Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä koiraroduista et pidä?

Vierailija
11.09.2013 |

Minä yleensä en välitä isoista roduista jotka ovat suden tai muun raatelijan näköisiä (rottis, saksanpaimenkoira jne) liian laiha lyhytkarvainen koira ei miellytä silmää (vinttikoirat esim) Yleensä kaikki isot rodut ovat mulle no no koska ne näyttävät mun silmissä lähinnä hyötyeläimiltä (lehmä)...

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaksi jalostetut lättänaamat mulkosilmät on puistattavia. Niillä on niin monenlaisia terveysongelmia, että omistajan rooli on lähinnä omaishoitaja. Ja eläinlääkäriketjut rikastuvat. Minkäs se koira asialle voi, joten en inhoa mitään koiraa. Lähinnä ajattelen pahaa omistajasta, jonka mielestä on okei tuottaa maailmaan sairaita kärsiviä koiria koska ne on hassun näköisiä.

Vierailija
62/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään rotua kokonaisuudessaan en varsinaisesti inhoa mutta joissain roduissa on tullut keskimääräistä enemmän vastaan ei-miellyttäviä yksilöitä. Pienistä koirista mäyräkoirat ovat monesti olleet aggressiivisia, äänekkäitä ja pomottavia. Suurista roduista belgianpaimenkoira malinoisit ovat vaikuttaneet heikkohermoisilta ja arvaamattomilta, ja suursnautserit arvaamattomilta ja hyökkääviltä. En tiedä, onko näiden rotujen jalostuksessa joitain laajemmalle levinneitä ongelmia vai onko kyse ollut vain huonosti koulutetuista rotujensa edustajista.

Minulla myös suursnautsereista huonoja kokemuksia. Todella arvaamattoman oloisia yksilöitä on tullut vastaan enkä sellaista ikinä suosittelisi esim. lapsiperheeseen. Toki koulutus vaikuttaa aina, mutta nämäkin koirat sellaisia, joita omistajat vieneet näyttelyihin ym. koiraharrastusta, ettei ihan uuvatteja koirien kanssa olla.

Sitten surku ja pahamieli näiden lyttynokkaisten ja luustovikaisten koirien takia :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kaikista koirista, mutta jaksan aina ihmetellä miksi joku ottaa taistelukoirarotuisen?

Nehän ei ole kauniita missään nimessä (pitbull, amstaffi) ja valitettavan harvoin tervepäisiä. Taistelut on kielletty. Niin miksi?

Itse asiassa nää on aika usein tervepäisiä ja niillä on hyvä hermorakenne, mutta näitä menee niin paljon väärille omistajille, että niistä tulee sekopäitä.

Kun sitten vertaa vaikka moniin paimeniin, joilla on jo ihan geeneissä niin huonoa hermorakennetta, mihin ei auta mikään koulutus. Nää on niitä pelkopurijoita. 

Vierailija
64/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vain harvoista koirista, suurin osa haisee älyttömän pahalta, kuolaa, haukkuu, vouhkaa, hyppii päälle, yrittää nuolla yms. Jotkut yksilöt on ihan ok. Erityisesti videolla kun joko ovat söpöjä tai hauskoja. Monet koirat on myös tosi rumia. Lapinkoirat ja Suomenpystykorvat on kyllä nättejä.

Vierailija
65/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kaikista koirista, mutta jaksan aina ihmetellä miksi joku ottaa taistelukoirarotuisen?

Nehän ei ole kauniita missään nimessä (pitbull, amstaffi) ja valitettavan harvoin tervepäisiä. Taistelut on kielletty. Niin miksi?

Itse asiassa nää on aika usein tervepäisiä ja niillä on hyvä hermorakenne, mutta näitä menee niin paljon väärille omistajille, että niistä tulee sekopäitä.

Kun sitten vertaa vaikka moniin paimeniin, joilla on jo ihan geeneissä niin huonoa hermorakennetta, mihin ei auta mikään koulutus. Nää on niitä pelkopurijoita. 

Kyllä olen nähnyt taisteluroduissa paljon enemmän huonoa hermorakennetta ja aiheutettuja vaaratilanteita kuin paimenissa. Paimenien kanssa pärjää vaan jämäkyydellä ja kovalla työllä, noiden entisten taistelukoirien kanssa pitää lisäksi ennakoida, järjestellä ja lukea koiraa, ja siitä huolimatta voi tulla tapaturmia. Huono käytös voi tulla täysin yllätyksenä omistajalle.

Vierailija
66/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taistelukoirat.

Dalmatialaiset, snautserit, karvattomat. Partaterrierit. En hankkisi myöskään nöffiä tai barhandilaista kuolan takia.

Itselläni siisti, helppohoitoinen suden näköinen kiltti koira.

Vierailija
67/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin käsittämätön argumentti, jossa yritetään vaan syyttää muita rotuja taistelukoirien vaarallisuudesta.

Yhtä hyvin paimenkoirilla voi olla hyvä hermorakenne geeniperimässä. Käyttökoiralla pitää olla.

Ja niin, paimenkoiralla sentään on käyttötarkoitus. Mitäs teet pitillä? Pelottelet naapureita?

Vierailija
68/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olen nähnyt taisteluroduissa paljon enemmän huonoa hermorakennetta ja aiheutettuja vaaratilanteita kuin paimenissa. Paimenien kanssa pärjää vaan jämäkyydellä ja kovalla työllä, noiden entisten taistelukoirien kanssa pitää lisäksi ennakoida, järjestellä ja lukea koiraa, ja siitä huolimatta voi tulla tapaturmia. Huono käytös voi tulla täysin yllätyksenä omistajalle.

Voi olla näinkin. Mun oma "otanta" on aika iso, mutta toisaalta sellaisista piireistä, että näiden koirien kanssa oikeasti harrastetaan ja niiden ohjaajat on hyviä. 

Ja siellä harrastajapiireissä on yksikin hyvä ystäväni, joka on joutunut lopettamaan kaksi hollanninpaimenkoiraa, koska nää koirat eivät vain pystyneet elämään pelkotilojensa kanssa. Kyse ei edes ole ollut siitä, että ne olisivat olleet välttämättä varsinaisesti agressiivia. Nostan hattua näiden koirien omistajalle, joka ymmärsi koirien parhaan. Hänellä oli myös 30 vuoden kokemus palveluskoirarotuisita koirista (on ollut saksalaisia, belgialaisia ja hollantilaisia).

Vierailija
69/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin käsittämätön argumentti, jossa yritetään vaan syyttää muita rotuja taistelukoirien vaarallisuudesta.

Yhtä hyvin paimenkoirilla voi olla hyvä hermorakenne geeniperimässä. Käyttökoiralla pitää olla.

Ja niin, paimenkoiralla sentään on käyttötarkoitus. Mitäs teet pitillä? Pelottelet naapureita?

Äh, tää nettikeskustelu on joskus niin turhauttavaa. En tarkoittanut, että KAIKKI paimenet on hermoheikkoja pelkopurijoita. Tuntemani amstaffit ja staffit on kaikki olleet tosi kivoja koiria. En tunne kuin yhden pitbullin. Se on väärissä käsissä ja sitä mä pelkään.

Vierailija
70/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla näinkin. Mun oma "otanta" on aika iso, mutta toisaalta sellaisista piireistä, että näiden koirien kanssa oikeasti harrastetaan ja niiden ohjaajat on hyviä. 

Ja siellä harrastajapiireissä on yksikin hyvä ystäväni, joka on joutunut lopettamaan kaksi hollanninpaimenkoiraa, koska nää koirat eivät vain pystyneet elämään pelkotilojensa kanssa. Kyse ei edes ole ollut siitä, että ne olisivat olleet välttämättä varsinaisesti agressiivia. Nostan hattua näiden koirien omistajalle, joka ymmärsi koirien parhaan. Hänellä oli myös 30 vuoden kokemus palveluskoirarotuisita koirista (on ollut saksalaisia, belgialaisia ja hollantilaisia).

Ainahan noita sattuu, mutta se ei ole kattava otanta koko rodusta ja rohkeita, hyvähermoisia koiria on sitten vastapainoksi. Varsinkin käyttölinjoissa, joita myös itse harrastan. Harmillista että samalle omistajalle sattuu kaksi tuollaista koiraa tuolla kokemuksella, olivatko samasta pentueesta?

Taistelurodut on tasaisemmin aikapommeja, ja kun niillä ei edes tee mitään.

Vierailija
71/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää noutajia, niistä saa jotenkin tylsämielisen vaikutelman. Ehkä poikkeuksena jotkut oikeasti työlinjaiset noutajat, mutta siis sellaiset sohvaperunakultsut ja -labukat.

Tykkään klassisista palveluskoirista ja terriereistä. Sellaisista nyrkillätapettavista seurakoirista en pidä (yorkki, chihu), mutta esim. jo työkäyttöön kehitetyt pienet terrierit ovat mainioita, samoin kääpiösnautserit.

Pitbull-tyyppisiä koiria en inhoa, mutta ihmiset, jotka sellaisen itselleen kotiinsa syystä x tarvitsevat, koen vaistomaisesti jotenkin vastenmielisiksi. Sama kyllä pätee kaikenlaisiin munanjatkerotuihin, joita hankitaan muusta syystä kuin aidosti harrastuskäyttöön. Tai siis ihan mihin tahansa rotuihin, jotka on jalostettu työkäyttöön, olipa kyse huskysta tai bordercolliesta. Tekee pahaa nähdä sellaisia puhtaasti sohvaperunan asemaan pakotettuina.

Kiva, kun kirjoitit tän mun puolesta.

Mä en mitään varsinaisesti _inhoa_, mutta en ikinä ottaisi itselleni noutajaa tai spanielia.  Kutsun tätä FCI-ryhmää "iloa vailla älyä" -ryhmäksi. Tietenkään kaikki ei ole niin mustavalkoista. Olen tavannut tosi päteviä kiharoita, novascotiannoutajia ja flättejä. Totuus kuitenkin on, että nää koirat on jalostettu noutamaan saalis. Siihen ei tarvita hirveästi hoksottimia.

Valkoiset pumpulipallot on myös nou-nou.

Olen terrieri-ihminen, mutta toisaalta pikkuterrierit (esim jackrusselit) ei ole mun juttu. Koiraa hankittaessa mietittiin cairnia tai westietä, mutta päädyttiin glen of imaalinterrieriin. Myös muut lyhytjalkaiset terrierit viehättää - skotit, sealyhamit ja ceskyt. 

Onhan se kuitenkin niin että noutajat ja spanielit ovat älyttömän älykkäitä oppimaan aivan kaiken muunkin kuin noutamisen ja vapaana ollessaan vertaansa vailla seurallisuudessaan. Itselläni kun oli russeli niin olihan se nakkijalkoineen avuton kulkija talvella. Myös huomattavasti huonompi oppimaan asioita kuin esim spanieli.

Vierailija
72/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään rotua kokonaisuudessaan en varsinaisesti inhoa mutta joissain roduissa on tullut keskimääräistä enemmän vastaan ei-miellyttäviä yksilöitä. Pienistä koirista mäyräkoirat ovat monesti olleet aggressiivisia, äänekkäitä ja pomottavia. Suurista roduista belgianpaimenkoira malinoisit ovat vaikuttaneet heikkohermoisilta ja arvaamattomilta, ja suursnautserit arvaamattomilta ja hyökkääviltä. En tiedä, onko näiden rotujen jalostuksessa joitain laajemmalle levinneitä ongelmia vai onko kyse ollut vain huonosti koulutetuista rotujensa edustajista.

Minulla myös suursnautsereista huonoja kokemuksia. Todella arvaamattoman oloisia yksilöitä on tullut vastaan enkä sellaista ikinä suosittelisi esim. lapsiperheeseen. Toki koulutus vaikuttaa aina, mutta nämäkin koirat sellaisia, joita omistajat vieneet näyttelyihin ym. koiraharrastusta, ettei ihan uuvatteja koirien kanssa olla.

Sitten surku ja pahamieli näiden lyttynokkaisten ja luustovikaisten koirien takia :(

Olen todella suuri suursnautseri fani ja itselläni on snautseri. Näillä roduilla on valtava vahtivietti ja kaikki suursnautserit on vieraita kohtaan asenteella "tästä ei yksikään kulje, ennenkuin isäntä on asian tsekannut". Omankin koirani vahtihaukku on sellainen, että en vieraana varmasti tulisi ovesta enenkuin koira on muissa tiloissa. Vahtivietti on niin selkäytimessä, että koira alkaa murista kun tiellä kävelee ihmiset ohi.

Tästä huolimatta on vieraita kohtaan ystävällinen ja avoin, kun sisälle pääsevät. Lasten kanssa todella luotettava, kuin jäyhä jököttäjä. Myöskään hampaita ei ole keneenkään käyttänyt ja tämän koiran kohdalla se tuntuisi todella vieraalle ajatukselle, vaikka eläin onkin.

Vierailija
73/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi kirjoittaa niinpäin että mistä pidän.

Koiralla pitää olla sopivan pitkä karva ja pohjavilla. Pystyt korvat ja häntä mielellään kiertävä, mutta voi olla suorakin.

Riittävän suuri.

Joten, ulkonäöltään Suomen pystykorva, karjalankarhukoira, saksanpaimenkoira, lapinkoira jne.

Vierailija
74/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaaksi jalostetuista en pidä.

Käytännössä en kestäisi kotona sellaista koiraa, joka koko ajan kulkisi perässä. Alaskanmalamuutti on minusta kunnon koiran näköinen ja oloinen, mutta en sellaistakaan ottaisi.

Vierailija
75/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta amstaffi on sekä kaunis että hieno koira ja juuri tuolla ruskea-valkoisella  värityksellä, aivan ihana.

https://www.instagram.com/p/BkkTzHbA5I8/

Vierailija
76/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taistelukoirat.

Dalmatialaiset, snautserit, karvattomat. Partaterrierit. En hankkisi myöskään nöffiä tai barhandilaista kuolan takia.

Itselläni siisti, helppohoitoinen suden näköinen kiltti koira.

Kyllä nämä snautseripojat vievät ainakin minun sydämen täysin.

https://www.facebook.com/makkosenpojat/photos/a.1128387563961141/219320…

Vierailija
77/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän kaikista koirista mutta olen todella tarkka siitä millaisen itselleni otan.

Vierailija
78/83 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räksyttävistä, säheltävistä, hyppivistä ja kuolaavista. Enkä myöskään tappajakoirista. 

En tiedä mitä tarkoitat tappajakoirilla mutta mikään koira ei ole agressiivinen ellei siitä tehdä sellaista. Koiran agressiivisuus johtuu kasvattajasta.

Vierailija
79/83 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räksyttävistä, säheltävistä, hyppivistä ja kuolaavista. Enkä myöskään tappajakoirista. 

En tiedä mitä tarkoitat tappajakoirilla mutta mikään koira ei ole agressiivinen ellei siitä tehdä sellaista. Koiran agressiivisuus johtuu kasvattajasta.

Väärin. Aggressiivisuutta voi tulla tietyistä roduista esille eikä sille mahda mitään.

Vierailija
80/83 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet koirat, terrierit/chihut ja pilalle jalostetut lyttynaamat/ulkonevat silmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän