Miten niin koiralle ei riitä kaksi lenkkiä + pikapissatus???
Siis ihan oikeastikko joku käy koiransa kanssa neljä tai viisi kertaa lenkillä??? Missä välissä te sitten olette töissä vai onko noi "lenkit" sitten tyyliä korttelin ympäri ja 15 minsaa ja sitten sisälle.
Kommentit (56)
Koira lienee ainoa eläin, joka joutuu pidättelemään.
Muilla lemmikeille on mahdollisuus pissata myös kotonaan halutessaan.
Kuka linkittää avustajakoirat 3 krt vrk:ssa?
Kun sitä avustettavaakin pitäisi hoitaa
Minulla on pieni koira, jolla on kuitenkin paljon energiaa. Aamulla lenkki koiran fiiliksen mukaan 15-30min, pikapissatus puolen päivän aikaan/kun lapsi tulee koulusta, töiden jälkeen käymme tunnin juoksulenkillä ja sen jälkeen vielä tarpeen mukaan pikapissatus ja illalla ennen nukkumaan menoa 15-30min lenkki.
Voitte miettiä kuinka monta kertaa itse käytte vessassa päivän aikana. Kai nyt ihmisen parhaalle ystävälle kuuluu samat oikeudet?
Meillä on alaskanmalamuutti ja ainakaan kesällä ei monestikaan käydä päivisin lenkillä, vaan vasta illalla kun on viileämpää. Noin tunnin/puolentoista tunnin lenkki. Isolla aidatulla pihalla saa olla niin paljon kun haluaa ja leikkivät siinä aika paljon keskenään meidän toisen koiran kanssa, että tulee sitä siinäki liikuntaa. Uimassa myös käydään välillä.
Empä usko että kärsii. Enemmän se kärsii siitä että sitä kuskataan paksun turkkinsa kans paahteisena kesäpäivänä pitkin teitä.
Sitten kun tulee taas syksy niin lenkkeillään enemmän. Ja toki kesälläkin jos on viileämmät ilmat myös päivisin.
Kyllä meillä sellainen noin tunnin lenkki tehdään aamupäivällä ja sitten illemmalla toinen. Siinä välissä koira pääsee pissalle vaikka kuinka monet kerrat, kun mies käyttää sitä aamulla ennen töihin menoaan ja aina illalla ennen nukkumaanmenoa vielä pissatuskierros, ja sitten pitkin päivää, koira on vapaanakin pihassa aina silloin kun itsekin ollaan ulkona.
En tiedä miten muilla mutta meillä koira osaa pyytää ulos jos sillä on hätä. Yleensä on riittänyt kaksi lenkkiä päivässä ja joskus tarpeen vaatiessa.
Mulla on noin 8 kiloinen vanha terrieriuros, jolla on sydänvika (sydämen vajaatoiminta). Olen etätöissä, niin koira pääsee ulos ihan oman halunsa mukaan. Meillä koira kyllä pyytää ulos, jos sillä on hätä. Joskus menee niin, että kaksi kertaa päivässä riittää (ulkona esim. sataa/myrsky niin sehän ei mielellään tassuja kastele vaan vitkuttelee ja pitää herättää ulosmenolle ja se kääntyy portin ruusupuskalta takaisin sisälle, vaikka mulla olisi hinkuja lenkille), joskus mennään neljä kertaa päivässä ja jos lähistöllä on hurmaava tyttökoira otollisilla juoksuhormonihuuruilla, parin tunnin välein mennään etsimään yölläkin ------
Tunnin parin ulkoilulenkki kyllä tehdään kerran päivässä, koiran tahtiin, joko kävellen tai tyhjään koirapuistoon. Muuten ne on pissilenkkejä.
(ei uskalla antaa toisten koirien kanssa puistossa juosta, kun alkaa yskiä ja voi pyörtyä liikarasituksesta sen sydänvian vuoksi).
Hmm. Meillä koirat lähtee aamupissalle silloin, kun itsekin aamulla käydään, eli heti kun joku herää. 5.00-7.00. Sen jälkeen ruoka ja pidempi ulkoilu rauhallisesti. Päivällä useita kertoja ulkona lyhyitä ja pidempiä pätkiä.
