Miksi ihmiset liikkuvat ulkona takki päällä vaikka ulkona on 20 astetta lämmintä?
Johtuuko se siitä, että kalenterin mukaan on elokuun loppupuoli, tai siitä, että koulut ovat alkaneet?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat pehmeitä lampaita. Takki päällä lämpimällä ilmalla olevat pelkäävät vähän kaikkea. "Entä jos tuleekin vähän kylmä, laitetaanpa takki".
Voitko vastata kysymykseen, miksi pitäisi palella vastentahtoisesti vain miellyttääkseen muiden silmää? Miksi ei saisi tuntea oloaan mukavaksi ja pukeutua lämpimämmin?
Yleensä ongelmana on ihmisten vähäpukeisuus, nyt takin ja pitkien housujen pukeminen...
Hyväkuntoinen ihminen pärjää vaikka +7-10 asteessa pelkässä ohuessa paidassa ja farkuissa, ei tule kylmä. Kertoo lähinnä jostakin sairaudesta ja huonosta kunnosta, jos on takki päällä lämpimällä ilmalla. Liikkukaa ihmiset!
Kai se toppi ja minishortsit on sitten kaivettava taas esiin, jotta palstan naiset olisivat tyytyväisiä. :D
Eiköhän syy ole sama kuin se, että miksi uimarannat ovat elokuussa lähes tyhjiä vaikka olisi helle ja pilvetön sää.
Vierailija kirjoitti:
Hyväkuntoinen ihminen pärjää vaikka +7-10 asteessa pelkässä ohuessa paidassa ja farkuissa, ei tule kylmä. Kertoo lähinnä jostakin sairaudesta ja huonosta kunnosta, jos on takki päällä lämpimällä ilmalla. Liikkukaa ihmiset!
Käytän sormikkaita noissa lämpötiloissa ja silti juoksen 10-15 kilometrin lenkkejä. Ei auta liikunta mitenkään paleluun, jos on alhainen verenpaine, huono verenkierto ja esim. kapeat sormet.
Ja olen keskustellut asiasta ihan lääkärinkin kanssa. Joten olkaa välillä hiljaa neuvojenne kanssa ja antakaa ihmisten pukeutua vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tulin ulkoa, 20 astetta ja tuuli ja t-paita sekä college-housut oli liian kuumat, olen yltäpäältä hiessä (ja hyttysenpuremissa, kun lämpimät ilmat aiheutti sen, että alkukesästä muninut hyttyset ehti aikustua vielä tälle syksylle, kiiiva).
Jaa. Itse taas en ymmärrä miten kenellekään voi tulla hiki noissa lämpötiloissa. Eihän tuo ole edes lämmin. Ihme valitusta muiden pukeutumisesta koko keskustelu.
ÖÖ..missä valitin muiden pukeutumisesta? Ja niin, mulla tulee kuuma, veri lähtee liikkeelle heti kun vähänkin liikun, on isot lihakset ja rasvakerrostakin riittää, myöskin nukun todella viileässä, ikkuna on auki, vaikka lämpötila putoaa yöllä 10 asteeseen tai allekkin (ulkona siis, sisälämpötilaa en ole mitannut).
Mulla johtuu ihan siitä, että täällä tulee välillä vesikuuroja ja jos sattuu tulee just sillon kun pyöräilen paikasta a paikkaan b niin ei kastu niin paljon kun jos ois vaan paita, joka ei millään muotoa pidä vettä.
Muiden pukeutuminen ei kuulu ap:lle tai muille mitenkään. Sen esiin ottaminen ja siitä ärsyyntyminen osoittaa vaan että ap ei ole penaalin terävin saati parhaiten käyttäytyvä kynä.
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta. Se vaihtelee jos iän mukaan, eli vauva ja vaari pukeutuvat lämpimämmin kuin muut. Sitten on suuria yksilöllisiä eroja. Ne voivat olla geneettisiä, johtua siitä että on asunut muualla ja tottunut kuumaan ilmanalaan tai jopa kylmempään ilmanalaan. Monilla on erilaisia sairauksia ja/tai lääkkeitä, jotka muuttavat kehon lämmönhallintaa. Naisilla vaihdevuosien takia voi välillä olla hirveän kuuma, välillä kylmä. Toisilla on UV-säteille ja lämmölle herkkä iho, joten vaatteet ovat paras keino suojata sitä.
Ihan ihmetyttää että missä tynnyrissä olet kasvanut, kun et tällaisia perusasioita tiedä?
Kerropa sinä vastaus siihen, kun utelet meiltä muilta yksityisasioitamme.
On ihan ok ihmetellä. Se kertoo vain siitä, että on utelias ja kiinnostunut muista ihmisistä, eikä huolehdi vain omista asioistaan, mikä Suomessa tuntuu olevan liian monella tapana.
Itse ihmettelen samaa. Talvella puolestani ihmettelen, miten jotkut teinit kulkevat yömyöhään paljain säärin minihameessa ja korkkareissa ilman hattua.
Kyllä etelässä esim Ateenassa näkee paksuja takkeja päällä toukokuussa vaikka suomalaisittain olisi jo lämmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla voi olla jopa sairaus ja palelee, vaikka on lämmintä. Mieti sitä. Miten kaikki ärsyttää ihmisiä täällä??
Osalla varmasti. Mutta se ei selitä sitä, että miksi enemmistö on takki päällä ja pitkät housut jalassa nyt, vaikka esim. kesäkuussa olivat samanlaisissa lämpötiloissa t-paidassa ja shortseissa.
Kesätuuli ja syystuuli on eri asia. Ei ole enää sitä kesän tuntua ilmassa. Puissa on keltaisia lehtiä, maa on täynnä pudonneita lehtiä ja aamuisin +10 lämpötila. Ei näytä eikä tunnu kesältä enää.
Mitä?! Nyt on vasta elokuu. Täysi kesä! Täällä oli tänä aamuna puoli seitsemältä 18 astetta lämmintä. Keltaisista lehdistä ei ole tietoakaan tähän aikaan vuodesta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tulin ulkoa, 20 astetta ja tuuli ja t-paita sekä college-housut oli liian kuumat, olen yltäpäältä hiessä (ja hyttysenpuremissa, kun lämpimät ilmat aiheutti sen, että alkukesästä muninut hyttyset ehti aikustua vielä tälle syksylle, kiiiva).
Jaa. Itse taas en ymmärrä miten kenellekään voi tulla hiki noissa lämpötiloissa. Eihän tuo ole edes lämmin. Ihme valitusta muiden pukeutumisesta koko keskustelu.
ÖÖ..missä valitin muiden pukeutumisesta? Ja niin, mulla tulee kuuma, veri lähtee liikkeelle heti kun vähänkin liikun, on isot lihakset ja rasvakerrostakin riittää, myöskin nukun todella viileässä, ikkuna on auki, vaikka lämpötila putoaa yöllä 10 asteeseen tai allekkin (ulkona siis, sisälämpötilaa en ole mitannut).
"Ihme valitusta muiden pukeutumisesta koko keskustelu." Ja kaikilla ihmisillä ei ole sitä rasvakerrosta lämmittämässä, joten täytyy käyttää vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla voi olla jopa sairaus ja palelee, vaikka on lämmintä. Mieti sitä. Miten kaikki ärsyttää ihmisiä täällä??
Osalla varmasti. Mutta se ei selitä sitä, että miksi enemmistö on takki päällä ja pitkät housut jalassa nyt, vaikka esim. kesäkuussa olivat samanlaisissa lämpötiloissa t-paidassa ja shortseissa.
Kesätuuli ja syystuuli on eri asia. Ei ole enää sitä kesän tuntua ilmassa. Puissa on keltaisia lehtiä, maa on täynnä pudonneita lehtiä ja aamuisin +10 lämpötila. Ei näytä eikä tunnu kesältä enää.
Mitä?! Nyt on vasta elokuu. Täysi kesä! Täällä oli tänä aamuna puoli seitsemältä 18 astetta lämmintä. Keltaisista lehdistä ei ole tietoakaan tähän aikaan vuodesta :D
No lähetänkö kuvan meidän ja naapurien pihasta? Keltaisia lehtiä puissa ja maassa. Ensi viikolle ennustettu öisin +8 astetta. Todella kesäistä.
Minäkin ihmettelen muiden pukeutumista. Olen kiinnostunut ja välitän kanssaihmisistä enkä tuijota vain omaa napaani. Olen myös ihminen, joka soittaa poliisin paikalle, jos naapurissa kuuluu pahoinpitelyn ääniä. Liian monella on tapana pitää huolen vain omista asioistaan. Jotain kertoo sekin, että Suomi johtaa Euroopan perheväkivaltatilastoissa. Eikö joskus olisi hyvä päästää irti vaikenemisen kulttuurista..?
Vastaus: ei tarkene enää. On kylmä. Paleltaa. Helteiden jälkeen ilma tuntuu viileältä. Syksy on muutaman päivän päästä täällä. Asia loppuun käsitelty.
Minulla taas on lähes aina kuuma, enkä ole ylipainoinen. Aineenvaihdunta on nopeaa. Vihaan sitä tukalaa tunnetta, kun on laittanut liikaa vaatetta päälle, joka monen mielestä taas on lämpötilaan nähden liian vähäistä. Jatkuvasti saan kuulla kyselyitä, että onko kylmä. No ei ole, ei.
Asioista tietävä kirjoitti:
Ovat ostaneet uusia ja mielestään tyylikkäitä syysvaatteita. Pakkohan niitä on sitten esitellä, vaikka lämmintä olisi 25 astetta.
Mä kuulun tähän ryhmään. Paitsi että käytän syysvaatteita myös koko kesän. En ehkä takkia, mutta kaikki muut jopa kengät.
20 astetta on kylmä. Yli 25 asteessa voi riisua villapuseron takin alta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä etelässä esim Ateenassa näkee paksuja takkeja päällä toukokuussa vaikka suomalaisittain olisi jo lämmin
Kyllä. Ja siitä vielä etelämpään niin bongattua Keniassa kadulla: varhain aamulla 22 astetta lämmintä, ihmisillä kevyttoppatakit, päivällä 33 astetta niin miehillä pitkät housut, nahkakengät ja puvuntakki
Suomessa samoilla lämpötiloilla lahkeet ja hihat lyhenee olemattomiin ja puhutaan seksihelteestä..
ei kaikilla ole kuumia aaltoja. ap.ilmeisesti hikoilee mummo taudissaan soita poliisille jos noin kovaa haittaa