Lapsettomat häät, omat lapset?
Jos häihin ei kutsuta lapsia ollenkaan, onko tavallista, ettei sinne oteta myöskään vihittävien omia lapsia? Miten olette itse toimineet?
Kommentit (4)
Miten sitä luullaan, että lapset oppii käyttäytymään ihmisjoukoissa jos niitä ei koskaan edes päästetä niihin? Ja sen paheksuvan toljottelun sijaan kaikki aikuiset voivat kasvattaa sukujuhlissa villejä lapsia kertomalla, että nyt ollaan hiljaa kun setä pitää puhetta ja nyt katsotaan rauhallisesti, kun hääpari tanssii. Ihme meininkiä, ettei mitään yhteisvastuuta enää haluta ottaa mistään vaan sysätään lapsetkin jonnekin tynnyriin piiloon.
Minullakin on asiasta kokemusta vain häävieraana. Vihittävän parin lapset ovat olleet niin pieniä, etteivät ole olleet vihkimisessä mukana lainkaan, vaan ovat olleet hoitajalla. Hääjuhlassa ovat olleet sitten 2-3 tuntia ennen kuin hoitaja on taas ottanut lapset mukaansa ja vienyt heidät nukkumaan. Yksissä häissä olin kartanohotellissa ja sielläkin lapset lähtivät nukkumaan hoitajan kanssa jo hyvissä ajoin. Vanhemmat kävivät välillä kurkistamassa, että kaikki oli ok. Mielestäni tämä oli fiksu järjestely.
On ilmeisesti aika vanhanaikaista ajatella, että ensimmäiseen avioliittoon vihittävällä parilla ei pitäisi olla lapsia. Kovin isoa hääjuhlaa en kehtaisi järjestää, jos olisin ollut avoliitossa vuosikausia ja lapsiakin olisi ehtinyt tulla.
Ei ole omaa kokemusta, mutta minusta on ihan normaalia, että hääparin omat lapset ovat häissä, vaikka muita lapsia ei ole kutsuttu. Luulen, että on ihmisiä, jotka tästäkin osaavat loukkaantua, mutta se on heidän ongelmansa (itse asiassa minusta on myös ihan ok ja ymmärrettävää kutsua esim. omien sisarusten lapset mutta ei muita lapsia).
Tietty jos hääpari haluaa ihan aikuisten juhlat niin sekin on ok. Mä en kyllä osaa kuvitella, että omat lapset eivät olisi häissäni.