Mitä kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa hoitamattomana?
Minulle sanottiin että onneksi sait lääkityksen eikä ole vielä ehtinyt tulla muita sairauksia. Mitä ne muut voivat olla?
Kommentit (85)
Pitkäaikainen vajaatoiminta aiheuttaa kyllä lopulta laihtumista.
Eniten minua lääkärinä ärsyttää, että kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut muotisairaus, josta ylipainoiset keski-ikäiset naiset hakevat syytä kaikkeen. Kun kysyn ruokailutottumuksista ja etenkin liikunnasta niin on järkyttävää huomata kuinka vähän suomalainen nainen harrastaa liikuntaa! Syödään epäterveellisesti kamalat määrät hiilihydraatteja, vähän kalaa ja vihanneksia ja hikiurheilua ei harrasteta IKINÄ! Sitten paino nousee jne. Kun olen katsonut sekä TSH:n että T4V:n ja tulokset ovat normaalit, niin osa näistä mummoista muuttuu aggressiiviseksi ja ovat jopa vihaisia kun tautia ei ole. Ja jos kohteliaasti neuvot terveiden elämäntapojen suuntaan niin vihat tulee päälle ja kunnolla.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on oikea sairaus ja nämä potilaat kyllä tunnistetaan ja asianmukaisesti lääkitään, hoidetaan ja seurataan. Mutta jos sairautta ei ole, niin olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä miten sitä elämää oikein elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kovin harvinaista että luonnostaan hyvin hoikalla naisella olisi kilpirauhasen vajaatoiminta?
No mulla todettiin vajaatoiminta vaikka BMI oli alle 19. Vajis veti ruokahalutkin mataliksi. Nyt lääkitys kohdillaan ja paino suunnilleen sama, syön kylläkin paremmin ja voin muuten paremmin.
Täällä myös toinen hoikka vajaatoimintaa sairastava ilmoittautuu.
Kolmas täällä! Mulla meni täysin ruokahalu ennen vaivan toteamista. Oli koko ajan vähän sellainen ähky ja huono olo, ja kauheen raskas. Nyt kun lääkitys on auttanut, olen lihonnut entiselleni normaalipainoon.
Kooma ja kuolema, jos pitkään hoitamatta
Vierailija kirjoitti:
Älyllinen suoriutuminen voi alentua, ihminen hidastua, niin että yksikin mies irtisanottiin töistään ennen diagnoosia.
Näinkö on? Kävin kerran asiasta keskustelua tällä palstalla. Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tuolloin lääkityksessä oli taukoa, jolloin oloni oli melkoisen huono. Tunsin, että aivoni eivät toimi kunnolla ja että reagoin hitaasti varsinkin yllättävissä ja nopeutta vaativissa tilanteissa. Melkein kaikki keskustelijat tyrmäsivät väitteeni. En tiedä liioittelinko asiaa, mutta epäilin, että vajaatoiminta voisi olla ainakin yksi syy hidasälyisyyteeni.
Kärsin myös erilaisista mielenterveysongelmista, joten en tiedä voiko syy olla enemmän niissä. Minulla on taipumusta hitauteen niin ajattelun kuin toiminnankin osalta. Olisi toki kiinnostavaa tietää miten paljon kilpirauhasen vajaatoiminta voi selittää käytöstä ja miten paljon syynä voi olla esim. psyykeongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyllinen suoriutuminen voi alentua, ihminen hidastua, niin että yksikin mies irtisanottiin töistään ennen diagnoosia.
Näinkö on? Kävin kerran asiasta keskustelua tällä palstalla. Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tuolloin lääkityksessä oli taukoa, jolloin oloni oli melkoisen huono. Tunsin, että aivoni eivät toimi kunnolla ja että reagoin hitaasti varsinkin yllättävissä ja nopeutta vaativissa tilanteissa. Melkein kaikki keskustelijat tyrmäsivät väitteeni. En tiedä liioittelinko asiaa, mutta epäilin, että vajaatoiminta voisi olla ainakin yksi syy hidasälyisyyteeni.
Kärsin myös erilaisista mielenterveysongelmista, joten en tiedä voiko syy olla enemmän niissä. Minulla on taipumusta hitauteen niin ajattelun kuin toiminnankin osalta. Olisi toki kiinnostavaa tietää miten paljon kilpirauhasen vajaatoiminta voi selittää käytöstä ja miten paljon syynä voi olla esim. psyykeongelmat.
Kyllä vaan. Muistikin huononee, kaikki elintoiminnot hidastuvat, koska kilpirauhanen säätelee koko elimistön aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikainen vajaatoiminta aiheuttaa kyllä lopulta laihtumista.
Eniten minua lääkärinä ärsyttää, että kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut muotisairaus, josta ylipainoiset keski-ikäiset naiset hakevat syytä kaikkeen. Kun kysyn ruokailutottumuksista ja etenkin liikunnasta niin on järkyttävää huomata kuinka vähän suomalainen nainen harrastaa liikuntaa! Syödään epäterveellisesti kamalat määrät hiilihydraatteja, vähän kalaa ja vihanneksia ja hikiurheilua ei harrasteta IKINÄ! Sitten paino nousee jne. Kun olen katsonut sekä TSH:n että T4V:n ja tulokset ovat normaalit, niin osa näistä mummoista muuttuu aggressiiviseksi ja ovat jopa vihaisia kun tautia ei ole. Ja jos kohteliaasti neuvot terveiden elämäntapojen suuntaan niin vihat tulee päälle ja kunnolla.
Kilpirauhasen vajaatoiminta on oikea sairaus ja nämä potilaat kyllä tunnistetaan ja asianmukaisesti lääkitään, hoidetaan ja seurataan. Mutta jos sairautta ei ole, niin olisiko syytä katsoa peiliin ja miettiä miten sitä elämää oikein elää.
Olen 28 vuotta sairastanut Hashimoton taudista johtuvaa vajaatoimintaa. Minulle se Thyroxinin annostelu on ollut ajoittain todella hankalaa. Juuri hiljattain annosta nostettiin kun taas oli oireita. Tämä sama annos mikä nyt on aiheutti muutama kuukausi takaperin liikatoiminnan oireita.
Veriarvoja seurataan mutta ne yksin eivät minun tautini hoidossa riitä, oireet pitää ottaa mukaan hoidon seurannassa.
Kilpirauhasen vajaatominta (hoidettunakin) altistaa sydän -ja verisuonisairauksille ja nostaa myös kolesteroliarvoja.
Eli kun lääkitys aloitetaan,sitä on seurattava säännöllisesti.Ei kerran vuodessa,vaan kolmen-neljän kuukauden välein.
Ja hoitotasapainon ylläpitäminen on erittäin tärkeää.Kilpirauhasenvajaatoiminta kuten myös liikatoiminta ovat vaarallisia sydämmelle.
Olen sairastanut 18-vuotiaasta saakka ensin liikatoimintaa,sitten raskauksien myötä meni vajaatoiminnan puolelle.
Terveyskeskuslääkärit eivät tänäkään päivänä ymmärrä,miten tärkeätä on säännöllinen verikokeissa käyminen eivätkä myös osaa tulkita verikokeiden tuloksia.
Joten jos mahdollista,käy oikean eli siis sisätautilääkärin vastaanotolla.
Koska lääkärit eivät asiasta riittävästi ymmärrä tai piittaa, vaiva kulkee sukupolvien ketjussa. Itselläni ei lapsettomuushoidoissa tutkittu kilpirauhasarvoja, seurauksena "hashimoto-lapsi" jolla sekä adhd-oireita että luultavasti alentunut älyllinen taso. Arvatkaa onko itse kilpirauhasongelmaisena helppo painia vielä noidenkin asioiden kanssa. Tämä nyt vain varoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan kovin harvinaista että luonnostaan hyvin hoikalla naisella olisi kilpirauhasen vajaatoiminta?
Minulla oli luonnostaan aina bmi alle 20. Vajaatoiminnan myötä paino nousi, nyt olen tasaisesti bmi 22. En siis edelleenkäään lihava, mutta en samalla tavalla hoikka kuin ennen. Lääkitys ei ole painoa laskenut, mutta eipä tässä mitään varsinaista vikaa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Käsien ja jalkojen vapina, onko kellään oireina? Silmäluomien turpoaminen (niin, että luomea ei näy, painavat silmää pienemmäksi?
Nostan, onkohan kellään?
On myös tärkeä tarkistaa aamukortisoli eli s-korsol arvot, jos/kun epäilee kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Jos kortisoli on liian matala, thyroxini lääkitys ei toimi vaan pahentaa oireita.
Eli lisämunuaiset pitää saada ensin kuntoon ennenkuin kilpirauhasta pystyy hoitamaan.
Tätä ei tk lääkärit usein tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Älyllinen suoriutuminen voi alentua, ihminen hidastua, niin että yksikin mies irtisanottiin töistään ennen diagnoosia.
Meilläkin kävi juuri noin, eli mies irtisanottiin työstään koska "ei tunnu motivoituneelta, tekee kaiken hitaasti" jne. Oli siis koeajalla vielä.
Miehelläni tuo hidastuminen ja muu tapahtui niin pikkuhiljaa, ettei siihen kotioloissa silleen kiinnittänyt huomiota, mitä nyt välillä ihmettelin kun mies on laiskistunut todella paljon. Väsynytkin oli, mutta ei niin paljoa että siihenkään olisi suuremmin huomiota kiinnittänyt.
Kilpirauhasen vajaatoiminta selvisi sitten lähes vahingossa. Selviteltiin yhtä toista terveysasiaa ja mieheltä otettiin varuiksi testit yleisimmistä autoimmuunisairauksista ja siellä se kilppariarvo sitten kummitteli. Lääkitys päälle, ja pikkuhiljaa alkoi huomattava muutos miehen päivittäisessä toiminnassa. Sen jälkeen vasta alkoi näkemään, miten väsyneessä kunnossa toinen oli jo pitkään ollut :/
hoitamattomana kilpparin vajaatoiminta voi johtaa työttömyyskierteeseen. koska muisti on huono, ja toimit "hitaalla" on vaikea oppia uutta ja pysyä työssä. On vaikea motivoitua ja näyttää pirteältä..jos ei sitä pysty olemaan vaikka haluaisi.
Oppimisvaikeuksienkin syy voi olla hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta...ja siitähän se vastoinkäymisten kierre lähtee helposti eteenpäin..
Sitten kun joskus vihdoin ja viimein löytyy syy/ osaava lääkäri voi olla myöhäistä tai ainakin todella työlästä saada itseään takaisin työmarkkinoille, sekä saada omaa luottamusta itseensä takaisin. Joutuu niin sanotusti "oppia tuntemaan uudestaan itsensä" ja uusi ( kenties piristyneempi?) persoonallisuus..
Ja tietysti tähän vaikuttaa myös se auttaako thyroxin lääkitys olenkaan ja jos auttaa niin kuinka pian. eli vaikka vajaatoimintaa lähdetään hoitamaan, niin itse paraneminen ei ole helppo tapaus - vaikka näin usein luullaan. Muistitoiminnot tuskin palaavat hyvälle tasolle pitkään jatkuneen vajaatoiminnan seurauksena.
Muuten asiantuntevassa kommentissasi on aluksi virhe, joka on myös ylimielisesti esitetty. Ei mulla muuta.
Muuten asiantuntevassa kommentissasi on aluksi virhe ("Höpöhöpö aiheuta mitään kolesteroleja."), joka on myös ylimielisesti esitetty. Foorumin toimintaa tuntematta luulin voivani kommentoida suoraan kyseiseen kommenttiin.
Kilpirauhashormonien vaikutukset elimistössä
Miksi kilpirauhasen tehokas toiminta on elimistölle niin tärkeää?
Luuston aineenvaihdunta
Kilpirauhasen toiminta vaikuttaa elimistön kalsiumtasoihin, erityisesti sitä kautta, että kilpirauhanen tuottaa ja varastoi kalsitoniinia, hormonia, joka säätelee kalsiumtasoja. Liikatoiminta heikentää luustoa. Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa myös luustoon heikentävästi. (1)
Suoliston toiminta
Krooninen ummetus on yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan tyypillisimpiä oireita. Se puolestaan lisää suolistotulehdusten riskiä. Ummetuksen takia suoliston bakteerikanta on huono ja ravinteet imeytyvät heikosti. Myös ruoka-aineyliherkkyyksien riski kasvaa. Liikatoiminta nopeuttaa suolen toimintaa.
Sappirakko ja maksa
Kilpirauhasen vajaatoiminta heikentää maksan ja sappirakon toimintaa. Monilla kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla on sappikiviä. Koska maksalla on keskeinen tehtävä kehon hormoniaineenvaihdunnassa, maksan heikentynyt toiminta johtaa ongelmiin monella tasolla.
