lauantai koulupäivät ja kiukuttelevat vanhemmat
Meidän koulussa on tänä syksynä yhtenä lauantaina koulua, jolla korvataan joku välipäivä johonkin lomaan. Ok, samana päivänä on myös vanhemmat kutsuttu kouluun, joka luokalla on "vanhempainilta" samalla jne. Mutta tää kiukuttelun määrä tästä yhdestä päivästä, huh! Oon nyt kuunnellu kitinää pariltakin äidiltä tyyliin "mä en ainakaan mee, vitsi mitä touhua, ihan hanurista jnejne". Lapseni koulukaveri jopa sanoi et äidin mielstä noi la koulupäivät on niin tyhmiä, et se kirjoittaa mulle lapun et mun ei tarvii mennä...Mä taas en tajua tota valitusta. Pojalla on koulupäivä 9-12, jossain kohdassa on sit loma pidempi, mä käyn koulussa lauantaina sen pari tuntia, näen muita vanhempia ja opettajia (mitä en tietty muutoin juuri näkisi), kaikki on ihan ok. Mitä itse ajattelet noista "paikkauspäivistä", onko niin kauheita?
Kommentit (83)
Kauheita ovat! Olen itsekin opettaja. Meidän lapsen koulussa lauantaityöpäiviä on kaksi tänä syksynä ja omassa koulussani yksi, joten meidän perheeltä menee tänä syksynä kolme lauantaita "töiden" merkeissä. Ei kiva, koska viikonloput ovat meille todella tärkeää perheen yhteistä aikaa, sillä mies on viikot pääasiassa ulkomailla töissä. Toki näillä lauantaityöpäillä saadaan sitten johonkin kohtaan pitempi loma, mutta meidän tapauksessa mulla se pitempi loma on eri aikaan kuin lapsella, joten silloin kun lapsi sitten lomailee, niin yksin joutuu lomailemaan, koska vanhemmat ovat töissä. Jos lauantaisin ei olisi koulua, niin saataisiin enemmän yhteistä aikaa kuin näillä lauantaityöpäivillä.
Minusta ihan ok, meillä ainakin samalla hoituu syksyn vanhempainilta.
Täällä koulua on lauantaina 21.9., ja siitä hyvästä saa sitten vapun jälkeisen perjantain vapaaksi. Sopii meille paremmin kuin hyvin!
Miksi niitä päiviä ei voisi otta kesälomasta?Päivää aikaisemmin lomalta kouluun?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:00"]
Miksi niitä päiviä ei voisi otta kesälomasta?Päivää aikaisemmin lomalta kouluun?
[/quote]
No ei todellakaan! Kesäloma loppuu nytkin aivan liian aikaisin.
Itse menen aina kiltisti mukaan noihin lauantaikoulupäiviin ja muihin kissanristiäisiin, mitä koulussa järjestetään. Mitään opetuksellista hyötyä päivistä ei ole ollut, mutta paikalle vaivautuneet vanhemmat toki näkevät koulun tilat, lapsen luokkakaverit ja osan näiden vanhemmista. Koululaiset eivät näistä päivistä ole hirveästi välittäneet ja minulle ne ovat yhtä tuskaa. Pakko nousta aikaisin, tarpoa metsässä luontopolulla sateessa ja kurassa, osallistua hassunhauskoihin leikkeihin ym "kivaan", josta toivoin päässeeni jo eroon. Sen lisäksi että lauantaipäivä menee koulussa, lisäahdistusta tulee myös lapsen ylimääräisestä arkivapaasta, vanhemmalle kun ei tällaista ylimääräistä vapaapäivää lauantaikoulupäivän ansiosta tule.
Meilläkin on noin, eikä sinä päivänä meidän koulussa ainakaan ole edes suunniteltu mitään varsinaista opetusta. Lapsilla on joku urheiluturnaus, koulu esittelee uusinta tekniikkaa luokissa (mm. 3D) ja sit vanhemmat ja lapset tekee luokissa yhteiset käyttäytymis jne säännöt, open johdolla. Ei kovin rankkaa, vie yhdestä lauantaista aamupäivän. Mut ,mä kans aattelen et näen samalla pojan kavereiden vanhempia (uusia oppilaita tullut luokalle monta) ja samoin tapaan uuden opettajan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:04"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:00"]
[/quote]
No ei todellakaan! Kesäloma loppuu nytkin aivan liian aikaisin.
[/quote]
Heh, yksi päivä sinne tänne kahdesta ja puolesta kuukaudesta..
Minä en pidä lasten lauantaityöpäivistä, eikä minua saa koululle kyllä kirveelläkään.
No en nyt tykkää noista lauantai koulupäivistä yhtään, vaikka ei siinä mielestäni mitään kiukuttelemista ole. Jos ei sovi viikonloppu suunnitelmiin, niin sinne kouluun ei lauantaina mennä. Alakoulun puolella vielä käytiin, mutta yläkoulun puolella ei välttis lapsikaan lauantaina mene, jos on muita suunnitelmia perheellä.
11, pidät varmaan kuitenkin niistä välivapaista, vai onko mielestäsi kivempi et esim. to on pyhä ja lapsi pois koulusta, ja sit pe täytyy mennä kouluun. Kun noita la koulupäiviä tekemällä vois olla 4 päivää lomalla. Ai niin, lapsethan voi nykyään olla pois koulusta ihan koska vaan...
Mitä järkeä noissa päivissä oikein on? Ensinnäkään sen takia ei lapseni mene sinne, kun ei siellä ole oppitunteja. Mitä hyötyä mennä jotakin "hauskaa" tekemään sinne? Taas yksi tehokas koulupäivä harakoille.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:08"]
11, pidät varmaan kuitenkin niistä välivapaista, vai onko mielestäsi kivempi et esim. to on pyhä ja lapsi pois koulusta, ja sit pe täytyy mennä kouluun. Kun noita la koulupäiviä tekemällä vois olla 4 päivää lomalla. Ai niin, lapsethan voi nykyään olla pois koulusta ihan koska vaan...
[/quote]
Mulla ei ole töistä mitään välivapaita, olen töissä juuri silloin kun työvuoro napsahtaa.
On täällä kyllä tavan valittajia! Muutama tunti lauantaista ja kauhea poru. Voi reppanoita!
Lauantaiaamun kello soimaan ja vanhemmat kouluun...ei, saatana, voi olla totta?
Lauantaisin nukutaan työviikon jälkeen pitkään ja lorvitaan pyjamassa puolille päivin. Sitten vilastaan jääkaappiin tarviiko käydä kaupassa vai jatketaanko lorvimista.
Se lauantai on ihan aikuisten oikeasti se päivä viikossa kun minä huilaan, en todella menis vaihtamaan sitä koulupäiväksi. Sunnuntainakin sitten mieluumin, muttei heti aamusta.
Meillä otetaan pari päivää kesälomasta ja pari-kolme lauantaita. Todella tylsää, koska pidennetty kouluviikko tuntuu todella pitkältä ja sotkee harrastuskuvioita. Koko viikon syysloma on pelkkä stressinaihe, koska lapsille pitää keksiä jotain tekemistä, kun itse on töissä, ja kaikki järjestetyt aktiviteetit tapahtuvat vain loppuviikosta, kun muillakin on syyslomaa. Säät ovat yleensä kamalat, eikä kotimaanlomailu innosta (vaikka sattuisi töistä lomaa saamaankin), lennot Eurooppaan ovat kalliita tuolla viikolla jne.
Pidennetty viikonloppu pitkän syksyn keskellä olisi ihan tervetullut, mutta koko viikon loma palvelee vain niiden opettajien perheitä, joiden lapset ovat myös koulussa, joka lomailee (jos heitäkään).
Ei mua niinkään se lauantai haittaa, muutama tunti sinne tai tänne.
Mutta pienten koululaisten äitinä lauantaikoulupäivällä saatu pidennetty syysloma on pelkkä haitta: ei meillä vanhemmilla mitään syyslomaa ole joten se on lapsille vain yksi yksinäinen päivä yksin kotona. Parempi kuin olisivat arkejana koulussa ja viikonloppuna vapaalla.
P.S. 650 oppilaan koulussa joka vuosi yli sata oppilasta jää tulematta lauantaina kouluun.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:12"]
Lauantaiaamun kello soimaan ja vanhemmat kouluun...ei, saatana, voi olla totta?
Lauantaisin nukutaan työviikon jälkeen pitkään ja lorvitaan pyjamassa puolille päivin. Sitten vilastaan jääkaappiin tarviiko käydä kaupassa vai jatketaanko lorvimista.
Se lauantai on ihan aikuisten oikeasti se päivä viikossa kun minä huilaan, en todella menis vaihtamaan sitä koulupäiväksi. Sunnuntainakin sitten mieluumin, muttei heti aamusta.
[/quote]
Nimenomaan näin. Ja perjantai on ilta jolloin valvotaan porukalla pitkää ja vietetään nolla-aikaa leffojen yms merkeissä. Sunnuntaina sitten valmistaudutaan tuleevaa arkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:12"]
On täällä kyllä tavan valittajia! Muutama tunti lauantaista ja kauhea poru. Voi reppanoita!
[/quote]mikä poru? jos kysytään, mitä mieltä lauantaityöpäivistä ollaan ja joku onkin toista mieltä kuin sinä, niin miksi se on porua? eikö se ole vain mielipiteen ilmaisua?
onhan ne tylsiä, kun lyhentävät viikkoa, ja muistaakseni vanhimman tyttäreni opettajakin sanoi, että ne ovat täysin hyödyttömiä päiviä, koska niin moni jää pois, ettei mitään uutta asiaa voi sinä päivänä opettaa. itse en myöskään haluaisi viikonloppuani käyttää vanhempain-illassa, etenkin, jos se todella on sitten venytetty useamman tunnin mittaiseksi. mieluummin normaali vanhempain-ilta arki-iltana.
lapsi tottakai käy koulussa tuon päivän.