Uudet lapsilisen tulorajat 1.1.2015
Perheen koko 2. Bruttotulot, joilla saa täydet lapsilisät: 1 160,04 €. Bruttotulot, joilla ei saa lapsilisiä 2 413,35 €. Vähennysprosentti 11,5%.
Perheen koko 3. Bruttotulot, joilla saa täydet lapsilisät: 1 430,05 €. Bruttotulot, joilla ei saa lapsilisiä 2 963,36 €. Vähennysprosentti 9,4%.
Perheen koko 4. Bruttotulot, joilla saa täydet lapsilisät: 1 700,06 €. Bruttotulot, joilla ei saa lapsilisiä 3 524,50 €. Vähennysprosentti 7,9%.
Kommentit (50)
Höpö höpö.
Lapsilisien tarkoitus on tukea lapsiperheitä suhteessa lapsettomiin. Ap:n keksimässä "uutisessa" ei ole tätä otettu mitenkään huomioon.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:41"]
[/quote]
Itse tienaamme yhteensä 10800e/kk bruttona emmekä ole mielestäni kun keskituloisia. Merkittävämpäähän se netto on eikä brutto. Lainojenlyhennyksen ja laskujen jälkeen ei jää käytettäväksi kun vajaat kolme tonnia kuukaudessa misä pitää maksaa ruuat, lomamatkat, mökkimatkojen bensat ja lastenvahdit
[/quote]
Ai, että netto on se kun palkasta ensin vähennetään verot ja sitten vielä omat menot?
Lakkaa maksamasta lainanlyhennyksiä ja matkoja, niin sun logiikalla olet saanut palkankorotuksen.
[/quote]
Tuolla logiikalla (netto = brutto miinus verot ja omat menot) meillä kaikilla olisi hemmetin huono nettopalkka!
Hyvä idea muuten, itse asiassa "ehdotin" vähän vastaavaa täällä jokin aika sitten ;-) Mutta ap:n tulorajat ovat kyllä täysin epärealistiset ja naurettavat, noillahan lapsilisät menisivät täysin köyhäinavuksi. Mikä ei liene idea ollenkaan. Lisäksi kuukausittaiset tulorajat olisivat valvonnan kannalta täysi mahdottomuus, jos tulot vaihtelevat vähänkin esim. vuorolisien muodossa niin joka kuukausiko toimitettaisiin tulotositteet kelaan vai? Omassa ehdotuksessani olisi vuosittainen koko perheen tuloraja, joka vedettäisiin esim. 100 000 euron kohdalle. Eli mielestäni näillä tuloilla jo pitäisi pärjätä siten, että lapsilisiä ei tarvita.
Voiko tämä olla totta?
Siis että lapsilisiin olisi tulossa tulorajat?
Toivottavasti tulee, siinäpä hyvä keksintö..ja miellellään saisi alentua mitä useampia lapsia hankkii! Kaikki tuet vaan pois, kannatettavaa. Toivottavasti toteutuu niin ihmiset hankkisivat vain sen määrän lapsia kun pystyvät itse elättämään!
Meillä on lapsia.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2013 klo 12:41"]
Muuten ihan hyvä aloitus paitsi ihan perseestä nuo tulorajat. Jos nyt ajatellaan että keskituloinen palkansaaja on siinä 3000€/kk niin voidaan lähteä siitä että vasta kun perheen yhteiset tulot ovat yli 6000€ brutto lähdetään lapsilisiä vähentämään prosentuaalisesti.
[/quote]
Itse tienaamme yhteensä 10800e/kk bruttona emmekä ole mielestäni kun keskituloisia. Merkittävämpäähän se netto on eikä brutto. Lainojenlyhennyksen ja laskujen jälkeen ei jää käytettäväksi kun vajaat kolme tonnia kuukaudessa misä pitää maksaa ruuat, lomamatkat, mökkimatkojen bensat ja lastenvahdit
[/quote]
Höpö löpö, brutto on se mitä vertaillaan. Jokaisella voi olla omat juttunsa verotuksessa. Joku saa paljon vähennyksiä ja joku taas maksaa ylisuurella prosentilla jotta saa sitten palautuksia. No paljonko saatte netto VEROJEN jälkeen? Kuitenkin paljon enemmän kun se 6000€ brutto tienaava keskituloinen. En usko että noin paljon tienaava toi olla noin tyhmä että selittelee kuinka vähän jää lainanmaksun ja laskujen jälkeen elämiseen?
Mäkin voin selittää: kolmentonnin asuntolainan, tonnin autolainan ja muiden laskujen jälkeen jälkeen ei jää elämiseen enää paljon mitään.. Heh heh, missäköhän vika? Se minkä suuruisen asuntolainan ottaa tai paljon niitä LASKUJA ON on VAPAEHTOISTA. Kuten myös kaikki muut kulutustottumukset!
[/quote]
Otit sitten ton provon tosissasi? :D Kyllä aika helppoon näyttää osa AV-mammoista menevän! :D
Mitä tuo AV-mamma tarkoittaa? Lyhenne näyttää toistuvan useasti tällä keskustelupalstalla.
Minä olen sitä mieltä, että ihan hyvin voitaisiin mennä tuollaiseen tulorajasysteemiin. Eivät ne keski- ja hyvätuloiset ihan oikeasti tarvitse lapsilisiään. Ne voisi hyvin ohjata suoraan vaikka vanhusten- ja julkiseen terveydenhuoltoon.
Yhellä jää 3 TONNIA laskujen ja lainojen jälkeen. Me vasta siitä maksetaan ne j lainaa on yli 300k! Ruokaan ja bensaan (pitkät työmatkat molemmilla) jää viikolle noin 200e, joka sisältää myös vaate yms hankinnat! Vähän suhteellisuuden tajua kiitos!!
[/quote]
Lisään nyt vielä, että aika hömelö kommentti silti, kolme tonnia kuussa "pitää riittää" ruokiin ja lomailuun :). Useilla se riittää ihan kaikkeen, jopa säästöön muutenkin kuin lainan lyhennyksinä.
-39-