Osaatko sinä ajaa rampilta moottoritelle?
Ei siis noin kuten videolla. Moottoritien liikenteestä välittämättä hitaammalla vauhdilla sulkuviivan yli suoraan kylkeen.
Rampilta tulevalla on kolmio, hän väistää siis moottoritien liikennettä. Väistäisi myös sitä liikennettä joka siirtyy ajokaistalta erkanemiskaistalle. Kiihdytyskaistalla sovitetaan oma nopeus moottoritien liikenteen nopeuteen ja katsotaan sopiva väli mihin siirrytään.
Ainoa positiivinen asia oli se että rampilta tulija käytti sentään vilkkua. Tosin oli ilmeisesti ymmärtänyt senkin merkityksen väärin ja kuvitteli että vilkun käyttäminen siirtää väistämivelvollisuuden muille.
Kommentit (57)
Osa tuntuu ihan oikeasti kuvittelevan että jos he laittavat vilkun päälle, niin mottoritiellä ajavien pitää väistää heitä kun he tulevat rampista moottoritielle.
Yleensä siirtyminen onnistuu, mutta joskus tilaa ei anneta.
Sitten joutuu jopa pysäyttämään. Tylsää, mutta mieluummin niin kuin kolaria aiheuttamaan. Tossa pysähtelyssä on vaan se kurja puoli, että sitten pitää taas kiihdyttää mahdollisimman nopeasti nollasta sataseen. Kun perässä tullaan kuitenkin sitä satasta.
Onneksi mulle on näin käynyt vain kahdesti.
Sekin, että kiihdytyskaistalla olijoille annetaan tilaa vaihtamalla kaistaa vasemmanpuoleiselle kaistalle, on osasyy tähän. Itse en väistä, koska turha kaistanvaihto on kiellettyä ja ruuhka-aikoina mahdotontakin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:51"]
Yleensä siirtyminen onnistuu, mutta joskus tilaa ei anneta.
Sitten joutuu jopa pysäyttämään. Tylsää, mutta mieluummin niin kuin kolaria aiheuttamaan. Tossa pysähtelyssä on vaan se kurja puoli, että sitten pitää taas kiihdyttää mahdollisimman nopeasti nollasta sataseen. Kun perässä tullaan kuitenkin sitä satasta.
Onneksi mulle on näin käynyt vain kahdesti.
[/quote]
Pysäyttämään moottoritien rampille? Oletko tosissasi?
Autokoulussa opetettiin, että josset sä paina sinne motarille sataakahtakymppiä vaan tuut liian varovasti vaikka kaheksaakymppiä, niin ne takaa tulevat pasauttaa sun autos perään koska ne ajaa sitä sataakahtakymppiä ja sä ajat kaheksaakymppiä. Eli sinne pitää mennä hullun apinan raivolla ja liittyä sekaan armoa pyytelemättä vaikka ois vaan kymmenmetrinen rako mihin pääsee!
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:48"]
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa siirtyä moottoritielle.Monesti näkee,että vasta kiihdytyskaistan loputtua laitetaan vilkku ja katsotaan mahtuuko sekaan.
[/quote] Aivan. Se väli mihin aikoo mennä pitäisi olla arvioituna jo kiihdytyskaista alussa ja kiihdytyskaistalla sovitetaan nopeus liikennevirtaan ja sovitetaan sijainti siihen väliin mihin on menossa.
Ei tämä ole ihan helppoa, kyllä se vaatii kilometrejä alle että se onnistuu hyvin ja helpolla. Olen toiminut lapseni opetuslupaopettajana ja oli aika silmiä avaavaa huomata että kokemattomalle kuljettajalle on todella vaikea tehdä jotain juttuja, jotka on itselle ihan arkipäiväisiä suorituksia. Tämä rampilta liikennevirtaan on yksi näitä asioita, jotka vaativat vuosien harjoittelun ennen kuin ne osaa.
Hieman ymmärrystä kokemattomia kuskeja kohtaan.
Tottakai olen. Jos ei motarille pääse mihinkään väliin, niin pakkohan se on pysäyttää. Tulen kolmion takaa, joten mulla on siihen lakisääteinen pakko.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:51"]
Yleensä siirtyminen onnistuu, mutta joskus tilaa ei anneta.
Sitten joutuu jopa pysäyttämään. Tylsää, mutta mieluummin niin kuin kolaria aiheuttamaan. Tossa pysähtelyssä on vaan se kurja puoli, että sitten pitää taas kiihdyttää mahdollisimman nopeasti nollasta sataseen. Kun perässä tullaan kuitenkin sitä satasta.
Onneksi mulle on näin käynyt vain kahdesti.
[/quote]
Pysäyttämään moottoritien rampille? Oletko tosissasi?
[/quote]
Jaahas taas näitä. Ei tollasta autokoulua ole missään. Lopputili tulisi pian.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:54"]
Autokoulussa opetettiin, että josset sä paina sinne motarille sataakahtakymppiä vaan tuut liian varovasti vaikka kaheksaakymppiä, niin ne takaa tulevat pasauttaa sun autos perään koska ne ajaa sitä sataakahtakymppiä ja sä ajat kaheksaakymppiä. Eli sinne pitää mennä hullun apinan raivolla ja liittyä sekaan armoa pyytelemättä vaikka ois vaan kymmenmetrinen rako mihin pääsee!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:51"]
Yleensä siirtyminen onnistuu, mutta joskus tilaa ei anneta.
Sitten joutuu jopa pysäyttämään. Tylsää, mutta mieluummin niin kuin kolaria aiheuttamaan. Tossa pysähtelyssä on vaan se kurja puoli, että sitten pitää taas kiihdyttää mahdollisimman nopeasti nollasta sataseen. Kun perässä tullaan kuitenkin sitä satasta.
Onneksi mulle on näin käynyt vain kahdesti.
[/quote]
Jos käy niin että moottoritielle ei tosiaan ole tilaa mennä, niin silloin on tietysti pakko pysähtyä odottamaan, mutta se pysähtyminen pitää tehdä kiihtytyskaistalle mahdollisimman aikaiseen vaiheeseen, jotta jää tilaa kiihdyttää vauhti sopivaksi kun se sopiva rako näkyy.
Se on karmein tilanne jos pysähtyy kiihdytyskaistan lopuunn, käytännössä siitä pääsee liikkeille vasta kun ruuhka-aika menee ohi.
En muista että olisi koskaan ollu sellaista tilannetta eti olisi päässyt normaalisti liikennevirtaan. Tosin joskus on käynyt niin että taakse jäävä on yrittänyt kiihdyttää niin että kyseiseen väliin ei mahdu. Silloin on jatkettu piennarta ja pakotettu hänet väistämään tai jättäydytty hänen taakseen.
Niin on myös käynnyt että edellä menevä on körötellyt neljää kymppiä kohti rampin loppua, joten olen suosiolla pysähtynyt rampi alkuun odottamaan että miten käy ja että tuo tientukko menee ensin pois edestä ja sen jälkeen olen normaalisti kiihdyttänyt moottoritielle.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:53"]
Pysäyttämään moottoritien rampille? Oletko tosissasi?
[/quote] Pakkohan se on jos ei oikeasti ole tilaa. Vai mitä sinä teet? Silmät kiinni ja ratti vasemmalle ja katostaan että osuuko mihinkään vai ei?
Jos joutuu pysähtymään niin se pitää tehdä rampin alkuun. Usein riittää että hidastaa alussa ja kiihdyttää sen jälkeen taaempana olevaan sopivaan väliin.
Mulle opetettiin,että vilkku hyvissä ajoin päälle,ettei tarvitse motarille mentäessä keskittyä vilkkuun.Hyvissä ajoin pälyillään saapuvaa liikennettä,vähän näkee onko tulossa ketään,rekkoja,vai pitkä litanja henkilöautoja.Kunnon kaasutus ja hyvin menee.Kortti ollut vuoden,eikä mitään ongelmaa vielä.Hyvä opettaja oli ja liityttiin motarille yhden tunnin aikana niin monesti,että se idea meni mulla kaaliin.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:00"]
Jaahas taas näitä. Ei tollasta autokoulua ole missään. Lopputili tulisi pian.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 08:54"]
Autokoulussa opetettiin, että josset sä paina sinne motarille sataakahtakymppiä vaan tuut liian varovasti vaikka kaheksaakymppiä, niin ne takaa tulevat pasauttaa sun autos perään koska ne ajaa sitä sataakahtakymppiä ja sä ajat kaheksaakymppiä. Eli sinne pitää mennä hullun apinan raivolla ja liittyä sekaan armoa pyytelemättä vaikka ois vaan kymmenmetrinen rako mihin pääsee!
[/quote]
[/quote]
Ei oo enää. Ennen oli. Tikkurilan autokoulu oli nimi.
Helsingissä tietä annetaankin, mutta muualla Suomessa ei valitettavasti niin hyvin ole. Helsingissä vilkku tarkoittaa että mä tuun täältä nyt. Muu liikenne tekee tilaa. Mutta Tampereella, Turussa, Oulussa ja Jyväskylässä tilanne onkin toinen.
Mullakin on kortti ollut kymmenisen vuotta ja ajelen 20000km vuodessa. Silti noi pari kertaa on käynyt ettei mihinkään väliin oo päästetty. En ole loppuun asti päästellyt, mutta siihen puoliväliin. Kiihdytyskaistan alkuun olisi vaikea jättää, koska sieltä näkyvyys joskus huono. Joka tapauksessa sitten kun se väli tulee, on kiihdytettävä turhan nopeasti.
360 000 ajokilometriä takana henkilöautolla ja 25 000 moottoripyörällä useissa kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla (aasia ja eurooppa) ja koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan, että olisi pitänyt pysähtyä rampille. Ei kertaakaan, ei minkäänlaisessa ruuhkassa. Ja voin kertoa, että nämä Suomen "ruuhkat" eivät ole mitään verrattuna esim. ruuhkiin Pekingissä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:14"]
360 000 ajokilometriä takana henkilöautolla ja 25 000 moottoripyörällä useissa kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla (aasia ja eurooppa) ja koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan, että olisi pitänyt pysähtyä rampille. Ei kertaakaan, ei minkäänlaisessa ruuhkassa. Ja voin kertoa, että nämä Suomen "ruuhkat" eivät ole mitään verrattuna esim. ruuhkiin Pekingissä.
