Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa hoitamattomana?

Vierailija
12.09.2013 |

Minulle sanottiin että onneksi sait lääkityksen eikä ole vielä ehtinyt tulla muita sairauksia. Mitä ne muut voivat olla?

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö aiheuta mitään kolesteroleja.

Meidän suvun naisilla on kaikilla kilpirauhasen kanssa ongelmia, mutta mitä se aiheuttaa:

- liikatoiminnassa ja miksei vajaassakin, se tekee silmistä nk. pulleammat simpsonsilmät (Mike Monroellahan oli jossain vaiheessa se pullosilmäongelma, mutta en tie johtuko kilpirauhasesta)
- paino nousee vaikka tekisit mitä ennen kuin saat asianmukaisen lääkityksen

- mieli heittelee, usein enemmänkin masentunut ja alamaissa sekä saamattomuus asioissa (vaikuttaa arjen pyörittämiseen)

- kauhea väsymys

- henkinen taantuminen ja hitaus

- kömpleyys: tavarat eivät pysy käsissä, tasapaino heittelee (siskoni kohelsi koko ajan ja se oli jopa ärsyttävää)

- kieli turpoaa ihan älyttömän isoksi eikä tavallaan mahdu suuhun (sisareni alkoi alta murrosikäisenä pitämään kieltä ulkona suussa ennen kuin äiti tajusi viedä likan lääkäriin.)

- keinuminen, jota ihminen itse ei huomaa (sisareni teki tätäkin ennen kuin saatiin säännöllinen lääkitys eli keinui paikallaan)

- paha tai oksettava olo

- iho-ongelmat: ihottumaa, turvotusta kasvojen alueella jne.

Siinä ne yleisimmät oireet.

Lääkityksen kanssa saa olla tarkkana, sillä sen heittäessä se voi jopa pahentaa oireita. Äiti otti joskus lääkettä liikaa, ja sen sydän alkoi oireilla. Ne vähenivät, kun pillereitä alkoi nappailla maltillisemmin.

Piumi

Boldattu on täyttä huuhaata. Useamman kerran raskaanakin olleella vaimollani on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä hän ole ikinä ollut ylipainoinen.

Toisekseen, vielä 40-60-luvuilla käytännössä kukaan ei ollut ylipainoinen. Eikö silloin kyseistä sairautta ollut vielä olemassa?

Tai nälänhädästä kärsivissä maissa, sielläkö tätä ongelmaa ei ole olemassakaan?

Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa jonkun verran, se on totta, mutta ei todellakaan niin paljoa, että ylipainoisuus olisi joku väistämättömyys.

Kalorit sisään - kalorit ulos = lopputulos.

Jos ei järki riitä ymmärtämään, että samat oireet eivät koske kaikkia, ei voi kuin todeta, että on parempi olla kommentoimatta kokonaan. Keskittyy vaikka tutustumaan asiaan vähän tarkemmin eikä huutelemaan mutu-pohjalta mielipiteitään. Toivotaan, että vaimosi sairaus pysyy yhtä hyvin aisoissa jatkossakin eikä uusia oireita ilmene.

Logiikka ja rationaalinen ajattelu ei taida olla ihan noita vahvimpia puoliasi.

A - Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa aina kaikille painonnousua hoitamattomana.

B -  Ei pidä paikkaansa, riippuu yksilöstä.

C eli Sinä: - B, olet väärässä, oireeet ovat yksilöllisiä! Eikö järki riitä?

?????

Painon nousu on yleisimpiä oireita hoitamattomassa kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Oikea lääkitys on se mikä sen helpoiten pysäyttää, mutta eipä se kaikilla pysähdykään, jos on jo ehtinyt muitakin sairauksia puhjeta. Herra kaikkitietävän mielipiteen mukaan vain hänen vaimonsa on se oikea mittari kaikkiin tapauksiin. Se on noloa, että aikuinen ei ymmärrä etteivät kaikki sairasta tätä sairautta tasan samalla asteikolla ja niin, että lääkitys saa tilanteen tasapainoon. Kaikkitietävän vaimolla on ihanteellinen, hyvä tilanne, vajis hoidossa ja elämä ilmeisesti tasapainossa. Kaikilla ei ole sama tilanne, osalla liikatoimintapotilaistakin paino nousee, ylikompensointia. Mutta jatkakaa. 

Vierailija
82/85 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena se ainakin aiheuttaa kehityshäiriöitä. Äidilläni todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta vasta parin vuoden iässä, se oli ollut ilmeisesti synnynnäinen. Neuvoloissa ei niihin aikoihin vaan otettu vakavasti maalaismökin äitiä, joka ihmetteli että miksi tämä lapsi on niin flegmaattinen. Rauhalliseksi luonteeksi vaan sanottiin.

No, lopulta diagnosoitiin kilppari, mutta äidistä jäi heikkolahjainen ja hidas. Ilmeisesti kilpirauhashormonin puute tärkeässä kasvuiässä oli ehtinyt vaikuttaa kehitykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
19.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö aiheuta mitään kolesteroleja.

Meidän suvun naisilla on kaikilla kilpirauhasen kanssa ongelmia, mutta mitä se aiheuttaa:

- liikatoiminnassa ja miksei vajaassakin, se tekee silmistä nk. pulleammat simpsonsilmät (Mike Monroellahan oli jossain vaiheessa se pullosilmäongelma, mutta en tie johtuko kilpirauhasesta)
- paino nousee vaikka tekisit mitä ennen kuin saat asianmukaisen lääkityksen

- mieli heittelee, usein enemmänkin masentunut ja alamaissa sekä saamattomuus asioissa (vaikuttaa arjen pyörittämiseen)

- kauhea väsymys

- henkinen taantuminen ja hitaus

- kömpleyys: tavarat eivät pysy käsissä, tasapaino heittelee (siskoni kohelsi koko ajan ja se oli jopa ärsyttävää)

- kieli turpoaa ihan älyttömän isoksi eikä tavallaan mahdu suuhun (sisareni alkoi alta murrosikäisenä pitämään kieltä ulkona suussa ennen kuin äiti tajusi viedä likan lääkäriin.)

- keinuminen, jota ihminen itse ei huomaa (sisareni teki tätäkin ennen kuin saatiin säännöllinen lääkitys eli keinui paikallaan)

- paha tai oksettava olo

- iho-ongelmat: ihottumaa, turvotusta kasvojen alueella jne.

Siinä ne yleisimmät oireet.

Lääkityksen kanssa saa olla tarkkana, sillä sen heittäessä se voi jopa pahentaa oireita. Äiti otti joskus lääkettä liikaa, ja sen sydän alkoi oireilla. Ne vähenivät, kun pillereitä alkoi nappailla maltillisemmin.

Piumi

Boldattu on täyttä huuhaata. Useamman kerran raskaanakin olleella vaimollani on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, eikä hän ole ikinä ollut ylipainoinen.

Toisekseen, vielä 40-60-luvuilla käytännössä kukaan ei ollut ylipainoinen. Eikö silloin kyseistä sairautta ollut vielä olemassa?

Tai nälänhädästä kärsivissä maissa, sielläkö tätä ongelmaa ei ole olemassakaan?

Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihduntaa jonkun verran, se on totta, mutta ei todellakaan niin paljoa, että ylipainoisuus olisi joku väistämättömyys.

Kalorit sisään - kalorit ulos = lopputulos.

Haha. Meidän suvun vanhoissa valokuvissa ihan silmällä katsomalla näkee että valtaosa keski-iän ylittäneistä huitelee selvästi yli 25 bmi:ssä.

Mummolla ja äidilla oli molemmilla liikatoimintaa, mummo oli tuhti nainen aina siihen asti kunnes vatsasyöpä laihdutti ennen kuolemaa.

Mutta että lihavia ei ollut ennenvanhaan? Ehkä viikon tyhmin lohkaisu.

Vierailija
84/85 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisia

Vierailija
85/85 |
05.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon nousua kun aineenvaihdunta hidastuu. Monella vajis on myös selittämättömän lapsettomuuden syy.