Illalla muutaman tunnin ulkoilu ja viimeiset tarpeet aina ehdottomasti ruuan jälkeen, toki käyvät lähes aina pikapissalla vielä ennen kuin käymme nukkumaan. Paitsi sateella, silloin katsovat meitä vaan halveksien.
Asumme maalla ja mietin, että meillä lienee eri ajatus lenkeistä, kuin osalla kaupunkilaisista. Pikapissitys, on pihalla pyörähdys tai alle 0,5km lenkki. Pikkulenkki on sitten lenkki alle 3km. Lenkki on sitten jotakin siitä yli ja pitkä lenkki voi olla 15km helposti. Ulkoilu on metsässä liikkumista, hillitöntä juoksua oikeasti suuressa pihassa ja vaikka pulkkamäessä mukana olemista.
Vierailija kirjoitti:
Avustajakoira on kyllä juurikin sen takia ihmisellä, että hän pääsee koiran avulla mm. ulos.
Koira tuo vaatteet/auttaa riisumiset, auttaa ovet auki/kiinni, helpottaa kulkemista tarvittaessa, nostelee tavarat, varottaa kohtauksista, painaa hissinappulat/liikennevalot jne.
Eli avustakoiralla voi olla paljon liikunnallisempi elämä, kuin "peruskoiralla".
Varmaan pitäisi ensin pohtia minkä kukakin lenkiksi määrittää? Otsikon lukiessani ajattelin, etten minäkään kyllä vie koiriani kuin kaksi kertaa päivässä lenkille. Ihan vain sen takia, etten osaa ajatella jotain korttelin kiertämistä tai vartin lähialueella pyörimistä varsinaisesti lenkiksi.
Lenkki tarkoittaa meillä aina ihan kunnollista, pidempikestoista ulkoilutusta ja nuo muut ovat niitä pikapissatuksia. Ja muutenkin, lenkkien keston ja kilometrien sijasta olisi hyvä tarkastella niiden sisältöä. Eli kuinka paljon koira pääsee päivässä toteuttamaan lajin ja rodun mukaisia tarpeitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avustajakoira on kyllä juurikin sen takia ihmisellä, että hän pääsee koiran avulla mm. ulos.
Koira tuo vaatteet/auttaa riisumiset, auttaa ovet auki/kiinni, helpottaa kulkemista tarvittaessa, nostelee tavarat, varottaa kohtauksista, painaa hissinappulat/liikennevalot jne.
Eli avustakoiralla voi olla paljon liikunnallisempi elämä, kuin "peruskoiralla".
Entä liikuntavammaisen avustajakoira?
Näkövammainenkaan ei pysty taluttamaan koiraa siten, että koira saa kikkailla ja pissailla. Sehän on töissä ja keskittyy avustamaan.
Kaksi kertaa päivässä on todella vähän. Itse kun asuin maalla, eli syrjässä metsässä, käytin töiden mukaan.
Pissilenkki tai jos vapaapäivä niin heti suoraan ulos kahvin jälkeen, noin 1-2 tuntia ulkona. Iltapäivästä pikapissa tai esim kesänä kaunis ilma niin mentiin metsäjärven rantaan, itse paistatin päivää ja uin koiran kanssa. Mökillä koira oli vapaana pihalla, oltiin siis hyvin metsässä ja koira pysyi pihalla. Joskus saattoi koko päivä vierähtää uiden, saunoen ja löhöten, välillä kuokittiin perunamaata. Talvella oli hieman erilaista mutta ulkona oltiin paljon. Illalla pikapissa ja kakka ja sitten nukkumaan.
Mutta huom, minulla olikin onneksi mökki joka kaukana ihmisasutuksista. Talvisin kaupungissa olikin eri asia mutta silti käytiin 1-2 h ulkosalla.
Koiraa on kyllä ikävä, se oli mun paras ystävä ja viisas kuin ihminen.
Koirille pitäisi kehittää tapa, millä voivat pissata halutessaan. Tällainen kulttuuri pitäisi saada koirien, ei ihmisten, takia.
Siis koiranvessa kuten kissalla
En kannata lattiakaivoon pissatusta