Mitä mieltä tästä ruokavaliosta?
Olen aloittamassa laihduttamista ja yritän toteuttaa sen mahdollisimman järkevällä tavalla. Minulla on esidiabetes ja yritän saada sen selätettyä, joten kiinnitän huomiota hiilareiden laatuun ja riittävään hyvän rasvan saantiin. Mitä mieltä olette alla olevasta esimerkkipäivästä? Kalorit 1500 ja makrot hh 30% (110g), rasva 50% ja proteiini 20%.
AAMUPALA
- täysjyväkaurahiutaleita, oliiviöljyä, pellavansiemeniä ja marjoja (300kcal)
LOUNAS
- fetasalaatti (jääsalaattia, kurkkua, paprikaa, punasipulia, aitoa fetaa, kalamataoliiveja, kikherneitä) + oliiviöljy ja balsamico (450kcal)
VÄLIPALA
- täysjyväkauraleipää, oliiviöljyä, salaatinlehtiä, kurkkua, kananmuna, tilliä (300kcal)
PÄIVÄLLINEN
- peruna, oliiviöljy, broilerin filee, salaatti (jääsalaatti, kurkku, paprika), täysjyväsiemenpatonki + oliiviöljy, hedelmä (450kcal)
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät kannattaa syödä aamulla. Söisin hedelmän aamulla (tai kaksi) ja säästäisin puuron iltapuuroksi.
Itselläni ei ole tarvetta syödä tuolla tavoin usein, elimistö tykkää siitä, että ruuansulatus saa olla levossa välillä. Joillekin taas sopii tuo, että syö jatkuvalla syötöllä kevyesti. Itselle sopii paremmin yksi tukevampi ruoka/pv.
Ruuasta muuten: jokainen taaplaa tyylillään. Omaan silmääni tuossa oli turhakkeita jääsalaatti ja sekä leipiä 2x & puuroa samana päivänä eli aika usein.
Miksi hedelmät pitää syödä aamulla? :o
Minustakin tuossa on hiilaria paljon, mutta mitä ongelmaa jääsalaatissa on?
Ylipäänsä tämä kommentti on käsittämätön. Joku syö itse tietyllä tavalla ja käy vain heittämässä, että hei sinäkin voisit syödä näin. Perustelematta.
Koska jos yrittää perustella, pitää etsiä joku tieteellinen tutkimus tueksi, se on tällä palstalla opittu. En muista millä perusteilla olen saanut sen opin, että hedelmät pitää syödä alkupäivästä, mutta itselleni on toiminut, banaani on ainut poikkeus, jota syön joskus ilta/välipalaksi.
Jääsalaatti menee suolistossa lietteeksi ja on suhteellisen vähäravinteinen. Kaali, punakaali, parsakaali, porkkana, hapankaali tai sitten tummanvihreät salaatit ovat suolistolle ja ravinteellisesti parempia.
Kiitos perusteluista.
Eihän salaatissa tai kurkussakaan ole mielettömät ravintoarvot, lähinnä ne tuovat salaattiin täytettä.
Ap:n kannalta hyvä kysymys on sekin, tarviiko hedelmiä nyt niin paljon syödä. Toki joo, jos hän kaipaa makeaa. Mutta sitten taas jos on aivan mieletön makeanhimo, niin se ehkä kertoo siitä, että hän ei syö tarpeeksi kaloreita päivässä tai proteiinia on ruokavaliossa liian vähän.
Makeanhimo on siitä jännä, että se talttuu paremmin vaikkapa kunnon pihvillä kuin syömällä makeaa, koska sitten sitä haluaa vain lisää ja lisää.
Tsemppiä ap:lle, että saa terveyden palautettua!
Älä vaihda perunaa, koska peruna on complete protein. Saat edes vähän proteiinia extraa, kun muutenkin on alhainen proteiinin saanti sinulla.
Muista että Yksin Marsissa tarinassa Matt Damonin hahmo eli Marsissa pelkillä perunoilla, pelkillä perunoilla voi saada tarvittavat määrät proteiinia, jos sellainen tarve tulee että jäät jumiin Marsiin. :)
Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta itse pitäisin hiilarit vielä pienemmässä määrässä ainakin aluksi. Niiden syöminen nimittäin aiheuttaa sen, että tulee nopeasti uudelleen nälkä, jolloin voit päätyä syömään enemmän kuin kuuluisi. Lisäksi kokeilisin syödä pätkäpaastomaisesti ennemmin kuin useita pieniä aterioita pitkin päivää. Itse olen ketogeenisella ruokavaliolla ja pätkäpaastolla, en laihdutuksen takia vaan muista syistä, mutta painokin on pudonnut 10 kiloa kuin huomaamatta. Eikä ole tarvinnut olla nälässä tai syödä mautonta, pahaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Tänne onkin tullut ihan hyvä määrä kommentteja ja hyviä vinkkejäkin. :) Tosiaan tuo on vain esimerkkipäivä, ja jonain päivinä söisin välipalaksi esim. avokadon tai aamupalaksi luonnonjogurttia pähkinöillä yms. Hiilaria tuosta voisi kyllä vielä vähän vähentää ja proteiinia lisätä.
Joku mainitsi tuosta hedelmästä että sen voisi syödä aamulla tai sitten iltapalaksi. Itse tykkään syödä sen vähän niinkuin jälkiruokana ruoan päätteeksi ja tuo neljän aterian rytmi sopii itselleni parhaiten (viisi kertaa syömisellä on jostain syystä koko ajan nälkä ja harvemmin syödessä ajatukset on ruoassa koko ajan).
Perunan voisin kyllä vaihtaa kasviksiin, niinkuin joku ehdottikin, ja salaattiaineksia ja kasviksia aion vaihdella. Herkkujen suhteen aion pitää nyt taukoa kokonaan, kunnes nuo verensokerit alkaa olla kohdillaan. Kiitos vastauksista!
Ap
Ehkä parempi asennoitua siihen, ettei niillä herkuilla ole sijaa pahemmin jatkossakaan. Jos sinulla on taipumus kakkostyypindiabetekseen ja se on kolkutellut jo ovella, se ilmestyy kyllä uudelleenkin. Kaikkea hyvää ruokavaliomuutokseen!
Kannattaa olla naposteluun varalta esim. Porkkanoita valmiiksi kuorittuna ja hapankorppuja. Ja kannattaa aina syödä kun on nälkä ja jos on usein ruokailuiden välissä nälkää lisää vaan kasviksia.
Maha ei tiedä tungetko sinne 400g ranskalaisia ja makkaraa vai kurkkua ja porkkanaa, kun siellä on tarpeeksi ruokaa on se tyytyväinen. Siksi puolet kasviksia on hyvä nyrkkisääntö, saa paljon massaa mahaan ilman kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin paljon oliiviöljyä? Ja onko tuo ensimmäinen puuroa vai missä muodossa nuo hiutaleet syöt?
Oliiviöljyssähän ei ole mitään vikaa, itse asiassa se on tuon koko ap:n listan terveellisin ainesosa. No onhan se muutenkin todella vaikeata löytää oliiviöljyä terveellisempää ruoka-ainesta aivan kaikista maailman ruoka-aineksista.
Alapeukuttajat voivat toki yrittää mainita oliiviöljyä parempia ruokia, mutta sirkkojen sirinää taitaa kuulua vain.
Leivät ja perunat pois, lisää hyviä rasvoja ja kasviksia. Avokadoa, pähkinöitä, oliiviöljyä.
Lisäksi karsi tuota ateriamäärää, mikäli mahdollista ja syö vain maximissaan 3 kertaa päivässä.
Kalsiumin saanti jää vajaaksi. Jugurttia aamuun ja/tai juustoa puuron lisäksi.
Ja sitten ne kasvikset. Lisää keitettyjä tai höyrytettyjä ravintorikkaita kasviksia joka aterialle aamupalan jälkeen. Jäävuorisalaatti, kurkku yms. ovat okei, mutta ei niistä saa hirveästi muuta kuin nestettä.
Useimpia kasviksia ei tarvitse edes laskea kaloreihin. Pinaatti, lehtikaali, vihreät pavut, parsa, rukola, parsakaali, muut kaalit, porkkana, varsiselleri, pak choit, idut ja silmut sekä versot, fenkoli, munakoiso, kesäkurpitsa ja muut kurpitsat, retiisi, lanttu, nauris, palsternakka, herne, punajuuri, yms.
Viljapuolta voisi monipuolistaa myös. Pieniä määriä tattaria, hirssiä, ja kvinoaa sekä kuivattuja papuja ja linssejä.
Kalsiumia saa myös purkista, ei sen takia ole pakkosyödä. Yleinen käsitys rummuttaa maitotuotteiden perään, mutta osalla maito nimenomaan hidastaa kalsiumin imeytymistä. Juustossa on sentään k-vitamiinia, joka on tärkeä.
Missä iltapala?
Ihminen tarvitsee ravintoa myös nukkuessaan.
Missä protsku?
Ei kananmuna riitä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin paljon oliiviöljyä? Ja onko tuo ensimmäinen puuroa vai missä muodossa nuo hiutaleet syöt?
Oliiviöljyssähän ei ole mitään vikaa, itse asiassa se on tuon koko ap:n listan terveellisin ainesosa. No onhan se muutenkin todella vaikeata löytää oliiviöljyä terveellisempää ruoka-ainesta aivan kaikista maailman ruoka-aineksista.
Hedelmät, marjat, vihannekset, pähkinät, siemenet... noin niinkuin alkuun.
Miksi hiilarit ovat niin hirveän huono asia? Toki jos tuo esidiabetes tai muu sairaus niin vaatii, niin toki ymmärrän niiden rankankin rajoittamisen. Itse olen laihduttanut aikoinaan yli 50 kiloa ja söin ihan tavallista ruokaa leipineen ja perunoineen päivineen, mutta tietysti vähemmän kuten muutakin ruokaa, jotta energian saanti pieneni sopivasti.
Kun sitten jo laihdetettuani tuli pinnalle tämä, että hiilarit pois niin kokeilin sitä, mutta vatsa ei toiminut ollenkaan, oli koko ajan nälkä ja muutenkin huono olo. Yksilöllistähän tämä varmasti on, mutta mietin vain miksi hiilarit ovat terveellä aikuisella (on tarve laihduttaa tai ei) automaattisesti niin paha asia?
Hakisin ruokavalioon monipuolisuutta, esimerkiksi kauraleivän voisi vaihtaa (täysjyvä)sekaleipään ja kaurahiutaleet vaikka neljän viljan hiutaleisiin tai sitten lisäsin joukkoon jotain siemeniä tms, lisäksi erilaisia kasviksia laljon. Suolistobakteereille olisi hyvästä syödä mahdollisimman monipuolisesti eri kasvikunnan tuotteita. 30 erilaista kasvia viikossa on hyvä nyrkkisääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät, marjat, vihannekset, pähkinät, siemenet... noin niinkuin alkuun.
...edellinen jatkaa
Rasvaksi oliiviöljy taitaa olla toki aika hyvä. Hyviä rasvoja saa kuitenkin myös esim. avokadoista tai pähkinöistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiilarit ovat niin hirveän huono asia? Toki jos tuo esidiabetes tai muu sairaus niin vaatii, niin toki ymmärrän niiden rankankin rajoittamisen. Itse olen laihduttanut aikoinaan yli 50 kiloa ja söin ihan tavallista ruokaa leipineen ja perunoineen päivineen, mutta tietysti vähemmän kuten muutakin ruokaa, jotta energian saanti pieneni sopivasti.
Kun sitten jo laihdetettuani tuli pinnalle tämä, että hiilarit pois niin kokeilin sitä, mutta vatsa ei toiminut ollenkaan, oli koko ajan nälkä ja muutenkin huono olo. Yksilöllistähän tämä varmasti on, mutta mietin vain miksi hiilarit ovat terveellä aikuisella (on tarve laihduttaa tai ei) automaattisesti niin paha asia?
Nämä proteiini uskovaiset katsos vetävät sitä eläinprotskua liikaa lihoten, ja siitä kun ei haluta luopua niin sitten syytetään ja karsitaan hiilareita, jotka tosiaan ovat aivan oivallista ravintoa ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
No kun ap ei ole terve aikuinen vaan esidiabeetikko, joka yrittää saada ruokavaliomuutoksella taudin peruttua.
Muuten sitten ihmisissä on paljonkin eroja, tullut jo lapsena huomattua kotona, että äidille sopi kevyttä ja usein, kasvisvoittoista ja vähän punaista lihaa, minulle taas harvemmin ruokaa, mutta pitää olla ruokavaliossa riittävästi lihaa (karitsa, porsas, nauta ja mieluiten rasvoineen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä proteiini uskovaiset katsos vetävät sitä eläinprotskua liikaa lihoten, ja siitä kun ei haluta luopua niin sitten syytetään ja karsitaan hiilareita, jotka tosiaan ovat aivan oivallista ravintoa ihmiselle.
Jotkut ovat proteiiniuskovaisia, mutta sitten on ihmisiä, jotka tiedostavat, että proteiini on rakennusaine ja polttoaineita ovat rasva ja hiilari. Jos hiilarin määrä ylittää tietyn pisteen, pitää rasva pitää minimissä, muuten seuraa lihomista. Samaten, jos haluaa nauttia paljon rasvaa, ei ole varaa samalla syödä liikaa hillaria, ellei halua varastoida isoja määriä rasvaa nahkansa alle.
Esidiabeetikolla on ongelmia insuliinin kanssa ja hiilari ylläpitää huonosti toimivaa aineenvaihduntaa kun taas rasva antaa insuliinintuotannon ja käsittelyn levätä -> insuliiniresistenssi rauhoittuu.
Vierailija kirjoitti:
Syö useammin, niin verensokerisi pysyy tasaisempana. Yöpaasto max. 10 h.
Verensokeri pidetään tasaisena ruuan sisällöllä, ei suinkaan ruokailujen määrällä.
Ukko37 kirjoitti:
Missä iltapala?
Ihminen tarvitsee ravintoa myös nukkuessaan.Missä protsku?
Ei kananmuna riitä..
Iltapalaa en tarvitse erikseen, sillä syön päivällisen noin kahdeksan aikaan illalla. Proteiinia tuossa esimerkkipäivässä on vähän yli 60g eli sitä voisin vähän lisätä, mutta äärimmäisyyksiin en aio siinäkään mennä, koska olen huomannut omalla kohdalla että sitten menee maha ihan jumiin (esim. joku 100g/pv on kohdallani jo aivan liian paljon). Lounaaksi jos söisin vaikka salaatin sijasta munakkaan niin se nostaisi jo tuota proteiinin määrää sopivasti.
Ap
Tänne onkin tullut ihan hyvä määrä kommentteja ja hyviä vinkkejäkin. :) Tosiaan tuo on vain esimerkkipäivä, ja jonain päivinä söisin välipalaksi esim. avokadon tai aamupalaksi luonnonjogurttia pähkinöillä yms. Hiilaria tuosta voisi kyllä vielä vähän vähentää ja proteiinia lisätä.
Joku mainitsi tuosta hedelmästä että sen voisi syödä aamulla tai sitten iltapalaksi. Itse tykkään syödä sen vähän niinkuin jälkiruokana ruoan päätteeksi ja tuo neljän aterian rytmi sopii itselleni parhaiten (viisi kertaa syömisellä on jostain syystä koko ajan nälkä ja harvemmin syödessä ajatukset on ruoassa koko ajan).
Perunan voisin kyllä vaihtaa kasviksiin, niinkuin joku ehdottikin, ja salaattiaineksia ja kasviksia aion vaihdella. Herkkujen suhteen aion pitää nyt taukoa kokonaan, kunnes nuo verensokerit alkaa olla kohdillaan. Kiitos vastauksista!
Ap