Miksei opettajat merkitse läksyjä wilmaan?
Silloin yhdellä pienllä viestillä läksyt olisi kaikkien tiedossa. Ja aikaa säästyy, kun ei jokaiselle erikseen ilmoitetta...
Kommentit (170)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:52"]
Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))
[/quote]
Se oppilas voi itse merkitä ne läksyt itselleen
[/quote]Miten, jos on ollut pois koulusta?
[/quote]
No mietipä vaikka, miten asia hoidettiin ennen Wilmaa. Ei hyvänen aika...
[/quote]
No ne hoidettiin niin, että läksyt otettiin selville vasta sitten,kun meni kouluun.
Eli ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa tullut mieleenkään, että olisi saanut häiritä lankapuhelimilla kavereiden perheiden iltaelämää soittelemalla läksyjä. Muutenkaan ei saanut soitella koska tahansa, vaan lupa piti kysyä.
Silloin pärjättiin ihan hyvin niin, että kun meni kouluun, katsottiin, mitä oli tehty ja tehtiin sitten kotona.
Lapseni kysyi aineopettajalta läksyä kun oli ollut poissa sairauden vuoksi, opettajan tyly vastaus oli: Ota itse selvää.
Tämä on nyt sitten ilmeisesti sitä kuuluisaa yhteistyötä jonka puutteesta oppilaita syytetään, melko typerää toimintaa opettajalta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:37"]
Yläkoulun opena minä ihmettelen äitiä, joka laittaa sairaan lapsen kesken sairauden soittelemaan läksyjen perään ja miettimään koulua. Sairaana sairastetaan, ja vanhempi hoitaa lasta, ei selvitä läksyjä. Kun lapsi toipuu, varsinkin tuollaisen viikon taudin jälkeen, palataan vasta sitten koulujuttujen pariin. Ja kysytään sitten kavereilta tai opelta, missä ollaan menossa. Yksittäisillä läksyillä ei ole merkitystä, vaan ne väliin jääneet asiat pitäisi opetella. Joko kotona, tai pyytäen tukiopetusta.
[/quote]
Täällä näkyy vastaavan aika vastahakoisia opettajia työssään.
Meillä on hoitunut aina tosi hyvin opettajien kanssa yhteistyö. Wilmaa käytetään ja opettajat itse kehuvat, kuinka se helpottaa heidän työtään. En ole koskaan kuullut mistään hankaluuksista niissä kouluissa, missä on wilma käytössä. Kun opettajat ovat uskaltaneet kokeilla sitä, ovat sanoneet, ettei ole paluuta entiseen.
Jotkut eivät uskalla astua kehityksen matkaan. Mutta onneksi meillä muutenkin toimii yhteistyö. Esim. lapsi oli 2.5 viikkoa leikkauksen takia pois koulusta. Opettaja ei todellakana velvoittanut lasta soittamaan joka ilta kavereille ja kysymään läksyä. Ihan wilman pikaviesteinä sovittiin, että katsomme wilmasta etenemisen ja minä hoidan kotikouluna opetuksen. Ja jos joku asia jää epäselväksi, saa tukiopetusta sitten kun tulee kouluun. Mutta, koska joka päivä näki wilmasta edistymisen, osasin hyvin opettaa ne asiat, mitkä pitikin ja kun lapsi palasi kouluun, oli hyvin pysynyt matkassa.
Mutta todellakin, paljon riippuu opettajien halukkuudesta yhteistyöhön ja siihen, haluavatko he helpottaa työtään ja lasten työtä ja vanhempien mahdollisuutta tukea lapsen koulutyötä.
Eniten wilmaa vastustaa opettajat, jotka eivät ole uskaltaneet ottaa sitä käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 22:32"]
Läksyjen merkitsemisessä Wilmaan on sekä hyviä että huonoja puolia. Yleisesti Wilma on todella mainio apuväline koulun ja kodin yhteistyön ylläpitämiseksi. Useimmat kodit ovat nykyään jo niin tietokoneistettuja, että aktiivisilla vanhemmilla on Wilman avulla mahdollisuus seurata lapsen koulunkäyntiä ja kannustaa/patistaa tätä huolehtimaan tehtävistään.