[/quote] Minulla on kilometrejä takan yli tuplat mitä sinulla, mutta enimmäkseen Suomessa. Kerran muistelisin että olen joutunut pysähtymään moottoritien rampille ja silloin syynä oli se että edellä menevä oli menossa noin neljää kymppiä ruuhkaiselle motarille, en voinut mennä liikenneviraan hänen perässään, joten odotin että hän menee ensin pois edestä että minulla on tilaa kiihdyttää.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:14"]
360 000 ajokilometriä takana henkilöautolla ja 25 000 moottoripyörällä useissa kaupungeissa Suomessa ja ulkomailla (aasia ja eurooppa) ja koskaan ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan, että olisi pitänyt pysähtyä rampille. Ei kertaakaan, ei minkäänlaisessa ruuhkassa. Ja voin kertoa, että nämä Suomen "ruuhkat" eivät ole mitään verrattuna esim. ruuhkiin Pekingissä.
[/quote] Minulla on kilometrejä takan yli tuplat mitä sinulla, mutta enimmäkseen Suomessa. Kerran muistelisin että olen joutunut pysähtymään moottoritien rampille ja silloin syynä oli se että edellä menevä oli menossa noin neljää kymppiä ruuhkaiselle motarille, en voinut mennä liikenneviraan hänen perässään, joten odotin että hän menee ensin pois edestä että minulla on tilaa kiihdyttää.
[/quote]
Mulla on noissa tilanteissa tapana hidastaa jo ennen ramppia, kun näkee että siellä on joku hitaampi edessä. Jätän reilusti tilaa, niin voin itse kiihdyttää normaalisti, eikä tarvitse pysähtyä. Jos edelläajava pysähtyy kokonaan rampin päähän, menen reippaasti ohi ja liikenteen sekaan jo kiihdytyskaistan puolivälissä.
En näe mitään syytä tuossa tilanteessa pysähtyä itsekin ja tukkia liikennettä vielä pahemmin, sillä voi olla että edellä ajavalla hitalla on auto vaikka hajonnut, eikä aikomustakaan liittyä sinne motarille.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:35"]
En näe mitään syytä tuossa tilanteessa pysähtyä itsekin ja tukkia liikennettä vielä pahemmin, sillä voi olla että edellä ajavalla hitalla on auto vaikka hajonnut, eikä aikomustakaan liittyä sinne motarille.
[/quote] Kuinka paljon hitaampaa ajat, jos edessä toinen ajaa neljää kymppiä? Vaikka ajaisit kahta kymppiä, niin hän ei ehdi niin kauas että sinulle jäisi tilaa kiihyttää sataankahteenkymppiin, käytänössä on pakko pysähtyä, jos ei halua vetää riskillä.
[quote author="Vierailija" time="17.10.2013 klo 09:12"]
Helsingissä tietä annetaankin, mutta muualla Suomessa ei valitettavasti niin hyvin ole. Helsingissä vilkku tarkoittaa että mä tuun täältä nyt. Muu liikenne tekee tilaa. Mutta Tampereella, Turussa, Oulussa ja Jyväskylässä tilanne onkin toinen.
Mullakin on kortti ollut kymmenisen vuotta ja ajelen 20000km vuodessa. Silti noi pari kertaa on käynyt ettei mihinkään väliin oo päästetty. En ole loppuun asti päästellyt, mutta siihen puoliväliin. Kiihdytyskaistan alkuun olisi vaikea jättää, koska sieltä näkyvyys joskus huono. Joka tapauksessa sitten kun se väli tulee, on kiihdytettävä turhan nopeasti.
[/quote]
Vaatii tilanneälyä myös motarilla ajajilta jotta liikenne sujuis.. Monesti huomaa että vaikka ohituskaista olisi tyhjä, motarilla ajaja ei siirry sinne tehden tilaa rampilta tulijalle. Itse AINA seuraan liikennette vaikka olisin kuinka etuajo-oikeutetulla tiellä.. Eli jos huomaan että rampilta tulijoita on, siirryn ohituskaistalle mikäli on siellä tilaa. Samoin kyllä annan tilaa ruuhkassakin.
Espanjassa rampiltatulijoilla on usein STOP. Ja siitä pitää lähteä motarille muiden autojen sekaan, ja helposti pääsee koska siellä autoilijat ottavat muut huomioon ja siirtyvät ohituskaistalle jotta rampilta tulija pääsee liikkeelle.
Mä kans jätän aina kunnon kiihdytysvälin edellä ajavaan eikä koskaan ole tarvinnut pysähdellä. Ajan 40 tkm vuodessa, myös mp. Olen huomannut että suurimmat ongelmat on aina puskurissa roikkujalla.
Joillekkin tuntuu olevan ylivoimaisen vaikeaa siirtyä moottoritielle.Monesti näkee,että vasta kiihdytyskaistan loputtua laitetaan vilkku ja katsotaan mahtuuko sekaan.