Lopetin meikkaamisen kun tajusin etten hyödy siitä yhtään millään tavalla
Tai no lähes lopetin, edelleen laitan meikkipuuteria nenään jos se on punainen, kiiltävä ja ihohuokoset paistaa hirveästi. Ja huulirasva saattaa olla sävyttävä.
Aiemmin meikkasin lähes päivittäin ja koin sen jonkinlaisena pakkona, etten kehtaa olla meikkaamatta, kun olen niin ”hirveän” näköinen.
Koronakevään aikana meikkaaminen jäi ja sittemmin alkoi tuntua täysin turhalta ja typerältä ja oikeastaan arvojeni vastaiselta.
Mietin sitä, että moniko on kyseenalaistanut sitä, että miksi ihmeessä naisen pitäisi meikata kelvatakseen siinä missä miesten ei? En halua pönkittää sellaista ideologiaa enää yhtään joten en aio enää meikata yhtään missään tilanteessa.
Nelikymppiseksi piti elää jotta tajusin tämän.
Kommentit (95)
Ohoh menipäs tämä aihe tunteisiin joillakin. Musta ap:lla on oikein hyvä pointti, vaikka saattoi sen ilmaista vähän kärkkäästi. Itsekin huomasin meikkaamisen vähentyneen kuin itsestään yhdessä vaiheessa. En tietenkään pidä heitä, jotka tykkäävät meikata päivittäin, mitenkään pinnallisempina tai huonompina (ja osan työssä se on suotavaa), mutta musta pitäisi olla ihan yhtä ok myös olla meikkaamatta. Niin naisten kuin miestenkin. Lisäksi siinä voi säästää, sillä meikit maksavat jonkin verran.
Mä käytän nykyään lähinnä luonnonkosmetiikkaa. Käytän arjessa lähinnä joskus meikkivoidetta ja sävytettävää huulikiiltoa/rasvaa. Joskus saatan laittaa ripsiväriä. Juhliin meikkaan enemmän. Tämä säästää aikaa ja rahaa. Liikun paljon luonnossa ja työni on ulkoiluun liittyvää, missä on se ja sama, onko meikkiä vai ei. Ihan hyvä kyseenalaistaa näitä juttuja ja miettiä, onko joku asia, mitä on ennen tehnyt, välttämättömyys itselle. Mutta siis jos itse pitää meikkaamisesta ja osa on siinä tosi taitaviakin, se on täysin fine.
Olen taiteilija, joten tavallaan nautin naamani ”maalaamisesta”, taideteoksen tekemisestä. Parhaimmillaan meikkaaminen on ollut minulle roolileikki. Saa kerrankin olla joku ihan muu. Olen itsevarmimmillani kun näytän drag queeniltä ja muut kauhistelee.
Mitä tulee arkimeikkiin niin olen ollut koko ikäni todella laiska meikkaaja. Teininä koin painetta tehdä jotain naamalleni kouluun mennessä, joten kajaalilla pandasilmät, ja myöhemmin sheivasin kulmakarvat ja piirsin oikein vihaiset viivat tilalle. (huh) Siitä eteenpäin tälläydyin vain tärkeitä tapahtumia varten, ja silti onnistuin enimmäkseen näyttämään epäedustavalta kun ei ollut aikaa huolehtia siitä meikistä pitkin päivää. Jossain vaiheessa ajattelin että hyvään elämään kuuluu joku meikkirutiini, mutta en koskaan päässyt ostoslistan tekemistä pidemmälle.
Koko ikäni olen elänyt uskoen että olen ruma (kiitos vihamielisen ympäristön ja siitä johtuvien mielenterveysongelmien), ja että meikin voimalla voin olla edes hetken ihan sievä. Olen nyt 27v ja vastikään avioliiton päätyttyä ymmärtänyt ettei minun tarvitse miellyttää täällä ketään, ja minulla on hyvä ja itsevarmempi olo kun ei tarvitse varoa omaa namaa ja tiirailla peiliä että onko meikit levinnyt. Muutenkin olen alkanut elämään omien arvojeni mukaisesti, eikä muiden mielipiteet vaikuta siihenkään miten pukeudun, mitä teen hiuksilleni, mitä ostan tai otanko osaa sosiaalisiin tilanteisiin. En enää etsi parisuhdettakaan elämääni, mutta jos sellainen on tullakseen niin saavat sitten sen meikittömän tavis minän - joka on muuten aika hyvä tyyppi. Ai mitä? Että itsekehu haisee? Epävarmuus haisee kauemmas! 😉
Tännehän on tullut oikeasti hyviä kommentteja. Aloitukseni kärkäs sävy johtui ihan siitä, että ulkonäköpaineista irtisanoutuminen on mulle vielä ihan tuore asia niin ehkä ymmärrettävästi olen vielä hieman epävarma mitä peitän kärkevyydellä aiheeseen liittyen. Ap
Sama mutta pidän kyllä edelleen erittäin korkeita piikki korkokenkiä, ne kun ovat niin mukavat kävellä
T: Feministi
Hieno juttu ap sulle. Itse olen alkanut meikkaamaan enemmän vanhemmiten, koska olen paremman näköinen meikattuna. Tarvitsen ehkä aamuisin sen boostin peilistä, että wau, hyvältä näyttää, ei kun töihin.
En jaksa korjailla päivän mittaan, joten illalla naama kiiltää ynnä muuta, mutta sen aamun hyvän fiiliksen takia jaksan pakkeloida.
Vierailija kirjoitti:
Olet jo tuossa iässä menettänyt markkina-arvosi, joten meikkaamisella ei tosiaan ole suurempaa merkitystä enää.
'Lipstick on a pig'
Aivan ja sehän on pelkästään mahtavaa, koska en ota osaa mihinkään markkinoille edes enää!
Ap
Lopetin jo teininä ennenkuin aloitonkaan. Tai no alkuun vähän kokeilin ripsaria ja puuteria. Sitten annoin olla, ei ollut minun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio jättää viljoja koska tykkään niiden mausta ja entisenä syömishäiriöiden haluan pitää ruokavalion mahdollisimman vapaana ja monipuolisena.
Meikkaamattomuuden pointti on sanoutua kokonaan irti ulkonäkökeskeisyydestä. Miksi minun pitäisi nähdä yhtään vaivaa sen eteen, että näyttäisin joltain? Puuteri nenässä on samalla aurinkosuoja, kuten myös huulirasva, joten voi sanoa että ne pysyvät terveyssyistä. Aurinkovoide naamassa aiheuttaa minulle välittömästä finnejä, puuteri aurinkosuojalla ei.
Ap
Kai sä tajuat että sitä puuteria pitäisi laittaa ihan tolkuton määrä, että se toimisi aurinkosuojana? Kosmetiikan spf on lähinnä mainoskikka, koska kukaan ei yleensä käytä tuotetta niin paljon. Aurinkosuojavoiteita on taas paljon erilaisia erilaisilla inci-listoilla. Kaikki eivät tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio jättää viljoja koska tykkään niiden mausta ja entisenä syömishäiriöiden haluan pitää ruokavalion mahdollisimman vapaana ja monipuolisena.
Meikkaamattomuuden pointti on sanoutua kokonaan irti ulkonäkökeskeisyydestä. Miksi minun pitäisi nähdä yhtään vaivaa sen eteen, että näyttäisin joltain? Puuteri nenässä on samalla aurinkosuoja, kuten myös huulirasva, joten voi sanoa että ne pysyvät terveyssyistä. Aurinkovoide naamassa aiheuttaa minulle välittömästä finnejä, puuteri aurinkosuojalla ei.
Ap
Kai sä tajuat että sitä puuteria pitäisi laittaa ihan tolkuton määrä, että se toimisi aurinkosuojana? Kosmetiikan spf on lähinnä mainoskikka, koska kukaan ei yleensä käytä tuotetta niin paljon. Aurinkosuojavoiteita on taas paljon erilaisia erilaisilla inci-listoilla. Kaikki eivät tuki.
En ole tajunnut ettei se suojaa yhtään. No, myönnän käyttäväni muutaman sekunnin päivässä siihen että laitan vähän sitä meikkipuuteria ja huulikiiltoa. En usko että niin vähäisestä panostuksesta ulkonäköön annan itsestäni ulkonäkökeskeistä vaikutelmaa tai että osallistun johonkin markkina-arvokisaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole tajunnut ettei se suojaa yhtään. No, myönnän käyttäväni muutaman sekunnin päivässä siihen että laitan vähän sitä meikkipuuteria ja huulikiiltoa. En usko että niin vähäisestä panostuksesta ulkonäköön annan itsestäni ulkonäkökeskeistä vaikutelmaa tai että osallistun johonkin markkina-arvokisaan. Ap
Siis käytän niitä vähän siksi että mielestäni näytän sitten vähän paremmalta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sama!
Meikkasin päivittäin varmaan 20 vuotta. Olin silloin paljon nätimpi ilman meikkiä kuin nyt.
Juhlia lukuun ottamatta en meikkaa enää mitenkään, vaikka meikillä saisi kyllä ihmeitä aikaan. Mutta mitä varten? En oikeastaan juuri nyt keksi edes hyvää syytä meikata. Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että mulla ei ole meikkiä, se on hänen asiansa, ei minun.
Meikkaamattomuus ei liity koronaan vaan jo kauan ennen sitä muuttuneeseen juurevaan, ekohenkiseen elämäntapaani. Ainakin osittain. Osittain myös ajankäyttöön. En jaksa nutata peilin edessä turhaan. (Jos jotakuta kiinnostaa: miehelleni on aivan sama, meikkaanko vai en.)