Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea omiin ajatuksiin ja muutenkin juttuseuraa?

Vierailija
21.08.2020 |

Kerronpa itsestäni nyt kylmiä faktoja. Olen 27-vuotias. Mä oon ensinnäkin työkyvyttömyyseläkkeellä, mulla ei ole koskaan ollut ajokorttia, mulla ei koskaan ole ollut kunnon koulutusta, peruskoulun kävin mukautettuna ja sen jälkeen opiskelin datanomiksi melko huonoin arvosanoin, mulla ei koskaan ole ollut parisuhdetta, eikä juurikaan oikeita kavereita ole myöskään koskaan ollut, eikä palkkatöitäkään ole kertaakaan ollut aikuisiällä. Olen siis täysi nolla. Pelkkä jäte yhteiskunnalle, josta ei ole yhtään mitään hyötyä.

Näistä kaikista edellämainitsemistani asioista ajokortittomuus on ylivoimaisesti pahin asia, eikä mulla ole varaa mennä autokouluun koska mulla on pieni eläke. Aina kun näen jonkun tuttavani ajavan autoa, niin mulle tulee niin paska fiilis että koko loppupäivä menee pilalle. Pohjanmaalla on varmasti aivan poikkeuksellista olla 27-vuotias miespuolinen ilman auton ajokorttia. Eräänäkin päivänä mun oli tarkoitus mennä grillaamaan makkaraa kolmen tuttavani kanssa, mutta jäin tekosyyllä pois kun kuulin että kaikki muut aikoivat tulla sinne omilla autoillaan, mä olisin ollu ainoa joka olisi tullut pyörällä. Ja sitähän pidetään itsestäänselvänä että miehen kuuluu osata ajaa autoa, ainakin näin olen ymmärtänyt. Tuntuu että en ole mies ollenkaan. Nuorena olisin saanut rahoituksen autokouluun mutta olin silloin arka ja pelkäsin etten opi hallitsemaan autoa kunnolla ja aiheutan onnettomuuden, olin silloin erittäin epävarma kyvyistäni joten käytin kyseiset rahat ihan muihin asioihin. Muttä mä haluan osata ajaa autoa koska miehelle se on luonnollinen taito joka kuuluu miehuuteen. Ottaa aivan saatanasti itsetunnolle että minulta puuttuu tällainen taito jonka kaikki muut miehet osaavat ihan luonnostaan. Olen ties kuinka monta kertaa itkenyt itseni uneen tämän asian takia.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No et kyllä ole nolla, se nyt ihan ekana pois mielestä!

Ja ajokorttia ei ole enää kaikilla miehillä, on menestyneitäkin miehiä joilla sitä ei ole. Se ei ole mikään miehen mittari.

Jos sen kuitenkin haluaisit, voisihan se sua piristää. Autokouluja saa maksaa osissa, se helpottaisi jonkin verran maksua. Oisko mahdollista saada apua sukulaiselta siihen, tai sossusta esim.? Kannattaa kysyä koska se voisi olla sulle elämän muuttava asia.

Sulla on koulutus ja se on ihan yhtä arvokas kuin joku muukin koulutus, älä väheksy itseäsi. Ootko kokeillut hakea töihin?

Entä ootko koskaan ajatellut työllistää itseäsi? Ei tarvi isoa toimintaa aloittaa mutta perusta toiminimi ja ala tehdä jotain pientä jota osaat? Pikku hiljaa.

Tai entä jos vaikka saisit sen ajokortin hankittua jonkun avulla, voisitko kuvitella työllistyväsi sen kautta? hae esim. ammattikouluun kuljetuslinjalle? Voiko niin tehdä vaikka ootkin eläkkeellä?

En sano näitä siksi että sun pitäisi, vaan että noilla voisit saada elämänlaatua parannettua. Sä oot vielä nuori ja sulla on aikaa kehittää elämääsi parempaan suuntaan. :)

Älä nyt hyvä ihminen ehdota yrityksen perustamista ihmiselle, jolla ei ole edes työkokemusta! "Ala tehdä jotain pientä jota osaat" - onko sinulla mitään käsitystä siitä, mitä yrittäjäksi rekisteröitymisestä seuraa? Voi olla, että työkyvyttömyyseläkkeen päälle saisi ansaita jonkin verran ilman että menettää eläkkeen, en tunne asiaa, mutta miten ja kenelle ap osaamistaan markkinoisi ja mitä se osaaminen olisi, jos hän ei ole edes työntekijänä päivittänyt koko ajan taitojaan?

Vierailija
22/97 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on yleensä ihmisille vaikeampaa, oppia ajamaan autoa vai pärjätä hyvin lukion pitkässä matikassa?

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP! Mieheni ei ole koskaan halunnut ajokorttia, häntä ei ole kiinnostanut eikä ole varsinaisesti sitä tarvinnut. Nyt ikää 60+ eikä edelleenkään kiinnosta. Mitään rajoitteita tms. ei ole. Lisäksi omassa  tuttavapiirissäni on vain kaksi, joilla on ajokortti eikä heistä toinenkaan ole ajanut 20 vuoteen. Joten ajokortti ei todellakaan ole mikään välttämättömyys missään. Asia kuitenkin painaa mieltäsi, joten selvittele autokoulun kanssa esim. osamaksumahdollisuutta tai saisitko käyttölainaa pankistasi, mikäli ehdottomasti kortin haluat.

