Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gluteeniton leipä

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä gluteeniyliherkkyyttä olemassa joka ei näy keliakiatesteillä. Mulla aivan sama juttu, vointi parani, kun jätin viljat pois.

Vierailija
22/29 |
15.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 18:58"]

Mistä saa ostetuksi mantelijauhoa?

[/quote]

Täältä olen ostanut. https://www.hyvinvoinnin.fi/bioterra-luomu-mantelijauho

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko neuvolassa tullut minkälaista palautetta liittyen paleoruokavalioon, hiukan erikoistenkin lisäravinteiden käyttöön, ja treenaamiseen? Itse olen hiukan kipakka luonne, ja kauhulla odotan marssinko ensimmäiseltä neuvolakäynniltäni pois ovet paukkuen. Olen siis myöskin kilpirauhasvaivojen vuoksi karsinut ruokavaliostani pois kaiken sen, minkä en usko tekevän hyvää kropalleni. 

Ja jos vielä hiukan saapi udella, niin mitä proteiinijauhetta suosittelet? Onko kovasti kehuttu Sun Warrior hyvä vaihtoehto?

-Hanna-

Vierailija
24/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos leipäohjeesta, hyvä tuli ja nopeasti! Korvasin kookosjauhon ja riisijauhon tosin teff- ja quinoajauhoilla, vähensin vähän nestettä ja lisäsin hiukan psylliumia ja perunajauhoa.

25/29 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 12:02"]

Aiotko tarjota lapselle gluteenia?

[/quote]

Minusta täysjyväviljoja, täytekakkuja synttäreillä yms. ei ole tarvetta rajoittaa jos mitään oireita yliherkkyyteen viitaten ei ole. Miehelläni ei ole mitään ongelmaa gluteeniviljojen kanssa joten toivon tietysti että meidän vauvastamme tulee samanlainen rautamasu :) Aika näyttää. Kotona syömme gluteenitonta ruokaa, Joni joskus jotain ruisnäkkäriä jne. Varmaan samaa linjaa jatkamme kotiruoan kanssa, en näe mitään syytä sen muuttamiseen. Tarkoitus ei ole olla mikään ruokanatsi niin että pieni traumatisoituu jo lapsena kun "äiti aina kielsi" (omien periaatteudensa takia). :D

Vierailija
26/29 |
16.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:47"]

Mitä ne on ne kalliit gluteenittomat tuotteet, mistä keliaakikot aina keuhkoavat? Itse olen ollut viljattomalla kolmisen vuotta, eikä ruokakulut ole oleellisesti kallistuneet, ehkä jopa pienentyneet riippuen sesongista.

Mihin keliaakikot rahansa törsäävät?

[/quote]

Gluteenittomaan leipään, leivonnaisiin, jauhoihin, korppujauhoihin, pastaan. Siis normaaliin ruokaan, jota kaikki normaalit ihmiset syövät. Keliakia ei ole sama kuin vilja-allergia.

Jos olet luopunut viljatuotteista vapaaehtoisesti, se on sinun asiasi. (Kaikki )keliaakikot eivät halua luopua vaan haluavat syödä normaalisti korvaamalla gluteenia sisältävät tuotteet vastaavilla gluteenittomilla.

t. keliaakikon äiti

[/quote]

Oletko vilkaissut, mitä kaikkea "paskaa" syötät keliaakikko -lapsellesi gluteenittomien korvikkeiden muodossa? Huh huh. Erityisesti gluteeniton "leipä" ja varsinkin ne leivonnaiset.

Meillä kuopus sai hillittömät mahaoireet reilun vuoden iässä viljoista ja lääkärin neuvolla tutkimusten jälkeen jätettiin viljat pois. Ei tullut mieleenkään käyttää mitään korvaavia tuotteita, vaan oltiin sitten ilman.

[/quote]

Kuule samaa paskaa sisältää taviselintarvekkeet, ihan turha hysterisoida. Lisäksi leivonnaisista teen suurimman osan itse.

Tällä lapsella ei ollut mitään oireita vaan keliakia löytyi vahingossa muiden tutkimusten yhteydessä.

Aion ostaa ko. tuotteita jatkossakin.

Vierailija
27/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
28/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 10:43"]

Minulla on IBS, eli ärtyvä suoli (ihan on lääkärissä tutkittu), johon auttaa ns. fodmap-ruokavalio, josta nimenomaan on karsittu mm. gluteeni. Keliakiaa ei ole, mutta ilman gluteenia vatsa voi hyvin. Tulen toimeen ilman sitä mitätöntä Kela-tukea, jolla saa kaupasta pari pakettia gluteenitonta näkkileipää.

[/quote]

6-vuotiaalla lapsellani alkoivat syksyllä tosi pahanhajuiset ilmavaivat. Ei löytynyt keliakiaa eikä laktoosi-intoleranssigeeniä. Laktoositon ruokavalio käytännössä kuitenkin poisti oireet. (Onneksi päiväkodin ruoka on aina laktoositonta.) Lääkäri soitti ja sanoi, että lapsella on ilmeisesti suolisto vioittunut lukuisien antibioottikuurien myötä ja käski googlettaa fodmap-ruokavalion. (Tämä puhelimitse annettu neuvo on todellakin ainoa "diagnoosi" mikä lapsella on!) Sain ohjeen, että mitään sellaista älä karsi ruokavaliosta, mikä ei oireita aiheuta, ja pitkään laktoosittomuus riittikin. Sittemmin oireet alkoivat palata, etsin uusiksi tietoja fodmapista ja aloin vähentää vehnää ja ruista (ohraa nyt ei juuri ole syötykään). Tadaa, sekin auttoi. Eskarissa syö lounaan kuten muutkin, maidon sijaan juo vain vettä, ja tähän asti ainakin on riittänyt, että jos eskarissa on vaikka makaronia, sitä ei sinä päivänä kotona syödä jne. Välillä voi syödä vaikka joulutortun tai keksejä. Leivän olen vaihtanut melkeinpä gluteenittomaan tai sitten annan kaurapuuroa, niin on sitten mahdollisuus noihin herkkuihin, kun ei suolisto rasitu liikaa.

Kaikenlaiset allergiat olivat minulle ennestään aika tuntemattomia ja luulin, että niitä tutkitaan jotenkin tosi tarkoin. No ei meillä ainakaan. Lapsella on laktoositon ja osin gluteeniton ruokavalio ilman mitään diagnooseja. Lisäharmina on matala hemoglobiini ja muutkin punasoluarvot, ja toivon, että asia korjaantuu suoliston myötä. Lihaa ja c-vitamiinia olen myös lisännyt. Onneksi liha, kana ja kala eivät aiheuta oireita :)

Vierailija
29/29 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää ei tartte syödä ollenkaan. Eiväthän kiinalaisetkaan sitä syö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän