Kun aletaan leikata niin mistä sosiaalituista pitäisi aloittaa.
Minusta turhat lapsilisät pois. Ei lapsilisiä niille jotka ei niitä tarvitse.
Kommentit (178)
Mielestäni lasten ilmaisen päivähoidon voisi poistaa kotona olevien vanhempien lapsilta. Mikä järki on pitää kakaroita päiväkodissa jos isä tai äiti on kotona. Subjektiivinen päiväoikeus vain jos molemmat on töissä.
asumistuki on niin kierroutunut että sen voi lopettaa porrastetusti heti. kaupunkit kaavoittaa kavereiden toivomalla tavalla. kaverit rakentavat kojamo ja muut kaverit ostavat asunnot. niitä vuokrataan työtä vieroksuville loisille. keski tuloinen joka asuu 10km päässä keskustasta kälyisessä rivarissaan kustantaa koko huijauksen. tämä on demareiden luomaa kusetusta koko baletti.
Vierailija kirjoitti:
Ideaalitilanteessa asumistukien poisto voisi laskea vuokria.
Mutta pelkään, että käytännössä ei toteutuisi kovin hyvin. Esimerkiksi Jenkeissäkin on tällä hetkellä samaan aikaan tyhjäksi jääneitä asuntoja, sekä asunnottomia, koska ne joilla asuntoja on eivät ole valmiita tinkimään vuokrasta, saati muista vaatimuksista vuokralaisia kohtaan.
Samaa on asumistuista huolimatta havaittavissa pienemmässä määrin Suomessakin ainakin suurimmissa kaupungeissa.Ansiosidonnaisissa voisi kyllä hyvin olla katto.
Samoin kansanedustajien yms. "erilaiseen kulurakenteeseen" voisi kiinnittää huomiota, liittyykö siihen perusteettomia sosiaalietuuksia?
Tukeeko valtio vielä opiskelija-asuntoja?
Vaikka täällä valitetaan opiskelijoiden edullisesta asumisesta "paraatipaikoilla", olen ihmetellyt miten useat opiskelija-asunnot ovat aivan jäätävän hintaisia (esim. Voit muuttaa kaverisi kanssa yhdesssä kolmioon samalla hinnalla kuin maksaisit kaverin kanssa yhteensä huoneista usemman henkilön opiskelijasolussa) siitä huolimatta, että opiskelija-asunnot ovat ainakin ennen saaneet valtion tukea. Että ei tule halvaksi sekään edes opiskelijalle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan huono-osaisilta pidä enää leikata, leikataan sieltä missä sitä varallisuutta ja hyvinvointia on jo paljon, eli rikkailta ja hyväosaisilta voi ottaa pois. Annetaan niille, joilla ei ole paljon ja otetaan pois niiltä, joilla on jo ihan hirveästi.
Varakkaat eivät edes saa mitään yhteiskunnan tukia, päinvastoin heidän tuloistaan kustannetaan suomalainen sosiaaliturva.
Hyväosainen voi aina äänestää jaloillaan. Ei ole mikään pakko jäädä sellaiseen maahan, jossa valtio vie suurimman osan tuloistasi ja ylläpitää joutilaiden joukkoa.
Joku kohtuus on pakko olla siinä rosvoamisessakin.[/quoteLapsilisät, opintotuki, verohelpotukset, päiväkoti, koulut ja kelan opiskelijoiden ateriaetuus, omaishoidontuki, kelan lääkekorvaukset- ja terveydenhoito, myös yksityisellä puolella jne.
Lisätään vielä, että kuvittelevatko hyvätuloiset oikeasti saavansa lapselleen kokoaikaisen hoitajan/hoitopaikan 290€/kk, jos päiväkotia ei lasketa?
Päiväkoti on vain yksi verovaroin tuettu etuus, joka on helvatan hyvä diili varakkaimmillekin.
Näitä pitäisi leikata. Tulorajat lapsilisiin. Veronmaksajien maksamat elatusmaksut kokonaan pois. Tehköön lapsia vain ne joilla on itse varaa elättää ne. Asumistuet puolet pienemmiksi. Yksinhuoltaja lisät pois tuista. Johan alkaisi työn hakeminenkin kiinnostaa eikä vain pirttiviljely veronmaksajien kustantamaksi. Liika tukia karsien ei olisi niin kannattavaa yksinhuoltajan elämä yhteiskunnan tuilla. Muutkin maksavat itse harrastuksensa niin lapsien tekeminenkin kuuluisi itse kustannettaviin harrastuksiin.
Ihmisen terveydenhoito kulujen pitäisi halventua. Siis nehän nousevat koko ajan eikä köyhillä ole varaa enää hoidatuttaa itseään. Ainoastaan niillä jotka voivat kelalla maksatuttaa ihan kaiken, toimeentulotuki asiakkaat. Järkyttäviä jo pelkästään hammaslääkäri laskut jos ne joutuu itse maksamaan. Jos joutuisin sairaalaan eikä toimeentulotukea saa puolison vähäisten tulojen takia niin olisin kusessa. Asumiskulut nousevat koko ajan ja vaikka töissäkin käy niin ei saa muuta kuin peruselämisen juuri ja juuri maksettua. Sitten nämä yhteiskunnan loiset saavat kaikki veronmaksajien kustantamana, siis he saavat ihan liikaa niin ettei kannata töitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen työttömyysraha. Ihan älytön systeemi, miksi joidenkin työttömien oletetaan pärjäävän vähemmällä kuin toisten? Jos yksi työtön pärjää sillä perus työttömyyspäivärahalla, niin kyllä pärjää toinenkin. Koko ansiosidonnainen vaan roskiin ja kaikille sama työttömyysraha. Tämän tasoa voisi jopa vähän nostaa ansiosidonnaisesta vapaitetuilla rahoilla ja silti valtio jäisi voitolle.
Oliskos se parempi et mitä parempi palkka ennenkun jääny työttömäksi, sitä pienempi ansiosidonnainen?
Vierailija kirjoitti:
Näitä pitäisi leikata. Tulorajat lapsilisiin. Veronmaksajien maksamat elatusmaksut kokonaan pois. Tehköön lapsia vain ne joilla on itse varaa elättää ne. Asumistuet puolet pienemmiksi. Yksinhuoltaja lisät pois tuista. Johan alkaisi työn hakeminenkin kiinnostaa eikä vain pirttiviljely veronmaksajien kustantamaksi. Liika tukia karsien ei olisi niin kannattavaa yksinhuoltajan elämä yhteiskunnan tuilla. Muutkin maksavat itse harrastuksensa niin lapsien tekeminenkin kuuluisi itse kustannettaviin harrastuksiin.
Ihmisen terveydenhoito kulujen pitäisi halventua. Siis nehän nousevat koko ajan eikä köyhillä ole varaa enää hoidatuttaa itseään. Ainoastaan niillä jotka voivat kelalla maksatuttaa ihan kaiken, toimeentulotuki asiakkaat. Järkyttäviä jo pelkästään hammaslääkäri laskut jos ne joutuu itse maksamaan. Jos joutuisin sairaalaan eikä toimeentulotukea saa puolison vähäisten tulojen takia niin olisin kusessa. Asumiskulut nousevat koko ajan ja vaikka töissäkin käy niin ei saa muuta kuin peruselämisen juuri ja juuri maksettua. Sitten nämä yhteiskunnan loiset saavat kaikki veronmaksajien kustantamana, siis he saavat ihan liikaa niin ettei kannata töitä hakea.
Miten saadaan matalapalkka-aloille lisää ihmisiä hoitamaan hommia, jos yhteiskunta ei tue pienitulosia perheitä?
Niillä palkoilla yksinään ei vielä lapsia elätä, varsinkaan jos päivähoitokin yksityistettäisiin.
Vai alkaako ylempikeskiluokka patistamaan kakaroitaan siivoojiksi ja lähäreiksi ja makselee sitten samaan menoon näiden jälkikasvunkin menon omasta pussistaan?
Yksi ratkaisu olisi tietysti nykyistä paremmat perheen elättämiseen riittävät palkat, mutta tämäkään ratkaisu tuskin tyydyttäisi hyvintoimeentulevia, koska tämä vaihtoehto nyt ainakin näkyisi omassa elintasossa- eikä todellakaan ylenevään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan matalapalkka-aloille lisää ihmisiä hoitamaan hommia, jos yhteiskunta ei tue pienitulosia perheitä?
Niillä palkoilla yksinään ei vielä lapsia elätä, varsinkaan jos päivähoitokin yksityistettäisiin.
Vai alkaako ylempikeskiluokka patistamaan kakaroitaan siivoojiksi ja lähäreiksi ja makselee sitten samaan menoon näiden jälkikasvunkin menon omasta pussistaan?
Yksi ratkaisu olisi tietysti nykyistä paremmat perheen elättämiseen riittävät palkat, mutta tämäkään ratkaisu tuskin tyydyttäisi hyvintoimeentulevia, koska tämä vaihtoehto nyt ainakin näkyisi omassa elintasossa- eikä todellakaan ylenevään suuntaan.
OLisko tämmönen hyvä systeemi, et jos vaikka tuntipalkka 5e matalapalkka-alalla, niin valtio hyvittää siitä sen verran et palkka oliskin 15e?
enää hoidatuttaa itseään. Ainoastaan niillä jotka voivat kelalla maksatuttaa ihan kaiken, toimeentulotuki asiakkaat. Järkyttäviä jo pelkästään hammaslääkäri laskut jos ne joutuu itse maksamaan. Jos joutuisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OLisko tämmönen hyvä systeemi, et jos vaikka tuntipalkka 5e matalapalkka-alalla, niin valtio hyvittää siitä sen verran et palkka oliskin 15e?
enää hoidatuttaa itseään. Ainoastaan niillä jotka voivat kelalla maksatuttaa ihan kaiken, toimeentulotuki asiakkaat. Järkyttäviä jo pelkästään hammaslääkäri laskut jos ne joutuu itse maksamaan. Jos joutuisin
Miksi hyvittäisi? Mitä järkeä olisi siinä, että valtio tukisi hyvintoimeentulevien vaurastumista verovaroin?
Vaika käytännössä tätä kyllä jo tapahtuu niiden kohdalla, joiden palkka ei riitä elämiseen.
Kokoomuksen visionahan on ollut laajentaa toimeentulotuella työskentelevien määrää, jolloin valtion veroilla kasvattettaisiin yhä enenevissä määrin marginaalisen ryhmän tuloja ja omaisuutta.
Asumistuen maksaminen suoraan vuokraloordeille lopetettava välittömästi! Lisää kaupunkien, säätiöiden, järjestöjen vuokra-asuntoja (edullisia, tulorajat tietysti oltava!), jolloin pienituloinenkin pystyy vuokran maksamaan. Yksityisille vuokraloordien asunnoille vuokrakatto välittömästi! Pääomatulojen verotusta korotettava huomattavasti! Pieneläkkeitä nostettava! Yhden luukun systeemi eli mieluummin kaikille kansalaispalkka, jolla tulisi toimeen (ja maksaisi sen vuokrankin). Tukiviidakko selkenisi jo tällä huomattavasti. Erityistilanteissa oltava mahdollisuus perusteltuun lisätukeen.
Lapsilisiä leikattava tulojen mukaisesti!
Nämä tärkeimmät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä kylmiä ja julmia ihmisiä vaatimassa heikoimmilla tukia pois (sairaat, vammaiset ym.), itseltään eivät olisi mitään poistamasta. Tällainenkö Suomi on nykyään? Jos jostain on säästettävä, niin ehdottomasti terveiltä ja työkykyisiltä. Eli työttömyystuet ensin leikkauslistalle. Seuraavaksi pois lapsilisät, kaikilta tuloihin katsomatta. Rikkaat eivät tarvitse, köyhistä liian moni kuluttaa kyseiset rahat tupakkaan ja alkoholiin.
En ihan ymmärrä kommenttiasi, ensin sanot, että ihmiset julmia ja kylmiä kun vaativat heikoimmilta tukia pois ja seuraavassa sanot, että työttömyystuet ensin leikkauslistalle :D
Todella hämmentävä viesti, kylmä ja julma kauhistelee toisten kylmyyttä ja julmuutta.
Muuttaisin niin, että mitään tukia ei maksettaisi ennenkun on asunut Suomessa x määrän vuosia. Ainoana poikkeuksena opintotuki, joka tietenkin edellyttää että siellä koulussa myös käydään. Lapsilisää voisi maksaa max. 4 lapsesta.
Lopettaisin kokonaan 9e/pvä työharjoittelupelleilyn. Maksakoon yrittäjä harjoittelijan palkkaa jos harjoittelijan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että köyhemmät eivät enää hankkisi lapsia, jos valtion maksamat elatustuet poistetaan?
Yhä uudelleen ihmetyttää joidenkin ihmisten ajatuksenjuoksu. Kuvitellaan vissiin, että tämä maailma pyörii niin kuin itse pienessä (ja usein katkerassa) mielessä ajattelee, että sen pitäisi pyöriä. Mutta kun ei se pyöri.
Tuosta elatustukien poistosta kärsisivät vain siihen tilanteeseen täysin syyttömät lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikataan KERRANKIN rikkailta, niltä joilla on ylli nkyllin ja monelle elämällekin rahaa,eikä aina niiltä joilta on jo viety tuhkatkin pesästä, kiitos! Kansanedustajilta kaikki etuudet myös pois taksikyyditykset ym. turhuudet. Useimmat sen näköisiä, että hyötyliikunta tekisi vain hyvää ja julksietkin kulkee, jos ei muka omaa autoa niillä palkoilla ole.
Kerrankin?
Suomessa verotus tasaa jo tuloja eniten maailmassa, mutta vassarit on aina käsi ojossa, kun mikään ei riitä. Saa kai ne rikkaat nauttia ansaitsemastaan työstä (ei ole kysymys). Vie tuhkatkin pesästä, katteletko jotain vanhoja Suomi-leffoja, vai mistä löydät näitä vanhoja kommunistikliseitä?
Milloin köyhät saa nauttia ansaitsemastaan työstä?
Jos oikeasti rahaa maksettaisiin ahkeruuden ja työnteon perusteella, varat olisivat jakautuneet aivan eri tavalla kuin mitä ne nyt ovat. Sekä Suomessa että varsinkin maailmanlaajuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Poistaisin keliaakikkojen tuen. Se ei oikein enää ole tätä päivää. Toki gluteenittomat tuotteet ovat kalliimpia, mutta kyllä muutkin joutuvat erikoistuotteet itse ostamaan jos ruokarajoitteita on. Poistaisin alimman vammaistuen esim yökastelijoilta tms. (voi olla että on jo poistettukin en ole varma)
En tunne tukiviidakkoa tarpeeksi hyvin että voisin tehdä perusteltuja ehdotuksia laajemmin. Nämä kaksi on tullut vastaan.
Isompi remontti olisi varmasti tarpeen, mutta pelkät leikkaukset eivät tuo hyvää tulosta vaan asiaa pitäisi käsitellä kokonaisuutena. Esim eläkkeissä minimitaso on alhainen ja osa joutuu oikeasti miettimään ostaako lääkkeensä vai ruokaa. Pitäisikö siis nostaa eläkkeitä vai esim poistaa eläkeläisiltä lääkkeiden omavastuuosuus?
Heh, tässä oli heti kaksi juttua, jotka tulivat mieleeni. Lapsellani on FODMAP-ruokavalio (lääkärillä ja ravitsemusterapeutilla on käyty, ei ole mamman hysteriaa) ja käsivarren pituinen lista kielletyistä ruoka-aineista. Esim. vehnä, ruis ja ohra kuuluvat listalle, mikä tietysti aiheuttaa vaivaa/kuluja, mutta ei meille mitään tukia tipu. En suoraan sanoen jaksa joidenkin keliaakikkojen (huom, ei kaikkien) valitusta ruokavalionsa ylettömästä raskaudesta ja tähtitieteellisistä kuluista, kun noita ruokarajoitteita on aika pahuksen monella. Eikä omalle lapselleni ole mikään pikkujuttu, jos syö vaikka vehnää, on sen jälkeen muutaman päivän tosi kipeä, eli ei todellakaan syö vehnää. Tuet kaikille tai ei kenellekään. Sanoisin, että jälkimmäinen vaihtoehto, koska jokainen osaa kyllä koostaa ruokavalion itselleen ilman tukiakin, eikä byrokratiaa kaivata enää yhtään.
Samainen lapseni oli myös yökastelija ja olin tosi yllättynyt, kun sain tietää, että saataisiin jotain tukea, jos yökastelulääke ei olisi auttanut. Miksi ja mihin ihmeessä? Pyykkipulveriin, lohtusuklaaseen?
En väheksy noita vaivoja ja sairauksia, mutta jokaisella nyt on omat ristinsä, eikä yhteiskunnan ihan kaikessa tarvitse auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan sanoin jo että tehköön lapsia ne vain joilla on itse varaa ne elättää eikä veronmaksajien elätettäviksi. Köyhien toimeentulotuki asiakkaiden lapsista ei tule mitään muuta kuin mielenterveysongelmaisia ja lorveja ja jatkavat sukupolvien samaa tehtävää elää veronmaksajien kustannuksella. Meillä on suvussa jo monessa polvessa näitä.
Kaikki tuet pois ja kansalaispalkka tilalle. Nykyinen tilanne on se että rahaa siirrellään paikasta toiseen niin että sitä näyttäisi olevan enemmän, valtavat kulut tämän homman pyörittämisessä. Kansalaispalkka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan sanoin jo että tehköön lapsia ne vain joilla on itse varaa ne elättää eikä veronmaksajien elätettäviksi. Köyhien toimeentulotuki asiakkaiden lapsista ei tule mitään muuta kuin mielenterveysongelmaisia ja lorveja ja jatkavat sukupolvien samaa tehtävää elää veronmaksajien kustannuksella. Meillä on suvussa jo monessa polvessa näitä.
Kuten sanoin köyhyys ei ulotu ainoastaan ttt-asiakkaisiin. Se koskee myös monia työssäkäyviä.
Jos kaikki verovaroin tuetut sosiaalietuudet poistetaan, niin yhä harvemmalla olisi varaa lapsiin (toki niitä tulisi silti).
Matalapalkkaisten haluttomuus (varattomuus) lisääntyä ja toisaalta taas lisääntyvä ja entistä törkeämpi rikollisuus toisi niille varakkaillekin ihan uusia ongelmia ja kulueriä.
Mutta hei, pääasia ettei tarvitse maksaa veroja eli OMISTA rahoistaan elättää muita.
Tuon keliaakikkojen tuen minäkin poistaisin. Kenenkään ei tarvitse syödä gluteeniviljoja ja niistä valmistettuja tuotteita. Jos on ihan pakko puputtaa leipää, pullaa, pastaa jne. ja ostaa ne gluteenittomina vaihtoehtoina, niin sen voisi maksaa ihan omasta pussistaan.
Miten keliaakikot ovat ylipäätään saaneet tällaisen etuoikeuden alunperin? On tosiaan paljon sairauksia ja allergioita, jotka rajoittavat ruokavaliota. Ilmeisesti tässä on ruokateollisuus jotenkin takana, gluteenittomilla tuotteilla on hyvä rahastaa.