina, että voimien mukaan. pahan taudin jälkeen olin myös yhden terveen päivän kotona, jotta parantuisin kunnolla, ja tuolloin sain kirittyä muita kiinni.
Älkää opettajat ottako näitä ruikuttajia liian tosissaan. Nämä vaatijat ovat kovaääninen vanhempien vähemmistö, joilla elämä pyörii omien vaatimusten ympärillä. Elämän saa hankalaksi, jos sen haluaa saada. Onnea vaan heidänkin lapsille, kun joskus menevät työelämään.
nimim. insinööri-isä
[/quote]
Kuka on vaatinut. Me, joiden koulu on ottanut wilman käyttöön, olemme erittäin tyytyväisiä, kuten opettajatkin.
Insinööri-isä nyt vain miettii asenteitaan ja kielenkäyttöään ja katsoo sinne hameen alle, oliko siellä munat. Ja kas, huomaa, että onkin se tyypillinen palstamamma-jankkaaja, joka jankkaa joka ketjussa vastaan asiasta kuin asiasta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:52"]
Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))
[/quote]
Se oppilas voi itse merkitä ne läksyt itselleen
[/quote]Miten, jos on ollut pois koulusta?
[/quote]
No mietipä vaikka, miten asia hoidettiin ennen Wilmaa. Ei hyvänen aika...
[/quote]
No ne hoidettiin niin, että läksyt otettiin selville vasta sitten,kun meni kouluun.
Eli ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa tullut mieleenkään, että olisi saanut häiritä lankapuhelimilla kavereiden perheiden iltaelämää soittelemalla läksyjä. Muutenkaan ei saanut soitella koska tahansa, vaan lupa piti kysyä.
Silloin pärjättiin ihan hyvin niin, että kun meni kouluun, katsottiin, mitä oli tehty ja tehtiin sitten kotona.
[/quote]
Hehheh, missäs uskonlahkossa sinä olet kasvanut? Kyllä meillä oli puhelin ainakin sitä varten, että siihen sai soittaa ja sillä sai soittaa myös muualle. Varsinkin tärkeissä asioissa, kuten läksyjen hoitamisissa puhelimen käyttö ei ollut ikinä ongelma. Ja olisihan sen saanut tarvittaessa irti seinästä jos perheen elämä siitä olisi dramaattisesti kärsinyt... Olette huvittavia... :D
[/quote]
Kyllä 70-luvulla jokaisessa tuntemassani perheessä puhelimenkäyttö oli vanhempien luvan alla. Ei lapset jutelleet iltakausia puhelimessa, koska puhelut olivat kalliita.
Toiseksi, silloin oli iltatyöt monella navetassa ja ei häiritty perheiden iltarauhaa läksyillä.
Ei siinä mitään lahkoa tarvitse. Mutta ei silloin kyselty läksyjä ja hyvin pärjättiin.-
Itse sinä tässä huvitava olet.
Kenen valopään keksintö tuo on, että wilmassa olevat läksymerkinnät mukamas jotenkin heikentäisivät lapsen vastuunottoa. Asiahan on juuri päinvastoin. Wilmamerkinnät parantavat kodin ja koulun välistä yhteistyötä, ja se helpottaa vastuunottamisen opettamista.
Mulle ainakin tuo vastuuhöpötys kuulostaa lähinnä siltä, että joku wilman vastustja on keksinyt mielestään älykkään perustelun, johon nojautuen voi väistellä wilman käyttämistä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:47"]
Täällä toimii Wilma todella hyvin. Jopa yläkoulun opettajat merkitsevät läksyt Wilmaan päivittäin, lisäksi siellä on muutakin kuin pelkkää negaa; opettajat muistavat kertoa oppilaille sekä vanhemmille myös positiivista palautetta.
[/quote]
Eikö ole jännä, että missä wilmaa käytetään, on oppilaat ja opettajat tyytyväisiä siihen.
Opettajat, jotka eivät osaa sitä käyttää, näkevät mörköjä joka paikassa.
Onneksi meillä on vaivaton wilma käytössä ja opettajatkin on tyytyväisiä.
Mutta mitäpäs jos on kipeänä eikä ole kavereita kenelle soittaa mutta wilma on käytössä?Siitäpä ei voi sitten rangaista millään tavalla jos läksyt on tekemättä
Läksyt nyt onkin helppo laittaa Wilmaan, mutta tärkeämpää on se, mitä tunnilla on tehty. Sitä ei sitten niin vain Wilmassa välitetä. Se voi olla esim. tarinaan perustuva jatkotehtävä, taulukuvaa apuna käyttävä tehtävä, musiikkiin perustuva tehtävä, oppilaiden yhteistyönä tuottama projekti...
Itse kerron yleensä aiheen jälkikäteen (tai etukäteen) oppilaalle. En pidä välttämättömänä, että jokainen on tehnyt juuri saman tehtävän. Pääasia löytyy yleensä oppikirjasta. Jos pidän tärkeänä, että oppilas tekee tuntitehtävän jälkikäteen, haluan selittää sen itse hänelle suullisesti, kun hän palaa kouluun. Näin varmistuu, että hän ymmärtää tehtävän. Varmistelenhan oppitunnilla oleviltakin, ovatko ymmärtäneet tehtävän oikein.
En mielelläni rasita sairasta lasta liikaa Enkä nipota yksittäisistä tehtävistä. Saatan esim. kertoa vain otsikon kirjasta ja kehotan lukemaan kappaleen. Kyllä he mukaan pääsevät. Jos eivät pääse, voi saada tukiopetusta. Opetan yläkoulussa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:33"]
Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No ne hoidettiin niin, että läksyt otettiin selville vasta sitten,kun meni kouluun.
Eli ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa tullut mieleenkään, että olisi saanut häiritä lankapuhelimilla kavereiden perheiden iltaelämää soittelemalla läksyjä. Muutenkaan ei saanut soitella koska tahansa, vaan lupa piti kysyä.
Silloin pärjättiin ihan hyvin niin, että kun meni kouluun, katsottiin, mitä oli tehty ja tehtiin sitten kotona.
[/quote]
Hehheh, missäs uskonlahkossa sinä olet kasvanut? Kyllä meillä oli puhelin ainakin sitä varten, että siihen sai soittaa ja sillä sai soittaa myös muualle. Varsinkin tärkeissä asioissa, kuten läksyjen hoitamisissa puhelimen käyttö ei ollut ikinä ongelma. Ja olisihan sen saanut tarvittaessa irti seinästä jos perheen elämä siitä olisi dramaattisesti kärsinyt... Olette huvittavia... :D
[/quote]
Kyllä 70-luvulla jokaisessa tuntemassani perheessä puhelimenkäyttö oli vanhempien luvan alla. Ei lapset jutelleet iltakausia puhelimessa, koska puhelut olivat kalliita.
Toiseksi, silloin oli iltatyöt monella navetassa ja ei häiritty perheiden iltarauhaa läksyillä.
Ei siinä mitään lahkoa tarvitse. Mutta ei silloin kyselty läksyjä ja hyvin pärjättiin.-
[/quote]
Ai sinä olet NIIN vanha. No sehän selittääkin paljon. Lapsesikin ovat varmaan käyneet koulunsa jo aikoja sitten... Ei kai läksyjen kertomisessa iltakausia kulu jos on ihan puhekykyinen ihminen... Onpas joillain hankala elämä... :D
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 18:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai sinä olet NIIN vanha. No sehän selittääkin paljon. Lapsesikin ovat varmaan käyneet koulunsa jo aikoja sitten... Ei kai läksyjen kertomisessa iltakausia kulu jos on ihan puhekykyinen ihminen... Onpas joillain hankala elämä... :D
[/quote]
Kyllä lapseni koulua käyvät vieläkin. Ja wilma on käytössä ja elämä on meillä helppoa,kun on työssään innostuneet opettajat.
Ei ole tarvinnut soitella lasten kavereille läksyjen takia. En edes tiedä, millaista sellainen elämä olisi, että influenssaikaan puhelin soisi koko ajan tai lasten pitäisi joka ilta pitkän sairausloman aikana soittaa läksyjä.
Elämämme on suunnattoman helppoa, kiitos hyvien opettajien.
Joten soitelkoot sinun lapsesi ihan rauhassa. Meillä ei ole sellaista tarvinnut tehdä.
Ja kas...vastuuntuntoisia lapsia on kasvanut wilmasta huolimatta :D
Kannattaa olla avoin. Pööö, ei se wilma sinua pure, jos lastesi opettaja sattuu ottamaan sen käyttöön ja läksytoiminnon siinä. Jos sinusta tuntuu, että et hallitse enää sen jälkeen lapsiasi ja lapsesi elämä menee ihan leväperäiseksi laiskotteluksi ja wilman käyttöönoton vuoksi lapsesi kasvaa vastuuntunnottomaksi, voit kieltäytyä ottamasta vastaan wilmatunnukset.
Aika heikoilla on kotikasvastus, jos lapsen tulevaisuuden pilaa se, että sairaspäivinä voi tarkistaa wilmasta läksyt.
Mistäs kummasta tämän ketjun "modernit" ja "uutta tekniikkaa pelkäämättömät" isät ja äidit ovat saaneet päähänsä, että jos et merkitse läksyjä Wilmaan et käytä sitä lainkaan?
Itse käytän Wilmaa aktiivisesti, mutta läksyjä en siihen merkitse. Eipä ole asiasta yksikään oppilas tai vanhempi tähän päivään mennessä valittanut.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 15:07"]
Mitä isommaksi lapset kasvaa, niin sitä useammin ne yrittää opettajalle keksiä mitä mielikuvituksellisimpia selityksiä miksi läksyt on tekemättä ja miksi opettaja on ihan epäinhimillinen, kun laittaa merkinnän tekemättömistä läksyistä. Kun minähän olin kipeä, en tiennyt mitä oli läksyksi, ei ollut kenenkään puhelinnumeroa, kun kirja oli äidin luona, kun tulin harkoista niin myöhään kotiin, kun oli sitä ja tätä muuta ja tärkeämpää tekemistä.
Merkitsen läksyt wilmaan. Jokaisella on mahdollisuus sieltä tarkistaa mitä oli läksyksi. Joten mulle on turha tulla selittelemään noita juttuja, jokaisella on mahdollisuus tehdä läksynsä. Tietokoneettomia on muutama oppilas koko koulussa. Ne oppilaat on kaikkien opettajien tiedossa, joten niiden kohdalla käytetään harkintaa.
[/quote]Edelleenkään ihan joka perheessä ei ole tietokonetta, tai ei ainakaan nettiä jotta pääsisi wilmaan kotoa. Periaatteessa on väärin olettaa että kaikilla olisi tarvittava tietotekniikka kotonaan. Voipa vielä löytyä selaisiakin joilla ei välttämättä ole aina edes puhelinta käytettävissä.