Matemaattiset kyvyt eivät korreloi autolla ajamiseen tai sen käsittelyyn. Tarvitset avaruudellista hahmottamista, syvyysnäköä sekä ennakoivaa otetta.

Sinuna myös miettisin muuttoa vähäksi aikaa muualle mikäli mahdollista. Avaa aivan uusia näkökulmia. Enkä tarkoita nyt välttämättä kaupunkia. Voisi olla avaratavaa asua vaikka 3 - 4 kk muualla. Mitäpä itse olisit mieltä? :)

Vierailija
24/97 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla ajon oppii kyllä. Ihan jokainen, joka sen oikeasti haluaa oppia. Siihen ajamisen oppimiseen ei muuten ajokortti tai - kortittomuus vaikuta mitenkään. Ovat ihan erillisiä asioita, ajokortti on vain virallinen lupa liikkua sillä autolla julkisilla teillä.

Olet jäänyt jumiin tuohon ajokortittomuuteesi, nyt kerron sulle uutisen: Olet ainoa, jolle asia on tärkeä!!! En sano tätä pahalla, tarkoitan tällä sitä, että eivät ihmiset sinua määrittele yhden ominaisuutesi perusteella! Pohjanmaalla saattaa hyvinkin isolla osalla nuorista olla ajokortti, mutta et tasan varmasti ole ainoa alta kolmekymppinen mies, jolta se Pohjanmaalla puuttuu.

Olisi hyvä jos voisit jutella jonkun luotettavan ihmisen kanssa näistä asioista, välillä jutut saavat kohtuuttomat mittasuhteet, kun niitä pyörittelee vain omassa päässään.

Vierailija
25/97 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmiantanut viestit, joissa joku esiintyy minuna. Edellinen viestini ei ole mun kirjoittama.

Terveisin oikea ap.

Vierailija
26/97 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmiantanut viestit, joissa joku esiintyy minuna. Edellinen viestini ei ole mun kirjoittama.

Terveisin oikea ap.

Siis tarkoitin toki että edellinen viesti ei oo mun kirjoittama vaan jonkun minuna esiintyvän henkilön kirjoittama.

Vierailija
27/97 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen samoilla linjoilla kuin moni muu ketjuun vastannut. Olet nyt jotenkin jumiutunut tuohon ajokortittomuuteesi ja kuvittelet, että se määrittää sinut sekä miehenä että ihmisenä. Jos ajokorttia pidetäänkin "miehuuteen kuuluvana" siellä missä nyt tällä hetkellä asut, ei se tarkoita sitä, että kaikki tämän maan ihmiset olisivat sitä mieltä. Sinulle voisi tosiaan tehdä hyvää alkaa miettiä muuttoa jonnekin muualle päin Suomea, jotta saisit perspektiiviä tilanteeseesi ja siihen, että asuinseutusi tavat ja asenteet eivät ole ainoita "normaaleja". Pk-seudulla asuminen on kallista työssäkäyvällekin mutta Suomi on onneksi täynnä muitakin kolkkia, myös ihan ok pikkukaupunkeja, joissa pärjää autotta ja ajokortittakin. Kunhan vain siis asut paikkakunnan keskustaajamassa etkä missään syrjemmällä. Heti sinun ei tarvitse mitään päätöksiä tehdä eikä se ole suotavaakaan. Muutto kuitenkin vaatii aina jonkin verran suunnittelua ja vaivannäköä. Saattaisit esimerkiksi päästä jonnekin suorittavaan työhön tehtaalle tai varastolle. Näitä hommia on enempi vähempi tarjolla ympäri maata. Tsemppiä ja kaikkea hyvää jatkoon!

Vierailija
28/97 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se asia mikä mua on aina ihmetyttänyt on se, että kaikilla tuntemillani hissukoilla ja lähes puhumattomilla nörteilläkin on ajokortit. Sellaisillakin, jotka ovat erittäin arkoja ja aina omissa oloissaan. Yleensä heillä on myös korkea koulutus. Miten voi olla mahdollista että sellaisilla tyypeillä on ajokortit ja korkea koulutus, vaikka taidot eivät riitä edes sosiaalisten suhteiden muodostamiseen?

Ap

Vierailija
29/97 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se asia mikä mua on aina ihmetyttänyt on se, että kaikilla tuntemillani hissukoilla ja lähes puhumattomilla nörteilläkin on ajokortit. Sellaisillakin, jotka ovat erittäin arkoja ja aina omissa oloissaan. Yleensä heillä on myös korkea koulutus. Miten voi olla mahdollista että sellaisilla tyypeillä on ajokortit ja korkea koulutus, vaikka taidot eivät riitä edes sosiaalisten suhteiden muodostamiseen?

Ap

Sosiaalisten taitojen heikkous ei tarkoita sitä, etteivätkö tällaiset henkilöt voisi olla muuten fiksuja ja oppivaisia. Minusta kuulostaa suoraan sanoen kummalliselta, että rinnastat ajokortillisuuden hyviin sosiaalisiin taitoihin ja koulufiksuuteen. Miksi ylipäätään mietit tätä ajokorttiasiaa niin paljon? Se selkeästi vaivaa sinua ja vääristää sekä ajatusmaailmaasi että oletuksiasi muista ihmisistä. Heijastat omaa kelpaamattomuuden tunnettasi muihin ajokortittomiin ja kuvittelet heidän olevan luusereita. Eikö ole itse asiassa aika loukkaavaa tulla leimatuksi luuseriksi vain ajokortittomuuden tähden? Sinun kannattaisi unohtaa se ajokorttiasia hetkeksi kokonaan ja hankkia kontaktiksi joko ammattiauttaja tai chat-vapaaehtoinen. Korona-aikana kasvotusten tarjottavat palvelut ovat rajoitettuja mutta nappaa joko puhelin käteen tai ala googletella sopivaa tahoa.

Vierailija
30/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu ilmastonmuutokseen niin alat nähdä hyötyjä pyöräilyssä.

Vierailija
31/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua on aina mietityttänyt se, että opettaako ne autokoulussa auton ohjaamista ja kääntymistä niin että kertovat paljonko rattia pitää kääntää esimerkiksi 90 asteen käännöksessä, vai pitääkö se oppia ihan selkäydintuntumasta? Kun autolla ajaessa ei näe renkaita samalla tavalla kuin esimerkiksi polkupyörällä ajaessa. 

Ap

Vierailija
32/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että nykynuorilla ei välttämättä ole ajokorttia, mikä ennen oli saavutettava asia.

Tosin naisilla nykyään 70 vuotiaita ja yli oli harvinaisempaa.

Vierailija
33/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Jos tämä sinua jotenkin lohduttaa niin olen 36 vuotias ja ajan vasta nyt kortin. Mikä ihmeen kiire sillä kortilla on? Inssi on 30.12. Syy tähän on Korona ja lähisuhteet. Tätä ennen ajoin pyörää 20 vuotta kesät talvet. Arvostan pyöräilijöitä.

Vierailija
34/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas fäpillä. Joulu kuluu fäppäillessä.

AP

Taas joku kehtaa esiintyä minuna, jos se ei lopu niin teen asiasta rikosilmoituksen. Poliisi pystyy kyllä jäljittämään kirjoittajan IP-osoitteen, ihan tiedoksi vaan!

Vierailija
35/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Jos tämä sinua jotenkin lohduttaa niin olen 36 vuotias ja ajan vasta nyt kortin. Mikä ihmeen kiire sillä kortilla on? Inssi on 30.12. Syy tähän on Korona ja lähisuhteet. Tätä ennen ajoin pyörää 20 vuotta kesät talvet. Arvostan pyöräilijöitä.

Sukupuolesi?

Vierailija
36/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia miehiä tiedän joilla ei oo ajokorttia, mutta kuitenkin he kaikki ovat joko jättäneet autokoulun kesken tai sitten ajaneet vain ykkösvaiheen ja omistaneet ajokortin jonkun aikaa. Mutta sellaiset miespuoliset ihmiset joilla ei ole koskaan ollutkaan ajokorttia täällä Oulun lähialueella, taitavat olla aivan äärimmäisen poikkeavia täälläpäin.

Vierailija
37/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolesi?

Nainen. Mut kyllä korttin tarvitsee myös naiset ja kyllä se kieltämättä v..tutti kun ei ole korttia kun ei päässyt mihinkään.

Vierailija
38/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mies joka on huippu kuski. Ajanut miljoona kertaa maapallon ympäri. Ajanut ulkomailla ja reissu töissä 40 vuotta. Minä en ole koskaan halunnut ajokorttia. Pelkään liikenteessä ja jos mieheni ei kuskaa niin kuljen julkisilla. Olen sellainen hidas uneksija tyyppi että jos pitäisi koko ajan olla valpas niin olisi vain vaaraksi liikenteessä. Olen ajatellut ettei minun kannata koskaan ajaa korttia. Mieheni kuljettaa minua niin kauan kuin elää ja jos jäisin yksin niin kuljen taksilla pakolliset menot. 

Vierailija
39/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolesi?

Nainen. Mut kyllä korttin tarvitsee myös naiset ja kyllä se kieltämättä v..tutti kun ei ole korttia kun ei päässyt mihinkään.

Varmasti sunkin tuttavapiirissä miespuolisilla on ajokortti huomattavasti useammin kuin naispuolisilla. Mua kiinnostaisi tietää, onko olemassa MIESPUOLISIA ihmisiä, jotka ovat hiljaisia, syrjäänvetäytyviä, kaverittomia ja sen lisäksi myös ajokortittomia ja matalakoulutettuja?

Vierailija
40/97 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolesi?

Arvasinkin että olet naispuolinen. Eli olet elävä esimerkki siitä että kortittomista suomalaisista jättiosa on naispuolisia, varmaan kaikista ajokortittomista suomalaisista ainakin 90-95% on naispuolisia, ehkä suurempikin prosenttiosuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi