Miksi rikkaat aina itkee Suomen kovaa verotusta?
Luulisi olevan heistäkin kivempi elää rikkaana maassa, jossa ei tarvitse asua muurien sisällä rikkauksineen vaan voi rauhassa nauttia rikkauksistaan, jossa ei ole (muutamia ulkomaalaiskerjäläisiä lukuun ottamatta) niin köyhiä, että kävisivät rikkaita ryöstelemässä.
Kommentit (59)
Saksa alkaa valitettavasti kutsua minuakin, kunnes Suomen verotukseen saadaan jotain järkeä... Rakastan Suomea mutta rajansa kaikilla :( Haluan, että verorahoillani kustannetaan Kyllikille vanhainkoti, yh-Marjalle apurahaa ja kaikkien lapsille koulu.
En halua tukea aikuisten harrastuksia, Jannican työttömyysputkea kun siis ihq ei päässy wt-kosmetologix enkä Lumi-Iivarin taiteilijaelämää ja kaljan kittaamista kommunistipuolueessa.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.09.2013 klo 09:37"]
Minä asun eurooppalaisessa maassa, jossa palkansaajan verotus on n. Suomen tasoa, mutta palkat koulutetuilla selkeästi korkeammat.
Parasta täällä on hinnat, joka johtuu kunnon kilpailusta ja oikeasta markkinataloudesta ilman kartelleja, tukiviidakkoa ja idioottimaisia terveysnatsien kyttäilyjä. No, tietysti alkoholilainsädäntö on ihan toista ja muutenkin ihmiset saa elää vapaammin mm. normi palkansaajan ei tarvitse paikallisesta Kelasta ruikuttaa mitään tukia ja avustuksia vaan perheverotus ja suuret lapsilisät hoitavat sen puolen ja asiointi viranomaisten kanssa on aika minimaalista.
Joo,maa on Saksa.
[/quote]
Paitsi että mainitsit lusmuilun ylimmän tason eli perheverotuksen ja lapsilisät. Jos hankkii lapsia niin pitää olla niin paljon rahaa että voi elättään perheensä ilman tukia tai verohelpotuksia. Yhteiskunnan ei siitä tarvitse maksaa
[/quote]
Lapsilisistä on sinänsä turha itkeä. Suomi (ja Saksakin) ovat sen verran raskaasti velkaantuneita, että lapset joutuvat maksamaan lapsilisänsä takaisin ihan korkojen kanssa.
Mitä tulee Saksan perheverotuksen "verohelpotuksiin". Yhteisverotuksella ei ole sinänsä lasten hankkimisen kanssa mitään tekemistä. Täällä on vain korjattu se epäkohta, että jos perhe ansaitsee yhdessä tietyn summan vuodessa (esim. molemmat kokopäivätöissä), maksavat he saman verran veroja kuin toinen perhe, joka ansaitsee saman summan, mutta eri tavalla (toinen kokopäivätöissä, toinen osa-aikaisena ja loput pääomatuloja)
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 07:02"]Mä kyllä harvoin kuulen kenenkään rikkaan valittavan veroista? Mistä tuo väite on peräisin?
Ennemminkin kuulen ihmisten valittavan kun kotihoidontuesra pitää maksaa veroja.
[/quote]
Sä tunnet niitä kodinhoitotukea saavia ihmisiä enemmän? :D
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 11:05"]
Suomen kokonaisveroaste on OECD-maiden keskiarvon alapuollella. Toistetaan nyt aluksi tämä fakta, joka tuntuu olevan todella vaikea ymmärtää näissä keskusteluissa.
Toistan:
Suomen kokonaisveroaste on OECD-maiden vertailussa alle keskiarvon. Suomessa ei ole kova verotus.
[/quote]
Älä puhu paskaa.
Ei kyse ole pelkästän veroprosenteista, vaan kannustinloukuista läpi eri tuloluokkien. Tiedän monia hoitovapaalla olevia, jotka ovat laskeneet ettei heidän töihinpaluu kannata rahallisesti. Siinä vaiheessa äiti laskee omalle ja lastensa kanssa vietetylle ajalle jonkun arvon. Ja jää kotiin.
Sama se on isommissa tuloluokissa. Kannattaako ottaa vastaan ylennys ja palkankorotus, jos samalla nousee veroprosentti ja vapaa-aika vähenee entsestään. Silloin se työsskäkäyvä äiti tai isä laskee päässään omalle vapaa-ajalleen ja lastensa kanssa vietetylle ajalle jonkun arvon. Ja jättää hakematta ylennystä.
Ei järjestelmä kuitenkaan pitemmän päälle voi toimia näin. Se passivoittaa.
Mieheni muuten sai viime vuonna bonusta ensimmäistä kertaa elämässään. Lapset eivät juurikaan nähneet isäänsä sinä vuonna, vaati nimittäin aivan älyttömästi työtunteja se. (Eikä tosiaan ylityötunteja laskettu) Bonus meni tuloverojen mukaan. Puolet jäi valtiolle ja sitten tuli vielä useamman tonnin mätkyt päälle. Mies totesi suoraan, ettei ollut sen arvoista. Ei tee enää samalla tavalla töitä tänä vuonna.
Ja Suomen talous kiittää.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 08:12"]Rikkaat elättävät köyhät. Olisihan mukavampi käyttää tienaamansa rahat itsensä ja perheensä elättämiseen.
[/quote]
Nyt köyhät ovat vielä alkaneet valittamaan kuinka he joutuvat maksamaan rikkaiden lapsilisät. Huhu huh. Tyypit saavat itse tukia enemmän kuin maksavat veroja ja luulevat olevansa maksumiehiä >:(
Tuommoisia nurinoita kun kuulee niin ei tee mieli maksaa veroja.
koska Suomen ansioverotus on kohtuuton ja rankaisee kovasta työnteosta. Julkinen sektori on Suomessa aivan liian iso.
Ja ei, kukaan ei ole ehdottamassa verojen poistamista tai tiputtamista Venäjän tasolle. Mutta systeemiä tulisi järkevöittää.
Katsokaa vaikka Saksaa, siellä verotus on kohtuullisempaa ja kilpailu toimii mutta kenenkään ei tarvitse asua muurien takana.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:16"]
Ei kyse ole pelkästän veroprosenteista, vaan kannustinloukuista läpi eri tuloluokkien. Tiedän monia hoitovapaalla olevia, jotka ovat laskeneet ettei heidän töihinpaluu kannata rahallisesti. Siinä vaiheessa äiti laskee omalle ja lastensa kanssa vietetylle ajalle jonkun arvon. Ja jää kotiin.
Sama se on isommissa tuloluokissa. Kannattaako ottaa vastaan ylennys ja palkankorotus, jos samalla nousee veroprosentti ja vapaa-aika vähenee entsestään. Silloin se työsskäkäyvä äiti tai isä laskee päässään omalle vapaa-ajalleen ja lastensa kanssa vietetylle ajalle jonkun arvon. Ja jättää hakematta ylennystä.
Ei järjestelmä kuitenkaan pitemmän päälle voi toimia näin. Se passivoittaa.
Mieheni muuten sai viime vuonna bonusta ensimmäistä kertaa elämässään. Lapset eivät juurikaan nähneet isäänsä sinä vuonna, vaati nimittäin aivan älyttömästi työtunteja se. (Eikä tosiaan ylityötunteja laskettu) Bonus meni tuloverojen mukaan. Puolet jäi valtiolle ja sitten tuli vielä useamman tonnin mätkyt päälle. Mies totesi suoraan, ettei ollut sen arvoista. Ei tee enää samalla tavalla töitä tänä vuonna.
Ja Suomen talous kiittää.
[/quote]
Juuri näin!
Meidän perheessä vanhemmat työskentelevät yksityisellä, ja lomaa piisaa yllin kyllin ympäri vuoden. Miksikö? No ihan vaan siksi, että kumpikin vaihtaa sekä lomarahansa että tulospalkkionsa lomiksi, noista saa useamman viikon palkallista lomaa joka vuosi. Rahat sinänsä olisivat tervetulleita meille ihan rahanakin, mutta korkean verotuksen takia tuntuu, että vapaasta jää enemmän käteen. Aina emme saa lomia samaan aikaan töidemme luonteiden takia, mutta ei se haittaa, lapsista on hauskaa silloinkin kun vain toinen vanhemmista on kotona.
Ai niin, noiden vapaiden takia me matkustamme ulkomaille usein hyvin edullisesti, ruuhkaisimpien loma-aikojen ulkopuolella. Monissa maissa on alvit ja muut verot paljon Suomea alempana, ja se näkyy kulutustavaroiden hinnoissa. Ostamme siis vaatetta, pientä sisustustavaraa, kosmetiikkaa, leluja jne matkoiltamme aina laukut täyteen. Every little helps! :)
Ja taas Suomen talous kiittää. Vai kiittääkö?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:27"]Mun palkka 2900 ja käteen jää reilu 2000 niin kyllähän se vituttaa. Olen yh ja pienituloinen yh kaverini saa mm hurjat alet veroprosentin lisäksi pienten päivähoito maksujen muodossa että käteen jäävä summa ei juuri eroa... Päivähoitomaksut mulla (iltahoito) n .140/kk 1 lapsi ja kaverilla 2 joista maksaa 50-60 molemmista yhteensä. Joo, olen niin helvetin hyvätuloinen etten tiedä mitä kaikilla rahoillni teen. Ja kaikenkukkuraksi tuli 400 euroa veromätkyjä... Vuokraa maksan 1050/kk
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki progressiosta. Minun tuloni ovat himpun päälle 5000 eur kk ja käteen jää vähän yli 3000 eur. Brutossa siis eroa reilut 2000 eur, mutta netossa enää 1000 eur. Toki sinällään tällainen vertailu ei ole validi kun ei ole tietoa kunnallisveroprosentista, vähennyksistä jne. Suuntaa antaa kuitenkin. Mutta valittanut en veroista ole minäkään.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2013 klo 09:27"]Mun palkka 2900 ja käteen jää reilu 2000 niin kyllähän se vituttaa. Olen yh ja pienituloinen yh kaverini saa mm hurjat alet veroprosentin lisäksi pienten päivähoito maksujen muodossa että käteen jäävä summa ei juuri eroa... Päivähoitomaksut mulla (iltahoito) n .140/kk 1 lapsi ja kaverilla 2 joista maksaa 50-60 molemmista yhteensä. Joo, olen niin helvetin hyvätuloinen etten tiedä mitä kaikilla rahoillni teen. Ja kaikenkukkuraksi tuli 400 euroa veromätkyjä... Vuokraa maksan 1050/kk
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki progressiosta. Minun tuloni ovat himpun päälle 5000 eur kk ja käteen jää vähän yli 3000 eur. Brutossa siis eroa reilut 2000 eur, mutta netossa enää 1000 eur. Toki sinällään tällainen vertailu ei ole validi kun ei ole tietoa kunnallisveroprosentista, vähennyksistä jne. Suuntaa antaa kuitenkin. Mutta valittanut en veroista ole minäkään.
[/quote]
Meillä minä tienaan tuon 3000e ja mies 5000e. Se on tosiaan käsittämätöntä miten 2000 euron bruttoero typistyy käytännössä tuohon 1000 euroon. Minun tililleni kun tulee vielä lapsilisät, niin käytännössä meidän ostovoima on aika se ja sama. Plus että miehen työ on omaa työtäni paljon vaativampaa, ja hän tekee viikossa vähintään 10 tuntia enemmän kuin minä. Jos alkaisimme laskemaan todellisia tuntipalkkoja, niin minun työni on hänen työtään kannattavampi.
Kyllä tätä saa ja pitää kyseenalaistaa!
No kyllähän se itkettää kun ensin palkasta lähtee 40% tuloveroa ja siitä vielä ALVit ja kaikki muut välilliset verot. Pääomatuoloista revitään 30% pääomaveroa ja kiinteistöverokin vie osansa... ei ole halpaa olla rikas.
Ehkä palkan pitäisi olla heti se nettopalkka. Niin kukaan ei pääsisi luulemaan, että tietnaa oikeasti isompiakin summia. Eli jospa palkanlaskijat näyttäisivät laskelmissaan työntekijälle vain sen netopalkan eikä lainkaan sitä mistä se on muka tullut.
Mua taas ihmetyttää että miks suomalaiset (tulotasoon katsomatta) valittavat kovasta verotuksesta Suomessa, ruoan hinnan noususta, kalliista bensasta jne. MUTTA eivät tee asialle mitään!? Pitäisi nousta kapinaan esim tuosta ruoan hinnasta ja sen noususta. Mielenosoitus tai jotain. Mutta ei, valitetaan vaan keskustelupalstoilla ja kaupassa kiltisti maksetaan sitä överikallista ruokaa. Ja valtionjohto hieroo käsiään ja nauraa tälle tyhmälle kansalle.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:01"]
Mua taas ihmetyttää että miks suomalaiset (tulotasoon katsomatta) valittavat kovasta verotuksesta Suomessa, ruoan hinnan noususta, kalliista bensasta jne. MUTTA eivät tee asialle mitään!? Pitäisi nousta kapinaan esim tuosta ruoan hinnasta ja sen noususta. Mielenosoitus tai jotain. Mutta ei, valitetaan vaan keskustelupalstoilla ja kaupassa kiltisti maksetaan sitä överikallista ruokaa. Ja valtionjohto hieroo käsiään ja nauraa tälle tyhmälle kansalle.
[/quote]
Ja mitä se mielenosoitus auttaa??? Ruokaa kun on pakko ostaa niin ei paljoa ole vaihtoehtoja.
Suomen systeemiä en nyt jaksa ruveta kommentoimaan - onhan se selvä, ettei tämä nyt tällaisenaan toimi, mutta aihe on niin monimutkainen ettei sitä oikein AV-keskustelussa ratkota...
Mutta vähän ohiksena minua huvittavat aina ihmiset, jotka valittavat "en tykkää siitä, että verorahojani käytetään kohteisiin A ja B, vaan haluaisin, että niitä käytettäisiin mieluummin kohteisiin X ja Y"... heh, joo. Systeemi toimisikin varmaan todella hyvin, jos jokainen saisi itse päättää, mitä "hyväntekeväisyyskohdetta" tukee verorahoillaan.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:01"]
[/quote]
Ja mitä se mielenosoitus auttaa??? Ruokaa kun on pakko ostaa niin ei paljoa ole vaihtoehtoja.
[/quote]
Mielenosoitukset eivät tuo muutosta asioihin. Kannattaisi varmaan joukolla äänestää sellaista puoluetta, joka ajaa omaksi koettuja asioita, esim. halpaa ruokaa, lisää tulonsiirtoja ja tukia, ilmaisia palveluja jne. Onko se nyt sitten vasemmistoliitto?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 12:06"]
Suomen systeemiä en nyt jaksa ruveta kommentoimaan - onhan se selvä, ettei tämä nyt tällaisenaan toimi, mutta aihe on niin monimutkainen ettei sitä oikein AV-keskustelussa ratkota...
Mutta vähän ohiksena minua huvittavat aina ihmiset, jotka valittavat "en tykkää siitä, että verorahojani käytetään kohteisiin A ja B, vaan haluaisin, että niitä käytettäisiin mieluummin kohteisiin X ja Y"... heh, joo. Systeemi toimisikin varmaan todella hyvin, jos jokainen saisi itse päättää, mitä "hyväntekeväisyyskohdetta" tukee verorahoillaan.
[/quote]
Olet muuten väärässä. Kansa kuuluu päättää mihin verot menevät. Suomessa ollaan varmasti aika yksimielisiä siitä, että ne halutaan laittaa kouluun, terveydenhuoltoon, vähempiosaisten kansalaisten tukemiseen jne. Sen sijaan aikuisten harrastelulle tai työkykyisten laiskottelulle en halua laittaa yhtäkään euroa. Nykyinen systeemi passivoittaa. Siihen voi vaatia muutosta esim. äänestämällä.
Tienaan n. 1400€ brutto eläkettä. Siitä 13% valtionveroa ja 22.5% kuntaveroa. Jos ostan bensaa, on lisäksi 65% veroa, tavaroissa 24% veroa. Hulevesimaksua ja kiinteistöveroa ja kaikenlaisia muita veroluonteisia maksuja. Suuret verot on pienituloisillakin. Valtio tuhlaa jakamalla rahoja ja sosiaaliturvaa kaikkialle ulkomaille ja ulkomaalaisille, saaden vain turvattomuutta aikaan.
Oli kysely, maksatko veroja mielelläsi. Mikähän oli kysymyksen asettelu? Joku synkkä uhkaus siinä varmaan oli takana. En uskalla ehdottaa, koska sananvapauskin on viety. Kun sanoo, että on kivaa ja kaikki käy, ei joudu ehkä niin helposti tarkkailun alle.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 09:05"]
Mua lähinnä ärsyttää köyhät, jotka vinkuu omista pienistä tuloista ja rikkaiden verotuksesta. Kaikilla on mahdollisuus kouluttautua ja menestyä. Myöskään niitä kersoja ei tarvi tehä viittä jos rahasta muurenkin tiukkaa.
[/quote]
Samaa mieltä! Sitten ne samaan hengenvetoon kuitenkin julistavat, ettei raha tuo onnea ja rikkailla on jo ihan tarpeeksi! Mutta heille tietenkin kuuluisi enemmän, vaikka raha ei olekaan yhtään tärkeää...