Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hiusten katkeilu ja takkuuntuminen aina n. kuukausi leikkauksen jälkeen?

Vierailija
26.09.2013 |

Mulla on pitkähköt hiukset, joiden latvat käyn leikkauttamassa n. 2-3 kertaa vuodessa. Annan aina kampaajalle vapaat kädet leikata sen verran kuivia pois kuin on tarpeen, eli mitään "leikkaa vain milli"-asennetta mulla ei ole. Mulla on luonnostaan kuivahkot hiukset, mutta en käytä muotoilutuotteita enkä kovin usein edes vaivaudu kuivaajalla kuivaamaan, joten hiukset pysyvät yleensä aika hyväkuntoisina. Joskus olen raidoittanut hiuksia, mutta muuten hiukseni ovat käsittelemättömät.

Mistähän johtuu, että aina n. kuukausi hiusten leikkauksen jälkeen hiukset alkavat tuntua tosi huonoilta ja elottomilta ja hiukset takkuuntuvat todella paljon monta viikkoa siitä lähtien? Joudun aina käyttämään paljon tehohoitoja ym. että saan korppulatvat selvittyä, ja normaalioloissa hiukseni eivät takkuunnu juuri koskaan.

Tuntuu siis jostain syystä, että latvojen leikkauttaminen aiheuttaa latvojen päiden "halkeilemisen" ja haaroittumisen, joka aiheuttaa just nuo em. oireet? Onko kukaan muu huomannut samaa ongelmaa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että leikkaamisella on mitään tekemistä tukan takkuuntumisen kanssa, varsinkaan, kun takkuuntumista esiintyy peräti kuukauden päästä kampaajalla käynnistä. Päinvastoin, jos kampaaja on leikannut enimmät vaurioituneista hiuslatvoista pois, tukkasi on ollut hyvässä kunnossa sen kuukauden ajan. Sitten tukkasi rupeaa taas rispaantumaan, kun kamaajalla saatu tehohoito ei enää vaikuta tukkaasi. 

Vierailija
2/7 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti kans valittaa, kuinka sen tukka menee huonoon kuntoon, jos sitä leikataan. Oikeasti sen tukka on kuiva korppu ja tartteis kunnon leikkauksen jostakin tukanjuuresta, et ne haaroittuneet hiukset saisi kunnolla pois. Mä en saa sitä millään uskomaan, että sen tukka on ihan kamalan huonossa kunnossa. Olkoon, ei ole mun ongelma. 

Äitin tukasta olenkin saanut ihan hirveän kammon pitkää tukkaa kohtaan. Oman tukkani käyn leikkuuttamassa kuuden viikon välein ihan lyhkäseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hiukset ns. "hankaantuvat" jotain vasten, se kuluttaa niitä, usein nimenomaan hiusten latvat ovat "vaaravyöhykkeessä". Tapahtuu tavallaan sama ilmiö, mitä tapahtuu jos pitää aina tiukkaa ponnaria samassa kohdassa =tuon kohdan hiukset ns. kuluvat enemmän mitä muualla.

Vastaava kuluminen voi johtua monesta muustakin asiasta, esim. jos vaikka pitää töissä aina suojamyssyä tmv. jonka kuminauha "hiertää" koko ajan hiuksia.

AP:n tapauksessa kyse voi olla esim. siitä että hänen hiusten latvansa (kun ne on leikattu) hankaantuvat työtuolin selkänojaa vasten, tai sitten esimerkiksi jollain tavalla johonkin vaatteeseen vaikka takkiin, tai sitten esimerkiksi nukkuessa tietyn mittaiset hiukset "jäävät alle" eri tavalla mitä pidemmät/lyhyemmät.

Vierailija
4/7 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä tehohoitomyrkyt pois ja käytä kunnollista sampoota ja hoitoainetta.

Vierailija
5/7 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä "tehohoidot"  sisältävät alkoholia ties mitä kuivattavia myrkkyjä, heitä ne menemään. Osta joku öljy, esim argan (ja nimenomaan puhdasta sellaista). Minulla toimii myös manteliöljy. Ihan pienen pieni määrä pituuksiin tai pelkkiin latvoihin riittää, ei jää hiukset rasvaisiksi.

Vierailija
6/7 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon siis vielä, että takkuuntumisilmiö ja hiusten katkeilu menee ohi muutamassa viikossa. Musta tuntuu siis siltä, että uudet "terveet" latvat ehkä vain rispaantuvat aina samaan kuntoon, teki mitä teki, ja tämä ilmiö aiheuttaa takkuuntumisen. Sama rispaantumisilmiö tapahtuu, kun hiuksia käy leikkauttamassa useammin kuin tuon muutaman kerran vuodessa.

Ja normaalioloissa käytän laadukasta, hiuslaadulle sopivaa shampoota ja hoitoainetta. Tehohoitoja ja öljyjä vältän muuten, koska olen yliherkkä hajusteille ja saan ärsyttäviä, tulehtuneita paukamia kaulaan ja niskaan niistä.

Vierailija
7/7 |
28.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon siis vielä, että takkuuntumisilmiö ja hiusten katkeilu menee ohi muutamassa viikossa. Musta tuntuu siis siltä, että uudet "terveet" latvat ehkä vain rispaantuvat aina samaan kuntoon, teki mitä teki, ja tämä ilmiö aiheuttaa takkuuntumisen. Sama rispaantumisilmiö tapahtuu, kun hiuksia käy leikkauttamassa useammin kuin tuon muutaman kerran vuodessa.

Ja normaalioloissa käytän laadukasta, hiuslaadulle sopivaa shampoota ja hoitoainetta. Tehohoitoja ja öljyjä vältän muuten, koska olen yliherkkä hajusteille ja saan ärsyttäviä, tulehtuneita paukamia kaulaan ja niskaan niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme