Mitä mieltä tästä ruokavaliosta?
Olen aloittamassa laihduttamista ja yritän toteuttaa sen mahdollisimman järkevällä tavalla. Minulla on esidiabetes ja yritän saada sen selätettyä, joten kiinnitän huomiota hiilareiden laatuun ja riittävään hyvän rasvan saantiin. Mitä mieltä olette alla olevasta esimerkkipäivästä? Kalorit 1500 ja makrot hh 30% (110g), rasva 50% ja proteiini 20%.
AAMUPALA
- täysjyväkaurahiutaleita, oliiviöljyä, pellavansiemeniä ja marjoja (300kcal)
LOUNAS
- fetasalaatti (jääsalaattia, kurkkua, paprikaa, punasipulia, aitoa fetaa, kalamataoliiveja, kikherneitä) + oliiviöljy ja balsamico (450kcal)
VÄLIPALA
- täysjyväkauraleipää, oliiviöljyä, salaatinlehtiä, kurkkua, kananmuna, tilliä (300kcal)
PÄIVÄLLINEN
- peruna, oliiviöljy, broilerin filee, salaatti (jääsalaatti, kurkku, paprika), täysjyväsiemenpatonki + oliiviöljy, hedelmä (450kcal)
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiilarit ovat niin hirveän huono asia? Toki jos tuo esidiabetes tai muu sairaus niin vaatii, niin toki ymmärrän niiden rankankin rajoittamisen. Itse olen laihduttanut aikoinaan yli 50 kiloa ja söin ihan tavallista ruokaa leipineen ja perunoineen päivineen, mutta tietysti vähemmän kuten muutakin ruokaa, jotta energian saanti pieneni sopivasti.
Kun sitten jo laihdetettuani tuli pinnalle tämä, että hiilarit pois niin kokeilin sitä, mutta vatsa ei toiminut ollenkaan, oli koko ajan nälkä ja muutenkin huono olo. Yksilöllistähän tämä varmasti on, mutta mietin vain miksi hiilarit ovat terveellä aikuisella (on tarve laihduttaa tai ei) automaattisesti niin paha asia?
No kun ap ei ole terve aikuinen vaan esidiabeetikko, joka yrittää saada ruokavaliomuutoksella taudin peruttua.
Muuten sitten ihmisissä on paljonkin eroja, tullut jo lapsena huomattua kotona, että äidille sopi kevyttä ja usein, kasvisvoittoista ja vähän punaista lihaa, minulle taas harvemmin ruokaa, mutta pitää olla ruokavaliossa riittävästi lihaa (karitsa, porsas, nauta ja mieluiten rasvoineen).
Niin ap on esidiabeetikko eli ei terve aikuinen. Mutta kysymys olikin, miksi terveellä aikuisella hiilihydraatit ovat paha asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hiilarit ovat niin hirveän huono asia? Toki jos tuo esidiabetes tai muu sairaus niin vaatii, niin toki ymmärrän niiden rankankin rajoittamisen. Itse olen laihduttanut aikoinaan yli 50 kiloa ja söin ihan tavallista ruokaa leipineen ja perunoineen päivineen, mutta tietysti vähemmän kuten muutakin ruokaa, jotta energian saanti pieneni sopivasti.
Kun sitten jo laihdetettuani tuli pinnalle tämä, että hiilarit pois niin kokeilin sitä, mutta vatsa ei toiminut ollenkaan, oli koko ajan nälkä ja muutenkin huono olo. Yksilöllistähän tämä varmasti on, mutta mietin vain miksi hiilarit ovat terveellä aikuisella (on tarve laihduttaa tai ei) automaattisesti niin paha asia?
No kun ap ei ole terve aikuinen vaan esidiabeetikko, joka yrittää saada ruokavaliomuutoksella taudin peruttua.
Muuten sitten ihmisissä on paljonkin eroja, tullut jo lapsena huomattua kotona, että äidille sopi kevyttä ja usein, kasvisvoittoista ja vähän punaista lihaa, minulle taas harvemmin ruokaa, mutta pitää olla ruokavaliossa riittävästi lihaa (karitsa, porsas, nauta ja mieluiten rasvoineen).
Niin ap on esidiabeetikko eli ei terve aikuinen. Mutta kysymys olikin, miksi terveellä aikuisella hiilihydraatit ovat paha asia.
En myöskään ymmärrä nykyistä hiilarivouhotusta. Toki on hyvä katsoa että saa ne hyvistä lähteistä, mutta niiden karsiminen minimiin on varmasti monen kohdalla aika turhaa ja rajoittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä nykyistä hiilarivouhotusta. Toki on hyvä katsoa että saa ne hyvistä lähteistä, mutta niiden karsiminen minimiin on varmasti monen kohdalla aika turhaa ja rajoittavaa.
https://yle.fi/uutiset/3-9818124
V a r m a s t i ?
Minusta tuo on kohtuullinen yhden päivän esimerkki, mutta lisäisin ja monipuolistaisin kasvisten määrää ja monipuolistaisin hiilareita. Leivän sijasta voit syödä vaikka quinoaa, pastaa tai täysjyväbasmatiriisiä. Hiilareita tulee myös kasviksista, esim. juureksista, jotka ovat muutenkin terveellisiä.
Oliiviöljyä ei tarvitse lutrata joka paikkaan. Syö vaikka avokadoa tai siemennäkkäriä, saat kuituja ja hyviä rasvoja.
Proteiinia voisi olla ehkävimpan verran enemmän, mutta olen samaa mieltä siitä, ettei sitä tarvitse olla niin paljon kuin ihmiset usein luulevat. N50
45 lisää: unohdin kauran, ohran, linssit ja pavut...
Yököttävän niljakas olo tuli pelkästä lukemisesta. Öljyä,öljyä, öljyä - Yääääk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilarit ovat energialisäkkeitä eli niistä ei saa juuri mitään muuta kuin pelkkää tyhjää energiaa. Ihminen tarvitsee tietyn määrän amino- ja rasvahappoja, vitamiineja ja erilaisia hivenaineita. Kaiken tuon saa pienemmillä kaloreilla ja pienemmällä annoskoolla helpommin muualta kuin hiilareista (peruna, pasta, leipä, riisi). Vähän liikkuva terve aikuinen ei tarvitse niitä energialisäkkeitä mihinkään muuhun kuin lihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noin paljon oliiviöljyä? Ja onko tuo ensimmäinen puuroa vai missä muodossa nuo hiutaleet syöt?
Oliiviöljyssähän ei ole mitään vikaa, itse asiassa se on tuon koko ap:n listan terveellisin ainesosa. No onhan se muutenkin todella vaikeata löytää oliiviöljyä terveellisempää ruoka-ainesta aivan kaikista maailman ruoka-aineksista.
Hedelmät, marjat, vihannekset, pähkinät, siemenet... noin niinkuin alkuun.
Yksikään mainitsemistasi ei vain ole oliiviöljyä terveellisempää.
Ei tuolla kyllä diabetesta estetä vaan hankitaan se.
Kokeilepa sellaista, että syöt:
Proteiinia 1 osa, hiilihydraattia 0,5-0,8 osaa, rasvaa 2,5-3,5 osaa. Tuon yhden osan saat laskemalla oma pituutesi miinus 100. Eli kun itse olen 166cm, syön proteiinia 66g, hh max 33g ja rasvaa väh 165g.
Aterioita 2-3 per päivä. Ihan orjallisesti ei tarvitse noudattaa, mutta ei hirveästi lipsuta.
Tietoa löytyy googlaamalla Kwasniewski Optimal diet. Itse sain tällä diabeteksen remissioon ja monia muita vaivoja myös pois. Tää ei ole mikään uusi ja ihmeellinen muotidieetti vaan yksi vanhimmista vhh ruokavalioista.