Ällöttää koiriaan "hän" -nittelevät lässyttäjät. Vaikka olen koiraystävä, SE on KOIRA.
Vr:n lemmikkivaunu. Yäk.
(Täällä on siis tavallisiakin paikkoja lemmikkivaunussa)
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on tärkeä perheenjäsen ja arvokas persoona, ettäs tiiät!
Heille vois laittaa piikin hännän viereen, niin loppuisi lässyttely ja turha resurssien tuhlaaminen. Jossain päin maailmaa kuolee lapsia nälkään ja täällä ruokitaan koiria fileillä ym. herkuille.
ETTÄS KEHTAATTE! Afrikassa oltaisiin tyytyväisiä koiran ruokaankin.
Tapa ittes!
Näin annat afrikan lapsille mahdollisuuden.
Ja muille paremman mielen muutenvain.
Itse en ole edes omistanut koiraa tai kissaa, enkä tule koskaan omistamaankaan, mutta kutsun silti eläimiä hän-pronominilla.
Kauheaa kuunnella kun joku lässyttää "hänelle pitää hakea piimää, hän niin pitää piimästä". Kyseessä on koira, ei aviomies tai lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Kauheaa kuunnella kun joku lässyttää "hänelle pitää hakea piimää, hän niin pitää piimästä". Kyseessä on koira, ei aviomies tai lapsi!
Mielestäni yhdellekään mainitsemistasi kohteista ei pitäisi lässyttää.
Vierailija kirjoitti:
Käytän termiä "hän" olennosta, jolla on persoona. Eläimillä on persoonat.
Eikö ihmisillä ole persoonia, koska heistä käytetää se-pronominia? Mutta joo, ei minua tuo hännittely haittaa. Oikeastaan se on suloista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi vielä kummallisempaa, jos aviomieheen tai lapseen viitattaisiin hän-pronominilla.
Kaikki se ihmisiä voikin ärsyttää.
Voi teit pikku laukkoja, pieni tielu kältii nii pali.
Vierailija kirjoitti:
Olen Turusta ja koirat on minulle hän. Mielestäni myös vanhoilla taloilla on persoonat ja puhun niistä pronominilla hän. Jos jotakuta ärsyttää niin voivoi, aion jatkaa. Turkulaisena ärsytän muutenkin ;)
Tosiaan tuntuu, että täällä vain pienet lapset ja koirat, ei kaikki eläimet suinkaan, ovat hän. Omassa arkipuheessani kaikki elollinenkin on yleensä ”se”. Paitsi lapset ovat hän. Koiranomistajat tuntuvat loukkaantuvan, jos koirasta sanoo se. Jotkut jopa korjaavat, että hän. Sanon silti se hamaan loppuun asti.
Mielestäni hän-sanan käyttö puhekielessä on lässyttämistä, kirjoitettaessa eri asia. Se ei oikein sovi ihmisistä puhuttaessa. Eläimiä saa hännitellä, varsinkin jos kyseessä on esimerkiksi koira, joka on osittain hankittukin siksi, jotta saa lässyttää jollekin, jota se ei haittaa. Jos tämä ihmisiä ärsyttää, niin ei oikein voi mitään. Mikä tahansa toisen tekemä asia voi ärsyttää jotakuta, vaikkei siitä suoranaista harmia kenellekään aiheudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun eläinlääkäriasemilla sanotaan koirasta "hän". Mulla on neljä koiraa, kaikki ovat "se", eikä se niiden arvoa vähennä.
Eikai tässä nyt arvosta olekaan kyse, vaan nimenomaan lässytyksestä.
Kuka on hyvä koira, kuka? "hän on hyvä koira ja niin komea" Hän on tänään romanttisella tuulella ja vaan nuuhki metsässä varpuja.
AP:n kuvaama "hän" sanan käyttö omasta perheenjäsenestä on eri asia kuin julkinen lässyttäminen.
Kyllä mun koira on hän mutta en silti hänelle lässytä kuin kotona. Kaksi ihan eri ärsytyksen aihetta...
En usko, että muista perheenjäsenistä käyttää hän-sanaa. Eli perheen lemmikki on "hän", ihminen "se".
Lässyttämistähän tuo "hännittely" on, mutta mitä siitä? Järjestetäänhän koirille lässyttämisen sm- ja mm-kisojakin. Jos itse saa siitä elämänsisältöä, niin se suotakoon.
Ihminen on minulle hän, koirani on miulle hän. Ei se ole sama asia kuin julkinen lässyttäminen edelleenkään mielestäni. Eli kaksi eri ärsytyksen aihetta. Lässytän koiralleni vain kotona mutta saatan ulkonakin kutsua hän -sanalla, enkä olisi arvannut kenenkään siitä kyrsiintyvän näin mittavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siullakin ongelmat,
Itse kutsun koiraani häneksi, koska on perheenjäsen. En ajatellut ketään häiritsevän tai kenenkään ylipäätään moiseen kiinnittävän huomiota.
N28
Puhutko myös mahdollisesta puolisostasi ja lapsistasi aina että "hän" eikä "se"?
Kyllä, viittaan avopuolisooni "hän" sanalla. Liittynee asiaan miten?
Siis oikeasti, jos joku kysyy että "hei onkos siippasikin tulossa tänne?" niin vastaat "kyllä, hän tulee kuudelta kun keskiviikkoisin hän on vähän pitempään töissä"?
Missäpäin Suomea puhutaan näin? Meidän seuduilla en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän häntä ihmisistä. Ja siksi on naurettavaa hienostelua käyttää sitä eläimistä.
Juu, tuollaisessa tilanteessa viittaisin avopuolisooni "Joo, hän on tulossa siinä kuuden aikaan".
Ihan Tampereella asun, olen asunut sekä Järvenpäässä & Lahdessa, sekä mamani on saamelainen, joten myös paljon Lapissa tullut vietettyä aikaa. Omituinen oletus, että jonkun kieli on hienostelua vain, koska se eroaa siun tavastasi puhua. Puhun niinkuin miulle on luontevaa.
ja todella, "hän" sanan käyttö ei ole hienostelua, vaan ihan arkikieltä minulle; myöskään hän -ilmaus koirasta ei ole = lässytys, koska sitä harrastan vain kotona.
N28
Vierailija kirjoitti:
Miksi tunnutte kaikki yhdistävän "hän" -sanan lässytykseen? Oikiasti, lässytys on aisa erikseen ja se voikin olla ärsyttävää julkisesti. "Hän" prononimista ärsyyntyminen on miusta ihmeellistä.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen Turusta ja koirat on minulle hän. Mielestäni myös vanhoilla taloilla on persoonat ja puhun niistä pronominilla hän. Jos jotakuta ärsyttää niin voivoi, aion jatkaa. Turkulaisena ärsytän muutenkin ;)
Tosiaan tuntuu, että täällä vain pienet lapset ja koirat, ei kaikki eläimet suinkaan, ovat hän. Omassa arkipuheessani kaikki elollinenkin on yleensä ”se”. Paitsi lapset ovat hän. Koiranomistajat tuntuvat loukkaantuvan, jos koirasta sanoo se. Jotkut jopa korjaavat, että hän. Sanon silti se hamaan loppuun asti.
Miulle ainakin on se ja sama mitä prononimia käytät koiraani puhutellessasi/viitatessasi.
Kyllä näyttää ennemmin siltä, että tuntuu joitain tämä hännittely - vaikka ei heidän elämäänsä vaikurta mitenkään, kovasti loukkaavan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmisillä ole persoonia, koska heistä käytetää se-pronominia? Mutta joo, ei minua tuo hännittely haittaa. Oikeastaan se on suloista.
Tarkoitit varmaankin ”hän on suloista”?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on hän, koira on se.
Ihminen on hän, koira on piski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Tarkoitan, että se eli hännittely on suloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täh? Tarkoitan, että se eli hännittely on suloista.
Ei saa sanoa se. Pitää sanoa hän.
Mitäs luulette sanooko Sauli hän vai se puhuessaan Lennusta?
Niin. Aivan.
Hän kåvi kakalla ja nuoli takapuoltaan ja nuuhki myös ystäviensä takapuolta ja sitten hän antoi mamille muiskun.