Kasvuhormonit
Keho tarvitsee riittävän määrän kilpirauhashormoneita pystyäkseen tuottamaan insuliinin kaltaista kasvutekijä IGF-1:tä, ja sitä kautta kilpirauhashormonit vaikuttavat myös kasvuhormonien toimintaan.
Rasva-aineenvaihdunta
Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa kehon aineenvaihduntaa kaikin puolin. Kehon on vaikea käyttää rasvavarastoja energiaksi, koska vähäinen kilpirauhashormonien määrä hankaloittaa lipaasin, rasva-aineenvaihdunnan entsyymin, toimintaa. Liikatoiminta taas nopeuttaa aineenvaihduntaa ja saattaa aiheuttaa laihtumista.
Insuliini ja glukoosiaineenvaihdunta
Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivällä glukoosi imeytyy hitaammin kuin normaalisti ja vajaatoimintaisten solut eivät käytä glukoosia energiaksi yhtä tehokkaasti. Lisäksi glukoosin imeydyttyä elimistö ei vajaatoimintaisella kykene eliminoimaan glukoosia yhtä tehokkaasti kuin pitäisi. Tämä johtaa ongelmiin verensokerin tasojen hallinnassa.
Kolesteroli
Korkeat kolesteroliarvot ja kilpirauhasen vajaatoiminta kulkevat käsi kädessä. Vajaatoimintaisen maksa ja sappirakko eivät toimi niin tehokkaasti, että kolesterolin säätely toimisi normaalisti.
Estrogeeniaineenvaihdunta ja rintasyöpä
Koska vajaatoimintaisen maksa ei toimi niin tehokkaasti kuin pitäisi, ylimääräinen estrogeeni ei poistu vajaatoimintaisen elimistöstä niin tehokkaasti kuin olisi suotavaa. Poistumatta jäänyt estrogeeni jää elimistöön ja muuntuu edelleen haitallisempaan muotoon, joka voi aiheuttaa kystia munasarjoihin ja rintasyöpää.
Vatsahappojen tuotanto
Vatsahappojen tuotantoon tarvitaan gastriini-nimistä hormonia, jonka tuotantoa kilpirauhasen vajaatoiminta vähentää. Liian alhainen vatsahappojen taso aiheuttaa monenlaisia ongelmia: närästystä, ilmavaivoja, ruoan huonoa sulamista, ravinteiden heikkoa imeytymistä. Se saattaa johtaa myös infektioihin.
Ainakin pysyvää lihavuutta ja sellaisen väsymyksen, ettei yksinkertaisesti jaksa olla hereillä, on pakko mennä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö aiheuta mitään kolesteroleja.
Meidän suvun naisilla on kaikilla kilpirauhasen kanssa ongelmia, mutta mitä se aiheuttaa:
- liikatoiminnassa ja miksei vajaassakin, se tekee silmistä nk. pulleammat simpsonsilmät (Mike Monroellahan oli jossain vaiheessa se pullosilmäongelma, mutta en tie johtuko kilpirauhasesta)
- paino nousee vaikka tekisit mitä ennen kuin saat asianmukaisen lääkityksen
- mieli heittelee, usein enemmänkin masentunut ja alamaissa sekä saamattomuus asioissa (vaikuttaa arjen pyörittämiseen)
- kauhea väsymys
- henkinen taantuminen ja hitaus
- kömpleyys: tavarat eivät pysy käsissä, tasapaino heittelee (siskoni kohelsi koko ajan ja se oli jopa ärsyttävää)
- kieli turpoaa ihan älyttömän isoksi eikä tavallaan mahdu suuhun (sisareni alkoi alta murrosikäisenä pitämään kieltä ulkona suussa ennen kuin äiti tajusi viedä likan lääkäriin.)
- keinuminen, jota ihminen itse ei huomaa (sisareni teki tätäkin ennen kuin saatiin säännöllinen lääkitys eli keinui paikallaan)
- paha tai oksettava olo
- iho-ongelmat: ihottumaa, turvotusta kasvojen alueella jne.Siinä ne yleisimmät oireet.
Lääkityksen kanssa saa olla tarkkana, sillä sen heittäessä se voi jopa pahentaa oireita. Äiti otti joskus lääkettä liikaa, ja sen sydän alkoi oireilla. Ne vähenivät, kun pillereitä alkoi nappailla maltillisemmin.Piumi
Boldattu on täyttä huuhaata. Useamman kerran raskaanakin olleella vaimollani on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä hän ole ikinä ollut ylipainoinen.
Toisekseen, vielä 40-60-luvuilla käytännössä kukaan ei ollut ylipainoinen. Eikö silloin kyseistä sairautta ollut vielä olemassa?
Tai nälänhädästä kärsivissä maissa, sielläkö tätä ongelmaa ei ole olemassakaan?
Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa jonkun verran, se on totta, mutta ei todellakaan niin paljoa, että ylipainoisuus olisi joku väistämättömyys.
Kalorit sisään - kalorit ulos = lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö aiheuta mitään kolesteroleja.
Meidän suvun naisilla on kaikilla kilpirauhasen kanssa ongelmia, mutta mitä se aiheuttaa:
- liikatoiminnassa ja miksei vajaassakin, se tekee silmistä nk. pulleammat simpsonsilmät (Mike Monroellahan oli jossain vaiheessa se pullosilmäongelma, mutta en tie johtuko kilpirauhasesta)
- paino nousee vaikka tekisit mitä ennen kuin saat asianmukaisen lääkityksen
- mieli heittelee, usein enemmänkin masentunut ja alamaissa sekä saamattomuus asioissa (vaikuttaa arjen pyörittämiseen)
- kauhea väsymys
- henkinen taantuminen ja hitaus
- kömpleyys: tavarat eivät pysy käsissä, tasapaino heittelee (siskoni kohelsi koko ajan ja se oli jopa ärsyttävää)
- kieli turpoaa ihan älyttömän isoksi eikä tavallaan mahdu suuhun (sisareni alkoi alta murrosikäisenä pitämään kieltä ulkona suussa ennen kuin äiti tajusi viedä likan lääkäriin.)
- keinuminen, jota ihminen itse ei huomaa (sisareni teki tätäkin ennen kuin saatiin säännöllinen lääkitys eli keinui paikallaan)
- paha tai oksettava olo
- iho-ongelmat: ihottumaa, turvotusta kasvojen alueella jne.Siinä ne yleisimmät oireet.
Lääkityksen kanssa saa olla tarkkana, sillä sen heittäessä se voi jopa pahentaa oireita. Äiti otti joskus lääkettä liikaa, ja sen sydän alkoi oireilla. Ne vähenivät, kun pillereitä alkoi nappailla maltillisemmin.Piumi
Boldattu on täyttä huuhaata. Useamman kerran raskaanakin olleella vaimollani on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä hän ole ikinä ollut ylipainoinen.
Toisekseen, vielä 40-60-luvuilla käytännössä kukaan ei ollut ylipainoinen. Eikö silloin kyseistä sairautta ollut vielä olemassa?
Tai nälänhädästä kärsivissä maissa, sielläkö tätä ongelmaa ei ole olemassakaan?
Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa jonkun verran, se on totta, mutta ei todellakaan niin paljoa, että ylipainoisuus olisi joku väistämättömyys.
Kalorit sisään - kalorit ulos = lopputulos.
Ei ole täyttä huuhaata. Tiedän myös hoikkia ihmisiä keillä on kilpparin vajaatoiminta, mutta kun nuo kaikki oireet eivät ole kaikilla. Tämäkin on vähän yksilöllistä että mitä kelläkin on.
Myös toisilla kilppari toimii paremmin kuin toisilla, sen takia niitä lääkkeitäkin otetaan eri annostuksella. Kyseessä on vajaatoiminta, eli sitä voi olla enemmän tai vähemmän.
Se että sun vaimo ei lihonnut ei tarkoita ettei kukaan muu voisi siitä kilpparin takia kärsiä. Muutenkin tuntuu vähän hurjalta että ihminen jolla ei vajaatoimintaa ole niin huutelee melkein täysin puskista että miten sairaus vaikuttaa; sinähän et kokemuksen perusteella mitään pysty sanomaan.
Käsien ja jalkojen vapina, onko kellään oireina? Silmäluomien turpoaminen (niin, että luomea ei näy, painavat silmää pienemmäksi?