Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lauantai koulupäivät ja kiukuttelevat vanhemmat

Vierailija
03.09.2013 |

Meidän koulussa on tänä syksynä yhtenä lauantaina koulua, jolla korvataan joku välipäivä johonkin lomaan. Ok, samana päivänä on myös vanhemmat kutsuttu kouluun, joka luokalla on "vanhempainilta" samalla jne. Mutta tää kiukuttelun määrä tästä yhdestä päivästä, huh! Oon nyt kuunnellu kitinää pariltakin äidiltä tyyliin "mä en ainakaan mee, vitsi mitä touhua, ihan hanurista jnejne". Lapseni koulukaveri jopa sanoi et äidin mielstä noi la koulupäivät on niin tyhmiä, et se kirjoittaa mulle lapun et mun ei tarvii mennä...Mä taas en tajua tota valitusta. Pojalla on koulupäivä 9-12, jossain kohdassa on sit loma pidempi, mä käyn koulussa lauantaina sen pari tuntia, näen muita vanhempia ja opettajia (mitä en tietty muutoin juuri näkisi), kaikki on ihan ok. Mitä itse ajattelet noista "paikkauspäivistä", onko niin kauheita?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe työntekijänä mitään hyötyä lauantaista. Ekaks perheeltä menee yhteinen vapaapäivä ja toiseksi lapsi joutuu sitten olemaan yhden päivän joko yksin kotona tai mun täytyy ottaa palkatonta.

Lapsella on muutenkin vapaata tosi paljon: syysloma, joululoma, hiihtoloma ja 10 viikon kesäloma. Arvaa paljonko mulla on ? Hirvee sumpliminen muutenkin, joudutaan viemään lasta leireille, mummoloihin vaan sen takia ettei tarvi olla yksin ja nyt tulee vielä lauantaipäiviä, joista tulee vapaapäivä keskelle viikkoa, jolloin vanhemmat ovat töissä.

Opettajille tästä on hyötyä, vanhemmille ei. Ellei vanhemmat ole samassa koulussa opettajia.

Lauantaisin meillä harrastellaan, on paljon juhlia. Mielummin ei lauantaita. Itse käyn kaikissa vanhempainilloissa ja aina vastaan kun opettajalta tulee kysymyksiä. Meillä vanhempainillassa kysyttiin mitä olette mieltä ja kaikki äänestivät ei-lauantaita ja miten kävi ? 2 lauantaita ollaan nyt koulussa. Opettajalla ei ollut mitään hyviä vinkkejä kuin ne normaalit viekää mummolaan näille arkipäiville.

Voi peppu, oikeesti !

Vierailija
62/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, kun vastaan lukematta muiden vastauksia tokalta ja kolmannelta sivulta.

Meillä ei ole lauantaikoulupäiviä, MUTTA kolmen päivän syysloma on tosi lyhyt. Kolmen päivän syyslomassa tulee 5 vapaapäivää peräkkäin, kun taas koko viikon lomassa 9 vapaapäivää peräkkäin. Mun puolestani koko syysloman saisi lakkauttaa, jos se ei ole koko viikko.

Mutta meillä on kyllä koulupäivä vanhemmille ja urheilupäivä yms. joiden takia vanhemmat ottaa arkena vapaata, että pääsevät kouluun. Nämähän hoituisi kivasti lauantaina. 3 tuntia yhdestä tai kahdesta lauantaista vuoden aikana, ei kyllä vielä pilaa kenenkään elämää. Ja kun ne aina tiedettäisiin kuitenkin monta kuukautta etukäteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän koulu on sellainen, josta joka ikinen vanhempi valittaa koko ajan. Milloin lukujärjestys ei sovi meidän perheen työrytmiin/harrastusrytmiin tms. Mitään ylimääräistä tai normaalista poikkeavaa ei saisi järjestää, koska se aiheuttaa meidän mammalle harmaita hiuksia. Ihan oikeasti nykyihminen ei enää sopeudu koulurytmiin kuten ennen vaan kuvittelee, että järjestelmä sopeutuu jokaisen yksilön rytmiin ja tarpeisiin.

Vierailija
64/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:22"]

Siis lapselle on ok opettaa että ei tarvii mennä kouluun jos ei huvita tai haluaa nukkua pidempään? Tai että opettajien ja muun henkilökunnan työpanosta ei tarvitse arvostaa, he kun kuitenkin ovat siellä paikalla? Kyllä huomaa et meillä on todellakin asiat liian hyvin...ei tarvii miettiä mistä noita välinpitämättömiä aikusia oikein kasvaa!

[/quote]

Joo, näin on.

t: se joka tekee mitä lystää ja lähtee lasten kanssa parin päivän syyslomalla viikoksi lämpimään.

Vierailija
65/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa minua :)

En koe, että yksi lauantai pilaisi meidän elämän. Ei se ole niin justiinsa, että vaikka yhden pyhittääkin kouluun. Ja jos sinne on vanhemmatkin kutsuttu, ei haittaa sekään. Vain yksi lauantai. Todella harvoin.

Vierailija
66/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 15:05"]

Nykypäivän koulu on sellainen, josta joka ikinen vanhempi valittaa koko ajan. Milloin lukujärjestys ei sovi meidän perheen työrytmiin/harrastusrytmiin tms. Mitään ylimääräistä tai normaalista poikkeavaa ei saisi järjestää, koska se aiheuttaa meidän mammalle harmaita hiuksia. Ihan oikeasti nykyihminen ei enää sopeudu koulurytmiin kuten ennen vaan kuvittelee, että järjestelmä sopeutuu jokaisen yksilön rytmiin ja tarpeisiin.

[/quote]

Irtiotto holhousyhteiskunnan orvanpyörästä, ei huono. Se, että tämä yhteiskunta vaatii meitä antamaan aikaamme entistä tiukemmin, eikä olisi ihan reilua antaa meidän pitää viikonloput omissa käsissämme.

Vierailija
67/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 14:22"]

Mä en oikein tajua...Joka toinen kirjoittaja valittaa tosta la koulupäivästä just siks et "se on perhepäivä". Mitähän ihmettä te kaikki sit lauantaisin teette? Mulle perhepäivä on sitä että mä en ole töissä, vaan mun perheen kanssa, ihan sama missä!

[/quote]

No mä oon perhepäivänä 1000x mieluummin aamiaspöydässä ja lojumassa vuoteessa juttelemassa siitä edellisestä kouluviikosta jne.... ei tosiaan hotsita herätä samaan aikaan kuin työaamuina ja lähteä sinne räntäsateeseen.

Vierailija
68/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoyhteiskunnassa nykyinen koulujärjestelmä on auttamatta vanhanaikainen. Miksi opettajilla pitäisi olla suojatyöpaikka muiden ammattiryhmien ollessa jatkuvasti irtisanomisten kohteena.

Koulun alkuviikot, viimeiset viikot ennen lomia ja nämä lauantaikoulupäivät ovat yhtä kolmiloikan hyppäämistä opintotuntien täyttämiseksi. Tiivistetään opintovuotta.

Opettajille samat vuosilomat ja kesäksi voitaisiin velvoittaa ratkaisemaan perheiden lastenhoito ongelmia pitkien lomien ajaksi.

Vierailija
69/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä anon aina vapaaksi. Meillä on yhteishuoltajuus, joten muutenkin lapset joutuvat joka 2. vkloppu reissaamaan. En todellakaan sido meidän perhettä näinä viikonloppuna, vaan teemme niitä juttuja, joita normiperheet tekevät aina. Meillä siis valinnavaraa vähemmän. Isä asuu etäänpänä, joten hän ei omana vkloppuna pysty käyttämään lapsia paria tuntia koulussa. Jotkut ulkomaanmatkailee. Yks päivä kerran vuodessa ei ole poissaolona mitään. Me ei olla pois kuin tuo lauantaipäivä.

Vierailija
70/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko siellä Suomessa valitetaan, kun pari kertaa syyslukukauden aikana pitää tehdä lauantai sisään. Täällä meillä  yläkoulun jälkeen kaikilla on AINA lauantaisin koulua, monilla jo yläkuolussakin (siis 6-päiväiset kouluviikot )Suurin osa nuoristaa käyttäytyy tosi hyvin ja monilla on aikaa harrastaa ja tehdä vielä vapaaehtoistyötä koulutyön ohella. Ja valittamista kuulee niin vähän.. Eikä olla Afganistanissa vaan ihan Eupoopassa.

Vierailija
71/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:05"]

Itse menen aina kiltisti mukaan noihin lauantaikoulupäiviin ja muihin kissanristiäisiin, mitä koulussa järjestetään. Mitään opetuksellista hyötyä päivistä ei ole ollut, mutta paikalle vaivautuneet vanhemmat toki näkevät koulun tilat, lapsen luokkakaverit ja osan näiden vanhemmista. Koululaiset eivät näistä päivistä ole hirveästi välittäneet ja minulle ne ovat yhtä tuskaa. Pakko nousta aikaisin, tarpoa metsässä luontopolulla sateessa ja kurassa, osallistua hassunhauskoihin leikkeihin ym "kivaan", josta toivoin päässeeni jo eroon. Sen lisäksi että lauantaipäivä menee koulussa, lisäahdistusta tulee myös lapsen ylimääräisestä arkivapaasta, vanhemmalle kun ei tällaista ylimääräistä vapaapäivää lauantaikoulupäivän ansiosta tule.

