lauantai koulupäivät ja kiukuttelevat vanhemmat
Meidän koulussa on tänä syksynä yhtenä lauantaina koulua, jolla korvataan joku välipäivä johonkin lomaan. Ok, samana päivänä on myös vanhemmat kutsuttu kouluun, joka luokalla on "vanhempainilta" samalla jne. Mutta tää kiukuttelun määrä tästä yhdestä päivästä, huh! Oon nyt kuunnellu kitinää pariltakin äidiltä tyyliin "mä en ainakaan mee, vitsi mitä touhua, ihan hanurista jnejne". Lapseni koulukaveri jopa sanoi et äidin mielstä noi la koulupäivät on niin tyhmiä, et se kirjoittaa mulle lapun et mun ei tarvii mennä...Mä taas en tajua tota valitusta. Pojalla on koulupäivä 9-12, jossain kohdassa on sit loma pidempi, mä käyn koulussa lauantaina sen pari tuntia, näen muita vanhempia ja opettajia (mitä en tietty muutoin juuri näkisi), kaikki on ihan ok. Mitä itse ajattelet noista "paikkauspäivistä", onko niin kauheita?
Kommentit (83)
Johan on porukalla pinna kireellä, jos elämän pilaa yksi lauantai 3 tunnilla. Entäs jos silloin olisi lapsen urheilujoukkueen turnaus tai työpaikan pikku joulut?
Pikkusen on perheen elämä viritetty liian tiukalle, jos 3 tuntia la aamuna sekoittaa pakan täydellisesti!
Lauantaikouluista eivät hyödy muut kuin opet, jotka pystyvät perheineen tehdä viikon mittaisia syyslomareissuja. Muiden pitää käydä töissä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:22"]
Siis lapselle on ok opettaa että ei tarvii mennä kouluun jos ei huvita tai haluaa nukkua pidempään? Tai että opettajien ja muun henkilökunnan työpanosta ei tarvitse arvostaa, he kun kuitenkin ovat siellä paikalla? Kyllä huomaa et meillä on todellakin asiat liian hyvin...ei tarvii miettiä mistä noita välinpitämättömiä aikusia oikein kasvaa!
[/quote]
Onhan se nyt vielä eriasia kertoa tällä palstalla mitä oikeasti ajattelee ja sitten hammasta purren mennä räntäsateessa viikosta väsyneenä, kämppä siivoomatta, kaupassa käymättä, tarhaikäinen vietynä jo mummolaan aamuvarhaisella ja isoveljen jäädessä kotiin pelaan pleikkaa jonnekin saatanan temppuradalle tutustumaan toisiin vittuuntuneisiin vanhempiin, ilman että ipana edes huomaa että äiskällä on huono päivä?
Pari tunnin vanhempainiltaa työpäibvän päälle lukuvuodessa ja netti, jos lapsella on kaikki ok kouluasioissa, niin kyllä riittää! Lapset sitä koulua käy, ei vanhemmat.
[/quote]
No sähän mukava mutsi oot. Kokeilepa vähän asennemuutosta, saattaa joku juttu olla vaikka vahingossa hauskaa! Sen tarhaikäisen voi varmasti ottaa mukaan sinne temppuradalle ja teiniä ei ehkä kovastikaan harmita pelata pleikkaa... Ettekö touhua lauantaisin muuten mitään yhdessä? Temppuradan ja vittuuntuneiden vanhempien tapaamisen jälkeenhän sä ehdit vielä hyvin pukea ne verkkarit jalkaan ja viettää vaikka leffailtaa? Ja jos temppurata ei nappaa, niin mitä jos itse ehdottaisit vaikka jotain mielekkäämpää tekemistä? Kaikki on niin omasta asennoitumisesta kiinni!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:45"]
Johan on porukalla pinna kireellä, jos elämän pilaa yksi lauantai 3 tunnilla. Entäs jos silloin olisi lapsen urheilujoukkueen turnaus tai työpaikan pikku joulut?
Pikkusen on perheen elämä viritetty liian tiukalle, jos 3 tuntia la aamuna sekoittaa pakan täydellisesti!
[/quote]
Juuri näin, komppaan täysillä. Ja opettajia käy sääliksi, kun joutuvat nurinoitanne kuuntelemaan.
[/quote]
Anteeksi nyt vaan että koulu ei ole kaikille joku pyhä lehmä. Meille riittää ihan 5/pvä viikossa oppitunteja ja pinna vielä kiristyy siitä, että lapsen pitää tuoda töitä kotiinkin. Pitääkö sinun?!
[/quote]
Hyvä! Juuri tästä on kysymys. Sen lapsen arki on viritetty liian tiukalle jo muutenkin. Koulu ei ole juhlaa lapsille siellä on kiusaamista, häiriökäyttäytymistä, mielenterveysongelmia opettajia myöden.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:47"]
Lauantaikouluista eivät hyödy muut kuin opet, jotka pystyvät perheineen tehdä viikon mittaisia syyslomareissuja. Muiden pitää käydä töissä.
[/quote]
No ei pidä paikkaansa, on kyllä muitakin, jotka pystyvät lomiaan toivomaan koulujen mukaan. Tai pitää vaikka puolison kanssa lomittain pari päivää palkatonta. Vuorotyöläiset pystyvät usein myös järjestämään pidemmän vapaan, kesäsesongista elävät pystyvät ehkä nyt paremmin lomailemaan, isovanhemmat voivat ottaa lapset viikoksi luokseen ja aija moni haluaa matkustaa jonnekin. Ei kaikilla ole samatilanne!
Me ollaan yrittäjäperhe ja tehdäön molemmat töitä vähintään 12 h arkena per vrk. Viikonloput on meidän ainoa vapaa ja silloin halutaan levätä, ei käydä koulua tai tehdä töitä. Ei olla koskaan osallistuttu noihin päiviin vaan ollaan aina sairaana. Ei vaan riitä voimat.
Ei vissiin kukaan sua odota mihinkään töitä tekemään? Ei mullakaan mitään olisi noita vastaan jos himassa makaisin kaiket päivät. Meillä esim tilanne on se, että meillä on kaksi lasta kahdessa eri koulussa, syy eri kouluuihin on se että kaupunki on lapset näin sijoittanut, ei paljon vanhemmilta kyselty. Toisessa sisäänteko lauantai on ensi la, toisessa viikkoa myöhemmin. Eli siinä sihahti samantien kaksi perheen yhteistä päivää kankkulankaivoon. Korvaavat lomat on sitten toisella 16.10, toisella 21.10 eli jommalta kummalta meiltä vanhemmalta pitäisi löytyä taas sellainen viikon verran extralomaa tai työnantajalta joustoa. JA kun koulusta nyt on tuota lomaa jo muutenkin 14 viikkoa kalenterivuodessa niin ei enää nämä tekemällä tehdyt vapaat oikein nappaa. Ja ei oikein tekisi mieli jättää 7v yksin 8-9 tunniksikaan. Keski-Euroopassa se olisi heitteillejättö, mutta ei Suomessa jossa nämä kansakynttilät ei millään jaksa töitään, jos ei oo extra vapaata vähintään neljän viikon välein.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:31"]
Voi herranen aika, kyllä nyt maailma nyrjähti radaltaan, kun meidän Janipetterillä ja Jessicajanessalla on vuodessa yksi lauantai koulua. Mistä te ruikuttajat muuten tiedätte, ettei silloin lauanataina ole oppitunteja tai ettei silloin opita mitään? Jospa sen hauskan tekemisen kautta oppisi vaikka jotain sellaista, mitä ei tavallisilla oppitunneilla opita.
On hienoa, että tuollaisen väliperjantain voi korvata yhdellä puolikkaalla lauantailla, jonka suunnitteluun opettajat ovat uhranneet monta työrupeamaa. Tiedättekö miten monta oppilasta on pois koulusta tuollaisena väliperjantaina? Niitä on paljon, kun vanhemmat ottavat Pekkaset ja sitten lähdetään jonnekin pitkää viikonloppua viettämään. Se perjantai on ihan normaali koulupäivä oppitunteineen kaikkineen. Eikö se ole väärin, että teidän lintsarinne (mamman ja / tai papan luvalla) jäävät paitsi lainmukaista opetusta?
Mutta onhan se tietysti parempi, kun ei käytä hyväkseen tarjousta ja tule yhtenä lauantaina tutustumaan kouluun, opettajiin ja toisten lasten vanhempiin. On sitten helpompi kirjoitella tänne palstalle asiaatuntemattoman varmuudella koulusta ja opetuksesta suorastaan pöyristyttäviä mielipiteitä.
[/quote]
Kun silloin on Unicef-kävely, johon vanhemmatkin ovat tervetulleita ja vanhempainyhditys myy pullaa ja kahvia. Kuullostaako sinusta koulupäivältä? Ja ihan urpo sulle tiedoksi, on aika monta TESsiä jossa pekkasia ei ole ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:08"]
Mitä järkeä noissa päivissä oikein on? Ensinnäkään sen takia ei lapseni mene sinne, kun ei siellä ole oppitunteja. Mitä hyötyä mennä jotakin "hauskaa" tekemään sinne? Taas yksi tehokas koulupäivä harakoille.
[/quote]
Vaikka sitä ei ole kovin tarkkaan kirjattu opetussuunnitelmaan, niin koulunkäynnin yksi ulottuvuus on sosiaalisten taitojen oppiminen. Ja niitä oppii yhdessä tekemällä. Vaikka tekemällä sitten jotain kivaa. Etenkin pienet lapset oppivat sitä paitsi parhaiten leikin varjolla. Ryppyotsainen suhtautuminen kaikkeen ja raamatun fonttikoolla painetut oppikirjat saisivat ekaluokkalaisen ikävystymään aika äkkiä keskittymiskyvyttömäksi.
Naurettavia päiviä. Edistetään koulun ja kodin välistä yhteistyötä ahtaamalla n.400 oppilasta vanhempineen ja sisaruksineen jumppasaliin. Josta sitten lähdetään kannustamaan perheitä liikkumaan yhdessä eri rasteille koulun ympäristössä, jossa on jäänyt yksi tai kaksi mäntyä rakentamisen jäljiltä pystyyn.
Ei koulun tarvitse ollakaan juhlaa, mutta minä olen siellä aina viihtynyt.Eikä vähiten siksi, että siellä tehtiin välillä jotain kivaakin. Ja mun vanhemmat suhtautuivat siihen positiivisesti. Ihmetyttääkö teitä oikeasti, että siellä esiintyy kiusaamista, lintsaamista ja pahoinvointia, jos teidän vanhempien asenne on tämä?!??
Lapsukaisillani on niin paljon harrastusmenoja viikonloppuisin (lähinnä urheilua), että melkeinpä aina haetaan vapaaksi lauantaikoulupäivät. Ei paljon stressaa. Ihme asioista jotkut ottaa pulttia.
Luulis, että aikana, jolloin korostetaan omaa vastuuta esim. oppimisesta, tuon vois korvata etäopiskeluna. Isommilla joku kohtuullinen tutkimusprojekti, pienemmillä joitain selkeämmin tai "tiukemmin" ohjeistettuja tehtäviä. Tosin meillä tuntuu nyt olevan viikot enemmän täynnä ku viikonloput ja eskareilla ei noita koululauantaita vielä olekaan.. ainakaan en tiedä, eikä oo informoitukaan..
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:47"]
[/quote]
No ei pidä paikkaansa, on kyllä muitakin, jotka pystyvät lomiaan toivomaan koulujen mukaan. Tai pitää vaikka puolison kanssa lomittain pari päivää palkatonta. Vuorotyöläiset pystyvät usein myös järjestämään pidemmän vapaan, kesäsesongista elävät pystyvät ehkä nyt paremmin lomailemaan, isovanhemmat voivat ottaa lapset viikoksi luokseen ja aija moni haluaa matkustaa jonnekin. Ei kaikilla ole samatilanne!
[/quote]
No meillä on perheessä kaksi ylempää toimihenkilöä asiantuntijatehtävissä, ei vaan työnantajakaan ihan kaikkeen repeä, niin jatkuvaan palkattoman loman pyytelyihin. Ja vaika ottaisi etätyöpäivän, niin ei se mikään perheen yhteinen loma ole, kun itse istuu nenä kiinni läppärissä ja korva kiinni puhelimessa. Lapsi kattelee piirrettyjä. Mielummin ottaisin siihen kohtaan normiarjen ja sen perheen yhteisen vapaan lauantain..
Ensinnäkin, minä olen oppivelvollisuuteni jo käynyt, en tasan mene osallistumaan koulupäivään.
Toiseksi, kun on keikkatyöläinen, ei voi kovin itse vaikuttaa työvuoroihinsa vaan kaikki otetaan mitä saadaan. En voi mennä lauantaikouluun jos minulla on itselläni silloin työvuoro meneillän. En mene lauantaikouluun jos olen ollut edellisen yön töissä. Enkä mene myöskään siinä tapauksessa, jos olen koko kuukauden kaikki viikonloput töissä ja juuri SE lauantai sattuu olemaan ainoa viikonloppuvapaa neljään viikkoon, silloin vedetään peitto korville ja huudetaan kakaroille, jotta "HILJAA!".
Mä en oikein tajua...Joka toinen kirjoittaja valittaa tosta la koulupäivästä just siks et "se on perhepäivä". Mitähän ihmettä te kaikki sit lauantaisin teette? Mulle perhepäivä on sitä että mä en ole töissä, vaan mun perheen kanssa, ihan sama missä!
Muuten ei lauantaikoulu haittaa, mutta on ihan täysin perseestä, että kesäviikonloppuja tärvätään. Niitä ei ole Suomessa liika.