Ällöttää koiriaan "hän" -nittelevät lässyttäjät. Vaikka olen koiraystävä, SE on KOIRA.
Vr:n lemmikkivaunu. Yäk.
(Täällä on siis tavallisiakin paikkoja lemmikkivaunussa)
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun eläinlääkäriasemilla sanotaan koirasta "hän". Mulla on neljä koiraa, kaikki ovat "se", eikä se niiden arvoa vähennä.
Sulla onkin tuo tyly suhtautuminen eläimiisi. Ne ovat sulle harrastusvälineitä, eikä niinkään lemmikkejä.
Tuohan se kertookin, miten joku suhtautuu lemmikeihinsä. Sama kuin minä väittäisin, että hännittelijät eivät ymmärrä eläimen lajityypillistä käytöstä ja tarpeita, kun pitävät sitä ihmisen kaltaisena ja vertaisena.
Vierailija kirjoitti:
Ooneks piskeistä on kehkeytymässä koronalinkoja ja ne kielletään lähiaikoina. Niille kun ei ole rokotetta kehitteillä ja ne todistetusti toimivat viruksen kantajina.
Äskettäin oli uutisissa, kuinka koirat pystyvät haistamaan koronaviruksen tarkemmin kuin mikään laboratoriotesti sen tunnistaa. Tähän tarkoitukseen koulutetuista koirista olisi todellista hyötyä esim. lentokentillä. Koira siis pystyy haistamaan ihmisen, jolla on koronavirus, vaikka ihminen olisi oireeton.
Voihan se tuntua aluksi oudolta ja ärsyttävältä kun ei oo tottunut kirjakieltä puhumaan, mutta ei kannata ärsyyntyä pikkuasioista..
Vierailija kirjoitti:
Hän on tärkeä perheenjäsen ja arvokas persoona, ettäs tiiät!
Heille vois laittaa piikin hännän viereen, niin loppuisi lässyttely ja turha resurssien tuhlaaminen. Jossain päin maailmaa kuolee lapsia nälkään ja täällä ruokitaan koiria fileillä ym. herkuille.
ETTÄS KEHTAATTE! Afrikassa oltaisiin tyytyväisiä koiran ruokaankin.
Ärsyttää toisten asioihin puuttujat, mitä se sinulle kuuluu vaikka huvikseni kutsuisin koiraani Hänen kuninkaalliseksi korkeudekseen.
Minä käytän myös tietokoneestani ja autostani hän-pronominia. Se tuo komiikkaa arkeen. Nuorempana ärsytti koirien hännittely, nykyään käytän sitä itsekin juuri koomisuuden vuoksi.
Ite oot "Se"... Arvostan koiria enemmän kuin ihmisiä...ja tuollaset ulisijat kuten aloittaja on alinta kastia 😤
Vierailija kirjoitti:
Turussa elukka on hän ja ihminen on se.
En tiedä miksi. Tuo on omaankin puheeseen tarttunut.
Ihmisestä ei koskaan tiedä mikä sieluton kurpake se on, mutta elukasta tietää että se on varmasti elukka.
Nykyään kuuluu sanoa lemmikistä hän ja ihimisestä se.
Kieli kehittyy.
Soon nykyaikaa, juippi.
Vierailija kirjoitti:
Tulee varmaan englannin kielestä, jossa on loukkaus kuvata koiraa termillä "it"
Englannin kielessä tuota käytetään koska siinä selviää koiran sukupuoli. Onhan siellä laiva ja autokin she ja monessa muussa kielessä jokaisella asialla teelusikasta pöydän jalkaan on sukupuoli. Suomessa oikea pronomini on se, höyrähtäneet ämmät kutsuu eläimiään häneksi, semmoiset värikkäisiin kaapuihin pukeutuvat kouvolatukkaiset jotka nimeävät asuntonsakin Villa Hemorrhoid tai jotain.
"Se" etäännyttää koiran. "Hän" ilmaisee, että koiralla on oma persoonallisuutensa eikä se ole mikään sieluton massatuote.
Mä matkustin kissan kanssa lemmikkieläinvaunussa ja siellä oli nainen, joka käytti koko ajan itsestään nimeä "äiti", kun jutteli koiralleen. "Äiti antaa sulle vettä." Jne. Ja koiralla oli toki "isikin" mukanaan, josta "äiti" jutteli myös koiralle samaan tapaan. "Isi on tuossa ihan lähellä, ei hätää." Kun koiran "isi" istui yhtä riviä edempänä. Tätä jatkui koko kuuden tunnin junamatkan ajan. Aluksi oli aika huvittavaa, loppumatkasta alkoi jo lähteä omakin järki. Ihmiset on aika huvittavia kommunikoidessaan omien karvaisten kullannuppujen kanssa, mutta tuo oli kyllä kaiken huippu.
Sama täällä! Tulee välittömästi olo, että tuo ihminen taitaa olla pihalla eläimestä nimeltä koira, ellei sitten käytä sitä häniä jotenkin ironisella tavalla.
On omituista että käytetään eläimestä "hän" kun arkikielessä ihmisetkin ovet "se"itä.
eläimille lässyttävät ovat kyllä jotenkin todella pelottavaa sakkia. Ei oikein tiedä yrittäisikö liueta paialta vai jäädä odottamaan valkotakkisia.