Lyhyempi työaika!!Sanna on paras!
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Siinä voisi työantaja hämmentyä, kun porukat tekisi ihan saman verran töitä kuin ennenkin.
Uskon, että toimistotyössä kävisi näin. Ei vain jaksa keskittyä 8 tuntia putkeen, vaikka kuinka tekisi töitä tunnollisesti koko ajan. Suorittavassa työssä ehkä on eri asia.
T. Toimistotyöläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua lyhyempää työaikaa.
Tarvitsen kaikki rahat jotka työstäni tienaan. On asuntolainaa maksettavana niin paljon, ettei sitä kuuden tunnin palkoilla pois makseta.
Nämä politikothan lupaa ettei ansiotaso laske. Ja sitten kuvitellaan, että firmat palkkais lisää ihmisiä. Uskokoon ken tahtoo
Pakkohan niiden on palkata että työt tulee tehdyksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihanaa. Pieni palkka ei haittaisi, kun elämälle jäisi aikaa ja energiaa, pienet tulot vaatii pienemmät menot. Ja jos kaikkien palkka laskee, täytyy hintojenkin laskea, että ostovoima riittää.
Oletko jotenkin yksinkertainen. MIten pienempi palkka vaikuttaa hintoihin? Ei tuotteita nytkään myydä asiakkan tulojen mukaan vaan hinta on kaikille sama. Köyhillä ei vaan ole varaa ostaa kalliimpia tuotteita.
Nyt taidat itse olla hieman yksinkertainen. Jos kaikki saisivat palkkaa 8 h sijaan 6 h ajalta, saa ihan jokainen työntekijä vähemmän palkkaa kuin ennen. Kun jokainen saa vähemmän palkkaa, ei ole varaa ostaa palveluita ja tavaroita yhtä paljon, kuin ennen. Tämän vuoksi on laskettava hintoja, että kauppa taas kävisi. Yhtä lailla jos yleinen palkkataso nousee, myös hinnat nousevat - eivät heti, mutta vähitellen.
Et ole kuullut "ostovoimasta" ?
---
Suomalaisten ostovoima on eurooppalaisessa vertailussa heikko. Heikkoa ostovoimaa aiheuttavat suhteellisen matalat palkat, korkea verotus sekä kuljetuskustannuksista ja kilpailun puutteesta johtuvat korkeat hinnat.[1][2]
---
Kuinka ajattelet että jo valmiiksi korkeiden hintojen ja verotuksen käy kun työnantajille tulee lisää kuluja?
Juu varmasti nousee hinnat verotuksen myötä, mutta jokainenhan itse valitsee mihin rahansa käyttää. Kiristyvä kilpailu siis myös vaikuttaa toiseen suuntaan ja on paineita laskea hintoja jotta tuotteet ja palvelut edelleen menee kaupaksi. Yrittäjille siis hankala tilanne, kieltämättä. Toisaalta jos ihmisiä pystytään palkkaamaan enemmän ja töitä tehdään vuoroissa, nousee niiden uusien työntekijöiden ostovoima jotka eivät nyt pysty kuluttamaan juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä voisi työantaja hämmentyä, kun porukat tekisi ihan saman verran töitä kuin ennenkin.
Asun postinjakopiirin loppupäässä, en enää koskaan saisi postia, koska kun 6h tulee täyteen, postinjakaja palaa lähtöpisteeseen ja osa postista jää aina jakamatta.
Saisithan sinä! Toinen postinjakaja aloittaa oman vuoronsa kun ensimmäisen työvuoro päättyy! Eikö se juuri ole ideana koko jutussa että työntekijöiden jaksamista tuetaan JA se että työtä riittää useammalle?
Myös turkustarhaus alas, Sanna tosiaan on paras!!! :)
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvä ehdotus mutta jos tämä toteutuu niin miten käy palkkojen?
Ja miten vuorotöissä käy? Palkataanko lisää väkeä firmoihin kun esimerkiksi sairaalat,paperitehtaat,poliisiasemat pyörii 24/7?
Jos palkkani pysyy samana niin kannatan ehdottomasti 6 tunnin työpäiviä, jos palkkani alenee niin rahallisesti minulle on todella tiukkaa.
Hoitajana laskin, että ei tarvitsisi tehdä, kuin kaksi yövuoroa ja yksi viiden tunnin päivä ja koko loppuviikko olisi vapaata.
Minulle passaisi, jos palkka ei laskisi. Neljä vapaata viikossa
No lähtökohtaiselta poliittiselta aatteeltaan ehkä onkin mutta minä tarkoitinkin tämän hetkistä Marin-hihhulointia.