Mies ei kestä paremmin tienaavaa naista. - tutkimus Ruotsista
Parisuhdeväkivalta lisääntyy naisen tulotason kasvaessa Ruotsissa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8b6496ae-79e2-4f07-b425-338698191bb2
Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan naiset, jotka tienaavat miespuolisia kumppaneitaan paremmin, joutuvat useimmin parisuhdeväkivallan uhreiksi kuin saman verran tienaavat. Asiasta kertoo Aftonbladet.
Todennäköisyys joutua parisuhdeväkivallan uhriksi kasvaa sitä mukaa kun naisen taloudellinen itsenäisyys lisääntyy.
Aiemmin vastaavia tuloksia on saatu kehitysmaista.
Tutkija Sanna Ericsson kiinnostui aiheesta kuultuaan tutkimuksesta, jonka mukaan tasa-arvoisemmissa maissa on enemmän väkivaltaa naisia kohtaan. Tutkimus oli tehty Euroopassa, ja hän halusi selvittää Ruotsin tilanteen.
– Olin melko varma, että että tutkimuksessa selviäisi, että naisten taloudellisen aseman parantuessa väkivalta vähenee, mutta tulos olikin päinvastainen. On sekä yllättävää että kyseenalaista, että näin tasa-arvoisessa maassa kuin Ruotsissa saadaan tällainen tulos, Ericsson sanoo Aftonbladetille.
Tutkimus tehtiin tarkastelemalla sairaaloiden parisuhdeväkivallan takia hoidettavien potilaiden rekisteröintitietoja, jotka yhdistettiin odotettuun tulotasoon. Näin ollen tutkimustulokseen ei vaikuta se, ilmoittaako parisuhdeväkivallan uhri asiasta poliisille.
Ericssonin mukaan tutkimuksessa on otettu huomioon myös mahdollisuus, että paremmin toimeentulevat naiset hakeutuisivat herkemmin sairaalahoitoon.
– Vaikka katsottaisiin ainoastaan kaikista vakavimpia tapauksia, eli joissa naiset on viety sairaalaan hengenvaarallisten vammojen takia, tulos pätee silti. Kun kyse on näin vakavista tapauksista, todennäköisyys laskee sen suhteen, että nainen ei hakeutuisi sairaalahoitoon.
Väkivalta lisääntyy etenkin vanhempien naisten kohdalla ja niiden kohdalla, jotka ovat olleet parisuhteessa pitkään.
Tutkija esittää myös varovaisen arvion siitä, mikä taustalla voisi olla.
– Uskon, että se voi liittyä sukupuolinormeihin ja tunteeseen siitä, että naiset ajavat miesten ohi. Väkivallasta tulee tapa saada takaisin auktoriteetti naisesta. Mutta tätä pitää tutkia enemmän.
Kommentit (136)
Idiootit. Itsehän hyppisin tasajalkaa riemusta, jos vaimon tulot nousisivat omieni yli. Tietenkin sillä edellytyksellä, että se ei johdu omasta työttömyydestäni.
Aiemmin vadtaavia tuloksia on saatu kehitysmaista 😂
Ruotsi on vanhoillinen luokkayhteiskuntamaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lopputulos kun kansaa on Ruotsissa tarkoituksella rikastettu. Samaa vihreät yrittävät Suomeen.
Ei ne osaa edes lukea, mutta löydä osaa.
Ei minulla olisi mitään ongelmaa olla varakkaamman naisen kanssa. Paitsi siinä vaiheessa jos nainen alkaa naljailemaan jatkuvasti asiasta tai käyttämään sitä jonkinlaisena aseena tyyliin "et sinä tollasena köyhänä tajuu" yms.
So? Ei naisten pää kestä seksuaalista ylivaltaakaan joten miksi myös se kestäisi taloudellisen?
Isoisäni, 20-luvulla syntynyt, ei millään kestänyt sitä että isoäidilläni oli enemmän omaisuutta (perinnön myötä). Nyrkkiä tuli kun isoäiti ei suostunut laittamaan mm. metsiä isoisän nimelle.
Ihan samanlainen tilanne on Suomessa kantasuomalaisten liitoissa. Väkivaltariski kasvaa huimasti etenkin jos mies on työtön ja nainen on taloudellisesti päävastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla olisi mitään ongelmaa olla varakkaamman naisen kanssa. Paitsi siinä vaiheessa jos nainen alkaa naljailemaan jatkuvasti asiasta tai käyttämään sitä jonkinlaisena aseena tyyliin "et sinä tollasena köyhänä tajuu" yms.
Minua kohteli yksi suomalainen nainen tuollaisella henkisellä väkivallalla.
11/11 taas.se Jumalan lahja tuli! Repikää siitä!
Vierailija kirjoitti:
Minulla ex jauhoi samaa aina kun tuli riita jostain ,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalainen systeemi ei hyväksy tätä niin lisää pahaa on tullakseen. Nainen oli täysin idiootti viattomalle miehelle. Tämä on lisännyt selvännäkijöidenkin mielestä paljon radiķalismia Jumalta eurooppaan.
Mulle olisi vaan plussaa jos vaimo tienaisi enemmän kuin minä tai olisi varakas. (Kunhan nyt ei koko ajan sitä mainostaisi kuitenkaan)
"The figure demonstrates that potential earnings has no effect on the risk of assault for the youngest marriages, but that the backlash effect grows steadily with marriage duration."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suomalainen systeemi ei hyväksy tätä niin lisää pahaa on tullakseen. Nainen oli täysin idiootti viattomalle miehelle. Tämä on lisännyt selvännäkijöidenkin mielestä paljon radiķalismia Jumalalta eurooppaan.
Voisikohan tulosta selittää se, että jos mies on ollakseen väkivaltainen, niin köyhempänä osapuolena hän käyttää fyysistä väkivaltaa, kun taas varakkaampana hän saattaisi sen sijaan käyttää taloudellista väkivaltaa?
No sitä odotellessa sitten että mies alkaa mätkiä... No tosissaan puhuen niin omassa lähipiirissä ei juuri ole liittoja joissa nainen tienaisi enemmän paitsi oma liittoni jossa ei ole ikinä ollut pienintäkään pelkoa väkivallasta. Miehellä ei kiristä päätä se että tienaan enemmän mutta en kyllä sitä mainosta jatkuvasti myöskään paitsi joskus vitsaillaan korkeintaan asialla. Enemmän tiedän liittoja joissa on ollut väkivaltaa ja joissa nainen tienannut huomattavasti vähemmän kuin mies, joten vähän kummastuttaa kyseinen tutkimus. No ehkä naapurimaassa ei ollakaan niin edistyneitä tasa-arvossa Suomeen verrattuna kuin olin kuvitellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ps. Jos te ette uutisoi ihmiskunnan äänestyksestä ja laita pantiksi jalohopeaa ç-ľ-í-p-p-é-ŕ metallia ihmiskunnan äänestyksen voittajalle niin Jumala ja Jumalan valitut neanderthál ihmiset tuhoavat ihmiskunnan maailmankaikkeuden ja galaksin auringon ja ihmiskunnan maailmankaikkeuden ja galaksin avaimella voimalla niin että te kaikki kuolette! Se miten ja milloin tämä tapahtuu on vain Jumalan tiedossa, ei edes "Jeesus" tiedä tai tiede. Tämä on De Facto näkemys.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni noista huonommin tienaavista miehistä on nimeltään jotain muuta kuin Mats, Staffan tai Börje? He kun pärjäävät työmarkkinoilla...
Ja nimestä päätellen heillä on poikaystävä.
Olen ollut kahdessa pitkässä parisuhteessa ja molemmissa se paremmin tienaava, vieläpä huomattavalla erolla. Turpaan en ole toistaiseksi saanut. Propsit suomalaiselle miehelle. Ainakin näille kahdelle :)
Näin Ruotsissa 😂