MUTTA. Ja huoh. Minua opettajana ärsyttää, että Wilman takia oppilaat tuntuvat yhä useammin tuudittautumaan sellaiseen tunteeseen, että heidän koulunkäynnistään ja läksyistään huolehtii automaattisesti ja ensisijaisesti joku muu kuin he itse. Tunnilla ei tarvitse kuunnella loppuun asti, sillä lopussahan opettaja vain hölöttää jotain turhaa läksyistä. Ei siihen tarvitse kiinnittää huomiota, ei merkitä mitään ylös. Kyllähän ne läksyt kuitenkin Wilmaan tulevat. Itse kyllä merkitsen yleensä Wilmaan esimerkiksi läksyjen sivunumerot ja tehtävien numerot. Olen kuitenkin oppilailleni painottanut toistuvasti, että tunnin lopussa on PAKKO kuunnella, mitä tulee läksyksi, sillä samalla kuulee myös läksytehtävän tarkennukset ja ohjeet siitä, miten läksy kannattaa tehdä.
Kaksi tärkeää syytä olla merkitsemättä Wilmaan kaikkea läksyistä:
1. Oppilaiden vastuuttaminen. Oppilaalla on oltava olo, että hän itse omalla käytöksellään ja omilla valinnoillaan vaikuttaa oppimiseensa ja menestymiseensä. Tämä auttaa sisäisen motivaation syntymisessä, ja samalla oppilas oppii kantamaan vastuuta itsestään.
2. Loogisten yhteyksien luominen asioiden välillä ja oppimisen tukeminen. Läksyt liittyvät yleensä jotenkin käsillä olevan oppitunnin aiheeseen. On oppimisen kannalta hyödyllistä, että läksyn tehtävänanto yhdistyy oppilaan mielessä tunnilla opittuun asiaan jo oppitunnin välittömässä yhteydessä eikä vasta kotona.
- opettaja
[/quote]
Jokainen opettaja, joka käyttää aktiivisesti wilmaa, on sanonut, ettei halua palata entiseen. Heillä on vain positiivisia kokemuksia wilman käytöstä.
Jos opettaja on ennakkoluuloinen ja ensisijaisesti suhtautuu lapsiin, että he eivät kuitenkaan tee ja aina ja kaikkialla lapset yrittävät luistaa vastuusta, kannataa miettiä, onko soveltuva alalle.
Wilmaa käyttävissä kouluissa ei ole tätä ongelmaa ja tästä on keskusteltu vanhempainillassakin ja opettajat ovat sanoneet, että wilma on lisännyt huolellisuutta ja sitä, että lapset pitävät huolta koulunkäynnistään.
Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti, eikä suhtautua lapsiin niin, että ne ovat pahoja ja huonoja. Nykyajan lapset ovat todella fiksuja ja nykyinen kilpailuyhteiskunta panee heidät yrittämään kaikkensa, että löytävät paikkansa maailmasta.
Pitkään poissaoleville lähetän mielelläni läksyt, mutta jos 15-vuotias on pari tuntia jollain menolla ja äiti haluaa läksytiedot itselleen Wilman kautta, niin ei onnistu. Koulussa opetellaan vastuuseen ja huolehtimiseen.
Ensiksi luulin että tämä kysymys on vitsi. Sitten kun luin ketjun läpi, niin tajusin, että kyseessä onkin uusavuttomien ihmisten tarve vaatia yhteiskunnalta taas jotain lisää. Johan se on moneen kertaan tässäkin ketjussa perusteltu, miksi kaikki opettajat eivät merkitse läksyjä wilmaan. Mielestäni perustelut ovat hyviä, mutta jotkut ovat nyt päättäneet olla tässä(kin) asiassa ruikutuslinjalla. Surkuhupaisimpia kommentteja ovat olleet "mutku suojatyöpaikka" ja "mutku opettajan toimenkuva". Taitaa nämäkin kommentit juontaa juurensa joko luetun ymmärtämisen puutteesta tai omista antipatioista opettajia kohtaan. Muuttuiko se opettajan virkavelvollisuus jotenkin wilman myötä? Jos näin on, niin laittakaahan joku viittaus tähän faktaan.
Kummallista kun ikinä en kokenut tätä lapsena ongelmaksi noin 25 vuotta sitten. Oli kiva saada päivässä joku yhteys kavereihinkin kun otin lankapuhelimen kouraan ja soitin läksyt kaverilta. Joskus jos kirjat olivat koulussa, niin kaveri toi ne ihan ovelle asti. Silloin tunsin, että kaverikin arvostaa ystävyyssuhdettamme. Sama taas toisin päin, jos kaverit sattuivat olemaan kipeitä. Jos taas tauti oli niin paha, etten jaksanut läksyjä tehdä, niin ne tehtiin myöhemmin. Opettaja ja äiti painottivat aina, että voimien mukaan. pahan taudin jälkeen olin myös yhden terveen päivän kotona, jotta parantuisin kunnolla, ja tuolloin sain kirittyä muita kiinni.
Älkää opettajat ottako näitä ruikuttajia liian tosissaan. Nämä vaatijat ovat kovaääninen vanhempien vähemmistö, joilla elämä pyörii omien vaatimusten ympärillä. Elämän saa hankalaksi, jos sen haluaa saada. Onnea vaan heidänkin lapsille, kun joskus menevät työelämään.
nimim. insinööri-isä
Suurin osa kouluista kuitenkin käyttää Wilmaa. Joten tämän ketjun ruikuttajaopettajat (jos edes oikeasti niitä ovat) ovat se vähemmistö.
Mm. kaikilla kolmella Suomen parhaalla lukiollakin on Wilma käytössä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:14"]
Suurin osa kouluista kuitenkin käyttää Wilmaa. Joten tämän ketjun ruikuttajaopettajat (jos edes oikeasti niitä ovat) ovat se vähemmistö.
[/quote]
Kyllä meidänkin lasten koulussa on wilma käytössä, mutta ikinä ei ole tullut mieleenkään, että opettajat sinneläksyjä merkkaisivat.
Kun lapset ovat sairastaneet on joku kaveri kertonut läksyt. Aina eivät ole osanneet kertoa ja sitten on tehty summamutikassa eteenpäin tai jätetty tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:17"]
[/quote]
Ei wilmaan yleensä kitään läksyjä merkata vaan vietitään muita asioita.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:17"]
[/quote]
Ei wilmaan yleensä kitään läksyjä merkata vaan vietitään muita asioita.
[/quote]
Ja perustat tämän faktasi mihin?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:14"]
[/quote]
Kyllä meidänkin lasten koulussa on wilma käytössä, mutta ikinä ei ole tullut mieleenkään, että opettajat sinneläksyjä merkkaisivat.
Kun lapset ovat sairastaneet on joku kaveri kertonut läksyt. Aina eivät ole osanneet kertoa ja sitten on tehty summamutikassa eteenpäin tai jätetty tekemättä.
[/quote]
Ei tietenkään tule mieleen, jos on kyseessä tunnollinen lapsi, joka huolehtii läksyistä. Valitettavasti aina ei näin mene. Meilläkin on kolme lasta joista kaksi huolehtii läksyistä erittäin hyvin, yksi sanoo aina " ei tullut mitään". Kätevää, että voin tarkistaa wilmasta puhuuko lapsi totta. Tässä kohtaa olen todella iloinen, että koulussamme opettajat eivät ole kokeneet wilmaan läksyjen merkitsemistä huonona asiana.
Minua kuitenkin nyt wilmasta läksyjä seuraavana äitinä, kiinnosti tämä, miten yleensä suhtaudutaan asiaan ja koitin Googletella siitä. Löysin yleisen yhden yleisen ohjeen
http://www.starsoft.fi/public/?q=node/7036
jossa lukee, että opettaja voi merkitä wilmaan läksyjä. Sitten löysin myös ohjeistuksia, joissa sanotaan, että opettajilta ei läksyjä Wilmassa kysytä vaan kavereilta. Joten molempia tapoja on. Tässä
https://wilma.raisio.fi/Friisil%E4n.koulu/news/printable/160
esim. myös siitä.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:52"]
Ja lapseni koulussa ainakin kaikilla opettajilla on luokassa tietokone käytössään, jolloin voi merkata ne samantien tunnilla sinne (ja käydä välillä fb:ssä, kuten lapseni on kertonut joidenkin opettajiensa tekevän:))
[/quote]
Se oppilas voi itse merkitä ne läksyt itselleen
[/quote]Miten, jos on ollut pois koulusta?
[/quote]
No mietipä vaikka, miten asia hoidettiin ennen Wilmaa. Ei hyvänen aika...
[/quote]
No ne hoidettiin niin, että läksyt otettiin selville vasta sitten,kun meni kouluun.
Eli ei minun lapsuudessa ja nuoruudessa tullut mieleenkään, että olisi saanut häiritä lankapuhelimilla kavereiden perheiden iltaelämää soittelemalla läksyjä. Muutenkaan ei saanut soitella koska tahansa, vaan lupa piti kysyä.
Silloin pärjättiin ihan hyvin niin, että kun meni kouluun, katsottiin, mitä oli tehty ja tehtiin sitten kotona.
[/quote]
Hehheh, missäs uskonlahkossa sinä olet kasvanut? Kyllä meillä oli puhelin ainakin sitä varten, että siihen sai soittaa ja sillä sai soittaa myös muualle. Varsinkin tärkeissä asioissa, kuten läksyjen hoitamisissa puhelimen käyttö ei ollut ikinä ongelma. Ja olisihan sen saanut tarvittaessa irti seinästä jos perheen elämä siitä olisi dramaattisesti kärsinyt... Olette huvittavia... :D
Täällä toimii Wilma todella hyvin. Jopa yläkoulun opettajat merkitsevät läksyt Wilmaan päivittäin, lisäksi siellä on muutakin kuin pelkkää negaa; opettajat muistavat kertoa oppilaille sekä vanhemmille myös positiivista palautetta.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 22:32"]
Läksyjen merkitsemisessä Wilmaan on sekä hyviä että huonoja puolia. Yleisesti Wilma on todella mainio apuväline koulun ja kodin yhteistyön ylläpitämiseksi. Useimmat kodit ovat nykyään jo niin tietokoneistettuja, että aktiivisilla vanhemmilla on Wilman avulla mahdollisuus seurata lapsen koulunkäyntiä ja kannustaa/patistaa tätä huolehtimaan tehtävistään.
MUTTA. Ja huoh. Minua opettajana ärsyttää, että Wilman takia oppilaat tuntuvat yhä useammin tuudittautumaan sellaiseen tunteeseen, että heidän koulunkäynnistään ja läksyistään huolehtii automaattisesti ja ensisijaisesti joku muu kuin he itse. Tunnilla ei tarvitse kuunnella loppuun asti, sillä lopussahan opettaja vain hölöttää jotain turhaa läksyistä. Ei siihen tarvitse kiinnittää huomiota, ei merkitä mitään ylös. Kyllähän ne läksyt kuitenkin Wilmaan tulevat. Itse kyllä merkitsen yleensä Wilmaan esimerkiksi läksyjen sivunumerot ja tehtävien numerot. Olen kuitenkin oppilailleni painottanut toistuvasti, että tunnin lopussa on PAKKO kuunnella, mitä tulee läksyksi, sillä samalla kuulee myös läksytehtävän tarkennukset ja ohjeet siitä, miten läksy kannattaa tehdä.
Kaksi tärkeää syytä olla merkitsemättä Wilmaan kaikkea läksyistä:
1. Oppilaiden vastuuttaminen. Oppilaalla on oltava olo, että hän itse omalla käytöksellään ja omilla valinnoillaan vaikuttaa oppimiseensa ja menestymiseensä. Tämä auttaa sisäisen motivaation syntymisessä, ja samalla oppilas oppii kantamaan vastuuta itsestään.
2. Loogisten yhteyksien luominen asioiden välillä ja oppimisen tukeminen. Läksyt liittyvät yleensä jotenkin käsillä olevan oppitunnin aiheeseen. On oppimisen kannalta hyödyllistä, että läksyn tehtävänanto yhdistyy oppilaan mielessä tunnilla opittuun asiaan jo oppitunnin välittömässä yhteydessä eikä vasta kotona.
- opettaja
[/quote]
Jokainen opettaja, joka käyttää aktiivisesti wilmaa, on sanonut, ettei halua palata entiseen. Heillä on vain positiivisia kokemuksia wilman käytöstä.
Jos opettaja on ennakkoluuloinen ja ensisijaisesti suhtautuu lapsiin, että he eivät kuitenkaan tee ja aina ja kaikkialla lapset yrittävät luistaa vastuusta, kannataa miettiä, onko soveltuva alalle.
Wilmaa käyttävissä kouluissa ei ole tätä ongelmaa ja tästä on keskusteltu vanhempainillassakin ja opettajat ovat sanoneet, että wilma on lisännyt huolellisuutta ja sitä, että lapset pitävät huolta koulunkäynnistään.
Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti, eikä suhtautua lapsiin niin, että ne ovat pahoja ja huonoja. Nykyajan lapset ovat todella fiksuja ja nykyinen kilpailuyhteiskunta panee heidät yrittämään kaikkensa, että löytävät paikkansa maailmasta.
[/quote]
Hyvänen aika. Mielestäni en viestissä antanut ymmärtää, ettenkö uskoisi oppilaista hyvää. Tietysti uskon. Pidän lasten kanssa työskentelystä juuri siksi, että näen heissä tulevaisuuden, sen, että heistä voi tulla mitä tahansa. Mitä tahansa hyvää ja mahtavaa. Ketään lasta/oppilasta en ole ikinä pitänyt pahana tai huonona, vaikka heidän toimintansa joskus sellaista olisikin. Opetan yläkoulussa, ja näen hyvin selvästi, että oppilaiden kiukunpuuskat ja mielenosoittamiset useimmiten johtuvat siitä, ettei heillä murrosiän pyörteissä yksinkertaisesti ole kunnolla keinoja hallita tuntemuksiaan. Ei ole helppoa olla teini. Ymmärrän tämän ja tästä ymmärryksestä käsin suhtaudun oppilaisiini juuri lapsina ja nuorina - ihmisinä, jotka edustavat nuoruuden innovatiivisuutta ja välittömyyttä mutta jotka tarvitsevat myös paljon aikuisen neuvoja, rajoja, apua ja tukea.
Vastuuttamisessa ei ole kyse siitä, ettei uskoisi lasten kykenevän ottamaan vastuuta, vaan nimenomaan siitä, että lapsille annetaan aidosti mahdollisuus vastuuseen. Vastuuttaminen merkitsee lapsen ottamista mukaan opiskelunsa ja oppimisensa suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tällöin häneen uskotaan ja luotetaan niin paljon, ettei lasta turhaan holhota eikä kaikkea tarvitse tarjoilla tälle valmiiksi, vaan opetukseen jätetään sopivasti sellaista, kuten läksyjen ohjeiden muistiin merkitseminen, josta vastuu on lapsella itsellään.
Jos luit viestini huolellisesti, mitä et vastauksestasi päätellen tehnyt, huomasit minun kertovan, että käytän Wilmaa aktiivisesti. Merkitsen Wilmaan läksytoiminnon avulla kotitehtävien sivunumerot, tehtävien numerot tai tiedon siitä, jos läksy on ojenteessa tai vaikkapa netissä. Kokemukseni perusteella olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että oppitunnin loppu säilyy rauhallisena ja yhteys kotitehtävien ja tunnin aiheiden välillä pysyy paremmin oppilaiden mielissä, jos jätän joitain tarkennuksia vain suullisesti kerrottaviksi ja taululle merkittäviksi. Nämä tarkennukset kertovat siis oppilaille, mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota läksyä tehdessään ja millaisten lisäkysymysten avulla vaikkapa tehtäväkirjan kysymyksiin on helpointa vastata. Olen teroittanut oppilaille, että he itse voivat vaikuttaa oppimistuloksiinsa ja on heidän vastuullaan kuunnella ja kirjoittaa muistiin myös tunnin lopussa annettavat ohjeet tarkasti. Olen myös sanonut, että läksyn voi hyvin tehdä vain Wilmasta katsomalla, mutta enemmän saa irti, jos kuuntelee myös tunnilla.
En tiedä, kuka olet tai missä tehtävissä työskentelet, joten en voi arvioida, millaiseen otantaan väitteesi Wilman ylivertaisuudesta ja erinomaisuudesta perustuvat. Pyytäisin sinua kuitenkin ottamaan huomioon, ettet mitenkään voi puhua kaikkien Suomen opettajien puolesta tai tietää jokaisen Suomen koulun tilannetta. Oman kokemukseni, ja siis vain oman kokemukseni, perusteella sanoisin, että positiivisimpiin tuloksiin päästään, kun hyödynnetään tarjolla olevia välineitä, tekniikoita ja metodeja mahdollisimman laajasti ja monipuolisesti. Myös Wilmaa. Ei pelkästään Wilmaa.
- opettaja
Mietin aikanaan tätä Wilma-asiaa eli laittaisinko läksyt sinne vai en. Lopulta päädyin sellaiseen järjestelyyn, että Wilmassa on läksyt ja vihkossa kahden läksykaverin puhelinnumerot. Käsittääkseni kaikilla on nyt mahdollisuus saada läksyt tietoonsa. Kuitenkaan kaikki oppilaat eivät tee läksyjä. Ja selitykset ovat AV-tasoa: ei ole tietokonetta, ei ole puhelinta.... Minä olen lopettanut selitysten kuuntelun. Merkintä Wilmaan ja kolmen unohduksen jälkeen "tukiopetusta".
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 10:50"]
Läksyjen merkitseminen Wilmaan ei ratkaise kiusaamisongelmaa! Kiusaamisen lopettaminen on ensisijaista.
[/quote]
Onko joku niin väittänyt?
Sillä toimenpiteellä oppilas kuitenkin saa tietää läksyt.
Jos opettaja ei suostu merkkaamaan wilmaan, hän syyllistyy itsekin kiusaamiseen: "Kysypä kaverilta. Ai niin, eihän sulla ole keltä kysyä. No sit sun läksyt jää tekemättä ja siitä tulee merkintä wilmaan. Lällällällää"
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 13:06"]
5, ei koulu voi räätälöidä opetusta jokaiselle erikseen. Jos lapsi on poissa tunneilta, läksyt kysytään luokkatovereilta vaikka puhelimitse.
[/quote]
Toivottavasti et ole yksi niistä, jotka vaativat lapselle et-opetusta uskontotuntien sijasta ja kun ei koulusta sitä löydy, niin kuljetetaan lapsi verovaroin kouluun, jossa opetetaan et:tä.
Läksyjen merkitseminen Wilmaan ei ratkaise kiusaamisongelmaa! Kiusaamisen lopettaminen on ensisijaista.