Miten niin koiralle ei riitä kaksi lenkkiä + pikapissatus???
Siis ihan oikeastikko joku käy koiransa kanssa neljä tai viisi kertaa lenkillä??? Missä välissä te sitten olette töissä vai onko noi "lenkit" sitten tyyliä korttelin ympäri ja 15 minsaa ja sitten sisälle.
Kommentit (56)
Miksi te otatte ollenkaan lemmikkejä, kun ette jaksa niistä huolehtia! Tuntemani koiranomistajat lenkittävät koiransa vähintään 3 kertaa päivässä, yleensä enemmänkin. Kaikkien lenkkien ei tarvitse kestää tunteja, mutta mikä järki viedä koira naapurin portin pieleen minuutiksi?
Kyllä useimmille koirille riittää kaksi lenkkiä ja pikapissatus. Itse asiassa kaikille riittää, mutta aktiivisille koirille jonkun päivän lenkeistä pitää olla riittävän pitkä ja vauhdikas ja ehkä täytyy vielä kotona tai harrastuksissa aktivoida koiraa muulla tavoin.
Mutta useimmillle peruskoirille riittää ihan hyvin vaikka yksi puolen tunnin lenkki, yksi tunnin kävelylenkki ja pikapissatus illan päätteeksi. Sen lisäksi kun saavat seurailla kotosalla perheen touhuja ja olla mukana, ovat ne oikein onnellisia koiria.
Meillä on 4 pientä terrieriä ja meidän lenkit on niin että aamulla noin 20 min pissa- ja kakkalenkki, sitten kun tulen töistä 1-2 tunnin lenkki jossa koirat on aina myös vapaana osan aikaa ja illalla semmoinen noin 20 minuutin rauhallinen nuuskuttelulenkki korttelin ympäri. Nuoremmat koirista lisäksi harrastavat agilityä ja tokoa.
Mutta pärjäisivät hyvin ilmankin harrastuksia tämäntyyppiset koirat, ja vähemmälläkin liikunnalla. Tosin vapaanaoloa säännöllisesti pidän tärkeänä, nämä ei oikein koirapuistoista välitä eikä hihnan päässä tietä pitkin tarpomisesta.
Jos mun koira joutuisi olemaan yksin kotona pitkän työpäivän ajan, en edes ottaisi koiraa. Meillä on onneksi nyt se tilanne, että koira voi joskus olla mun työpaikalla mukana ja muuten teini huolehtii omalta osaltaan koiran lenkityksistä.
Meillä menee homma yleensä näin:
Aamulla klo 5 koira pääsee ensin pissalle ja sitten lähdetään töihin. Koira saa työpaikan pihalla juosta vapaana kymmeneen asti.
Käydään koiran kanssa kotona ja sitten se joko jää teinin seuraksi kotiin tai tulee illaksi minun mukaani töihin. Töissä se saa taas juoksennella vapaana kolmisen tuntia.
Illalla vielä jonkinlainen lenkki, joko jotain koulutusta (näyttelytreeni, agi tai toko), koirajuoksua tai sitten ihan vaan hitaan puoleinen nuuskuttelulenkki.
Silloin kun mulla on vapaata, koira pääsee heti aamupäivästä pitkälle lenkille. Iltapäivällä teini järjestää jotain ohjelmaa ja illalla vielä vedetään tuo normaali iltaohjelma.
Jos koira ei voi tulla mun mukaan töihin, niin sitten aamulla on pikapissa, päivällä pitkä lenkki ja iltapäivällä tai illalla teini järjestää jotain.
Jokainen ilta kuitenkin päättyy klo 23 jälkeen pikaiseen puutarhapissatukseen.
Koira on mukana pihalla, kun hoidan kukkapenkkejä tai kitken kasvimaata tai mitä nyt pihalla puuhaillaankaan.
Viikonloppuina ollaan treeneissä tai kisoissa. Koiran kanssa kisataan näyttelyissä, agissa, tokossa ja junior handlerissa.
En voisi edes kuvitella tilannetta, että koiramme olisi joku pari kertaa päivässä pissatettava hylkiö ja tuntuisi vain velvoitteelta. Meillä koira on perheenjäsen, joka on oikeutettu yhtälailla hyvään huolenpitoon siinä missä talouden ihmisetkin. Koira on harrastuskaveri ja kaipaa tekemistä. Koira on hyväkäytöksinen, ei tuhoa paikkoja eikä rähjää remmissä.
Tottakai riittää, ajattele järjellä
Erikseen on tietenkin nämä ihme kiihkoilijat, jotka hinaavat (omien sanojensa mukaan) koiraa aamulla 2 h, sitten iltapäivällä 1 h ja vähän pitempi iltalenkk sitten 2h. Tällaiset tyypit elää pelkästään koiralleen: tuolla aikataululla ei ehdi käydä töissä, ei hoitaa lapsia jne
Kyllä normikoiralle riittää yksi pitempi lenkki ja pari lyhyempää + pissatus. Ihan varmasti
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 09:22"]
Jos mun koira joutuisi olemaan yksin kotona pitkän työpäivän ajan, en edes ottaisi koiraa. Meillä on onneksi nyt se tilanne, että koira voi joskus olla mun työpaikalla mukana ja muuten teini huolehtii omalta osaltaan koiran lenkityksistä.
Meillä menee homma yleensä näin:
Aamulla klo 5 koira pääsee ensin pissalle ja sitten lähdetään töihin. Koira saa työpaikan pihalla juosta vapaana kymmeneen asti.
Käydään koiran kanssa kotona ja sitten se joko jää teinin seuraksi kotiin tai tulee illaksi minun mukaani töihin. Töissä se saa taas juoksennella vapaana kolmisen tuntia.
Illalla vielä jonkinlainen lenkki, joko jotain koulutusta (näyttelytreeni, agi tai toko), koirajuoksua tai sitten ihan vaan hitaan puoleinen nuuskuttelulenkki.
Silloin kun mulla on vapaata, koira pääsee heti aamupäivästä pitkälle lenkille. Iltapäivällä teini järjestää jotain ohjelmaa ja illalla vielä vedetään tuo normaali iltaohjelma.
Jos koira ei voi tulla mun mukaan töihin, niin sitten aamulla on pikapissa, päivällä pitkä lenkki ja iltapäivällä tai illalla teini järjestää jotain.
Jokainen ilta kuitenkin päättyy klo 23 jälkeen pikaiseen puutarhapissatukseen.
Koira on mukana pihalla, kun hoidan kukkapenkkejä tai kitken kasvimaata tai mitä nyt pihalla puuhaillaankaan.
Viikonloppuina ollaan treeneissä tai kisoissa. Koiran kanssa kisataan näyttelyissä, agissa, tokossa ja junior handlerissa.
En voisi edes kuvitella tilannetta, että koiramme olisi joku pari kertaa päivässä pissatettava hylkiö ja tuntuisi vain velvoitteelta. Meillä koira on perheenjäsen, joka on oikeutettu yhtälailla hyvään huolenpitoon siinä missä talouden ihmisetkin. Koira on harrastuskaveri ja kaipaa tekemistä. Koira on hyväkäytöksinen, ei tuhoa paikkoja eikä rähjää remmissä.
[/quote]
Just tällaisia ei kannata kuunnella. Elävät vain ja ainoastaan koiran kautta. Vähempikin riittää, IHAN OIKEASTI
PS voi kuvitella tän tyypin: fleecetakki kesät talvet, crocksit kesällä, vaelluskengat tavlella, tuulihousut, lyhyt tuka, ei meikkaa. Kuvittelee että koira on joku näyttelyesine, jota hinataan viikonloput näyttelyissä
Mitäs sanotte, jos meidän koirat saattaa sadepäivinä käydä vaan pikapissatuksilla pari kertaa? Ne ei ite suostu meneen lenkille, tekevät vaan äkkiä tarpeensa ja kääntyvät takaisin.
Muuten meidän lenkit vaihtelee 2-3 lenkityksestä päivässä. Keskikokoisia terriereitä, ei hirveen aktiivisia vaan enemmän sohvaperunoita. Viikonloppuisin ja joskus arki-iltaisin käydään metsässä telmuamassa, muuten lenkit on 15-60 min.
Ei aina peruste, ole se kuinka kauan lenkki kestää. Jonkun mielestä lenkki on, kun puoli tuntia kävellään ja annetaan koiran haistella joka ikinen puska. Toinen voi juosta koiran kanssa sen puoli tuntia eikä haistella niitä puskia.
Ei aina peruste, ole se kuinka kauan lenkki kestää. Jonkun mielestä lenkki on, kun puoli tuntia kävellään ja annetaan koiran haistella joka ikinen puska. Toinen voi juosta koiran kanssa sen puoli tuntia eikä haistella niitä puskia.
meillä 2 pientä koiraa ja elämä aika epäsäännöllistä, mutta pyritään siihen että 3 x käydään lenkillä ja myös pihalle päästetään pissalle (asutaan omakotitalossa). Sellaiset päivät kun touhaamme pihalla ja koirat saavat siinä olla vapaasti niin voi olla että lenkillä käydään vain 2 kertaa. Illalla vielä pääsevät pihalle pilenkit kestää aamuisin 10- 15 min (niin kauan että molemmat kakkaavat) ja muut lenkit 10-45 min.
10h on max pissatusten väli, mutta sekin jos aivan totaalinen pakko olisi ja ei toistuisi päivittäin. Meillä max väli on 8 h.
Meillä on amstaffi. Aamulla tunnin lenkki, päivällä 20 minuttia, että pääsee pissalle ja kakalle. Iltapäivällä tunnin lenkki ja illalla 30 min-tunti lenkkiä. Joka viikko muutakin aivojumppaa koiralle (toko, agility yms.) Poden silti välillä huonoa omaatuntoa, että koiralla ei tarpeeksi tekemistä
Meillä menee näin:
- aamulla n. klo 06.00 ulos ja 06.30 takaisin
- aamupäivällä n. klo 10.30 ulos ja 11.30 takaisin
- iltapäivällä n. klo 14.30 ulos ja 16.00 takaisin
- illalla n. klo 18.30 ulos ja 19.30 takaisin
- toisen kerran illalla n. klo 21.00 ulos ja 21.30 takaisin
Näin meillä. Olen siis äitiyslomalla, joten ehdin hyvin viedä. :)
Viikonloppuisin joko puistoon tai koirasaareen lenkkien lisäksi.
- 26
Siksi kaupungit ovat täynnä turhautuneita koiria. Koiralla pitää olla myös mahdollisuus vaistonmukaiseen toimintaan. Siihen mihin ne ikinä onkin jalostettu. Mitä joku setteri hyötyy 3 pissatuslenkistä? Ei tule pissat sisälle. Setteri juoksee kokopäivän, jos vaan saa mahdollisuuden. Karhukoiriakin näkee kaupungissa. Normaalisti karhukoira ei edes suostu kuin käymään sisällä. Edes yöllä. Jotenkin ärsyttää itsekkyys, jota ei edes tajuta itsekkyydeksi.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:13"]
Mitäs sanotte, jos meidän koirat saattaa sadepäivinä käydä vaan pikapissatuksilla pari kertaa? Ne ei ite suostu meneen lenkille, tekevät vaan äkkiä tarpeensa ja kääntyvät takaisin.
Muuten meidän lenkit vaihtelee 2-3 lenkityksestä päivässä. Keskikokoisia terriereitä, ei hirveen aktiivisia vaan enemmän sohvaperunoita. Viikonloppuisin ja joskus arki-iltaisin käydään metsässä telmuamassa, muuten lenkit on 15-60 min.
[/quote]
Sanon etteivät kuulu näille leveysasteille.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2013 klo 10:28"]
[/quote]
Koiralle muuten se haistelulenkki on tärkeämpi ja aktivoivampi. Ei se koira ensisijaisesti tarvitse liikuntaa, toki sitäkin vähän, mutta pääasiallisesti sen tarvitsee toteuttaa viettejään, käyttää aistejaan. Ja sitä se saa tehdä juuri niillä haistelu-, merkkailu- ja hajunjäljityslenkeillä.
Tää lenkittäminne on kyllä isoin syy miksi meille ei tule koiraa vaikka ne kivoja ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee näin, kivittäkää ihmeessä mutta itsepä tunnen koirani:
Aamulla pikapissatus, kadunvarteen ja takaisin. Koirat ovat niin aamu-unisia että ne saa kantaa pihalle ja sitten pissaavat silmät sirrissä ja nopeasti takaisin peiton alle nukkumaan, sitten nukkuvat melkein koko päivän siihen asti että tulen kotiin. Joskus olen tehnyt senkin virheen että olen ne aamulla oikein lenkittänyt, heräävät totaalisesti ja sitten eivät nuku kun olen pois vaan jäävät ovelle pomppimaan ja huutamaan.
Töiden jälkeen lenkki, joskus vain 20 min, joskus 1h 20min riippuu kelistä ja siitä mihin mennään. Saavat olla metsässä vapaana, juosta ja haistella.
Illalla usein vain lyhyt lenkki, koska yksi koirista pelkää pimeää ja on kauhuissaan ulkona iltaisin. Ja tätä on kyllä yritetty kouluttaa pois vaikka kenen expertin kanssa mutta ei ole auttanut, edelleen pelkää.
Muuten päivittäin aivojumppaa, leikkimistä ja paljon paijausta.
MUTTA, mun koirat vihaavat sadetta, lumisadetta, ja kylmää. Ovat karvatonta rotua, ja aivan sama mitä niille pukee päälle niin eivät liian kylmässä tai sateessa suostu kävelemään. Joskus voi siis olla monta päivää putkeen kun sataa ja koirat käyvät vain pikapikaa pissalla ja samantien sisälle. Sitten yritetään sisäll' leikkiä ja järjestää virikkeitä enemmän niinä päivinä. Tiedän että tästä kivitetään aina, koska "koira tarvitsee lenkkejä päivittäin" mutta mitäpä itse tekisit, kun koira vetää heti ovella jarrut pohjaan ja rupee huutaan kun syötävä. Väkisinkö raahaat sitä tassut verillä korttelia ympäri? Ja sekö sitten on koiralle "kiva lenkki"?
Miksi omistaa koiria Suomessa jotka eivät kestä sääolosuhteita? Onko se reilua koiralle?
Meillä käytetään koiraa ulkona 4-6 kertaa päivässä. Näistä pari kertaa on parin minuutin pissakäyntejä. Aamulenkki on n. 20 minuuttia, pitkä lenkki 1-2 tuntia ja lisäksi tarvittaessa lenkki korttelin ympäri. Harrastamassa/metsässä/koirapuistossa käydään pari kertaa viikossa ja lapset leikittävät useamman kerran päivässä. Uskon, että koiramme saa riittävästi virikettä ja liikuntaa.
Käy itse pikapissalla ja kävele työmatka edestakaisin. Miksi olet ylipäänsä hankkinut koiran!?
Meillä pääsee pissalle aamulla,iltapäivällä ja illalla. Sitten pelkkää lenkkiä kerran tai kaksi päivässä vähintään 1,5h.