Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertaistukea omiin ajatuksiin ja muutenkin juttuseuraa?

Vierailija
21.08.2020 |

Kerronpa itsestäni nyt kylmiä faktoja. Olen 27-vuotias. Mä oon ensinnäkin työkyvyttömyyseläkkeellä, mulla ei ole koskaan ollut ajokorttia, mulla ei koskaan ole ollut kunnon koulutusta, peruskoulun kävin mukautettuna ja sen jälkeen opiskelin datanomiksi melko huonoin arvosanoin, mulla ei koskaan ole ollut parisuhdetta, eikä juurikaan oikeita kavereita ole myöskään koskaan ollut, eikä palkkatöitäkään ole kertaakaan ollut aikuisiällä. Olen siis täysi nolla. Pelkkä jäte yhteiskunnalle, josta ei ole yhtään mitään hyötyä.

Näistä kaikista edellämainitsemistani asioista ajokortittomuus on ylivoimaisesti pahin asia, eikä mulla ole varaa mennä autokouluun koska mulla on pieni eläke. Aina kun näen jonkun tuttavani ajavan autoa, niin mulle tulee niin paska fiilis että koko loppupäivä menee pilalle. Pohjanmaalla on varmasti aivan poikkeuksellista olla 27-vuotias miespuolinen ilman auton ajokorttia. Eräänäkin päivänä mun oli tarkoitus mennä grillaamaan makkaraa kolmen tuttavani kanssa, mutta jäin tekosyyllä pois kun kuulin että kaikki muut aikoivat tulla sinne omilla autoillaan, mä olisin ollu ainoa joka olisi tullut pyörällä. Ja sitähän pidetään itsestäänselvänä että miehen kuuluu osata ajaa autoa, ainakin näin olen ymmärtänyt. Tuntuu että en ole mies ollenkaan. Nuorena olisin saanut rahoituksen autokouluun mutta olin silloin arka ja pelkäsin etten opi hallitsemaan autoa kunnolla ja aiheutan onnettomuuden, olin silloin erittäin epävarma kyvyistäni joten käytin kyseiset rahat ihan muihin asioihin. Muttä mä haluan osata ajaa autoa koska miehelle se on luonnollinen taito joka kuuluu miehuuteen. Ottaa aivan saatanasti itsetunnolle että minulta puuttuu tällainen taito jonka kaikki muut miehet osaavat ihan luonnostaan. Olen ties kuinka monta kertaa itkenyt itseni uneen tämän asian takia.

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/97 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan yhtä mies, vaikka et koskaan ajaisi metriäkään :) Onko sinulla mitään keskusteluapua? Siitä voisi olla hyötyä, se voisi auttaa löytämään armollisuutta itseään kohtaan. 

Ikävä kuulla, että et päässytkään tapaamaan ystäviäsi ja että elämässäsi on muutenkin ollut niin paljon vastoinkäymisiä. Olen itsekin pohjanmaalta kotoisin ja juu-u, kyllähän siellä on normina, että kaikilla on auto & ajokortti. Siellä on aika paljon kaikkia muitakin normeja, joista monet kauempaa katsottuina ovat aika epäterveitä. Nyt asun isossa kaupungissa ja täällä on ihan tavallista, että ihmisillä ei ole autoa tai ajokorttia. Parhaillaan seurustelen tällaisen miehen kanssa eikä se ole meidän suhteessamme mikään issue :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et kyllä ole nolla, se nyt ihan ekana pois mielestä!

Ja ajokorttia ei ole enää kaikilla miehillä, on menestyneitäkin miehiä joilla sitä ei ole. Se ei ole mikään miehen mittari.

Jos sen kuitenkin haluaisit, voisihan se sua piristää. Autokouluja saa maksaa osissa, se helpottaisi jonkin verran maksua. Oisko mahdollista saada apua sukulaiselta siihen, tai sossusta esim.? Kannattaa kysyä koska se voisi olla sulle elämän muuttava asia.

Sulla on koulutus ja se on ihan yhtä arvokas kuin joku muukin koulutus, älä väheksy itseäsi. Ootko kokeillut hakea töihin?

Entä ootko koskaan ajatellut työllistää itseäsi? Ei tarvi isoa toimintaa aloittaa mutta perusta toiminimi ja ala tehdä jotain pientä jota osaat? Pikku hiljaa.

Tai entä jos vaikka saisit sen ajokortin hankittua jonkun avulla, voisitko kuvitella työllistyväsi sen kautta? hae esim. ammattikouluun kuljetuslinjalle? Voiko niin tehdä vaikka ootkin eläkkeellä?

En sano näitä siksi että sun pitäisi, vaan että noilla voisit saada elämänlaatua parannettua. Sä oot vielä nuori ja sulla on aikaa kehittää elämääsi parempaan suuntaan. :)

Vierailija
4/97 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa ajokortti

Vierailija
5/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostakin kumman syystä lähes kaikki ajokortittomat tuntuvat olevan naispuolisia.

AP

Vierailija
6/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene puhumaan johonkin autokouluun miten pitkällä aikavälillä voisit ajaa ajokortin. Sinä tarvitset sen jo itsetuntosikin takia.

Vierailija
7/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. En tiedä onko tästä siulle mitään apua, mut miulla ei oo ajokorttia, enkä ole aikeissa hankkia sellaista. Miksi? Koska ei ole tarvetta. Asun pienen kylän keskustassa, joten pääsen nopeammin, helpommin ja halvemmin, kun kävelen kauppoihin. :) Miust auto ei oo mikään miehuuden mittari. M25

Vierailija
8/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostakin kumman syystä lähes kaikki ajokortittomat tuntuvat olevan naispuolisia.

AP

Minun miehelläni (FT, 50+) ei ole ajokorttia eikä sen puute ole koskaan häntä haitannut, saati että olisi itkeskellyt sen takia tai jäänyt pois jostakin menosta, on vain mennyt bussilla tai taksilla tai kysynyt kyytiä joltain.

Paavo Lipponenkin suoritti ajokortin vasta eläkkeellä!

Vierailija
9/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32v ajokortiton mies. Meillä on muutenkin paljon yhteistä.

Kävin autokoulun ensimmäisen vaiheen ja sain kortin. Mulla on kuitenkin tietynlaisia hahmotusongelmia ja oli aivan päivänselvää, että jos jatkan ajamista, lopulta ta pan itseni tai jonkun muun. Oli siis luovuttava kortista, koska myöhäistä sitten on vinkua, kun joku on jo levinnyt asfalttiin.

Vuosien saatossa jotkut ovat jopa ihailleet sitä, että mulla on ollut selkärankaa myöntää, etten voi ajaa autoa.

Olet päässyt mua pidemmälle. Sulla on ammatti. Mä en ole pystynyt siihen. Selvisin lukiosta, mutta mielenterveys petti yliopistossa.

Nykyään olen aika surkimus. Koitan puhella pahoinvoiville ihmisille netissä ja pitää itseni jotenkin järkevänä. Tällä hetkellä koitan kasvattaa sieniä ja mahdollisimman isoja suolakiteitä. Pitää olla jotain tekemistä. Välillä toimin myös yökköshotellina. En tiedä, mikä niitä tänne vetää, mutta annan niiden nukkua päivän kämpässäni ja vien ne illalla ulos.

Itse koitan vaan olla mädäntymättä sisältä, jos tässä nyt on mitään järkeä. Pysyä ihmisenä. Mulla ei ole kiirettä. On aikaa auttaa jokaista avun tarpeessa olevaa, joka eteen sattuu. On aikaa olla kohtelias jokaiselle.

Ehdotan, että aloitat jonkun harrastuksen. Mulla on tuo lievä autismi diagnosoitu, joten en tiedä, sopiiko samat jutut kaikille. Mulle survivalismin tyyppiset jutut ja selviytymistaitojen opettelu ylipäänsä on tuoneet itseluottamusta. Suomalainen kuuluu muutenkin luontoon. Mene sinne, syö mitä löydät ja opi selviytymään siellä. Voimat kasvaa ja olo paranee.

Vierailija
10/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kortittomista miehistä taitaa kuitenkin olla sellaisia, joilla se kortti on kuitenkin joskus aiemmin ollut, tai sitten autokoulu/opetuslupaharjoittelu on vain jäänyt kesken, mutta sellaiset miehet taitavat olla aivan äärimmäisen harvinaisia, jotka eivät koskaan ole edes istuneet kuskin paikalla.

AP

Vierailija
11/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kortittomista miehistä taitaa kuitenkin olla sellaisia, joilla se kortti on kuitenkin joskus aiemmin ollut, tai sitten autokoulu/opetuslupaharjoittelu on vain jäänyt kesken, mutta sellaiset miehet taitavat olla aivan äärimmäisen harvinaisia, jotka eivät koskaan ole edes istuneet kuskin paikalla.

AP

Jos saisin kysyä dulta yhden kysymyksen, niin se olisi tämä. Ajattele, että jos nyt makaisit kuolinvuoteellaasi. Todella samaistu tähän tilanteeseen. Usein ihmiset tällöin katuvat asioita, jotka jättivät tekemättä epävarmuutensa takia. Jos vaan olisivat tarttuneet mahdollisuuksiin ja eläneet oikeasti.

No mutta, se ajokortittomuus. Jos mietitään asiaa näiden ikävästi suhtautuvien ulkopuolisten näkökulmasta, niin he tuskin välittävät, kenellä on kortti joskus ollut ja kenellä ei. Samanlaisia epämiehiä ollaan (olen vastaaja nro. 9, tuo 32v mies). Mäkin olen kuullut sitä, miten ties kenen vaimo, sisko ja äiti myös pelkäsi ajamista.

Itse en ole edes käynyt armeijaa ongelmieni takia.

Ongelmasi on, että annat ulkopuolisten määritellä itsesi ja miehuutesi. Haluatko olla ihminen, jollainen he sun kuvittelee olevan vai oikeasti vahva tyyppi? Yhteisön paine on voimakas asia, mutta itse sä itsesi määrittelet. Lisäksi sanoisin, että tule pois sieltä Pohjanmaalta, jos noin nyppii. Ymmärrän kyllä... Itse en niin pidä koko alueesta... Myy tai heitä kaikki pois ja hyppää junaan rinkka selässä. Kyllä mies pystyy jonkin aikaa lattialla nukkumaan.

Et pysty varmasti heti lähtemään. Itsekin suunnittelen muuttoa pohjoiseen. Kerään varoja pikkuhiljaa. Käteistä sukanvarteen.

Joku aivojen osa sun päässäsi on saanut tarpeekseen. Siksi tämänkin ketjun aloitit. Muutos pelottaa, joten tee se sitten pikkuhiljaa. Toinen vaihtoehto on jäädä sinne kärsimään oman pääsi kanssa. Loppuun asti. Ymmärrät kai, että asioiden on muututtava. Sulla on datanomin tutkinto. Se voi avata ovia.

Vierailija
12/97 |
13.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei. En tiedä onko tästä siulle mitään apua, mut miulla ei oo ajokorttia, enkä ole aikeissa hankkia sellaista. Miksi? Koska ei ole tarvetta. Asun pienen kylän keskustassa, joten pääsen nopeammin, helpommin ja halvemmin, kun kävelen kauppoihin. :) Miust auto ei oo mikään miehuuden mittari. M25

Täällä Pohjois-Pohjanmaalla kuitenkin 20-40 vuotiaista miehistä kortillisten osuus taitaa kuitenkin olla jotakin 95-99,9 prosentin luokkaa, ja kortittomistakin suurin osa on joskus aiemmin omistanut ajokortin mutta jättänyt esim. kakkosvaiheen aikoinaan käymättä. Suurin osa koko ikänsä kortittomina olleista on naispuolisia, aivan selvästi. Noh, ehkä maailma tarvitsee kaltaisiani "naisellisia" miehiäkin.

AP

Vierailija
13/97 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko autolla ajamisen oppiminen oikeasti muka niin helppoa, että sen oppii ihan kuka tahansa?

AP

Vierailija
14/97 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo totesi, Pohjanmaalla on muitakin typeriä luuloja, ei vain se, että on oltava ajokortti. Ei tarvitse olla.

Vierailija
15/97 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Minun miehelläni (FT, 50+) ei ole ajokorttia eikä sen puute ole koskaan häntä haitannut, saati että olisi itkeskellyt sen takia tai jäänyt pois jostakin menosta, on vain mennyt bussilla tai taksilla tai kysynyt kyytiä joltain.

Paavo Lipponenkin suoritti ajokortin vasta eläkkeellä!

Annas kun arvaan, miehelläsi on kuitenkin joskus aiemmin ollut ajokortti mutta ei jostakin syystä enää nykyään, tai sitten hän on joskus yrittänyt ajokortin suorittamista mutta keskeyttänyt sen jostakin syystä.

AP

Vierailija
16/97 |
06.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko autolla ajamisen oppiminen oikeasti muka niin helppoa, että sen oppii ihan kuka tahansa?

AP

Onko oikeesti?

Vierailija
17/97 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän sekin johtuu että yleensä koulussa huonosti menestyneet ovat suosittuja, esimerkiksi kaikki ajokortittomat ihmiset jotka tiedän, ovat sosiaalisesti erittäin suosittuja, heillä on paljon kavereita ja he ovat olleet suhteissa useiden eri ihmisten kanssa. Kun taas kaikki introvertit ja hiljaiset tyypit jotka eivät ole koskaan seurustelleet, omistavat kaikki ajokortit ja heillä on myöskin insinöörikoulutukset. Onko asia niin että epäsosiaaliset ihmiset ovat nerompia kuin sosiaaliset?

AP

Vierailija
18/97 |
20.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissäni kaikki tietävät, miten paljon kärsin tästä asiasta. Ja siitäkin huolimatta kehtaavat ajella autoillaan ihan joka päivä, itse asiassa nyt 2020 vuoden aikana he ovat vain lisänneet autoiluaan!

AP

Vierailija
19/97 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sekin johtuu että yleensä koulussa huonosti menestyneet ovat suosittuja, esimerkiksi kaikki ajokortittomat ihmiset jotka tiedän, ovat sosiaalisesti erittäin suosittuja, heillä on paljon kavereita ja he ovat olleet suhteissa useiden eri ihmisten kanssa. Kun taas kaikki introvertit ja hiljaiset tyypit jotka eivät ole koskaan seurustelleet, omistavat kaikki ajokortit ja heillä on myöskin insinöörikoulutukset. Onko asia niin että epäsosiaaliset ihmiset ovat nerompia kuin sosiaaliset?

AP

Tuo mua on aina mietityttänyt, millaisia havaintoja muilla on kyseisestä asiasta?

AP

Vierailija
20/97 |
10.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä fäppään päivin öin

Ap

Tuo ei muutes ole mun kirjoittamani, joku idiootti on esiintynyt minuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme