Ällöttää koiriaan "hän" -nittelevät lässyttäjät. Vaikka olen koiraystävä, SE on KOIRA.
Vr:n lemmikkivaunu. Yäk.
(Täällä on siis tavallisiakin paikkoja lemmikkivaunussa)
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää toisten asioihin puuttujat, mitä se sinulle kuuluu vaikka huvikseni kutsuisin koiraani Hänen kuninkaalliseksi korkeudekseen.
Juuri näin. Miten ruo asia kuuluisi ap:lle mitenkään? Elä ja anna toisten elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää toisten asioihin puuttujat, mitä se sinulle kuuluu vaikka huvikseni kutsuisin koiraani Hänen kuninkaalliseksi korkeudekseen.
Juuri näin. Miten ruo asia kuuluisi ap:lle mitenkään? Elä ja anna toisten elää.
Keskustelupalstalla on tapana jakaa erilaisia mielipiteitä eri asioista.
Mulle on ainakin ihan sama miten pöljän kuvan ihmiset haluavat itsestään antaa, ihan vapaasti voi vaikka sanoa kultakalaa tai kastematoa häneksi, jos se ei ole ironiaa, niin on kyllä päästään pimahtanut ihminen.
Mä hänittelen meidän lehmiäkin. 😄 Huomaan, että häniteltyä tulee niitä (eläimiä), minkä kanssa eniten päivän aikana puuhailee. Sitten taas navettakissat on vaan "ne". Koira on hän, samoin hepat. Kanat on ilman muuta hän.
😄
On siullakin ongelmat,
Itse kutsun koiraani häneksi, koska on perheenjäsen. En ajatellut ketään häiritsevän tai kenenkään ylipäätään moiseen kiinnittävän huomiota.
N28
Osin myös muiden kielten vaikutusta. Mieheni on englanninkielinen, ja koirasta puhutaan kotona järjestään "he". Koirat ovat ainakin nykyenglanniksi aina "he" tai "she", eikä "it".
Tämän vuoksi suomeksikin tulee nykyään paljon useammin ihan huomaamatta sanottua koirasta "hän" eikä "se".
Vierailija kirjoitti:
Mä matkustin kissan kanssa lemmikkieläinvaunussa ja siellä oli nainen, joka käytti koko ajan itsestään nimeä "äiti", kun jutteli koiralleen. "Äiti antaa sulle vettä." Jne. Ja koiralla oli toki "isikin" mukanaan, josta "äiti" jutteli myös koiralle samaan tapaan. "Isi on tuossa ihan lähellä, ei hätää." Kun koiran "isi" istui yhtä riviä edempänä. Tätä jatkui koko kuuden tunnin junamatkan ajan. Aluksi oli aika huvittavaa, loppumatkasta alkoi jo lähteä omakin järki. Ihmiset on aika huvittavia kommunikoidessaan omien karvaisten kullannuppujen kanssa, mutta tuo oli kyllä kaiken huippu.
Silloin tällöin kuulen, kun naapurin rouva selittää pihalle aitaukseen jäävälle koiralle, kuinka ”äiti lähtee nyt kauppaan, tulen ihna pian takaisin” ja että ”isä on siellä kotona”.
Vierailija kirjoitti:
Mä hänittelen meidän lehmiäkin. 😄 Huomaan, että häniteltyä tulee niitä (eläimiä), minkä kanssa eniten päivän aikana puuhailee. Sitten taas navettakissat on vaan "ne". Koira on hän, samoin hepat. Kanat on ilman muuta hän.
😄
Huomaan, että kissan asema on edelleen siellä maalla varsin surkea. Kaikki muut eläimet on "hän" jopa ne pataan laitettavat, mutta kissat..ne onkin "ne".
Vierailija kirjoitti:
On siullakin ongelmat,
Itse kutsun koiraani häneksi, koska on perheenjäsen. En ajatellut ketään häiritsevän tai kenenkään ylipäätään moiseen kiinnittävän huomiota.
N28
Puhutko myös mahdollisesta puolisostasi ja lapsistasi aina että "hän" eikä "se"?
Kyllä minä hännittelen puutarhan kukkasiakin...komistuksia ovat ja hempukoita ynnä muita 😁..
Siinä vaiheessa kun radiossa juontaja viittasi muurahaiseen sanalla hän vaihtui kanava aika sukkelaan. Eläin on aina se eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka paljon sitä arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun eläinlääkäriasemilla sanotaan koirasta "hän". Mulla on neljä koiraa, kaikki ovat "se", eikä se niiden arvoa vähennä.
Eikai tässä nyt arvosta olekaan kyse, vaan nimenomaan lässytyksestä.
Kuka on hyvä koira, kuka? "hän on hyvä koira ja niin komea" Hän on tänään romanttisella tuulella ja vaan nuuhki metsässä varpuja.
AP:n kuvaama "hän" sanan käyttö omasta perheenjäsenestä on eri asia kuin julkinen lässyttäminen.
Kyllä mun koira on hän mutta en silti hänelle lässytä kuin kotona. Kaksi ihan eri ärsytyksen aihetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siullakin ongelmat,
N28
Puhutko myös mahdollisesta puolisostasi ja lapsistasi aina että "hän" eikä "se"?
Kyllä, viittaan avopuolisooni "hän" sanalla. Liittynee asiaan miten?
Hän
Sai mut nauramaan
Hän
Sai mut laulamaan
Hän
Antoi mulle sävelmän
Käytän termiä "hän" olennosta, jolla on persoona. Eläimillä on persoonat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siullakin ongelmat,
N28
No hienoa. Liittyy asiaan siten, että tiedän lukemattomia ihmisiä, jotka eivät koskaan sano ihmisistä "hän" mutta sitten koira onkin yhtäkkiä "hän" ja se kuulostaa todella teennäiseltä ja typerältä ja paskantärkeältä.
Sitten ymmärrän paremmin jos sana "hän" on ihan arkikielessä käytössä muutenkin, myös ihmisten kohdalla.
En ole itsekään aiemmin ymmärtänyt. Mutta nyt on lähipiiriin tullut koira ja kun olen pikkuisen päässyt tutustumaan, niin hänestäkin on tullut minulle hän <3 En olisi ikinä uskonut, että minustakin tulee sellainen ihminen, joka puhuttelee koiria näin! En kyllä lässytä, vaan puhun hänelle kuin ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun eläinlääkäriasemilla sanotaan koirasta "hän". Mulla on neljä koiraa, kaikki ovat "se", eikä se niiden arvoa vähennä.
Eikai tässä nyt arvosta olekaan kyse, vaan nimenomaan lässytyksestä.
Kuka on hyvä koira, kuka? "hän on hyvä koira ja niin komea" Hän on tänään romanttisella tuulella ja vaan nuuhki metsässä varpuja.
AP:n kuvaama "hän" sanan käyttö omasta perheenjäsenestä on eri asia kuin julkinen lässyttäminen.
Kyllä mun koira on hän mutta en silti hänelle lässytä kuin kotona. Kaksi ihan eri ärsytyksen aihetta...
En usko, että muista perheenjäsenistä käyttää hän-sanaa. Eli perheen lemmikki on "hän", ihminen "se".
Lässyttämistähän tuo "hännittely" on, mutta mitä siitä? Järjestetäänhän koirille lässyttämisen sm- ja mm-kisojakin. Jos itse saa siitä elämänsisältöä, niin se suotakoon.
Olen Turusta ja koirat on minulle hän. Mielestäni myös vanhoilla taloilla on persoonat ja puhun niistä pronominilla hän. Jos jotakuta ärsyttää niin voivoi, aion jatkaa. Turkulaisena ärsytän muutenkin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siullakin ongelmat,
N28
Siis oikeasti, jos joku kysyy että "hei onkos siippasikin tulossa tänne?" niin vastaat "kyllä, hän tulee kuudelta kun keskiviikkoisin hän on vähän pitempään töissä"?
Missäpäin Suomea puhutaan näin? Meidän seuduilla en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän häntä ihmisistä. Ja siksi on naurettavaa hienostelua käyttää sitä eläimistä.
Oletko kateellinen tai jopa mustasukkainen niille koirille ja kissoille emäntiensä ja isäntiensä huomiosta ja välittämisestä?