[/quote]

Niinpä. Minä ilmoitan lapseni mökiltä sairaaksi, hän voi tarpoa luontopolulla sielläkin, kerätä kanttarelleja ja tatteja ja käydä talvella sitä lauantaikoulua, jos koulu vaan älyäisi sen silloin järjestää... Kauniita aurinkoisia syyspäiviä mökillä nyt koululle uhrata..

Vierailija
72/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 17:00"]

Ihan oikeastiko siellä Suomessa valitetaan, kun pari kertaa syyslukukauden aikana pitää tehdä lauantai sisään. Täällä meillä  yläkoulun jälkeen kaikilla on AINA lauantaisin koulua, monilla jo yläkuolussakin (siis 6-päiväiset kouluviikot )Suurin osa nuoristaa käyttäytyy tosi hyvin ja monilla on aikaa harrastaa ja tehdä vielä vapaaehtoistyötä koulutyön ohella. Ja valittamista kuulee niin vähän.. Eikä olla Afganistanissa vaan ihan Eupoopassa.

[/quote]

minulla itselläni ei ole mitään sitä vastaan että mennään ja osallistutaan koulun juttuun koko perhe tai minä ja lapsi. Mutta se että mennään koululle lauantaina ja saadaan siitä vapaapäivä viikolla, jolloin minä olen töissä, sitä minä olen vastaan.

Koululaisilla on muutenkin niin paljon vapaata ja koska näille vapaapäiville ei ole mitään korvaavaa paikkaa minne mennä. Iltapäiväkerho alkaa iltapäivällä.

Joudun itse joka ikinen kerta ottamaan palkatonta näitä varten kun lapsi itsekään ei halua olla yksin kotona.

Opettajalle olen joka kerta asiasta sanonut, taas syksyllä kun opettaja pyysi vanhempia pitämään kokousta minä sanoin tästä, mutta minun mielipidettä ei oteta huomioon.

Sanotaan aina onhan niitä mummoloita. Mitä jos veisin lapseni opettajan mummolaan, kävisikö se ?

Normaalissa työelämässä on muutenkin tarpeeksi haastetta saada kesälomat natsaamaan niin että olisi edes vähän yhteistä lomaa. Ei meillä olen niitä ylityöpäiviä kasoittain jemmassa jotta nämä menisi kätevästi.

Jos lapsi olisi vaikka yläkoulussa , se olisi eri asia kuin vasta vuosi sitten koulun aloittanut.

Vierailija
73/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vanhempia saa ärsyttää ihan rauhassa, mutta EI OLE ASIALLISTA ALKAA LAPSILLE JAKAMAAN POISSAOLOLUPIA sen takia, että voi-voi, meni viikonloppu hiukan risaksi.

Sinänsä ymmärrän, että kaikissa perheissä se välipäivävapaa ei onnistu kovin helpolla, eli koululaiset joutuvat olemaan kotona yksikseen, jos vanhemmat ovat välipäivän töissä. Meille nuo ovat helppo juttu, koska minulla on arkivapaita, mutta kaikilla näin ei ole...

Mutta tosiaan silti pitäisi vanhempien tukea koulua ja opettajien auktoriteetin säilymistä, eikä alkaa tekemään tuollaista myyräntyötä...

Vierailija
74/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:04"]

sääliks käy opettajia

[/quote] Niinpä, niillä on vain kahden ja puolen kuukauden kesäloma, syysloma, joululoma, hiihtoloma ja joutuvat syksyllä yhtenä lauantaina 3h töihin. KAMALAA!!!!! Voi raukkoja!

Vierailija
75/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 17:22"]

sääliks käy opettajia

[/quote] Niinpä, niillä on vain kahden ja puolen kuukauden kesäloma, syysloma, joululoma, hiihtoloma ja joutuvat syksyllä yhtenä lauantaina 3h töihin. KAMALAA!!!!! Voi raukkoja!

[/quote]

Sääliks käy opettajia, kun joutuu tollasten minäminäminä -vanhempien kanssa vääntämään....

Vierailija
76/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 17:22"]

sääliks käy opettajia

[/quote]

Sääliks käy opettajia, kun joutuu tollasten minäminäminä -vanhempien kanssa vääntämään....

Vierailija
77/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osalle kirjoittajista taitaa olla epäselvää se, etteivät opettajat päätä koulun loma-aikoja. Kyllä se on aivan eri instanssi, joka niistä on vastuussa. Kukaan, ei KUKAAN, kouluni opettajista haluaisi lauantaityöpäivää, mutta niin se vaan taas kalenteriin on tuupattu. Samalla tulee käsky, että päivään on suunniteltava tavallisesta koulupäivästä poikkeavaa ohjelmaa. Hirveä homma ja palkaksi saa loskaa niskaan syyttä suotta.

koulupäiviä on 190 miinus arkipyhät, koulu loppuu viikon 22 lauantaina. Siinä ovat raamit, joiden perusteella päättäjät kunnassa kouluvuoden suunnittelevat. Ottakaa yhteyttä koululautakuntaan jos haluatte asiaan muutosta. Opettaja on aivan syytön rilanteeseen.

Vierailija
78/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 14:02"]

Me ollaan yrittäjäperhe ja tehdäön molemmat töitä vähintään 12 h arkena per vrk. Viikonloput on meidän ainoa vapaa ja silloin halutaan levätä, ei käydä koulua tai tehdä töitä. Ei olla koskaan osallistuttu noihin päiviin vaan ollaan aina sairaana. Ei vaan riitä voimat.

[/quote]

Riitä voimat??? Jos oikeasti teette molemmat jatkuvasti 12h päiviä, niin paljon ette lastenne elämässä ole läsnä. Eikö silloin olisi ihan paikallaan olla edes yhtenä lauantaina kiinnostunut lapsen elämästä ja osallistua iloisesti hänen tapahtumaan? Jos et edes yhtenä tai kahtena lauantaine jaksa tätä, niin kannattais ehkä miettiä niitä työkuvioita uusiksi...

Ja siksikö kellään muulla ei myöskään saisi olla lomaa? Tai ketään kutsua lapsi-vanhempi tapahtumaan? Huono omatunto ja siksi helpompi rankaista muita? Meidän koulu on oikeasti kiva paikka ja vanhemmat mukavia. Lapsen silmistä näkee, miten ylpeitä ovat, kun saavat näyttää perheilleen jotain heidän arjestaan. Ja meillä osa näistä lauantaista on ihan vain oppilaille, eikai se nyt niin vaikeaa voi olla herättää se lapsi pari kertaa vuodessa lauantaina? Aika moni seisoo lauantaisin kuitenkin aamulla futiskentän laidalla, eikö kerran voisi osallistua koulun retkipäivään?

Vierailija
79/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:50"]

Meidän koulussa on tänä syksynä yhtenä lauantaina koulua, jolla korvataan joku välipäivä johonkin lomaan. Ok, samana päivänä on myös vanhemmat kutsuttu kouluun, joka luokalla on "vanhempainilta" samalla jne. Mutta tää kiukuttelun määrä tästä yhdestä päivästä, huh! Oon nyt kuunnellu kitinää pariltakin äidiltä tyyliin "mä en ainakaan mee, vitsi mitä touhua, ihan hanurista jnejne". Lapseni koulukaveri jopa sanoi et äidin mielstä noi la koulupäivät on niin tyhmiä, et se kirjoittaa mulle lapun et mun ei tarvii mennä...Mä taas en tajua tota valitusta. Pojalla on koulupäivä 9-12, jossain kohdassa on sit loma pidempi, mä käyn koulussa lauantaina sen pari tuntia, näen muita vanhempia ja opettajia (mitä en tietty muutoin juuri näkisi), kaikki on ihan ok. Mitä itse ajattelet noista "paikkauspäivistä", onko niin kauheita?

[/quote]

Mä en ymmärrä sitä, että pidetään hirveetä meteliä lasten lomista ja yksinäisyydestä. Olen kuullut lomalla yksin kotona olevaa lasta verrattavan heittelille jätetyksi. Sehän on vaan meidän lakien seuraus.

Kun molemmat vanhemmat halutaan töihin ja vuosilomaa normaalisti noin kuukausi ja senkin ajankohdasta päättää työnantaja ei kertakaikkiaan voi olla lapsen kanssa kotona 3,5kk vuodessa.

Tähän on yksinkertainen ratkaisu. Koulu alkaa elokuun alussa ja päättyy juhannuksena. Tällä välin pidetään vapaina vain kansalliset arkipyhät.

Vierailija
80/83 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:50"]

[/quote]

Mä en ymmärrä sitä, että pidetään hirveetä meteliä lasten lomista ja yksinäisyydestä. Olen kuullut lomalla yksin kotona olevaa lasta verrattavan heittelille jätetyksi. Sehän on vaan meidän lakien seuraus.

Kun molemmat vanhemmat halutaan töihin ja vuosilomaa normaalisti noin kuukausi ja senkin ajankohdasta päättää työnantaja ei kertakaikkiaan voi olla lapsen kanssa kotona 3,5kk vuodessa.

Tähän on yksinkertainen ratkaisu. Koulu alkaa elokuun alussa ja päättyy juhannuksena. Tällä välin pidetään vapaina vain kansalliset arkipyhät.